Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4(95) 1.8 20v nakuttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4(95) 1.8 20v nakuttaa

    Eli kone nakuttaa jakopään vastakkaisesta päästä. Venttiilinnostin vissii mennyt?

    Nyt tarveisin tietoja momenteista.

    Nokka-akselin pukkien kiristysmomentti ja missä järjestyksessä kannattaa avata?
    Entä venttiilinkannen kiristymomentti? + muita mahdollisia momentteja voi mainita.

    #2
    Todennäköisesti on venttiilin nostaja joka napsuttaa mutta jos ääni kuuluu ihan kannen takapäästä ja on sellainen rahina niin voi olla myös nokkien välinen ketju joka rahisee. Siitä lisää tuolla.

    Samaisesta ketjusta pomittuna nokkapukkien momentti 10nm. Venttiilikoppa luultavasti myös saman verran eli melko hengetön kireys
    Viimeksi muokannut Lipponen; 30.8.2013, 13:30.

    Comment


    • #3
      Rahisee kylmänä mutta rauhotuu kun vähän aikaa on käynyt. Nakuttaa selvästi myös.

      Comment


      • #4
        juu luultavasti nokkaketju ja kiristin itellä sama homma tosin vielä vaiheessa ite sain osat yhteensä 200e...

        Comment


        • #5
          pitääkö se muka nakutusta ?

          Comment


          • #6
            pitää jos samanlailla rikki ku minulla oli kiristin alempi liuku oli poikki eli ketju pääsi hakkaan kanteen joten nakutustahan siitä tulee eli kävi ku dieseli :) sehän selviää nätisti ku käytät venttiilikopan auki niin kyllä pitäs nähä onko kaikki siellä ok..

            Comment


              #7
              Mulla alko nostajat naputtamaan taannoin vanhassa samoilla spekseillä olevassa nelkussa.

              Loppujen lopuksi nostajat jäi jumiin. Forte käsittelyllä se tokeni ainakin siihen asti ennenku meni uudelle omistajalle.

              Comment


              • #8
                Olen avannu kannen ja kiristäjä on kunnossa. Venttiilinnostimet ku otin sieltä pois ja kokeilin... kaikki täysin kivikovia :/ Onneksi on toinen moottori varaosina ja siinä nostajat toimivat hyvin ku kokeilin painella:) huh onneksi :D

                Ja ettei homma olisi niin helppo nii sattus torks-pää tipahtamaa just sinne öljykanavan reikään ja vissii kampikammioon^^

                Comment


                • #9
                  Onkos muute se kannen pulttien kannan koko M10 ? ja mites toi kuvien laitto tänne onnistuu ku kysyy jotaa URL...
                  ja Lipponen... katoin wikipediast nii kiristys momentti menee 40Nm, 60Nm, 90 astetta, 90 astetta. Ainakin sylinterin kannessa. Olenko oikessa ?
                  Viimeksi muokannut Ville95; 29.8.2013, 20:32.

                  Comment


                  • #10
                    Sylinterikannen momentit vähän eri juttu kun venttiilikopan.

                    Comment


                    • #11
                      opsista luin hätäsee ja väärin:)

                      Comment


                      • #12
                        itellä kansi oli kiinni semmosella tähti päällä joku nzx tai joku ja uudet pultit oli taasen m10 ribe kannalla et kandee varata noita avaimia ainaki nuo kaks :D
                        ja kyllä nuoi oli kannen momentit ainakin itesellä tuli toho malliin ne kiinni tuli nuo momemtit uuden tiiviste satsinki mukana(victor reinz)

                        Comment


                        • #13
                          6 kulmaisilta näyttävät... oisko sit ribe?

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä oli omassa AEBissa "nakutusta", jota oli hemmetin vaikea paikantaa. "Nakutus" lähti pois vaihtamalla moniurahihnan kiristäjän. Maailman helpoin homma, eikä vielä edes mikään mahdottoman kallis osa kyseessä. Jos nyt ei ole ihan varma mistä nakutus tulee, niin kannattaa tuo nyt ainakin vaihtaa, varsinkin jos ei tiedä milloin se viimeksi on vaihdettu.

                            Comment


                            • #15
                              juu luultavasti on ribe sit niitäki on monta mut kato "1,8t kannen irroitus" nii näät kuvat kaikista ja muuta infoo sieltä

                              Comment


                                #16
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ht=1.8t+kannen

                                Kuvassa toinen oikealta on kyllä Polydrive, ei Ribe.

                                Comment


                                • #17
                                  sama asia :D

                                  Comment


                                  • #18
                                    Omassa oli pitkään naputus kylmästartissa. Naputus kesti noin 1-2 minuuttia ja sitten vaimeni.
                                    En tarkoita mitään -45c starttia vaan ihan normia kesäpäivän kylmästarttia.
                                    Mätin itse sisään laadukkaat öljyt sekä "saksalaisen" filtterin Motonetistä niin naputus poistui.
                                    Olivat ilmeisesti laittaneet huollossa 6.000km ennen jotain halpaa lirua joka itseasiassa soljui läpi
                                    litra per 5000km kun piti lisätä. Nyt 6000km ja edelleen ylärajassa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      itellä vajeni 10000km ettei tikku enää kastunu ja sisässä oli mobil 3000 mut luultavasti tämä johtuu kuluneista venttiilivarrenkumeista joita en ole saanu vieläkään vaihdettua :( mut mobil 2000 hyvin pysyny sisässä :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Linksi Näytä viesti
                                        sama asia :D
                                        Ei ole.

                                        Comment


                                          #21
                                          Sopisiko tätä ketjua lainata, vaikka kyseessä oleva kaverin auto ei olekaan Audi? - Moottori Seatissa on kuitenkin samaa sukua...

                                          Pohjatietona seuraavaa: Kaveri haki Seat Ibiza 20vt (2006) -autonsa jakohihnan vaihdosta torstaina. Perjantaina kotiin tullessaan oli painanut kytkimen pohjaan, jonka jälkeen auto oli alkanut käymään huonosti, aivan kuin kolmella tai jopa kahdella pytyllä. Ilmeisesti myös kolina alkoi tuolloin.
                                          Kävin perjantai-iltana lukemassa autosta vikakoodit VCDS:llä, mutta moottorin ohjaimelta ei löytynyt yhtään vikakoodia.

                                          Lauantaina jatkoin vian metsästystä ottamalla sytytystulpat irti: Kaikki tulpat olivat hyvin nokisia ja kakkossylinterin tulppa oli lisäksi märkä.
                                          Vaihdoin koneeseen uudet tulpat ja yhden uuden puolan, jonka jälkeen käynti parani hiukan.
                                          Uudessa vikakoodin luvussa misfirejä oli 3. ja 4. sylintereissä. Vaihdoin vialliseksi luulemani 2. sylinterin puolan 4. sylinteriin jonka jälkeen auto rupesi käymään tasaisesti tyhjäkäyntiä. Tosin outo kierrosten mukaan muuttuva kolina tai nakutus jäi vielä vaivaamaan. Uusia vikakoodeja ei ole ilmestynyt lyhyiden käynnistysten aikana, eikä aikaisemmin mainitut koodit ole palanneet.

                                          Mielenkiintoinen yksityiskohta konehuoneessa on, että moniurahihnan kiristäjä on 0,5-1cm pois linjalta, eli laturin hihna kulkee tuossa kohtaa osittain tyhjän päällä.

                                          Ääninäyte ja muutama valokuva potilaasta linkissä: https://www.facebook.com/media/set?v...09332269124211

                                          Ääni tuntuu kuuluvan voimakkaimmin nokka-akselien välisen ketjun alueella. Pikaisella tutkimisella kuitenkin vaikutti siltä, että ketju on tiukalla, eikä kiristäjä liiku tai painu kasaan sormivoimin.

                                          Onko mahdollista, että piilotteleva puolavika saisi tuollaisen äänen aikaan, vai pitääkö uskoa korviaan ja epäillä vikaa ketjun kiristäjässä tai venttiilin paininkupissa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Kuulostaa omaan korvaan nokkaketjulta. Entisen auton 1.8adr koneessa ensin vaihdettiin kiristin ja ketju jolloin samankaltainen ääni hävisi, muutama vuosi siitä rallatus alkoi uudestaan. Silloin vika korjaantui öljypumpun vaihdolla, eli jos öljynpaineet on huonot niin myöskään kiristin ei toimi kunnolla.

                                            Nykyisen 2.0t fsi ea113 koneessa oli taas nokkaketjun kiristimen alempi laahain rikki, ei tosin pitänyt tuollaista ääntä. Selvisi kiristimen levitessä käsiin, kun ketjun otti pois konetta huollettaessa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Voivoi sentään... Youtubesta löytyi tuohon nokkaketjuun liittyviä videoita, joista oheinen antaa hyvän kuvan miten ketju käyttäytyy kiristimen ollessa paineeton: https://m.youtube.com/watch?v=l-deQZkchA4

                                              Järkevin etenemistyyli olisi lienee seuraava:
                                              1) Öljynpaineiden mittaus
                                              2) Mittaustuloksesta riippuen:
                                              a) Jos paineet kunnossa, niin
                                              i) Moottorin huuhtelu ja öljynvaihtohuolto ja toivoo että vika poistuu tuolla
                                              ii) Nokkaketjun kiristimen vaihto
                                              ​​​​​ b) Jos paineet ei ole kunnossa niin imusihdin puhdistus ja tarvittaessa öljypumpun vaihto, jonka jälkeen muut tarvittavat toimenpiteet

                                              Jos vika olisi alhaisissa öljynpaineissa, eikös kierrosten nostamisen pitäisi auttaa, olettaen että imusihti ei ole tukossa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Nyt on Keijolla vahva epäilys... ei fiilungista, vaan että vika löytyi ketjunkiristimestä!

                                                Ennen kuin päädyin tähän epäilyyn, huuhtelin moottorin Motoxin käärmeöljyllä ja auto kyllä alkoi käymään kokolailla nätisti. Jopa kolinat alkoivat pikkuhiljaa hiipumaan, mutta eilisellä koeajolla ongelmat palasivat jälleen: Alkuun auto tuntui toimivan, mutta kun kierrokset putosivat vaikkapa risteykseen tullessa tai kytkintä painaessa, alkoi kone käymään huonosti (kuin kävisi kahdella ja kolinaa kuului nokkien välisen ketjun tienoilta). Varovasti kaasulla härkkimällä käynti alkoi pikkuhiljaa paranemaan, mutta ennen paranemista auto saattoi sammua. Tuolloin 2, 3 ja 4 sylinterin juuri uusitut sytytystulpat olivat aivan mustat, mutta ykkösen tulppa, eli se jossa on aivan uusi Boschin puola, oli jotakuinkin normaalin oloinen.

                                                No, eipä pidetä yleisöä enää kauempaa jännityksessä...
                                                Kaikkihan ovat luonnollisesti tutustuneet SSP217:ssä esitettyyn ketjunkiristimen toimintaan (alla liitteenä kuvakopio sivulta 23.)? - Tuon perusteella ketjunkiristimen pitäisi olla ala-asennossa, (mutta 1.8 moottorissa todellisuudessa yläasennossa) moottorin ollessa sammutettuna. (edit: kuvan tulkinta riippuu onko kyseessä V-moottorin oikean vai vasemmanpuoleinen lohko)

                                                Toisessa liitteessä on netistä lainattu valokuva, jossa kiristin todellakin näyttää olevan alhaalla suhteessa kiristimen metallihaarukan yläreunaan. (Edit: tässä kuvassa oleva kiristin on ilmeisesti viallinen)

                                                Kolmannessa liitteessä on kuva kaverin autosta. Tässä kuvassa kiristin on selkeästi ylhäällä verrattuna edelliseen valokuvaan. (Edit: tässä kuvassa oleva kiristin on ilmeisesti oikeassa asennossa ja lukittuna)

                                                Kiristimen ollessa ylhäällä, on imunokka myöhäisellä suhteessa pakonokkaan. Tuolloin ajoitus on pielessä oikein tyhjäkäyntiä ajatellen, joka mielestäni aiheuttaa huonon tyhjäkäynnin ja mahdollistaa myös nakuttavan/kolisevan/rahisevan äänen kiristimen kohdalta pitkällä ruuvimeisselillä kuunneltuna. Edit: jos kiristin toimii muuten kuten pitää, ei yläsentoon lukitun kiristimen pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin, olettaen että kiristin ei ole muuten viallinen ja kiristää nokkien välisen ketjun.

                                                Arvon valamiehistö, pidättekö tätä tapahtuman kuvausta mahdollisena?

                                                Edit: Vikadiagnoosia ja pohdintaa korjattu alla olevan viestin tietojen pohjalta.
                                                Viimeksi muokannut kvande; 31.7.2020, 11:52.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Korjaan yllä olevaa viestiäni: Ketjunkiristimen pitää olla yläasennossa lukittuna (kuten kaverin autossa on)? Tällöin imunokka on myöhästetyssä asennossa.
                                                  Edellisessä viestissä mainitsemani ala-asento pitää paikkansa V-moottorissa vasemmanpuoleisessa lohkossa. Katso liitteen SSP192 sivut 27 ja 29.

                                                  Toki tämä ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että kiristin olisi muuten viallinen ja aiheuttaisi aiemmin kuvatut oireet.

                                                  Tilasin siis varmuudeksi ebay.de:stä uuden kiristimen, tiivisteet ja työkalun. Parin viikon päästä päässen asennushommiin, jonka jälkeen tiedämme taas enemmän...
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Viitaten pariin ylempään viestiini: Vaihdoin kaverin autoon nokkaketjun kiristimen perjantai-iltana. Valitettavasti se ei ratkaissut ongelmaa vaikka koneen kolinat suurinpiirtein loppuivat tuon jälkeen. Kylmänä auto lähti kyllä suht nätisti käyntiin ja toimi jotakuinkin ok ensimmäisen puoli kilometriä, mutta sen jälkeen sama rynkytys ja misfiret palasivat.
                                                    ​​​​​​Koeajon aikana logitin lambdan korjausarvoja ja ne näyttivät painuvan alle -15%:n, eli kone näyttäisi käyvän rikkaalla, kastelevan tulpat ja rynkyttävän sen takia?
                                                    Moottorin lämpötila-anturi näytti kuitenkin ihan järkeviä lukemia, joten jatkoin vian hakemista muualta. Koneen rynkyttäessä ainoat vikakoodit tulevat kaikkien sylinterien misfirestä, mutta muita vikakoodeja ei moottorilta tullut.
                                                    ​​​​​​
                                                    Lauantai-aamuna tein ahtoputkiston painetestin, jonka perusteella moottorissa ei pitäisi olla ilmavuotoja. Välijäähdyttimelle menevään putkeen oli kuitenkin kertynyt kolmisen desilitraa öljyä. Mielestäni PRV-venttiilin (pannukakku) kalvo on ehjä, tosin ilma kulkee venttiilin läpi puhaltamalla sujuvasti molempiin suuntiin.
                                                    Auto lähti taas kohtuudella käyntiin ja kävi oikeastaan ihan nätisti ensimmäisen puoli minuuttia, mutta kun lambdaohjaus tuli kehiin, niin silloin käynti muuttui melko nopeasti raskaaksi ja vajailla sylintereillä käynti alkoi jälleen.

                                                    Tuossa vaiheessa nostin kädet pystyyn ja totesin kaverille, ettei minun taitoni riitä pitemmälle, enkä halua tuhlata hänen rahojaan vaihtamalla lambda-anturia, ilmamäärämittaria ja bensanpaineensäädintä ihan vain varmuuden vuoksi... Ei taida tuo meikäläisen A8:n ilmamäärämittari antaa järkeviä tuloksia Seatissa, jos vaikka sillä kokeilisi ilmamäärämittarin debuggausta?
                                                    ​​​​​​
                                                    ​​​​​
                                                    ​​​​
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut kvande; 16.8.2020, 01:04.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Voi olla myös sytytyksessä vikaa, jolloin jää palamatonta ja moottori kuvittelee olevan rikkaalla. Näin kävi veljen suzukissa, jossa puola alko oireilee kuumana. Ei tullu vikakoodia, mutta lämmetessä ja kun lambdasäätö tuli mukaan niin välillä kävi huonosti ja oli tehoton.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Olisit ottanut lambda-anturin johdon irti ja kokeillut miten vaikuttaa käyntiin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuon lambdan piuhan olisi tosiaan voinut käyttää vielä kokeeksi irti, kun sunnuntaina kävin logittelemassa eri anturien arvoja. VCDS:llä seurailtuna kaikki anturien lukemat näytti kuitenkin normaaleilta (poislukien lambda, jonka kaasun asennosta riippuen heilui yli +/-15%). Varovasti kaasupolkimen asentoa vaihdelle auto kävi kyllä kaikilla pytyillä ja lambda-arvot pysyivät 0%:n ympäristössä kierrosten ollessa 1500-2500 rpm.
                                                          Sytytyspuolen ongelmat olin mielestäni poissulkenut jo aiemmin uusilla sytytystulpilla ja neljällä uudella lainapuolalla.
                                                          (Jännästi muuten tuo A8:n ilmamäärämittari antoi ainakin tyhjäkäynnillä ihan järkeviä ilmamääriä, 2,5 - 5 g/s, kun sen asensi Seatin ilmamäärämittarin runko-osaan.)

                                                          Vika jäi kuitenkin kaikista tähänastisista ponnisteluista huolimatta löytymättä. Sunnuntaina jouduin sitten lopulta nostamaan kädet pystyyn ja auto lähti maanantaiaamuna korjaamolle. - Jännityksellä odotan, mitä vikoja korjaamo löytää...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Palaan vielä kerran tähän Seatin kolinaan ja käyntihäiriöön: Auto oli puolisentoista viikkoa jakohihnan vaihtaneella korjaamolla tutkittavana: Toisen käden tietona kuulin, että korjaamon mukaan vian ollessa päällä tipahtaa 4-sylinterin puristuspaineet normaalista 14 kilosta 4 kiloon. Korjaamo epäili vian syyksi "liimaventtiiliä" tai kannen halkeamaa. Auto toimii kuulemma kylmänä hyvin, mutta parinkymmenen minuutin kuluttua alkavat käyntihäiriöt, jotka kuitenkin poistuvat kierroksia nostamalla.

                                                            Minä epäilen korjaamon ryssineen hihnanvaihdon ja vääntäneen nelosen pakoventtiilin siten, että se jää lämmetessään kantamaan.
                                                            Auki oleva venttiili päästää 4-sylinterin palamattoman seoksen putkeen ja sekoittaa lambdasäädön. Sen jälkeen kone käy vain 1-2 pytyllä, kunnes viilenee siihen lämpötilaan, että venttiili kulkee taas ylös-alas.

                                                            Pitäisiköhän viestistä #21 lähtien erottaa nämä Seatin ongelmat omaksi ketjukseen?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X