Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 käynnistysongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 käynnistysongelmia

    Moi,

    Minulla on A4 (B5, 1996, 1.6 ADP-koneella) joka on viimeisen vuoden verran usein käynnistynyt huonosti tai jättänyt käynnistymättä. Bensapumppu, kampiakselin asentoanturi ja moottorin lämpötila-anturi on vaihdettu ja luulinkin, että homma tuli jo kuntoon sillä kaikki toimi erinomaisesti noin kuukauden. Mutta nyt taas muutama päivä sitten ei käynnistynyt. Pyöritti kyllä hyvin mutta ei edes luvannut. Välillä piippasi kolme kertaa käynnistysyrityksen jälkeen, mutta ei joka kerta. Sitten pitkällisten yrittelyiden jälkeen noin tunnin tauko ja lähti käyntiin. Vikakoodit luen lähipäivinä, mutta epäilen että niissä ei mitään näy kun ei ollut noin viikko sittenkään kun viimeeksi luin ne.

    Olisiko ajatuksia missä voisi vika piillä? Mitkä anturit/järjestelmät tässä autossa ylipäätään voivat estää käynnistämisen?
    Viimeksi muokannut Markus_; 27.12.2013, 16:24.

    #2
    Tuossa ADP-koneessahan on vielä perinteinen virranjakaja. Jos vikakoodeja ei tule niin tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi + pyörijä tarkastelun alle/vaihtoon.muita mahdollisia "helppoja" kohteita :
    - bensansuodatin
    - ilmansuodatin
    - ilmamäärämittari
    - lambda anturi
    Jos noiden vaihdosta ei ole tietoa niin ei haittaa tee vaikka vaihtaakin.

    jääkö avaimen kuva vilkkumaan näyttöön ?paljonko mittarissa kilometrejä ?

    Comment


    • #3
      Kiitos kommenteista. Bensa- ja ilmansuodattimet vaihdettu tänä syksynä, ilmamäärämittarista ja lambda-anturista ei tietoa. Joskus moottorin kierrokset myös hieman soutavat tyhjäkäynnillä, etenkin jos ilman vaihdetta nostaa kierrokset vähän ylemmäksi. Tuo kait voisi kanssa viitata ilmamäärämittariin tai lambdaan. En tietty haluaisi molempia vaihtaa ihan kevyin perustein, maksavat kuitenkin ~70 eur/kpl... Ja estäisikö viallinen lambda-anturi käynnistyksen siten että ei lupaa yhtään?

      Avaimen kuva ei jäänyt vilkkumaan näyttöön joten tuskin on ajonesto. Kilometrejä 340 000.

      Comment


        #4
        Itse suosittelisin tarkistamaan bensan tulon. Letkut irti konehuoneesta ja letkunpäät johonkin astiaan. Avaimen kääntö ja nopeasti huomaa tuleeko ainetta. Jos tulee niin kannattaisi vielä koettaa tarkastaa bensapaineet.

        Ilmamassa- tai lambda-anturi ei pitäisi estää käynnistymistä.

        E: Tuli väärällä nikillä, mutta väliäkö tuolla :)

        Comment


          #5
          Se virranjakajan pyörijän/kannen ongelmat voi kyllä estää käynnistymisen ja on suht helppo tarkistaa missä kunnossa ovat.
          Missäs kunnossa se huohotusletku on mikä lähtee venttiilikopan päästä ?
          Mulla ainakin sammuu toi oma auto kokonaan jos se on pois paikoiltaan tai rikki.

          Comment


          • #6
            Päivitystä tältä aamupäivältä:
            Viikon seisomisen jälkeen autosta oli akku tyhjä kun oli gps jäänyt päälle. No, ei se akun latauksenkaan jälkeen startannut. Luin vikakoodit ja ainoa mitä löytyi oli ajonestolaitteen ilmoittama "avaimen toiminta katkonaista, signaali heikko". Antoi kuitenkin luvan käynnistää, joten siitä tuskin kait oli kiinni.

            Kävin läpi kaikki tulpanjohdot testerillä ja sytytys toimii. Samoin otin ruiskusuuttimille menevän polttoaineletkun irti ja myös polttoainetta tulee. Katsoin myös mitä auton anturit näyttivät ja kaikki näytti pikavilkaisulla olevan ok, paitsi imuilman lämpötila näytti 20 °C (todellisuudessa ~4 °C). Lisäksi ilman massavirta näytti jotain 26 g/s vaikkei kone käynyt ja startatessa näytti vähemmän. Mutta ei kait (?) se noitten takia käynnistymättä jäisi... Vai voisikohan ohjaus laittaa niin väärän määrän polttoainetta ettei käynnistyisi...?

            Eli mitäköhän jäisi vikamahdollisuuksia jäljelle:
            -huono polttoaineen paine (painesäädin rikki?)
            -huono polttoaineen suihkutus (suuttimet rikki?)
            -väärä polttoaineen määrä (ohjaus ei avaa suuttimia tai antaa väärän määrän polttoainetta?)
            -muita ajatuksia?

            Ehkä seuraavaksi mittailen tuon polttoaineen syöttöpaineen kunhan saan tehtyä sopivat liittimet jos ei parempia ideoita tule kellekään mieleen?

            Comment


              #7
              Koita startata ilman maffia.

              Comment


              • #8
                Testasin myös ilman maffia, ei muutosta...

                Muistaakseni maffin näyttämä startatessa oli jotain reilut 4 g/s mikä kuulostaa varsin järjelliseltä lukemalta ainakin itsestäni, joten ehkä ei ole tässäkään vika...?
                Viimeksi muokannut Markus_; 28.12.2013, 15:31.

                Comment


                • #9
                  lurauta bensaa suoraa palotilaan :) sis tulpat vaikka pois ja sinne :) pitäs käynnistyy. Jos vika siis bensasyöttö puolella.
                  Mites onko ongelmaa muuten kun kone on kylmänä? ajossa?

                  Comment


                  • #10
                    Puola/sytytysyksikkö viallinen? - Tuleeko kipinää, tämähän on tyypillinen vika vag konsernin vehkeissä (80/100 malleissa ainakin)?

                    Tai nokka-akselin asentotunnistin viallinen? - Tosin tuon pitäisi kyllä todennäköisesti jättää vikakoodi?

                    Comment


                    • #11
                      Itellä jätti ADP-moottorilla varustettu käynnistymättä kun hall-anturi oli pimeänä. Tästä tosin jäi vikakoodi.
                      Viimeksi muokannut Buuhiz-; 28.12.2013, 19:13.

                      Comment


                      • #12
                        Sytys tosiaan testattu toimivaksi nyt, ainakin kynämallinen testeri vilkuttelee mukavasti kun vie johtojen päälle. Eli vika lienee polttoainepuolella.

                        Comment


                        • #13
                          Meneepä tämä homma aika mysteeriksi: irroitin tänään ruiskusuuttimet koneesta jotta pystyin testaamaan koko polttoaineensyötön ja nehän toimi silmämäärin ainakin ihan täydellisesti. Katsoin myös tulpanjohdot testerillä ja kipinä toimi. No, päätin sitten kokeilla vielä kerran apukaapelien avulla käynnistystä ja pitkän sahaamisen jälkeen auto lähti kuin lähtikin käyntiin. Ja nyt käy ihan normaalisti. Saas nähdä lähteekö aamulla käyntiin.

                          Voisikohan siellä joku moottorin anturi (imuilman lämpötila-anturi?) temppuilla sen verran, että joskus kylmäkäynnistyksesä vaan menee väärät seokset sisään ja ei käynnisty ja sitten tulpat kastuu ja ei lähde käyntiin enään millään? Toinen vaihtoehto kait olisi jokin todella satunnaisesta tapahtuva sytytysvika...

                          Comment


                          • #14
                            Itse kokeilisin tuota jo ehdottamaani puola/sytytysyksikköä, jos se vaan on vähänkin samanlainen kun aiemmissa mallisarjoissa. Näissä on ainakin ollut vikoja joita on ollut paha löytää. Kipinän testaus mainitsemallasi testerillä ei lienee kaikkein varmin tapa, vaan ennemmin tulppa irti ja joku katsomaan että hyvä kirkas kipinä tosiaan tulee.

                            Imuilman lämpötila-anturin virheellisestä lukemasta pitäisi käsittääkseni jäädä koodi ja se tuskin estää käynnistystäkään. (oliko 1996 vm edes kyseistä anturia, vai käyttääkö moottorinohjaus samaa kiinteää +19.5 arvoa kuten 1995, 1.8 ADR?). Anturihan on yleensä imusarjan alapuolella, kaasuläppä kotelon kohdalla/jälkeen.

                            Moottorin lämpötila-anturi on ainakin 1.8 koneisissa toisinaan aiheuttanut huonoa kylmäkäynnistystä.

                            Pysyykö muuten bensanpaineet yön yli? - Ulkomaalaisella foormilla on ainakin katoilevien paineiden kanssa ollut ongelmaa ekassa startissa. - Tuo sahaaminenhan viittaisi myös tähän?

                            http://forums.audiworld.com/showthre...2797352&page=2
                            Viimeksi muokannut Hra 48; 29.12.2013, 19:50.

                            Comment


                              #15
                              virheellisestä lukemasta pitäisi käsittääkseni jäädä koodi
                              Ei jää jos virheellinen lukema on järjellisissä rajoissa. Eli yleensä diagnoosi tulkitsee anturin vialliseksi jos ulostulo menee laitaan.

                              Comment


                              • #16
                                Kannattaa tarkistaa bensapumpulta lähtevä painepuolen "haitariletku". Monella ollut mystisiä käynnistysongelmia itseni mukaanlukien ja vika löytyi letkusta johon oli muodostunut parin millin halkaisijan reikä.

                                Comment


                                • #17
                                  Coupevesqu & Hra 48 taisivat olla oikeassa: purin virranjakajan kannen ja puolalta tulevan liittimen "suojaputken" ulkopuolella oli neljään ilmansuuntaan näkyviä läpilyönnin merkkejä. Eli Saksasta lähti tilaukseen Boschin johtosarja, virranjakaja ja pyörijä. Johtosarja Audi-centerissä olisi ollut vaatimattomat 300 eur... :D

                                  Kiitos kaikille avusta!

                                  P.S. Olipa muuten todella v-mäisessä paikassa se virranjakajan kansi, odotan innolla että pääsee taas kiroilemaan pari tuntia sen kanssa... :^)

                                  Comment


                                    #18
                                    paikalliselta varaosaliikkeeltä pyörijä 5,5e, tulpanjohdot alle 60e ja v-jakajan kansi 11e.
                                    Tuli hankittua omaankin kun ei ole tietoa milloin vaihdettu ja pientä nykimisvaivaa löytyy...
                                    Vielä en vaihtanut,näyttää ahtaalta paikalta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tilasin www.autonvaraosat24.fi -putiikista pyörijän, kannen, tulpanjohdot ja puolalta tulevan johdon. Kaikki Bosch:n kamaa. Hinta yhteensä 85.80 eur sisältäen postikulut, en pitänyt pahana jos vaan on sopivat ja tulevat pian.

                                      Luulen että kun saan nuo käteen niin otan suosiolla ruiskusuuttimet irti tukin kanssa sekä ilmanputsarilta tulevan ilmaletkun, jos vaikka sujuisi vähän mukavammin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Olipahan vuan aika ahdas paikka toi virranjakajan kannen vaihto. Lisätilaa sai riittävästi vasta kun irroitti ne 2kpl imuilmaputkia mitkä menee ilmanputsarilta kaasuläpälle. Silti sai ihan tosissaan etsiä paikkaa mista saa ne klipsut napsautettua kiinni.
                                        Niin, ja tunnin ähräämisen jälkeen tuli todettua että tuo Motonetin kansi ei käy. Klipsut ei kiristä sitä riittävästi :-(
                                        Nykiminen kuitenkin häipyi omalta osalta tulpanjohtojen ja pyörijän vaihdolla sekä kannen putsauksella.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo, todella tuskainen paikka oli, itse en tosin edes purkanut mitään, mutta aion kyllä niin tehdä ensi kerralla kun toivon mukaan osat saapuvat alkuviikosta. Klipsujen kiinnittelyssä auttaa paksusta rautalangasta tai ohuesta (6 mm) putkesta taivuteltu koukku joilla vedetään klipsut paikalleen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X