Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F 2.4 V6 mystinen öljynkulutus ja pyttyongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F 2.4 V6 mystinen öljynkulutus ja pyttyongelma.

    Pohjustetaanpa vähän aluksi. Kyseessä on vuoden 2005 4F C6 koppainen 2.4 V6 multitronic aakuutonen joka on kärsinyt mittavasta öljynviennistä. Huoltokirja täydellinen, marmorilla huollettu ja audin liikkumisturvalla varustettu yksilö, jolla hyvinkin tarkalleen 170 tuhatta mittarissa tällä hetkellä. Auto on vienyt öljyä jo jonkin aikaa noin 1 - 1,7 litraa/ 1000km.

    160 000:n kohdalla löytynyt selkeä ulkoinen vuoto ja öljynlauhdutin sekä huohottimen venttiili vaihdettu, ongelma korjattu, ei vuoda ulospäin. Öljyn kulutus laski siis noin 1 - 1,5 litraan/1000 eli vaikutus vain desi pari parempaan.

    Tämän jälkeen suoritettu 166 000:ssa moottorin puhdistuskäsittely, jolla pyritty poistamaan karstat koneesta ja katsomaan josko kulutus pienenisi näin. Puhdistuskäsittelyn jälkeen uudet öljyt koneeseen ja öljyä hävisikin jo reilu litra/200km! Eli hypoteettisesti kulutus pomppasi viiteen litraan/1000. Todellisuudessa tuon piikin jälkeen kulutus tasaantui taas noin 1,5 litraan/1000km, jopa ajoittain vähemmin.

    Hälyttävän suuren kulutuksen jälkeen tehty puristuspaineiden mittaus ja ohivirtausmittaus. Viisi sylinteriä antoivat tuloksen 12 bar, mutta 3. sylinteri vain 9bar ja ohivirtasi 45%. Mittaus suoritettu Vantaalla osaavalla pajalla. Tämän jälkeen auto viety korjattavaksi (lue: koneen vaihtoon/massiiviseen vanhan myllyn remonttiin) Lappeenrantaan Autosähkölle myyjäliikkeen toimesta.

    Lappeenrannan liike ei löydä mitään vikaa, kolmossylinterikin täysin normipaineissa, joten MISSÄ VIKA?

    Ilmiselvästi kaikki viittaa kolmossylinterin mekaaniseen vikaan, männänrenkaisiin, öljyrenkaisiin. Mutta kysymys kuuluu: Onko olemassa tapauksia tai mahdollisia tilanteita, joissa kolmospytty voikin antaa kaksi päinvastaista lukemaa (9bar/45% ja 12bar/0%) ? Vai onko kyseessä selkeä mittausvirhe jommallakummalla pajalla? Vantaalla 9bar/45% tuloksen saanut paja sanoo, että virtaa selkeästi alakertaan ja tämän tuntee selkeästi öljykorkin irroittamalla. Lappeenrannassa sanotaan taas, että ei mitään vikaa.

    Itse en enää ymmärrä ja tekniikan taju alkaa loppumaan...

    #2
    Onko sitä konetta jo purettu vai mittailtu vaan paineita ?

    Comment


    • #3
      Ei purettu vielä. Ei myöskään anna mitään vikakoodeja.

      Comment


        #4
        Kyllä noin iso kulutus varmaan näkyy jo sytytystulpissakin varsinkin, jos yksittäinen pytty polttaa. Viimeistään endoskooppitutkimuksessa männänlaesta tai venttiileistä, jos ne näkee. Öljyä polttavan pytyn (imu)venttiilit ovat luultavasti valkoiset.

        0% ohivuoto viittaa enemmänkin mittausvirheeseen.

        Vantaalla ei liene ollut intressejä vääristellä tuloksia.

        Comment


        • #5
          Vantaalla ei tosiaan ole mitään syytä vääristellä, mekaanikko niin varma, että lupasi mitata uudestaan minun läsnäollessa. Kuulin juttua, että esim. jumiutunut männänrengas saattaisi laueta puristuspaineenmittauksen jälkeen...? Kellään kokemusta tällaisesta? Tuntuu vain erittäin oudolta kaksi täysin vastakkaista tulosta, kun vika selkeästi on. Ymmärrän toki liikkeen nihkeyden selvittää asia, koska todella iso homma purkaa männät pois.!

          Comment


          • #6
            En ainakaan itse ole kuullut tätä villiä huhua männänrenkaan laukeamisesta puristuspaine mittauksen jälkeen, enkä ymmärrä syytäkään miksi näin kävisi.
            Vanhalla koneella 0% ohivuoto on mahdoton, en usko että olisi uudellakaan mahdollista.

            Epäilen että joku pissii silmään, laite tai ihminen.

            Comment


            • #7
              Sama homma. Ite tosin veikkaan ihmistä. Autoliikekin tosin on x, että hyvin mahdollista...
              Viimeksi muokannut porkkis; 9.1.2014, 20:56. Perustelu: Pidetään toistaiseksi autoliike nimeämättä

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Munkkiniemen Kreivi Näytä viesti
                Onko olemassa tapauksia tai mahdollisia tilanteita, joissa kolmospytty voikin antaa kaksi päinvastaista lukemaa (9bar/45% ja 12bar/0%) ?
                Onko molemmissa paikoissa mitattu kaikki sylinterit? Kirjoituksesta sai sen käsityksen, että jälkimmäisessä paikassa on mitattu vain kolmospytty, niin onko se varmasti sama pytty, mistä ensimmäisessä mittauksessa on löytynyt sanomista.


                Tulpista sen näkee, että missä sylinterissä öljyä palaa.

                Comment


                • #9
                  Hyvä kysymys. Luulisi tuollaisten eroavaisuuksien jälkeen mitattavan kaikki pytyt virheen eliminisoimiseksi. Etenkin kun kaksi pajaa olleet yhteydessä toisiinsa. Jos ei silti ole mitattu, niin on kyllä taas ammattitaidon puutetta... Pitääkin soitella.

                  Eniten ihmetyttää, kun jälkimmäisellä pajalla sanottu, että tulpistakaan ei näe mitään epäilyttävää. Mutta toki huonon tuurini aavistaen kuvasin aifounilla videon 26.12 (päivää aikasemmin ennenkin mennyt huoltoon), jossa näkyy mielestäni selkeä öljynpalo. Linkittäisin tänne, jos riittäisi taidot. Joten miten se on mahdollista? Tulpat tosin vaihdettu 10tkm sitten heinäkuussa -13, mutta aikaa niin paljon mennyt niin ei pitäisi vaikuttaa.

                  EDIT: Lisään nyt linkin youtubeen, jossa näkyy tuo mainitsemani öljynpalaminen. Kuvattu 6 asteen lämpötilassa ja kylmällä koneella tyhjäkäynnillä ja vaihde P:llä.
                  http://m.youtube.com/watch?feature=y...ure%3Dyoutu.be
                  Viimeksi muokannut Munkkiniemen Kreivi; 10.1.2014, 10:17. Perustelu: Lisätty linkki aiheeseen liittyen.

                  Comment


                  • #10
                    Mikä Audin kutosessa on virallisesti kolmospytty? Itse pitäisin vasemman puolen keskimmäistä kolmosena, mutta jossain autoissahan pyttyjärjestys lasketaan "normaalista" poikkeavasti.

                    Videosta sanoisin, että alussa palaa öljyä ja lopussa tulee vesihöyryä. Ihmeellisesti loppuu käry yhtäkkiä. Onko se heräävä katalysaattori, joka alkaa polttamaan katkut näkymättömiksi, vai miksi häviää, en osaa sanoa.

                    Tutulla on oikein perinteinen tuontiauto, samanlainen öljypoltin oli tullessaan. Mittarista oli ruuvattu puolet pois ja kone oli todella karstainen. Viisi vuotta tihennetyllä öljynvaihtovälillä ajoa ja varmaan 100tkm lisää, niin eipä enää savuta näkyvästi ja lähinnä tuntuu 100tkm nuortuneelta.

                    Mikä tuon auton tarina on? Onko se tuontiauto ja onko öljyt vaihdettu 15tkm välein, vai miten?

                    Comment


                      #11
                      Mikä Audin kutosessa on virallisesti kolmospytty?
                      Eikös se oo apukuskin puoleinen, rintapellin pääs oleva sylinteri.

                      Comment


                        #12
                        Meidän 2.4 vei kans about sen +1l/1000km öljyä, en muista mitattiinko pyttyjä, mut kaikki männänrenkaat uusittiin jossain vaiheessa, jolloin kulutus tippui siihen 1l/3000km. Merkkarin mukaan täysin ok. :D Mut joo, ei ollut mitään fyysistä vuotoa meilläkään missään ja ei savua ei mitään. Oilit vaan hävis.

                        Comment


                          #13
                          Sytytysjärjestys on jotain muuta, kuin sylinterin numero.

                          Kuljettajan paikalta katsottuna oikealla puolella on lohko1 eli bank1 josta löytyy keulasta päin laskettuna sylinterit 1-3.
                          Kuljettajan paikalta katsottuna vasemmalla puoella on lohko2 eli bank2 josta löytyy edestäpäin laskettuna sylinterit 4-6.
                          Sama pätee kaikkiin VAG V-koneisiin.

                          Yleensäkin jos puhutaan auton vasemmasta tai oikeasta puolesta, katsotaan autoa aina kuskin paikalta eteenpäin.

                          Comment


                          • #14
                            Tuota vähän muistelinkin, että Audissa on erikoinen sylinterijärjestys. Jenkkien kanssa pulanneena pidän normaalina kuvan sylinterijärjestystä. http://www.2carpros.com/forum/automo...7_305_FO_1.jpg
                            Ja jos joku pyytäisi mittaamaan sylinterin nro 3, niin mittaisin tuon kuvan mukaan kolmosen, jos moottorissa itsessään ei olisi merkittynä muuta järjestystä (kasista kuva, mutta 1-6 pätee kutoseen).

                            Eli edelleen mietin, että onko nyt mitattu samaa kolmossylinteriä eri korjaamoissa.

                            Comment


                            • #15
                              Jep, pytyt menee juurikin noin mitenkä Pulla kirjoitti^

                              Videolla näkyy aivan selvä sininen öljysavu, katkutus loppuu todennäköisesti kylmäkäynnistyksen loputtua ja kierrosten vähän pudottua.

                              Comment


                              • #16
                                Auto on tuontiauto, mutta mittari tarkistettu Audi Centerillä ja heidän mukaan pitää paikkaansa, huoltovälinä ollut ikävä kyllä Audin longlife. Kilometrit etenevät järkevästi ja huoltokirja on täydellinen sähköisessä muodossa.
                                Noh soittelin Lappeenrantaan ja annoin käskyn purkaa auki eli nyt on kansi levällään kone purettu. Tarkempi diagnoosi tulee ensiviikolla. Männänrenkaisiin ollaan varauduttu, mutta uusi konekin on katsottu. Saas nähä miten käy.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikö siihen lopsahtaisi 3.2 tilalle samalla :)

                                  Teetä ihmessä jakoketjujen&kiristimien vaihto samalla jos/kun moottori irtoaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ketjut vaihdettu 98tkm kohdalla :) Niihin ei toivottavasti enää tarvitse koskea. Mitenhän 2.0 TFSI uppoaisi tuohon laillisesti ja osien suhteen?

                                    Comment


                                    • #19
                                      keijolla on sellainen kutina kasseissa jotta olisiko öljykello tullut tiensä päähän? Itsellä abc koneessa oli öljymysteeriö, ei läikkää näkynyt mutta litran sai viikossa kipata öljyä lisää. Korjaamollakin sottailivat aikansa ja jättivät tyhjäkäynnille koneen käyntiin, koneen lämmittyä sitten lorotteli öljyt pellolle välillä. kelloja oli muistaakseni kaksi tai kolme, ei montaa kymppiä maksanu ne osat.
                                      Viimeksi muokannut okkim; 10.1.2014, 21:23. Perustelu: Poistettu turhat tagit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Litra tonnillakin vuotona on yhtenäinen vana. Miksi se öljykellon vuoto tulisi savuna takasuuttimista?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Öljykello vaihdettu loppukesästä ja se on vuotanut. Vikaan ei tosin suurempaa vaikutusta sen uusimisella ollut, maksimissaan parin desin verran.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kaverin samanmoisella mosalla oleva vm -01 audi 230tkm ajomäärällä syö öljyä vajaan litran/tkm ja ei vuotoja vaan kaikki kurkusta alas. Aiemmin meni enemmänkin, mutta öljyn vaihduttua valvoline maxlife 5w40 öljynsyönti tippui muutaman desin.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kaverilla eksoottinen 01. Aiheen auto on FSI, jossa ei ole sylinterimäärän ja iskutilavuuden lisäksi juuri yhteneväisyyksiä aiempaan.

                                              :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä tuo 2.4 on MPI. Mutta täysin eri kuin vanha 2.4. FSI koneita on 2.8 ja 3.2.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No perskuta niinpä onkin. Olen ollut väärässä käsityksessä varmaan siltä pohjalta, kun molemmissa samanlainen jakopää koneen perässä ja vanhemmassa ei.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Dodi, vika selvinnyt viimein. Lappeenrannan paja avasi motin ja 3.sylinterissä on useita kookkaita naarmuja eli ei voi koneistaa eli moottori vaihtoon. Kakkosnelosia ei käytettynä juurikaan löydy eikä niissä mitään järkeä olekaan, joten tehdaskunnostettua/-uutta olisi tarkoitus lyödä pellin alle. Tosin liikkeen myyjä päättää ja etsii konetta eli nyt rupes pelottamaan.

                                                    Kellään ideoita mistä nuo skraidut on tuonne sylinteriin syntynyt? Ja mitenhän kuluttajansuojaa laita on tässä tapauksessa? Olen ostanut auton heinäkuussa -13. Voidaanko olettaa, että moottori on ollut alusta asti hajalla? Öljynkulutus on ollut merkittävä ostopäivästä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eikö uudesta moottorista tule aika paljon kustannuksia sinullekin? Jos on ostanut 170tkm ajetun auton, niin sehän on lähes elinkaarensa lopussa. Jos ajatellaan, että kone kestäisi 250tkm, vaikka ei Audin koneet enää kestä niin paljoa, mutta jotenkin noin pitäisi maksajien osuus määritellä. Myyjäliikkeen osuus olisi noin 30% korjauskustannuksista ja sinun loput. Kaikki mitä saat enemmän on extraa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Aivan, tosin ostinkin 140tkm ajetun, kilometrejä tulee. Ja 140tkm kohdallahan väitän tuon olleen jo hajalla. No oli miten oli.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Huomenna alkaa uuden moottorin asennus. Innolla odotan uusia yllätyksiä. Tarkistetaan multitronic teknisesti samalla, toivottavasti vörkkii. Luovuttajana siis vuoden 2008 BDW rinkeli. Raportoin tänne sitten kuinka hassusti kävi vai menikö niinkuin elokuvissa.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X