Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.0TFSI moottorin tärinän syy selvisi!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.0TFSI moottorin tärinän syy selvisi!

    Autoni A6 2.0TFSI moottori täristi tyhjäkäynnillä ja nopeilla kierrosnopeuksilla merkittävästi. Tärinä alkoi yllättäen loppukesästä 2012 normaalissa tieliikenneajossa. Tärinää yritettiin paikallistaa laturista, puolista, tulpista sekä kampiakselin päässä olevasta värinänvaimentimesta (osat uusittu tuloksetta).
    Keskustelupalstat eivät antaneet mitään merkittävää infoa tärinän syystä.
    Oma vahva olettamukseni tärinään oli tasapainotus/öljypumppukehdossa oleva jokin vika. Tärinän jatkuttua tulin siihen tulokseen että kone on aukaistava.
    Ennen aukaisua tilasin saksasta kuitenkin ko. kehdon varmuuden vuoksi.
    Kehdon saatuani tarkastus-/vaihtotyö aloitettiin noudattaen tarkasti korjaamo-ohjeita. Öljypohjan poiston jälkeen mielenkiinnolla tarkastelemaan mahdollista syytä. Ja syyhän löytyi?. Tasapainotuskoneisto oli ketjupyörästä laskien kymmenen hammasta pielessä??? Tasapainotuskoneistoa käyttävä ketjupyörä oli kokonaan halki (siis kahtena kappaleena) ja yksi hammas puuttui kokonaan sekä kahdesta muussa hampaassa merkittävää kulumista. Ei muu auttanut kuin kehtoa vaihtamaan (joka toisin oli onneksi hyllyssä odottamassa). Kehdon koneistoa käyttävää ketjua löysätessäni huomasin että kiristimen laahaimesta oli murtunut pala ilmeisesti hampaan katkeamisen yhteydessä. Myös öljypumpun ketjupyörän irrotus vähän nihkeää. Saatuani öljypumpun pyörän irti huomasin että jostakin syystä pyörä oli pyörähtänyt muutaman kerran ympäri pumpun akselissa (ruuvi oli kuitenkin kohtalaisen tiukasti kiinni irrotusvaiheessa).
    Tämän jälkeen kehto irti ja mahdollista syytä vaurioihin tutkimaan. Kehto täysin ehjä eikä mitään merkkiä siitä miksi käyttävä ketjupyörä oli rikki.
    Uuteen kehtoon tilasin vielä suomesta uuden kiristimen ja öljypumpun ketjupyörän. Kehto kiinni koneeseen ja öljypohja paikalleen sekä kaikki muutkin toimenpiteet korjaamo-ohjeiden mukaan. Uudet öljyt ja suodatin koneeseen ja kone käyntiin. Nyt kone käy niin kuin pitääkin ilman ylimääräisiä tärinöitä ja vollotuksia. Kuvia rikkoontuneista osista alla.
    http://aijaa.com/J3BAHt Kuvat kehdon päästä
    http://aijaa.com/hohcS8 Kuvat osista
    Viimeksi muokannut arska0691; 10.1.2014, 22:01. Perustelu: Lisätty kuvat

  • #2
    Minulla sama vika A6 2.0 TFSI. Vaihdoin tuon tasapainoakselin hammasrattaan, mutta kohdistus meni pieleen. Laitoin rattaan samaan asentoon missä se oli, mutta ilmeisesti oli liikahtanut rikkoontuessa. Minulla tuo homma oli alkanut öljypumpun rattaan pultin löystymisellä sillä seurauksella että ketjulinja meni vinoon, rikkoi tasapainoakselin rattaan ja öljynpaine katos. Nyt toimii, mutta täristää. Vaihtoehtoina olisi yrittää kohdistaa tuo tasapaino akselin ratas akselissa oikeaan kohtaan. Mutta en löydä mistään ohjetta. Rattaassa merkki ja tappi reikää mutta missä asennossa tasapaino akselin pitää silloin olla. Tai jos ei ohjeita mistään löydy niin sitten saksasta uusi kehto. Olisiko jollain ohjeita tähän hommaan. Tuntuu olevan yleinen vika tuo öljypumppu tasapainoakseli kehto. Uusi marmorilla 2175e (löyty hyllystä), mutta jäi myös sinne.

    Comment


    • #3
      Jos joltain löytyisi tuo öljypumpun vaihto-ohje tai linkkiä ohjeeseen? Itsellä tallikone särki jossa Elsa...

      Tuolla vielä tuo tapaus kuvineen

      Comment


      • #4
        Siirryn pauhaamaan tästä omasta tasapainoakseliasiasta tähän muinaiseen keskusteluketjuun.

        Pari viikkoa sitten saatiin tarkistettua 2006-mallisesta A4 2,0TFSIq:sta moottoria täristävien tasapainoakselien ajoitus. Olivat pielessä n.140 astetta. Edellinen omistaja oli teetättänyt autoon viime kesänä remontin, jossa uusittiin ketju, laahain ja tasapainoakselin jousitettu käyttöratas. Ja koska ko. ratasta ei saa marmorilta OEM-osana, oli kyseessä tietysti kiinalainen tekele. Viime talven aikana tärinä alkoi sitten käydä todella hermoille ja nyt otettiin kone taas auki. Todettiin siis, että ajoitus oli pahasti pielessä. Olin varmuuden vuoksi vielä hommannut uuden (kiinalaisen) rattaan, joka asennettiin edellisen tilalle. Ja samalla ajoitettiin TP-koneisto pöydällä prikulleen oikein. Laitettiin paketti kasaan ja kone kävikin tasaisesti kuin laadukas ompelukone. Iloa kesti viikon verran. Nyt jokaisen käynnistyksen jälkeen tärinä lisääntyy taas. Ja syynä on ilmeisesti sama kuin ennenkin: Kiinalainen ratas pääsee jotenkin luistamaan akselissaan, vaikka pultti on vedetty varmuudella niin tiukalle kuin sen uskalsi vain vääntää. Ilmeisesti auton käynnistysvaiheessa tapahtuva "isku" rattaaseen on sen verran kova, että jokaisella käynnistyksellä ratas pääsee pyörähtämään about millin kymmenesosan. Ja riittävän usean käynnistysten jälkeen ollaan jo vaellettu monta hammasta pieleen. Tietääkseni OEM-rattaassa on jonkinlainen kitkaprikka akselin ja rattaan välissä, joka estää rattaan pyörähtämisen käynnistyksen yhteydessä. Muutenhan siinä ei ole mitään lukitusta tai booreja estämässä pyörähdystä. Ainoa estävä tekijä on pultin kireys. Rattaaseen kohdistuva voimahan on käynnistysvaiheessa melko suuri, koska TP-koneisto on suhteellisen raskas liikkeelle pyöräytettävä massa. Eli täysin kelvoton tekele siis.

        Mutta nyt on siis mitta täynnä koko tuota h******n keksintöä, ja se koneisto saa poistua käytöstä. Vahvimpana vaihtoehtona on wasamotorin freewheel:

        https://wasamotor.com/shop/vw-audi-s...2-0-freewheel/

        Onko tuo nyt paras ja järkevin tapa poistaa akselit pois käytöstä?

        Ilmeisesti jonkinlainen viritelmä 1,8T-öljypumpusta olisi vaihtoehtona myös. Voisiko joku valaista hieman tätä vaihtoehtoa? Mitä pitää hankkia, ja puoltaako joku seikka tätä ratkaisua enemmän? Saisi ainakin uuden öljypumpun. Mitä muuta pitää hankkia kuin uusi öljypumppu ja sihti?

        Ja sitten kiinnostaa vielä rehelliset mielipiteet, että lisääntyykö tarinät tuon koneiston poiston jälkeen? Vai muuttaako ne vaan luonnettaan? Muistelisin että 1,8T (ilman tp-koneistoa) on selvästi tärisevämpi kone, mutta se tärinän luonne on jotenkin vähemmän hermoille käyvää ja "normaalimpaa" kuin tuon pielessä olevat tp-koneiston aiheuttama värinä, joka tuntuu että se porautuu auton rungon kautta inhottavasti aivokuoreen saakka. Sehän on taajuudeltaan x2 verratuna auton kierroslukuun, koska koneisto pyörii tuplanopeudella verratuna kampiakseliin.

        Comment


        • #5
          Meillä on tuossa pihassa 06' A4:nen 2.0 Tfsi mistä on tasopainokoneisto eliminoitu (rälläköitiin yksi ratas pois). Auto tuli taloon moottorivikaisena (lohkossa oli pari reikää). Öljyn kierto koneess oli ilmeisesti ollut hyvin heikkoa, kun kannessakin oli nokkapukkien urat niin urilla että uusiksi meni kansikin. Niin tai ei siitä vanhasta koneeta saanut kun jonku pisteosan. Ei ole nuoriso ainakaan valittanut että kone pitäisi ylimääräisiä tärinöitä. Itsekkin sillä satunnaisesti ajan ja ihan on mielestäni ok. Tallissa on tekytymässä TTs ja siitä jätän koko tasapainokoneiston pois ja korvaan 1.8T:n öljypumpulla. Samalla öljytilavuus kasvaa reilut 2 litraa.

          Comment


          • #6
            Oma tärisee tyhjäkäynnillä tietyllä kierrosluvulla, mutta eipä sitä itse tule enää noteerattua. Vaihdoin samalla moottorintukikumit mutta kyllä tuon tärinän huomaa tyhjäkäynnillä. Tp-akselien poistamisella tuli koneeseen lisää kierrosherkkyyttä.

            Comment


            • #7
              Joo tähän olen jo alistunut että tästä moottorista ei taida saada tyhjäkäynnillä silkinpehmeää edes mereen upottamalla. Vaikka sen pienen hetken kun tp-akselit olivat 100% tiptop säädettynä niin tyhjäkäynti oli todella tasainen. Nyt ei enää.

              Nyt oikeastaan riittää että ajossa auton tärinät olisivat suht huomaamattomat 1500rpm yläpuolella. Eli huomaako akselien puuttumista ajon aikana mitenkään? Se kiinnostelee melkein eniten.

              Comment


              • #8
                Omassa b7 tfsi:ssä ollut melkeen vuoden ajan tasapaino-akselit poistettuna wasa freewheelillä. Talvisin ei kyllä tärise juuri ollenkaan edes tyhjäkäynnillä, mutta kesällä ilmastoinnin kompura tärisyttää vähän enemmän, verrattuna kun tasapainoakselit olivat vielä toiminnassa. Ajaessa huomaa kasvaneena tärinänä ehkä 1000-1500 rpm alueella jos vedättää, mutta eipä sitä tasapainoakseleillakaan varustettua kannata noin matalilla kierroksilla ajaa :D. Mutta oikeastaan ei haittaa yhtään että freewheelin asensi ja kiertää tosiaan herkemmin, ihan selkeästi huomaa.

                Comment


                • #9
                  Jeps, nyt on tilattu VIS-Motorsportin freewheel. Parin viikon sisällä pitää asennella paikalleen ja laittaa omat kommentit sitten.

                  Tehtiin vielä sellainen testi, jossa vedettiin kiinan-ratas ruuvipenkissä normimomenttia vielä tiukempaan (tätä varten tuunattua irtoakselia vasten). Tämän jälkeen kun rattaasta ottaa napakan otteen keskisuurilla putkipihdeillä, niin rattaan saa luistamaan todella vähäisellä vääntövoimalla akselissaan. Eli on enemmän kuin itsestään selvä asia että tuo ratas luisuu millin kerraallaan ulos synkasta jokaisella kerralla kun auton käynnistää. Nyt jo 1000km jälkeen auto tärisee ja jurisee vielä pahemmin kuin aikaisemmin. Tällä hetkellä akselit on uskoakseni täydet 180 astetta poskellaan. Ainoa tapa saada tuo ratas pysymään 100% positiossaan on laittaa väliin tehtaan alkuperäinen timanttiprikka, jota ei luonnollisesti saa varaosana erikseen ostettuna.

                  Tämä B7:n tasapainokoneiston tekninen toteutus menee kyllä heittämällä automaailman paskimpien toteutusten TOP10-listalle. Ei paljonkaan enemmän viisautta olisi vaatinut että tuohon rattaaseen/akseliin olisi suunniteltu tiheät boorit, jolla sen saisi pysymään paikallaan ja silti oikealle ajoitukselle olisi aina löytynyt riittävällä tarkkuudella oikea boori.

                  Comment


                    #10
                    Joo-o. Kyllähän asia on niin että öljypumpun pitäisi kestää moottorin eliniän. Olis ihan mielenkiintoista tietää mikä johti tähän. Kestävän öljypumpun osasi Audikin tehdä aikaisemmissa sukupolvissa. Joku on menny suunnittelussa pahasti pieleen.Tiukentuneet päästömääräykset ? Hiljainen käyntiääni ?Mitä tuossa on tavoiteltu ? Perusasiat on olleet hukassa..

                    Comment


                      #11
                      Nimen omaan faktat on hukassa. Ei TFSI öljypumpussa ole mitään vikaa. Öljypumppu on tasan samaa tekniikkaa kuin se 1.8T pumppu. Sisuskalujen halkaisija on aavistuksen pienempi, mutta pienemmän vetopyörän takia kierrokset korkeammat kuin 1.8T pumpulla olisi. Suurin ero öljynkierrossa on se, että 1.8T:ssä ylipaineventtiili on suodatinjalassa, kun TFSI:ssä se on pumppurungossa. Ongelmaosa on se tasapainoakselipaketti. Vaikka se on samassa modulirungossa öljypumpun kanssa, itse ongelma ei ole öljypumpussa.

                      Minä en muista tuollaista timanttiprikkaa jousirattaan alla purkamissani moduleissa nähneeni tai sitten en ole sitä timanttipinnoitteiseksi vaan huomannut, jos niissä on prikka ollut.

                      Comment


                        #12
                        Sen kummemmin juuri tähän nimenomaiseen ongelmaan ottamatta kantaa, syynä on poikkeuksetta päästöt. Moottorin sisäisten häviöiden vähentäminen. On se aika noloo että tehdään esim semmoset männänrenkaat joilla saadaan jotain prosentin osia kulutusta pienemmäksi mutta samaan aikaan rakenne on niin heikko ettei kestä ja sitten saadaan koko generaatio moottoreita jotka syö öljyä kuin polle heinää.

                        Sama pätee pienen kulutuksen palvontaan ylipäätään laajemminkin. Ensin tehdään niin taloudellinen moottori että siitä ei riitä hukkalämpöä riittävästi pitämään pakkasella itseään normaalilämpöisenä, saati että riittäisi sisätilojen lämmitykseen. Sitten asennetaan polttoainelämmitin jonka pakokaasut puhkutaan suoraan pihalle ilman mitään käsittelyä. Olisiko kuitenkin kokonaisuuden kannalta parempi jos se auton varsinainen moottori saisi kuluttaa vaikka sen 0,2 litraa/100km enemmän silloin kun lämpöä tarvitaan ja siitä lisäkulutuksesta aiheutuneet päästöt kävisi katalysaattorien läpi.

                        Comment


                          #13
                          No näinhän se on. Itse olisin ehkä enemmän kaivannut luotettavuutta kuin pienempää kulutusta tai isompia tehoja.Noh, ehkä maailma pelastuu sillä että kun nuo ongelmakoneet vanhenee ja kulkineen arvo alkaa olla sitä luokkaa että korjauksessa ei ole kustannusmielessä järkeä niin autot paalataan nopsaan.10v päästä näitäkään ongelmia ei muista enää kukaan

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viesti
                            Nimen omaan faktat on hukassa. Ei TFSI öljypumpussa ole mitään vikaa. Öljypumppu on tasan samaa tekniikkaa kuin se 1.8T pumppu. Sisuskalujen halkaisija on aavistuksen pienempi, mutta pienemmän vetopyörän takia kierrokset korkeammat kuin 1.8T pumpulla olisi. Suurin ero öljynkierrossa on se, että 1.8T:ssä ylipaineventtiili on suodatinjalassa, kun TFSI:ssä se on pumppurungossa. Ongelmaosa on se tasapainoakselipaketti. Vaikka se on samassa modulirungossa öljypumpun kanssa, itse ongelma ei ole öljypumpussa.

                            Minä en muista tuollaista timanttiprikkaa jousirattaan alla purkamissani moduleissa nähneeni tai sitten en ole sitä timanttipinnoitteiseksi vaan huomannut, jos niissä on prikka ollut.
                            Kyllä vain ja juuri näin. Itse öljypumppu tai sen kestävyys ei TFSI:n tapauksessa liity tähän ongelmaan mitenkään. Sehän on ilmeisesti suunnittelultaan vähintäänkin ok.

                            Mutta kyllä siellä tp-rattaan ja akselin välissä ilmeisesti pitäisi jonkinlainen timanttipinnotteinen prikka olla tehtaan jäljiltä. Tällainen oli ainakin yhden tuntemani korjaamon mukaan löytynyt vastaavasta tapauksesta ja näin myös lukee wasa-motorsportin kyseistä ongelmaa koskevassa erinomaisessa "blogissa". Tuo kannattaa jokaisen lukea jota tämä asia jatkossa koskee. Alla pieni ote kyseistä artikkelista:

                            https://wasamotor.com/2019/10/the-in...-the-2-0-tfsi/

                            NEW SPROCKET OF “OEM DESIGN”


                            The sprocket we are talking about here has never been available from VW / Audi, and probably never will be. Yet there some to be found on the world wide web, which look almost identical to the original. All of them are copies from China.
                            We have been working on a couple of cars where they have been previously installed, and have therefore been given a good chance of studying theme a bit closer.
                            Apart from our doubts that their springs could withstand what the OEM could not, we have found something interesting. Most of them seem to be missing one very important component. On the OEM there is a small diamond washer making sure the sprocket is fixed into place without slipping. This washer seems to be missing on the ones we have encountered. In a bad scenario a slipping sprocket could lead to damaging the shaft end.
                            Also we have seen product images on the internet where you can see clearly that the sprocket is not centered even before being installed. This is because the internal springs are of different stiffness.

                            Just the other week I received an e-mail from a customer who bought our freewheel. He wrote to tell us about his experience with the chinese sprocket. According to him the car went well for about 50km before starting vibrate again due to the springs failing.




                            Comment


                            • #15
                              Jeps, tämä homma tuli freewheel-rattaalla maaliin! Auto ei ole tuntunut kertaakaan näin hyvältä kuin nyt. Tuo tasapainokoneisto on aivan täysi turhake! Mielestäni värinät tällä freewheelillä on yhtä olemattomat nyt kuin sen pienen hetken ajan kun tp-koneisto oli balanssissa. Seuraavaksi vielä ohjelmassa yliahtamisongelman selvitys.

                              Comment


                              • #16
                                Tytön autosta leikkas nuo tasapainoakselit kiinni ja öljypumpun ketju poikki. Nyt oli ajatus eliminoida nuo tasapainoakselit pois käytöstä. Laitetaanko tuo vapaaratas vaan alkuperäisen rattaan paikalle ja jätetään se kehto sinne, niin kun on ollutkin? Mitään muita toimenpiteitäkö ei tarvitse tehdä?

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja tango Näytä viesti
                                  Laitetaanko tuo vapaaratas vaan alkuperäisen rattaan paikalle ja jätetään se kehto sinne, niin kun on ollutkin? Mitään muita toimenpiteitäkö ei tarvitse tehdä?
                                  Käytännössä juuri näin. Tosin kyllähän tuossa melkoinen jumppa on ennenkuin pääsee niihin rattaisiin käsiksi. Öljypumpun ratas pitää myös irroittaa ennenkuin saa tp-rattaan purettua. Freewheel rattaan pultin kiristykseen vinkki: Kehdon jostain etupäästä löytyi yksi reikä, josta saa ujutettua ruuvimeisselin johonkin kehdon sisällä olevaan rattaaseen, jolla saa "lukittua" koneiston kun vääntää freewheel-napapulttia kiinni. Siinä on hyvä olla joku kaverina pitämässä lukitusmeisseliä paikallaan....

                                  Öljypohjan irroituksessa tarvitaan pitkä, ohutvartinen torx-avain, koska vaihdelaatikon reunassa on kaksi ikävässä paikassa, syvennyksessä sijaitsevaa öljypohjan ruuvia, jotka meinaa jäädä huomaamatta jos ei etukäteen perehdy asiaan. Ne saa löysättyä ja kiristettyä siinä vaiheessa kun etukelkka on paikallaan. Jos kelkka on vähänkin laskettuna, ei noihin ruuveihin tahdo päästä käsiksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Paljonko pultti pitäs kiristää? Entäs tasapainoakselien ajoitus?
                                    Viimeksi muokannut odv492; 22.9.2021, 21:40.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tarkoitatko jos asentaa freewheelin? Silloin ei tietenkään tartte ajoittaa mitään, koska koneisto ei pyöri mukana. En muista mikä on freewheel-pultin momentti. Vedettiin se niin tiukkaan että ei jäänyt ainakaan vaivaamaan. Ja laitettiin lukitetta mukaan reilusti.

                                      Jos tarkoitus on vaihtaa tasapainokoneiston vetoratas, niin tasapainoakselien ajoituksen voit unohtaa samantien. Siihen ei ole olemassa minkäänlaista tunnettua menetelmää tämän moottorin tapauksessa. Eikä sitä saa onnistumaan siten että ajoitus pysyisi kohdallaan. Vaikka vetäisit sen kuinka tiukkaan, nytkähtää se ratas jokaisella starttauksella puoli milliä kerrallaan ja viikon päästä ajoitus on täysin poskellaan. Näin kävi meidän tapauksessa. Kerran kun se ratas on siitä poistettu niin tehtaan näkemys on että koko kehto pitää uusia. Ja uutta ratasta saa vain kiinalaisena varaosana, joita ei kannata laittaa missään tapauksessa.

                                      Periaatteessa ajoitus säädetään siten, että puntit on 100% lepoasennossa kun nokkahihnan ajoitusmerkit on kohdallaan. Punttien asennon näkee kun etsii jostain googlella kuvan uudesta asentamattomasta kehdosta. Mutta sen (ainoan saatavilla olevan) kiinarattaan kiristäminen tarkalleen oikeaan asentoon on erittäin hankalaa, ja jos siinä onnistuu niin ajoitus on pyllyllään viikon päästä. Siinä välissä pitäisi käyttää jonkinlaista timanttiprikkaa?

                                      Freewheel on erittäin asiallinen ratkaisu. Uusilla moottorin kumityynyillä ei kyllä huomaa minkäänlaista värinää ajossa. En huomaa mitään eroa alkuperäiseen verrattuna.
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 23.9.2021, 07:23. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen ratas saa Englannista ja siinä on timanttiprikka mutta mietin että laitan freewheel ratas jos se on näin että alkuperäinen vetoratas ei pysyy paikalla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juu, me vedettiin se vetoratas niin tiukkaan kuin vain saatiin ja uskallettiin. Tasapainotus oli ekoina päivinä ihan kohillaan, mutta sitten tärinä lisääntyi käytännössä jokaisen käynnistyksen yhteydessä, kunnes oli täysin poskellaan viikon päästä. Ja se tärinä on todella ärsyttävää laatua, mikä tulee pielessä olevasta tasapainotuksesta. Freewheelin asennuksen jälkeen kone käy mielestäni ihan yhtä siististi kuin tasapainoakseleiden ollessa käytössä ja oikein ajoitettuna. Samalla laitoin uudet moottorin tukikumit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X