Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venyneen nokkaketjun diagnoosi? A6 3,2l V6 -04

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Venyneen nokkaketjun diagnoosi? A6 3,2l V6 -04

    Autona -04 C6 A6, moottorina 3,2l V6 AUK.

    Auto on jo pidemmän aikaa rallattanut muutamia sekuntteja kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta muuten toiminut ok. Nyt sytytti vikavaloa ja tyhjäkäy höpöttäen, sekä kierroksilla vähän parkuvampi soundi kuin normaalisti.

    Vikakoodeina antaa:

    000833 - Camshaft Position Sensor (G40): Implausible Signal
    P0341 - 006 - Short to Plus
    000870 - Camshaft Position Sensor B Bank 1 (G300): Implausible Signal
    P0366 - 006 - Short to Plus

    Measuring blockeista 093 näyttää käynnissä:
    1) Phase Position intake bank 1: -22,9ºKW
    2) Phase position intake bank 2: 7,56KW
    3) Phase position exhaust bank 1: -21,0ºKW
    4) Phase position exhaust: bank2: 4,16KW

    Muut nokan säätön liittyvät arvot eri kanavilla tyhjäkäynnillä 0º, kierroksia antamalla vähän heiluvat kunnes palaavat takaisin.

    Oireiden, vikakoodien ja arvojen perusteella annoin pikadiagnoosin, että ketju venynyt yli säätörajojen. Bank 1 on vissiin ykköspytyn puoli? Selittäisi hyvin kaikki oireet.

    Vai meneekö täysin pieleen?

  • #2
    Bank1 on apukuski, ei ole välttämättä ketju venynyt, vaan yläkiristin ei kiristä, niitä tuppaa menemään. Kannattaa aloittaa jakopään koppa ja venttiilikoppa aukaisemalla, nokat lukitsemalla ja kokeilemalla kiristintä, jos sen saa painettua käsin sisään eikä siinä ole jousikuormaa se on loppu. Silloin kiristin vaihtoon.

    Jos tarpeeksi löysälle pääsee ketju niin nokat hyppää myöhäiselle ja ajoitus menee pieleen ja rupeaa käymään diiselisti. Sitten on ajoitettava uudelleen kiristimen vaihdon jälkeen, otattaa nokat nokkapukkikansineen pöydälle jos eivät ole lukituskohdissa.

    Comment


    • #3
      Samalla kun avaa hantinpuolen nokkien jakokotelon kannattaan asettaa 2 sylinteri yläkuolokohtaan(hantin puolella) ja mitata kiristimen mäntä. Uudella ketjulla mäntä ulkona muistaakseni noin 14mm max. ja venyneellä sitten enempi. Jos mitattu tulos on luokkaa +20mm on ketju jo niin venynyt että pelkkä kiristin ei tule enään tilannetta pelastamaan. Nämä mitat on noin mittoja ja mitattu a6 4f 2,4 koneesta, mutta pätee varmaan tähänkin. Paikka on jokseenkin ahdas mennä mittaamaan joten kannattaa tehdä mittapala vaikka pahvista tms.

      Comment


      • #4
        Lievä OT, koska itsellä on ketjunvenymis ongelmia toisen saksalaismerkin kanssa, Mersun M119 eli moniventtiili V8 tässä on vissiin oikein tyyppivikana ketjunvenyminen ja ohjaimen hajoaminen, itsellä mittarissa 170tmiles eli vähän alle 300tkm ja ketju jo venynyt 7astetta, 5-6astetta ovat pitäneet vaihtoon menorajana jenkkilän puolella.

        Voisiko näissä olla yhdistävänä tekijänä liian heikkoketju ja ohjaimet, koska molemmissa on suhteellisen pitkät ketjut, jotka elävätki enemmän kuin lyhyemmät?

        t.Ossi
        Viimeksi muokannut Ozzyy; 26.10.2013, 09:36. Perustelu: lisäyksiä

        Comment


        • #5
          Audissahan tuolla menee 4 ketjua eli ei ole kovin pitkiä ne ketjut. Yhdistävä tekiä kuitenkin varmaan sama eli paskat ketjut.

          Comment


          • #6
            Onko tietoa kuinka paljon Audi on antanut noille kulmamuutoksille heiluntaväliä ennen kun vikakoodi menee päälle.

            Onko jollakulla linkkiä ohjeisiin miten tuo kiristin vaihdetaan? Tulee varmaan tarpeeseen tämän viestiketjun aloittajalle.

            Comment


              #7
              Samat jakopääkamppeet on 2.4 ja 3.2 ketjukoneissa.

              Yläkiristimen vaihto ei ole kovin paha rasti mitä an13 jumppaa sivusta seurasin. Oikeat työkalut ja ohjeet toki tarvitaan.

              Comment


              • #8
                Sulla on hypänny toi oikean puolen ketju. Nyt ei kannata enää käynnistää kertaakaan vaan laittaa jako kohdalleen. Eli apukuskin puolen ketjukotelo auki ja ehkä sinne kannattaa vaihtaa uusi kiristin sekä tapauskohtaisesti suosittelen hyppäyksen estimen asentamista. Ketju on venynyt mutta sen vaihtaminen vaatii koneen tai vaihteiston irroittamisen.

                Saa toimimaan vanhallakin ketjulla, myös vanhalla kiristimellä jos se ei ole mennyt rikki. Kiristimessä on kevyen jousen ja öljynpaineen lisäksi räikkämekanismi joka ketjun venyessä tulee yli alueensa. Tällöin ketju pääsee käynnistyksessä todellä löysäksi ja vaarana on hyppääminen. Rallatus käynnistyksen yhteydessä on alkusoitto jota ei tämän konetyypin kohdalla kannata kovin pitkään kuunnella.

                22 astetta heittoa on jo paljon liikaa ja on mahdollista että jossain käyttötilanteessa venttiilit osuu mäntiin. Ehkä tuo 10astetta vielä olis kelvollinen jos tuo toisen rivin 7,56 ei tule vikamuistiin.

                En muista kumminpäin noi asteet menee mutta jos ajatellaan että tuo Bank2 olis normaalia kulumista niin silloin + merkkinen olisi myöhäisempään suuntaan, sinne se kuluessaan ajoitusta ajaa. Silloin tuo -22 tarkoitaisi sitä että jako on hypänny aikaisemmalle. Asteet tod näk kampiakseliasteita.

                Kiristimen kun ottaa pois niin saa hyppäytettyä jaon takaisin kohdalleen eikä tarvitse erikoistyökaluja. Tuo vasemman puolen nokkien astelukukin alkaa olla melko iso joten ehkä olisi syytä ajoittaa kone tarkasti kohdalleen niin ei tule sit hetikohta lisää ongelmia. Samalla voi duunailla hyppäyksen estimen vasemmallekin puolelle. Vasen puoli harvemmin kyllä hyppää mutta kait sekin päivä joskus koittaa.

                Onko kukaan kuullut että näistä olisi ketju mennyt poikki?
                Viimeksi muokannut Coupe32V; 26.10.2013, 23:19.

                Comment


                • #9
                  Mites tuon hyppäyksen estimen olet virittänyt, ei kuvaa olis? Onneksi ei omassa ei näytä olevan noita kulmamuutoksia, ainakaan 093 arvoja katsellen.

                  Mulla yläpään kiristimet vaihdettu jossain 150tkm kohdalla ja 180tkm kohdalla sitten tehty täydellinen ketjuremppa (kaikki ketjut ja osat) jossa myös nokkien säätöosat vaihdettu.

                  Comment


                  • #10
                    Täytyy kaivella jostain kuvamateriaalia.

                    Olen tehnyt metallista palikan joka kiinnittyy kiristimen kiinnityspultin alle ja estää kiristimen laahaimen painumisen. Välys kiristimen laahaimeen kylmässä koneessa n. 4mm tuntuis olevan hyvä (mitattuna elementin kohdalta).

                    Jos kiristin elementti tulee kovin ulos (kannattaa mitata ennen irroitusta) niin elementin alle on hyvä tehdä holkki joka tuo elementin hampaat jälleen toiminta-alueelle. Holkin olen laittanut tähän mennessä vain kannen madaltamisen yhteydessä, silloin ketju jää vielä reilusti pidemmäksi.

                    Sattuuko sulla olemaan vanhoja osia tallessa?

                    Comment


                    • #11
                      Vanhoja osia ei ole kun ei ole ongelmaakaan mutta ennakoin tässä miten tuon sitten joskus sais kuntoon.

                      Loggasin tuossa äsken ja omassa nuo korjaus arvot oli melkein nollissa, oiskohan ollut intake bank1 suurin joka oli -3.0kw. Muut oli jotain +(-)0,x luokkaa. Kun katsoo blokeista 094 ja 096 millasia arvoja nokkien säätö antaa kiihdytyksessä niin silloin mennään maksimissaan n. 40.x luvuille ja kaikissa nokissa tuo arvo on siis posiviivista. Veikkaan (mutua) siis samaa että yhden pykälän tuo bank1 on hypännyt ja bank2 arvot johtuu ketjun venymisestä.

                      Comment


                        #12
                        Joka tapauksessa ketjuremppa.

                        Meneekö ELSAlla + hyvillä työkaluilla, miettimisellä ja mittaamisella vai tarvitaanko repullinen spessu VAGxyz -ajoitustyökaluja, joita ei saa mistään eikä ilman kellosepän laitteita itse teekään?

                        Comment


                        • #13
                          Olin näkeniväni juuri tällä viikolla sakujen eBayssä tähän sopivat lukitustyökalut alle 200eur.

                          Comment


                          • #14
                            Elsa sanoo nuo yläkiristimen vaihtoon, nokan lukituskalut, kampuran pyörityshylsy sekä ajoituksen säätäjän vääntämiskalu ovat aika pakolliset:
                            Counterhold tool T10172 with pin -T10172/2
                            Adapter T40058
                            Locking pin T40069
                            Camshaft clamp T40070 (2x)
                            Locking pin T40071 (2x)
                            Special wrench T10035

                            Saa esim tuommoista tarvikesarjaa:
                            http://www.xxl-automotive.de/Spezial...-5-2::285.html

                            Tuossa oli kampuran lukitustappi hieman paksussa maalissa ja piti hioa että sujahti paikalleen.

                            Jos vaihtaa alakiristimiä, niin vaihdelaatikko pitää irroittaa ja siihen tarvitsee vielä:
                            Counterhold tool 10-201

                            Comment


                            • #15
                              Jep, nuo siihen tarvitaan. Nokka-akseli pyörät pitää irroittaa jotta mahtuu kiristimen ottamaan pois. Lukitustyökalut on välttämättömät että saa nokkien pultit auki ja kiinni.

                              Comment


                              • #16
                                Saako näistä logeista mitään irti kyseiseen aiheeseen liittyen?

                                SkyDrive - vcds.csv

                                Comment


                                • #17
                                  Hei.

                                  Audi A6 4F 2.4 rupesi herjaamaan nokka-akselin asento anturia vikakoodi p0341. Katsottu perus obd ohjelmalla. Nokkien säätösolenoidit olen putsannut sekä öljyt vaihtanut kyseisen koodin tultua. Nokkien anturit vaihtanut ristiin.

                                  Tilasin uudet anturit, tarvitsee niitä vielä testata, tosin en suuria toivo.

                                  Epäilys on että jakoketju venynyt tai hypännyt. Auton käynnissä ei mitään ihmeellisempää ole, vian saa kuitattua pois mutta ilmestyy hetken päästä takaisin. N 3 sekuntia on aina rallattanut kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Ja tekee nykyäänkin ihan samanlailla.

                                  Näkisikö vcds:llä mahdollisesti enemmän tietoa mikä vikana? Jos ja oletus kun on jakoketju hypännyt todennäköisesti apukuskin puolen nokasta (bank1?) niin onko mahdollista saada jako kohdalleen ilman koneen pois ottamista? Saako kampi-akselin lukittua ilman koneen pois ottamista?

                                  Ei viitsisi ruveta maksamaan remontista auton arvoa.

                                  Kiitos jo etukäteen jos jollain löytyy vastauksia kysymyksiin.
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 16.4.2021, 17:41. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä lukkotapin saa sijoilleen ja jaonkin kohdilleen. Ylärikistimet pääsee vaihtamaan kone paikallaan. Tarvitset kunnon lukitustyökalut nokkien lukitsemiseen paikalleen. Yhtään ketjua ei pysty vaihtamaan purkamatta autoa paljon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olisikohan kenelläkään antaa hinta-arviota tälle: A6 3.2 FSI V6 quattro TipTronic, 255hp-05 jakoketjun kiristimen vaihdolle? Onko kone nostettava kokonaan pois keulalta vai riittääköhän "pelkkä" koko keulan purku janiinedelleen..

                                      Löysin You Tubesta asiaa koskevan 1.27 tuntia kestävän videon joka on hyvin kuvattu.Tässä LINKKI VIDEOLLE: https://www.youtube.com/watch?v=eW-zoSizWgE
                                      Viimeksi muokannut KVESI; 19.1.2023, 21:42.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X