Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 4.2 fsi, v10 5.2 fsi, w12 6.0, v8 4.2 tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V8 4.2 fsi, v10 5.2 fsi, w12 6.0, v8 4.2 tdi

    Tervehdys.
    Onko täällä kenelläkään kokemuksia noista moottoreista?
    Mitä pitää karttaa ns harrastekäytössä?

    Foorumeissa on ollut juttua 4.2 fsi moottorin kovasta karstoittumisesta ja sen seurauksena tehojen häviötä.
    Onko tietoa / kokemusta muista moottoreista muutenkuin nopea koeajon merkeissä Quattro päivillä...?

    Diesel V8 4.2 TDI mallista ei ole minkäänlaisia kokemuksia, ainoa mikä siinä mietityttää on perkeleenmoiset kulut vaikka ei ajaisi kuin 2tkm vuodessa.

    Moottorista 5.2, niin jenkki foorumilla kertovat että siellä ei olla käytetty long life huoltojärjestelmää vaan moottorin huolto 15tkm välein.

    Tästä aasinsiltana, miksei ns "suomiauto ei ole aina paras vaihtoehto vähäisine varusteineen"
    Nettiautossa myynnissä yksi malli jossa 5.2 moottori ja eka huolto tehty jossain 80tkm kohdalla tontun omistajan johdosta "raha ei tarkoita aina osaamista tai ymmärrystä tekniikasta" vaikkakin kyllä huoltokirjalla mainostavat, joo on huoltokirja, mutta kun huoltohistoria on puutteellinen.. ei tiedä itkisikö vai nauraisi.

    #2
    Onhan tuolla TDI:llä tullut 120 tkm ajeltua. En tiedä minkälaisia kokemuksia kaipaat, mutta ihan luotettavalle koneelle on vielä vaikuttanut. Tietysti aika paljon "diisselimpi" luonteeltaan kuin muut otsikon koneet, mutta ihan sillä normaalin liikenteen mukana pysyy. Mistä ne "perkeleenmoiset kulut" aiheutuu?

    Comment


    • #3
      Osta nyt hyvä mies jo se harrastepeli, niin monta aloitusta olet jo asian tiimoilta tehnyt.. Sillä tavalla niitä kokemuksia kertyy varmasti parhaiten, koska kuitenkin noita kiinnostuksesi kohteita on aika marginaalisesti liikkeellä täällä foorumilla. ;)

      Comment


      • #4
        Diesel laitteen vuotuiset maksut kun on bensalaiteen osalta aika kovat. Vaikka kummallakaan ei ajettaisi kuin vuodessa "kauniina" sunnuntaina niin dieselillä on kamalan kallista ajella kotimaassa.

        Se on totta että täällä foorumilla ei oikein paljon juttuja kyseisitä laitteista ole, mutta kun kaikkihan sen tietää että kyseessä arvokkaita laitteita niin kannattaa hankkia ns jonkilaista tietämystä mitä saattaa olla odotettavissa.
        Huollostahan aikoinaan puhuivat kun A8 D4 tuli myyntiin että sitä ei joka "merkkarissa" saa edes huollettua.
        Huoltojen osalta olen miettynyt tuota LMS serviceä.

        Comment


          #5
          Eipä noissa mitään ihmeellisyyksiä ole. V10 koneissa on ollut jotain häikkää sylintereissä ja niiden muodon säilymisessä, siihen kallis korjaus on ollut uusi kone.

          Comment


          • #6
            4.2 FSI:ssä voisi arvata olevan samat jakopään ketjujen venymis- ja kiristimien löystymisongelmat kuin pienemmissäkin. Tuskinpa ovat siitäkään saaneet SSP:ssä mainostettua "maintenance free:tä".

            Comment


              #7
              Must on kovin huvittavaa väite että diiselillä olisi kovin kallista ajaa, varsinkin kun katselee topikissa mainittuja koneita. :D

              Comment


                #8
                Ei se ajaminen kallista olekaan vaan omistaminen.

                Comment


                • #9
                  Siis kallista on makuuttaa diesel tallissa versus bensa koneinen. Eli harraste laite. Tarkoitus ei todellakaan ole sohlata prismaan kyseisillä laitteilla skodien jne keskelle..

                  Comment


                  • #10
                    Kenties sitten kannattaisi tuosta otsikosta pudottaa dieselmoottori pois.

                    Comment


                      #11
                      Kyllä se maamoottori harrasteautossa tosiaan kannattaa unohtaa. Mietin just päissäni että koko vuoden bensalaskut on meikäläisellä ~1500€. Jos saman suorituskyvyn D-auto olisi pihassa niin veroihin olisi mennyt 1000€ ennen kuin olisi kertaakaan käännetty virta-avainta.

                      Ajoa kun tulee keskimäärin 700km kuukaudessa ympärivuotisesti niin eikös tämä ihan harrasteautoilun kriteerit täytä?

                      Comment


                        #12
                        Noilla moottoreilla olevia kärryjä on ollut jo niin kauan myynnissä, että kokonaiskuluihin vaikuttaa huomattavasti enemmän hankintahinta, kuin joku vuotuinen ero diisselin ja bensavehkeen välillä. Pieni vilkaisu vaikka mobile.de antaa jotain suuntaa ja sitten pitää vielä valita kasin ja kutosen väliltä. Laajemmin ajateltuna vielä volkkari ja Bentley...

                        Comment


                          #13
                          No joo, ehkä jos ajoa on se 2000 km vuodessa. Mutta jos noista verrataan vaikka 6.0 bensaa ja 4.2 dieseliä ei tarvinne hirvittäviä kilometrimääriä kun bensa tulee jo kalliimmaksi.

                          Comment


                          • #14
                            Ja jos tosiaan harrastepeli, millä ajellaan satunnaisesti, niin ei diesel tuu käytännössä yhtää kalliimaksi. 4e / suunta kun tekee autolle liikenteestä poiston, katkee verot yms. Toinen mokoma 4e kun haluaa lähteä taas ajelemaan. Noin niinku pointtina, jos seisotuskulut pelottaa.

                            Comment


                            • #15
                              Mitä väliä sillä on? Sitten pitää ostaa 1.4 TDI jos haluaa halvalla =)

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                                Ja jos tosiaan harrastepeli, millä ajellaan satunnaisesti, niin ei diesel tuu käytännössä yhtää kalliimaksi. 4e / suunta kun tekee autolle liikenteestä poiston, katkee verot yms. Toinen mokoma 4e kun haluaa lähteä taas ajelemaan. Noin niinku pointtina, jos seisotuskulut pelottaa.
                                Ei oikein toimi jos ajot on satunnaisia muttei selkeästi kuitenkaan rajoitu vaikka kesäkuukausille. Jos ajaa vaikka vain parisataa kilometriä kuukaudessa harrasteautolla mutta ajot on joka viikonloppu.

                                Comment


                                  #17
                                  No mutta jos ajaa parisataa kilometriä kuukaudessa on ihan sama viekö auto 7 litraa dieseliä vai 40 litraa bensaa satasella. Miksei sitten joku RS6+ talliin? Ei siinä varmaan kannata tosiaan silloin dieseliä harrastaa.
                                  Edit: Katsoinpa huvikseni paljonko on eroa ajoneuvon perusverossa + käyttövoimaverossa 4.2 TDI:n ja 6.0 bensan välillä. Jos nyt löysin oikeat CO2-arvot niin eroa on noin 250 euroa vuodessa. Harrasteauton moottori kannattanee siis valita ihan muilla perusteilla :)
                                  Viimeksi muokannut Veskuh; 20.8.2013, 09:01.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tota, keskustelu nyt hiemna karannut siihen mikä on kallista ja mikä ei, kaikki on kallista. Mutta alkuperäinen ajatus oli se että onko tietoa kyseisistä moottoreista jotain ominaisuuksia jonka takia kyseistä moottoria kannattaa välttää kuin ruttoa. Muista moottoreistahan on tietoa täällä esim noiden pikkukoneiden jakoketju ongelmat ja kaksoisahtimien ongelmat. Aikasemman 1.8 T 20v öljysihdin tukkeutumis vaaran longlife ohjelman ansiosta. Jakoketjun venyminen VR 3.2 moottoreissa. Nämä nyt nopeesti tuli mieleen bensa moottoreista.
                                    Eli koitetaanko saada tietoa jakoon noista ns valtavirrasta poikkeevista koneista..?

                                    Comment


                                      #19
                                      No, karannut tai ei, alkuperäisessä kysymyksessähän kauhisteltiin dieselin tähtitieteellisiä kuluja. Henkilökohtaisesti ei ole otsikon koneista kokemusta kuin dieselistä, ja koneeseen liittyvät ylimääräiset kulut/huollot ovat tähän mennessä olleet yksi imusarjan läppäventtiili. Sanoisin että ainakin tuo yksilö on ollut kohtuullisen luotettava :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näin äkkisältään sanoisin, että noilla otsikon moottoreilla varustettuja autoja (varsinkin V10 ja W12) taitaa olla foorumilaisilla melko harvassa. Meneekö arvaus 1 kpl kumpaakin kovin paljon harhaan? Vähän joka tapauksessa. Siitä voisi päätellä, että omakohtaisia kokemuksia ei noista juurikaan täältä siis saa. Eli ulkomaan foorumit on melkein ainoita, mistä käyttäjien kokemuksia saa, muuten menee melko mutuiluksi.

                                        Niinkuin Petteri tuossa alussa jo heitti, niin kannattaa jokin vaan ostaa (vaikka vähän "riskillä"). Muuten käy helposti niin, että jahkailua kestää niin kauan ettei sitä sitten lopulta tule ikinä mitään ostettua...

                                        Comment


                                          #21
                                          En oikein ymmärrä mielipidettä dieselin sopimattomuudesta harrasteautoon. Itse ainakin ottaisin mieluummin moottorin, joka tuottaa yli 600Nm lähes koko käyntialueellaan ja yli 300 konia alta neljän tonnin, kuin sen vaparibensakasin. Dieselissä on lisäksi sitä nimenomaan harrasteautoon sopivaa viri-potentiaalia.

                                          Toisaalta jotkut tykkä vinguttaa sitä vaparia, ja toiset tahtoo boostia. Ahdettu V8 on varmasti hyvä kompromissi, oli käyttöaine kumpi tahansa ;)

                                          Comment


                                            #22
                                            Iltalehden lööppitasoinen asiayhteydestään irrottaminen: "Ahdettu V8 on varmasti hyvä kompromissi" :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kompromissi?

                                              Comment


                                                #24
                                                Siis tässä etsitään harrasteautoksi D3 koppasta Kasia vai mitä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tarjotaan vielä Volkswagen Phaeton 5.0 V10 TDI 4MOTION, päästöt 308g/km. Noita myllyjähän on Touaregin keuloilla pilvin pimein, joten kokemuksiakin löytyy. Ei varmasti halvin ylläpidettävä :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No eikös tuo V10 TDI ollut juurikin se "surullisenkuuluisa"?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      On, mutta uudelleen rakennettuna ( lue: harrasteautona) melkoinen yllättäjä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sellainen pointti vielä tuosta D3:sta, että suorituskyvyssä 4.2TDI pesee vaparikasia jo virittämättömänäkin ja softattuna ne koneet nyt on aivan eri planeetalta. Vaparia saa polkea kuin tulpatonta mopoa ja kierrättää tappiin että tapahtuu mitään, turbo(diesel) lähtee pienelläkin kaasun painolla.

                                                        Kaupunkipyörittelyssä onnistuin muuten samalla matkalla saamaan semmosen 7 litran kulutuseron sataselle dieselin ja bensan välille. Siinä kuittaantuu alta 4tkm vuotuisella ajolla vuosimaksujen erot...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mutta se bensakoneen äänimaailma korjaa kaiken ;)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Niin se tekee

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X