Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venttiilit, männänrenkaat vai molemmat sökönä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Venttiilit, männänrenkaat vai molemmat sökönä?

    2.8 30V (APR) koneessa on hankinnasta asti ollut ajoittain esiintyvä tyhjäkäynnin "hytkytys". Tuosta satunnaisuudesta johtuen en arvannut sen olevan perusmoottorissa oleva ongelma, mutta puristuspainemittaus kertoi muuta.

    Muut pytyt n. 12 baria, mutta kolmospytyssä 3.8 bar ja kun laitoin pyttyyn ruiskulla n. 5ml öljyä, niin nousi 6.2 bariin. Kutoskoneessahan kun nuo männät on vinossa, niin se öljy tuskin leviää sinne tasaisesti. En kuitenkaan vielä alkanut kallistamaan autoa 45 asteen kulmaan. ;-)

    Pystyykö tuosta nyt päättelemään, että onko pelkissä venttiileissä vikaa?

    Tuolla on rullattu jo 300tkm, joten mielessä on kyllä jo koneen vaihto, mutta ehkä kannen vaihtokin voisi tulla kyseeseen.

  • #2
    Ohivuoto mittauksella vois kuulostella minne päin suhisee.

    Comment


    • #3
      Nyt olisi hyvä testauksen paikka RVS tuotteelle. Laittaisi osan suoraan sylinteriin ja pyörittelisi konetta ja mittauksia..
      ottaisi hetkeksi tulpanjohdon irti, ettei RVS palaisi heti pois.

      Olisikohan venttiilistä pala pois? tai nostaja ei toimi kunnolla?

      Siis nämä vain ehdotuksia.. ei voi arvaamalla korjata..=))

      Comment


      • #4
        Uskallan väittää, että "hytkytys" ei poistu, vaikka kaikki pytyt pelaa. On aika monen vanhan 2.8:sin ominaisuus. Itsellä on taas vaihteeksi poistunut, kun nostin tyhjäkäynnin 180rpm ylemmäs. Ja vika on ollut ajoittainen, katsotaan auttaako sytkäpuolen uusiminen. Itsellä on koneella ajettu 301tkm:ä ja paukkuakin vähän enemmän, joten tuskin tuo mylly lopussa on. Jos ostat "uuden" koneen, niin minä ostan tuon nykyisesi pois kuleksimasta halpaan hintaan :)
        Viimeksi muokannut Sleepy2; 29.12.2013, 20:13. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

        Comment


        • #5
          Huomiseksi on sovittu toimitus n. 200tkm ajetulle "uudelle" koneelle. Sain sen sen verran sopivasti, että katotaan vaihdanko koneen vai pelkän kannen, mutta jotain jää yli joka tapauksessa. Pääset kilu ekana haaskalle. :-)

          Pitääpä käydä hakemassa huomenna Biltemasta semmonen venttiilien kiinnipitotyökalu, jonka saa tulpanreikään paineilman päähän, ja kuunnella sitten suhinat.

          Comment


          • #6
            Laitat vaan yleisille markkinoille ainaki ne 2.8 kannet.

            Saattaa muuan bitti harrastaja huudella hintoja positiiviseen suuntaan.

            Comment


            • #7
              Pakopuolellehan tuo tuntuisi sitten ainakin vuotavan. Ainakin stetoskoopilla kuunneltuna kyseisen pytyn pakopuolen etummainen nostaja on se mistä suurin ääni kuuluu.

              Millaisia ääniä öljytikun reiästä tai täyttöaukosta pitäisi kuulua, jos vuotaa männänrenkaista?

              Comment


              • #8
                Öljytikusta joko kuplintaa, tai tulee öljyt pihalle, jos on pinnan alapuolella(kuten suotavaa olisi :D).

                Comment


                • #9
                  Vertaisin sylinterikohtaisia eroja äänissä. Ja huomioisin, että ohivuotojen mittauslaite ei lyö kompuran täydeltä ilmaa sylinteriin.
                  Jos on 95:lla ajettu, niin pakoventtiilit siellä on varmaan ensimmäisenä menossa.

                  Comment


                  • #10
                    Mikähän logiikka tässä nyt on jos sillä öljyn laittamisella pyttyyn saadaan puristukset nousemaan niin vika on venttiileissä? Eikös se nimenomaan kertois että se vuotaa alakertaan.

                    Comment


                    • #11
                      Niin se kysymys tässä oli, että voiko noin pieni paineennousu tarkoittaa, että alakertaan vuotaa? Toiveajattelua siis lähinnä. ;-)

                      Laitoin pyttyyn painetta muuten tällaisella:
                      http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...aliitin-19225/

                      Siinäkin oli virtausta rajoitettu, varmaan siksi ettei öljytikun reiästä lentäisi öljyt kattoon. Oli laitettu auton venttiili sinne sisälle, mutta kun se avautui vasta kuuden barin paineella ja hädin tuskin ilma kulki läpi sittenkään, niin poistin sen. Eli ilmaa tuli läpi kompuran täydeltä ja kaikki tuntui menevän pakovenan kautta tai ei ainakaan alakertaan.

                      Comment


                      • #12
                        Tuolla pähkivät ohivuotomittarin toimintaperiaatetta. Ja Tuubista videota. Jos sylinteri ei käy ja puristuspainetta ei ole, niin ei siinä enää sitten oikeat mittaustavat auta, mutta noin niin kuin muuten, opiskelun vuoksi. Itse ainakin pohtinut joskus asiaa, että miten ohivuotomittari käytännössä toimii.


                        http://forums.offipalsta.com/archive...p/t-97065.html

                        http://youtu.be/GvG22YMOzUI

                        Comment


                        • #13
                          Rakentelin itse tuollaisen ohivuotomittarin joskus aikani kuluksi.
                          https://picasaweb.google.com/nazo.co...93186645191218

                          Mittareiden väliin tulevan kuristimen täytin epoksilla ja porasin siihen 1mm reiän. Vuotoja mitattaessa tuolla paineensäätimellä asetetaan tulopaine 100psi, jonka jälkeen kytketään sylinteriin menevä letku kiinni. Tuosta toisesta mittarista sitten luetaan vuotoprosentit käänteisesti niin, että esim 90psi vastaa 10% ohivuotoa.

                          En ole täysin varma mittarin toiminnasta, sillä mittailin ennen konremonttia muutamasta sylinteristä 100% ohivuotoja. Täytyisi tehdä testi nyt uudestaan ehjällä moottorilla niin saisi vertailupohjaa.

                          Edit. Tuossa vielä ohivuotomittarin toimintaperiaatteesta lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester
                          Viimeksi muokannut ilyx; 3.1.2014, 11:49. Perustelu: lisäys

                          Comment

                          Working...
                          X