Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronik ja kylmät aamut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Multitronik ja kylmät aamut

    Olen pannut merkille, että varsinkin kylminä aamuina, multitronik -laatikko käyttäytyy hyvin eri tavalla kuin lämpiminä, kesäaamuina.

    Normaalistihan esimerkiksi taloyhtiön parkkipaikalla pystyy ajamaan hiljaa noin 1.000 kierrosta minuutissa laatikon ollessa lämmin. Nyt aamuisin kun on viileää, multitronik kaasuttelee 1.500-1.700 kierrosta minuutissa samalla parkkipaikalla. Noin parinsadan metrin ajon jälkeen tilanne normalisoituu.

    Onko tämä perusominaisuus tällä laatikolla, että kylmänä pitää vähän kaasutella?

    #2
    Dieslin perässä olevasta multitroncista en tiedä, mutta omani ei noin käyttäydy. Pakkaskeleillä ainoa ero on siinä, että pakki kytkeytyy vähän hitaahkosti. Muuta eroa kesäkeleihin en ole huomannut.

    Comment


    • #3
      Multitronik toimii muuten aivan normaalisti ja se toimii myös normaalisti kylmällä kelillä, poislukien nuo kylmät startit, eli noin ekat 200m. Tuntuu, että laatikko jotenkin luistaisi enemmän ja siitä syystä moottori ottaisi hiukan enemmän kierroksia. Heti parkkipaikalta pois päästyäni (n. 200m), kierrokset normalisoituvat nopeasti.
      En ole perehtynyt niin tähän multitronikin sielunelämään enkä siis tunne sen toimintaperiaatetta, mutta voisiko multitronikin ja kaksoiskytkinautomaatin välillä olla eroja ensimmäisten 200m aikana juuri siinä, että kaksoiskytkinautomaatti olisi jotenkin vakaampi ja pitäisi samaa vaihdetta (eli ykköstä) päällä koko ajan? Voisiko multitronik siis olla hieman aamutokkurassa (luistokkaampi) viileällä kelillä?
      Audin huolto-ohjelman mukaan, laatikon 1. öljynvaihto olisi edessä vasta 120tkm kohdalla (ensi keväällä), joten voisikohan öljynvaihdosta olla apua tähän?

      Comment


      • #4
        Kokeile antaa kenkää vaihtaako sitten nopeammin? 3000-4000rpm
        Tuosta ei kokemusta mutta E38 laatikko kylminä aikoina vaatii kerran 3000rpm ylityksen että vaihtaa isommalle jonka jälkeen toimii normaalisti, muuten saa ajaa kilometrin samalla vaihteella.
        Kylmät öljyt,"huonot" paineet tms. Ominaisuus ei vika..

        Comment


          #5
          Nyt meinaa mennä puurot ja vellit sekaisin. DSG:llä (eli kaksoiskytkinautomaatilla) ja multitronicilla ei ole sitten mitään muuta yhteistä, kuin että ne ovat samoissa automerkeissä kiinni. Mekaanisesti nuo ovat täysin erilaisia. DSG voi luistaa jonkin verran, mutta se on niin pientä ettei sitä huomaa. Ja DSG kyllä vaihtaa heti isommalle kun vain mahdollista, oli keli kylmä eli Mekaanisesti nuo kaksi ovat täysin erilaisia.ei. Liikkeellelähdössä multitronic jonkin verran luistattaa kytkintä, jotta ikävältä nykäykseltä vältytään. Onko laatikkoon vaihdettu 60 tkm kohdalla öljyt?

          Comment

          Working...
          X