Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 vm-95 4,2 polttoaineen saantiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 vm-95 4,2 polttoaineen saantiongelma

    Terve.

    Vastaavanlainen vika on ollut esillä pariin otteeseen aikaisemminkin, mutta mitään topicia ei olla oikein viety loppuun, niin täytyy yrittää nyt itsekkin kysellä apuja.

    Eli, auto on tosiaan a8 4,2 ABZ -95. Vika alkoi niin että autoa sai porata hyvän tovin käyntiin ennen kuin lähti käymään, kunnes ei enää lähtenyt ja akustakin loppui virta. Kokeilin laittaa tankiin lisää menovettä, kun tankissa ei ollut kuin vartti enää jäljellä. Laitoin n.10 L ja sehän auttoi. Sama toistui muutaman kerran ja tankissa piti olla aina edellistä kertaa enemmän polttoainetta.

    Polttoainepumppu tuli mieleen ja siitä melkein varmistuinkin kun muiden ongelmista luin.

    Nyt on pumppu vaihdettu mutta vika jatkuu. Ainoa ero on se että nyt auto sammui ajosta. Polttoaineen saanti loppui. Tätä ennen bensamittari sekoili jonkin verran.
    Sama korjaus kuin aikaisemminkin, eli bensaa lisää tankkiin ja menoksi.
    Eli häh?

    Ainoa mikä tuli vielä mieleen, kun ostin pumpun alvadi.ee sivulta, pitäisi sopia hyvin tuohon vehkeeseen ja paljon halvempi kuin täällä suomessa. Tuliko säästettyä väärässä paikassa? Painehan on tuossa eestin pumpussa sama 4bar kuin alkuperäisessä vdo:n pumpussa. Mut miten tuo tuotto puoli? onko siinä eroa?

    Olenko nyt ihan hatelikossa arvauksieni kanssa vai voisiko olla kyse tuosta pumpusta (taas)? Tai jos jollain olisi jotain muita ehdotuksia mistä vika johtuu niin otetaan vastaan.

    Se kenen vastaus johtaa auton toimivuuteen, tullaan palkitsemaan ruhtinaallisesti Isolla kahvilla ja talon pullalla paikallisessa Shellin baarissa.

  • #2
    Minusta sinun kannattaisi selvittää, että onko ongelma jännitepuolella, vaiko paineessa. Saa sellaisen kuvan, että joko sinulla ei pumppu pyöri kunnolla, jota tavallaan voisi myös puoltaa polttoainemittari-ongelma, tai paine vaihtelee, joka voisi esimerkiksi johtua vuodosta jossain letkussa tankin sisällä.

    Onkos tuossa minkälainen tankki. Jossain röppösessähän oli moniosainen tankki ja jokin väliputki tukossa, niin pumpulta loppui tavara, vaikka tavaraa oli vielä jäljellä. Ei siitä kauaa ole, kun joku tällaisesta murheesta kirjoitti. Auton mallia en muista.

    Ei ollut tuo juttu, mutta tuossa vähän vastaavaa. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=87777&
    Viimeksi muokannut audiq; 12.1.2014, 21:37.

    Comment


    • #3
      Villi veikkaus, että tankista loppuu ilma? Huohotus tukkeessa? Tämä tuli mieleen kun jouduit tankkailemaan lisää ja avasit tankinkorkin.

      Comment


        #4
        A8:ssa on kaksikammioinen tankki periaatteessa ja siellä on tankin sisällä letkut. Tankin puolien välillä ei ole omaa pumppua vaan se muistaakseni tuolla samalla bensapumpulla.
        Puolet on kyllä samaa tilaa, eli yhteydessä toisiinsa.

        Jollain oli ongelmaa uudella tarvikepumpulla täällä, mutta hankala sitä on muuten testata kuin toisella pumpulla.
        Ja oliko siinä asennuksessakin oltava tarkka, ettei hori ilmaa. Oli mukana vaihtamassa pumppua porukoiden kasiin, mutta siitä on jo sen verran aikaa ettei muista kaikkea.

        Comment


        • #5
          Bensapumpuissa on eroa juuri siinä minkä verran pumppu jaksaa imeä polttoainetta.
          A-Kasissa on tankin pohjalla molemmin puolin ns. ejektoripumput joiden toiminta perustuu sähköpumpun imuvaikutukseen, itse sähköpumppu ei ole tankin pohjalla alimmassa kohdassa.
          Todella tarkka laittaa pumppuhässäkkä paikoilleen että osuu liitokset tankin sisällä kohdilleen.
          Täällä foorumilla on enemmänkin juttua tuosta systeemistä.

          Comment


          • #6
            En usko että jännite puolella olisi ongelmaa, koska oman järjen mukaan autohan ei silloin toimisi missään vaiheessa.
            Äsken juuri kävin ajelulla ja ei ollut mitään vikaa, mutta taas kun polttoaineen määrä laskee niin ei varmasti lähde käyntiin.

            Huohotin letku ei ole tukkeessa, koska kun tankin avaa, se ei pihahda edes vähääkään.

            Olisiko ihan tuulesta temmattua tällainen. Tarvike pumpun tuotto on pienempi kuin alkuperäisen, mutta silloin kun tankissa on paljon bensaa, on tankissa myös enemmän painetta, joka auttaa eestin pumppua pyörimään, mutta kun bensan määrä laskee, ei jaksa pumppu enää tuottaa tarvittavaa määrää.

            Olihan se pumpun vaihto aika projekti, mutta kyllä uskoisin että siellä kaikki on kiinni kunnolla, jos ei olis, niin tuskin auto toimisi ihan hyvin toisinaan ja ainakin oikeassa asennossa se siellä on. Tankin pohjassa on kuppi, johon sen polttoaineyksikön alapää menee, sitä on aika vaikea laittaa väärin, tai sitten ei mene kovin moni muukaan juttu kunnolla paikalleen.

            Comment


              #7
              Jotenkin kuulostaa kuitenkin enemmän ejektoripumppujen ongelmalta, kuin pumpun tuotton riittämättömyydeltä. Jos ei tasaa polttoainetta tankin lohkoille niin loppuuhan sen nopeammin.
              Tankkihan on käytännössä väärinpäin käännetyn U:n muotoinen.

              Pumppu on samalla puolella, kun on tankin täyttöputkikin. En tiedä paljonko tankin eri puolille mahtuu, mutta porukoiden autossa vanha pumppu toimi juuri tuolleen, että tankkaamalla saatto saada käyntiin. Lopulta sekään kikka ei auttanut.

              Comment


              • #8
                Voin olla väärässäkin, mutta olen ymmärtäny että nuo ejektoripumput kestäis hamaan tappiin asti? Ehkäpä se vaan täytyy sit ostaa kärkeen se vdon pumppainu ja kokeilla sitä. Saa sit ainakin suljettua sen pois jos ei toimi vieläkään. Onko muuten tietoa mistä sais ostettua tiivistesarjan siihen pumppuyksikköön?

                Comment


                • #9
                  Ei ne oikeestaan mitään pumppuja siellä letkujen päässä ole vaan takaiskuventtiileitä..Yksi ja sama pumppu imee sieltä tankin pohjalta ja tosiaan niiden imutehoissa on eroa.
                  Kannattaa hankkia suoraan VDO kuten alkuperäinenkin on.

                  Comment


                  • #10
                    Itsekkin "säästin" ja ostin boschin (200e), Nyt toimii mutta vinkuu kun avaruusalus tuollatankissa. Ois pitänyt ottaa se vielä kalliimpi.

                    Comment


                    • #11
                      Vuodelta -13 kaksi tapausta vinkuvasta Boschista toinen oli viallinen antoivat 6 kuukauden jälkeenkin uuden, toinen oli et pumpun vaihdon yhteydessä jostain syystä tankin ja korin välissä kulkevaan paluulinjaan oli tullut putkeen vekki vastusti sopivasti ja vinkui kun olisi ollut pumppu ihan loppu täydellä tankilla jostain syystä ei vinkunut.

                      Comment


                        #12
                        Ei se pumpusta varmaan kiinni ole, mulla meni paikoilleen aito VDO ja toimi täysin useamman tankillisen kunnes yhtäkkiä alkoi temppuilemaan juuri tuollain että bensan tulo loppuu kun 1/3 tankkia on jäljellä...
                        saako niitä takaiskuja vaihdettua sinne tankin sisälle ?

                        Comment


                        • #13
                          Kaksi tapausta tiedän jossa ihan pumpusta ollut kiinni.Esim.Wemo merkkisessä pumpussa on pienempi imureikä kun VDO:ssa.Kyllä ne takaiskut saa vaihdettua.

                          Comment


                          • #14
                            Tänään taas... Tankista ei puuttunut kuin noin 15 litraa polttoainetta eikä lähtenyt käyntiin. Heitin 10 litraa lisää bensaa tankkiin ja avot... taas mentiin.

                            Nyt on tilattu uus pumppu merkkiä VDO ja aivan järkyttävän hintainen tiivistesarja. Bensan suodatin täytyy vielä uusi ostaa. Katsotaan sit joskus kun osavat saapuvat ja saa ne kiinni, että alkaako mitään tapahtumaan.

                            Comment


                              #15
                              tiivistesarja, mihin kohtaan se tulee ?

                              Comment


                              • #16
                                Pumppuyksikön yläpäässä on sellainen kumikaulus, se on yksi. Sitten siellä on pari o-rengasta, toinen on webastolle lähtevässä putkessa ja toista en nyt muista et missä oli. Sit tos sarjas on muutama muukin tingelitangeli mitkä täytyy katsoa paikalleen kun löytyää mihin ne menee.

                                Comment


                                  #17
                                  jokos sait pumpun vaihdettua tiivisteineen ja auttoiko asiaan ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo auttoiko? Sama ongelma itsellä kun bensaa on alle puoli tankkia jäljellä tai vähemmän. Silloin oireilee myös ajossa jos pysähtyy vaikka valoihin, ei meinaa ottaa kierroksia heti ja nykii kun kierrokset laskee noin 4-500 rpm.
                                    Viimeksi muokannut JVaananen; 12.3.2014, 22:55. Perustelu: jatko

                                    Comment


                                    • #19
                                      No niin... Kauan siinä kesti, mutta viime viikonloppuna tuli pumppu vaihdettua. Kahdessa eri paikassa käytin autoa, että olisivat vaihtaneet pumpun, kun itsellä ei ollut aikaa, mutta eihän ne raukat osannu. Toisessa paikassa väittivät että tankki kaluste on jumissa eikä sitä saa pois (mukamas) ja toisessa eivät vaihtaneet kun olivat varmoja siitä, että pumppua ei pysty vaihtamaan vanhaan tankkikalusteeseen, ilman että se menee rikki. Siis voi tsiisös näitä nyrkkipajoja. No mut niinhän se on, et jos haluut saada jotakin aikaiseksi, niin tee se itse.

                                      Sit itse asiaan.Pumppu vaihdettiin ja tähän mennessä auto ei ole sammunnut tai jättänyt käynnistymättä. Puolessa tankissa olen vasta käynyt, joten vielä vähän testailua vaatii, ennen kuin voi sanoa toimiiko moitteettomasti. Mutta paremmin toimii joka tapauksessa kuin sillä tarvikepumpulla. Sillä auto olisi jo sammunut polttoaineen "vähyyden" vuoksi.

                                      Joten: Arvoisat A8:n omistajat, jos olette vaihtamassa polttoainepumppua ÄLKÄÄ OSTAKO TARVIKEPUMPPUA, VAAN ALKUPERÄINEN VDO!!! Säästyy paljolta mielipahalta.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Omaan varasin VDO pumpun vaihdon mutta oli kuulemma niin rankalla kädellä yritetty jo korjata vikaa että koko yksikkö oli ihan romuna.. porattuja reikiä ja halkeamiaym..nyt jostakin koko "banaanin" metsästykseen

                                        Comment


                                          #21
                                          Jotain erikoista tuossa on kun nyt se mulla pelaa taas melkein oikein eli meno loppui vasta kun ajotietokone näytti jäljellä olevaksi matkaksi 60km.Valo oli palanut jo hyvän matkaa sitä ennen. Mullakin Vdo kiinni.
                                          Viimeiset 3 tankillista pelannut ihan oikein.
                                          Voisiko olla kranttu polttoaineelle tai sitten jotain muuta vikaa joka ei suoranaisesti liity pumppuun.Jossain vaiheessa meno loppui aina kun n.1/3 tankkia oli jäljellä ja polttoaineen lisäyksellä päästiin jatkamaan.
                                          No pääasia että taas pelaa suunnilleen oikein.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos meno loppuu sillon ku on enää se n.1/3 tankkia jäljellä, on ongelma luultavasti siinä letkuviidakossa mikä menee tankin sisällä. Siitä ymmärtää tavallinen ihminen ihan yhtä paljon ku kameli tähtitieteestä. Mut ymmärtääkseni, siihen ei sit juurikaan auta muu kuin koko tankin vaihto. Eli ehkä on helpompaa vaan pitää aina tankissa vähän enempi menovettä.

                                            Jossain näin myynnissä uuden "banaanin" tankkiin. Hintaa sillä oli reipas tonni. Oliko muuten korjaamo hajottanu sen tankkikalusteen vai joku muu?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eilen illalla säädin moottorin suojuksen alla olevasta "kaasuvivusta" tyhjäkäyntiä hieman kovemmalle( onnistuu sillä säädettävällä rikalla mikä siinä on). Kun yhtenä oireena oli melkein sammuminen valoihin ym..eli kierrokset laski noin 400rpm tai alle.

                                              Tyhjäkäynti muutama sata rpm nyt korkeammalla ja pysyy myös normaali korkeudella pysähdyksissä, tadaa! kertaakaan ei oireillut tänään bensansaanti ongelmaa tai muutakaan....olisi normaalisti ollut jo kierrosten ottamisen kanssa ongelmaa kun lähtee liikkeelle.

                                              Sain myös piuhan tänään lainaan niin maf ei saa signaalia, eli uutta tilalle..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kannattaa muuten kokeilla tätä tyhjäkäynnin säätämistä jos jotain käynti ongelmia. Pienillä säädöillä,enimmäkseen muutaman pykälän kiristyksellä niissä kahdessa vaierissa(joku varmaan tietää mitkä nämä on oikealla nimellä, siinä V8 merkin kohdalla koneen muovien alla), sain auton käyttäytymisen ihan erilaiseksi. Reagoi kaasuun heti eikä viiveellä ja käy jotenkin huomattavasti paremmin.

                                                Eikä mitään nykimistä ole ollut nyt kahteen päivää ja tankki kohta puolessa välissä..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kannattaa tsekata huohotin letkut myös, jos meinaa valoihin stumppailla. Porukoiden kasi nimittäin teki sellasta huohotinletkun ollessa halki.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Elikkäs potilas siis 1994 vuotinen a8, 4,2 v8 ABZ koneella. Ongelma alkoi sillä että pa pumppu hajos jonka jälkeen Vaihdoin tilalle uuden pumpun mallia magneti marelli jolla pelas satunnaisesti ja lopulta hajos. Hommasin tilalle toisen merkkisen paremman ja kalliimman mutta ongelmat jatkuu edelleen. Eli auto siis tekee sellaista että ei ime bensaa tankista maljaan. Ku tankkaa muutaman litran niin pelaa sen aikaa mitä maljassa on bensaa. Pumpun kotelo oikealla paikallaan ja myös se nippa asettuu omaan tilaansa kunnolla. Asia tarkastettu kameralla pa määrä anturin aukon kautta.

                                                    Selailin nettiä paljon kyseiseen aiheeseen liittyen mutta lähes kaiken mahdollisen tarkistanut mut tuloksetta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Keskustelua asiasta myös tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...pumput?t=56002

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X