Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Megasquirt A4 1.8t

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Megasquirt A4 1.8t

    Onko kukaan laittanut tollasta autoo täällä?
    Oma auto olis mihin olisin laittamassa a4 1.8t q 96.

  • #2
    Onhan noita jälkiasennus ecuja jonkunverran käytössä. Itselläni on Vems, mikä on hyvin pitkälti samanlainen.

    Comment


      #3
      Onko joku syy miksi pitää laittaa?

      Comment


      • #4
        Että voi säätää.vai löytyykö jotain säätö ohjelmaa orgikkselle?
        Se tulis lähinnä oikeen ecun rinnalle.
        Ei tuu vika valoja mittaristoon silleen..

        Comment


          #5
          Jos auto on kunnossa niin ei mitään vikavaloja ilmene. Minulla on orggis motronicilla tällä hetkellä tehot siellä +400hv ja hyvin toimii. Eli siis vaijerikaasullakin olevan oma purkki venyy melko pitkälle. Luulisin että tarpeeksi pitkälle.

          Comment


          • #6
            Tuskin kyse on orkkiksen riittämättömyydestä, vaan harva pystyy/osaa säätää itse motronicia. Noilla aftermarket purkeilla pääsee helpommin tutustumaan moottorin sielunelämään, eikä aina tarvitse viedä jonnekin softattavaksi jokaisen muutoksen jälkeen.

            Comment


            • #7
              Juuri tota.eli ei viittis joka pikku muutoksen takia viedä säädettäväksi.ja kun toi mega maksaa noin 250€ ja lastu plus säätö noin 500..

              Comment


                #8
                Onko maffia enää käytössä? Pitääkö säätää kylmällä kelillä ym ilmojen muutoksen takia aina uudelleen?

                Comment


                • #9
                  Jos haluaa ominaisuuksiltaan alkuperäisen tasoista moottorinohjausta, niin silloin voi kyllä unohtaa 250€ Megasquirtit. MS3-pohjaiset ratkaisut voisivat olla parempi vertailukohta, jolloin hinta menee jonnekin 600€+ nurkille.

                  Itselläni on harkinnassa, että alkaisinko asentelemaan Megasquirttia -97 A3:een. Ajatuksena olisi tehdä plug-and-play-tyylinen ratkaisu MS3:lla. En ole vielä ehtinyt tutkimaan kaikkia yksityiskohtia läpi, mutta alustavassa selvityksessä on tullut vastaan vain muutama mahdollinen ongelmapaikka:
                  -Tyhjäkäyntimoottorin ohjauksessa saattaa tulla ongelmaa.
                  -Ilmastointi keskustelee jonkun verran ECU:n kanssa.
                  -Saako mittaristo jotain tietoa ECU:lta?

                  Jos jollain jälkiasennus-ECUa käyttävällä on tietoa näistä tai muista mahdollisista ongelmapaikoista, niin olisin ihan kiinnostunut kuulemaan. Joka tapauksessa uskoisin noidenkin olevan ratkottavissa kohtuullisella työllä, melko varmasti. MS3 tarjoaa jo jonkun verran mahdollisuuksia oheisjärjestelmiin liittymistä varten.

                  Tietty jos jättää vakio-ECU:n paikoilleen uuden rinnalle, niin sillä pystyy kiertämään näitä ongelmia jonkun verran. Mutta sitten vaan pitää pystyä uskottelemaan vakio-ECU:lle, että se vastaa edelleen koneen ohjauksesta. Mulla ei ole tarkkaa tietoa mitä kaikkea tähän tarviisi tehdä. Varmaan ainakin vastukset suuttimien paikalle yms. Mutta siitä huolimatta saattaa hyvinkin iskeä vikatilaa päälle jossain tilanteessa jos ECU ei saa säädettyä seosta, ahtopainetta tms. mieleisekseen. Eli ei välttämättä ihan yksinkertaista tuokaan.

                  MAF:in voi Megasquirtin kanssa (versiosta riippumatta) jättää pois tai pitää käytössä, ihan miten haluaa. Kelin muutoksien ei pitäisi aiheuttaa säätötarvetta, kunhan säädöt ja asennukset on tehty oikein.

                  Comment


                  • #10
                    Niin mäkin olen vähän tohon ms 3 päin kun siinä on data loggaus ja paljon muita vaihtoehtoja käytettävänä.
                    Olis jo ms2.3 levyllä rakennettuna.
                    Ja kun tuossa ms on se etu että voi laittaa 2 karttaa.esim e85 ja bensa.tai isäntä emäntä..
                    Löysin näköjään ohjeet tolle 3 netistä..

                    Comment


                    • #11
                      Mika, maffia ei ole eikä tarvitse säätää uudelleen kelien mukaan, kun on lämpötilakertoimet käytössä.

                      Ajattelin ensin itsekin, että plug and play tyylinen ratkaisu olisi helppo, mutta johtosarjaa joutuu kuitenkin muokkaamaan sen verran paljon, että tulee helpommaksi ostaa kokonaan toinen johtosarja, minkä kytkee uudelle purkille. Voi sitten halutessa vaihtaa plug-and-playna koko johtosarjan. En myöskään nää järkeä pitää vakio ecua roikkumassa rinnalla.

                      -Tyhjäkäyntimoottorin ohjaus onkin ehkä suurin kulmakivi AEB moottorissa. Tietääkseni millään aftermarket purkilla ei tuota sähköistä kaasuläpän tyhjäkäynninohjausta pysty suoraa ohjaamaan. Olen itsekin yrittänyt muutamia erilaisia keinoja, mutta nyt totesin parhaaksi asentaa erillisen stepperimoottorin ohjaamaan tyhjäkäyntiä.
                      -Ilmastoinnista ei ole tietoa.
                      -Ainakin A4:ssa mittaristo kommunikoi ecun kanssa ajoneston, kierroslukutiedon, moottorin vikavalon ja mahdollisen ajotietokoneen puitteissa. Ajonestosta ja ajotietokoneesta (ainakin kulutusnäyttö) joutuu yleensä luopumaan.

                      Plussia voidaan myös laskea että pääsee halutessaan maffista, sytkävahvarista ja kapeakaistalambdasta eroon.

                      Comment


                      • #12
                        Tuo kahden bensakartan käyttö tuottaa tasan varmaan ongelmia jälkiasennus ruiskussa. Et kuitenkaan pysty ajamaan tankkia aina rutikuivaks, jos meinaat soppatyyppiä vaihtaa. Ja kahta tankkia ei ilmeisemmin ole aikomus rakentaa... Nää uudemman sukupolven motronicit testailujen mukaan hyväksyy/korjaa 50/50 bensa/re85 suhteen, eli lähtisin mieluummin sieltä liikkeelle. Parempikaan jälkiasennusruisku ei tuota eroa korjaa itekseen.

                        Comment


                        • #13
                          MS3:een saa etanolianturin parillasataa niin voi halutessaan tehdä flexifuelin.

                          Ite en oo kyllä katsonut tarpeelliseksi edes tehdä bensalle erikseen karttaa, vaikka multimap optio löytyykin, kun täällä etelässä on sen verran hyvin tota viinaa tarjolla.

                          Comment


                          • #14
                            "Ajattelin ensin itsekin, että plug and play tyylinen ratkaisu olisi helppo, mutta johtosarjaa joutuu kuitenkin muokkaamaan sen verran paljon, että tulee helpommaksi ostaa kokonaan toinen johtosarja, minkä kytkee uudelle purkille. Voi sitten halutessa vaihtaa plug-and-playna koko johtosarjan."

                            Ok, pitää katsoa mikä on tuon johtosarjan suhteen järkevintä jos/kun pääsee siihen asti, että on kaikki kytkennät ja muutokset listattuna. Erottuuko moottorin johtosarja jotenkin siististi loppuautosta? Toiveissa olisi kuitenkin pitää jonkinlainen takaportti kohtuullisen helppoon alkuperäiseksi palauttamiseen, ainakin ensialkuun.

                            Tyhjäkäyntimoottorin suhteen olen jo henkisesti varautunut laittamaan jonkun vaihtoehtoisen ratkaisun, vaikka letkuliitäntäisen PWM-venttiilin jos ei muuta keksi. Tai sitten askartelee jotain lisäelektroniikkaa väliin, joka hoitaa kaasuläpän ajamisen ECU:lta tulevan PWM:n mukaan.

                            Mitenkäs tuo kierroslukutieto, se tulee ilmeisesti ihan vaan pulssina mittarille?

                            Flexifuel on vähän pyörinyt omissa suunnitelmissakin, mutta jos nyt ensin aloittaisi ihan vaan bensalla.

                            Comment


                            • #15
                              Moottorin johtosarja irtoaa liittimillä sieltä ecukotelosta ja on kokonaan erillinen objekti muusta autosta.

                              Mulla oli tossa kaasuläpän välissä erään foorumilaisen rakentama ohjainkortti, mutta sekään ei toiminut oikein halutulla tavalla. Yhtenä vaihtoehtona ajattelin toteuttaa sen pienellä mikrokontrolleripiirillä. Lisäks mulla oli jossain vaiheessa kans tollanen letkuun tuleva pwm-solenoidi, mutta nyt vasta kun asensin erillisen askelmoottorilla ohjatun lisäilmaventtiilin niin oon täysin tyytyväinen tyhjäkäyntiin.

                              Kierroslukutieto tulee muistaakseni vain 1kOhm ylösvetovastuksen kautta suoraa mittaristolle.

                              Comment


                                #16
                                Mitenkäs ABS:n saa pelaamaan aftermarket ECUn kanssa? ABS boksihan keskustelee jotain ECUn kanssa.

                                Comment


                                • #17
                                  Keskusteleeko? Olisi kiva tietää, sillä välillä on jotain pientä häikkää ABSien kanssa, vaikka pääsääntöisesti kyllä toimivatkin normaalisti. Mahtaako sitten johtua tuosta vai jostain muusta?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itse en ole ainakaan nähnyt mitään viitteitä ABS:n ja ECU:n yhteydestä mistään tähän mennessä löytämistäni alkupään 1.8T-koneiden sähköjä käsittelevistä dokumenteista. Uudemmissa luistonestolla ja ESP:llä varustetuissa malleissa varmaan sitten onkin jotain kommunikaatiota.

                                    Tuo olikin hyvä uutinen, että moottorin piuhoitus erottuu muista noin nätisti. Siis jos se on tehty samaan tapaan myös A3:ssa (luulisi).

                                    Comment


                                      #19
                                      Joku väylä sinne ABS-purkkiin menee, joskus sitä olen ässästä ihmetellyt. Tiedä sitten onko B5 aanelosessa jotain eri tavalla. Sehän olisi vallan positiivista jos ABS toimisi itsenäisesti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Amalin varmaan voisi varmistaa tämän? Kyllä ne mulla ainakin toimii. Liukkaalla alustalla vaan tuntuu että auto ei pysähdy kunnolla, vaikka absit rouskuttaa niin perhanasti. Jos jarruttaa kevyemmin, niin että absit eivät tule mukaan, niin pysähtyy paremmin. Menee hieman ohi tämän aiheen, joten jatkan siitä jossain muualla.

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikös sähkökaasulliset leikkaa moottorin kierroksia jos painaa jarrua?

                                          Comment


                                            #22
                                            Ei sinänsä leikkaa kierroksia, vaan vetää kaasuläpän kiinni.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mielenkiinnolla seuraan muiden projekteja.
                                              Mulla on profiilin Corvetteen aikomus laittaa MS3 flexfuel-toiminnolla. Nyt hommattu MS3 + expansion kortti, 30% isommat suuttimet x8 , etanoli-anturi ja alkuperäsen Ecun liitin.
                                              Jenkkilän puolelta kaverin kautta oon hommannu osia, hinnat on melkolailla matalemmat siellä.
                                              Kaippa se kesäauto jo joutaa talviteloille, niin vois alottaa muutostyöt.

                                              MS3 jo kuiten ohjaa ilmastoinnit ja tomaattilootan turbiinilukot, niin eiköhän tuosta hyvä tule :)
                                              Onkin ollut puute alkuperäsessä, että turbiinilukko menee vasta 4.(suurimmalla) vaihteella päälle. Muutenhan amerikkalainen tomaatti toimii kuin ajatus, vaikkei älyä sisälläkkään

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla on itellä audi A4 b5 aeb:ssä hestec x32 ja se on yhdistetty vakio johtosarjaan adapterilla. Toimii kaikki aivan normaalisti, myös kulutus mittari ajotietokoneesa joka nyt on ihan turha.
                                                Maffilla sai heittää vesilintua ja ohjaus tapahtuu laajakaistalla ja mappi ohjatusti.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X