Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABC moottorin öljynpaine

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ABC moottorin öljynpaine

    Öljynpaineet kylmällä koneella on ok,mutta lämpimällä koneella aika alhaiset:Tyhjäkäynnillä n.1bar ja 2000rpm 2.2-2.5 bar. Paine kasvaa tasaisesti kierrosten noustessa. Koneessa uudet 5w-40 öljyt.

    Jos öljypumppu on viallinen,niin eikö sen pitäisi oireilla heti käynnistyksen jälkeen ja tyhjäkäynnillä?
    Vai pitääkö vaan suosiolla uskoa,että öljypumppu on paskana!?

    Ei kyllä yhtään huvittaisi vaihtaa,koska juuri vaihdatin jakopäähihnan........

  • #2
    Haulla asiasta lisää. Hämärästi muistan, että paineistakin on puhuttu. Minulla ei sitä mittaria ole, mutta kokemusta öljypumpun viasta kyllä:)

    Jos öljynpainevalo sammuu heti käynnistyksen jälkeen ( kylmä/kuuma), ei mitään ongelmaa.

    Ongelma alkaa, jos varoitusvalo palaa "pitkään" ja hälytys-summeri soi.

    Ollos huoleton.

    Comment


    • #3
      Usein tieto lisää tuskaa...tuo öljynpainemittari on normaaliautossa normaalikäytössä aika turha koriste, joka sitten alkaa iän myötä pelottelemaan. Itsekin tuli joskus kytättyä sitä kylmä hiki otsalla vaikkei öljynpaineissa koskaan mitään vikaa ollutkaan. Jorman kanssa samoilla linjoilla, eli uskon että ennen ku öljyvalo alkaa oikeasti palaa niin turhaa stressata.

      Comment


        #4
        Jeps samoilla linjoilla edellisten kanssa. Mittari mäkeen sieltä. Poissa silmistä poissa mielestä.

        Comment


          #5
          Oikeasti

          Ei ole erillistä öljynpainemittaria. Paineet on oikeasti alhaiset ja valo vilahtaa joskus! Paineet olen mitannut. Kylmänä ja kuumana valo sammuu välittömästi käynnistyksen jälkeen niinkuin pitääkin. Alkaa audi käymään lompakon päälle...

          Comment


            #6
            Mikä suodatin?

            Jos mikä vaan muu kuin alkuperäinen ja autoosi varmasti sopiva (taisi kutosissa vaihtua jossain välissä) niin uusi välittömästi!

            Comment


              #7
              Paineet mitattu vanhoilla öljyillä ja vanhalla suodattimella.Ajattelin johtuvan vanhoista litkuista mutta oireet samat uusilla öljyillä ja suodattimella.En tiedä suodattimen merkkiä ja sopivuutta mutta nopeasti sen tarkastaa,vaikka en usko,että kohdalle osuu pari väärää suodatinta.

              Comment


              • #8
                Paineet on oikeasti alhaiset ja valo vilahtaa joskus!
                Ei hjuva! Joku mättää, valo ei missään tilanteessa saa syttyä,joku viisaampi on sanonut että valo alkaa palaa kun paine laskee alle 0.8bar.

                Sun pitäs saada yhden anturin alle prikkoja,jotta saat paineen ylös,se anturi toimii ja säätää öljynpainetta jousikuormalla.
                Öljyt pois ja anturi on...olisko ollut öljypohjassa vaiko öljypumpussa (en jaksa muistaa kun ei ole mitään kuvia..eikä muisti oikeen pelaa).Jos joku laittaa kuvan tänne niin kerron missä se on.

                Mutta painetta nostat siten että jousikuorma kasvaa eli prikoilla,joskus nuo jouset kuoleentuvat (tosi harvinaista).

                Toivottavasti saat jotain tolkkua tästä räpellyksestä....

                Comment


                  #9
                  Vitoskoneessa on se mäntä ja jousi ja jutut lämpöanturin alla pumpussa, mutta nyt kyseessä tuollainen sahapukki.

                  Olisiko ihan vaan imusihti tukossa. Öljypohjaa pois jos on oikea suodatin tai ei suodattimen vaihdolla tokene.

                  Comment


                  • #10
                    Vitoskoneessa on se mäntä ja jousi ja jutut lämpöanturin alla pumpussa, mutta nyt kyseessä tuollainen sahapukki.
                    Oho, luulin et kyseessä oli RS2...

                    Olisiko ihan vaan imusihti tukossa
                    Ei se nostais painetta sitten isommillakaan kierroksilla.

                    Mutta nyt kun tiedän et mikä kone on niin vika paineventiilissä,joita on 2kpl per kansi,eli venakoppa pois ja siellä 2 pulttia joista toinen/kummatkin/kaikki on rikki.Nämä venttiilit säätelevät juuri öljynpainetta ja tyyppivikoja V6 koneissa.

                    Comment


                      #11
                      Tuolla lisää kuvien kera... Tosin eri kone, mutta idea lienee sama. Mikäli tuo vika on kyseessä.

                      Comment


                        #12
                        Öljynsuodattimesta löytyi tuotekoodi 06A115561B ,eli suodattimen pitäisi olla oikeaa mallia.

                        Jos imusihti olisi tukossa,niin silloinhan paineiden nostamisessa pitäisi olla ongelmia eteenkin kylmillä öljyillä,jolloin tavara on paksumpaa,noin loogisesti ajateltuna.Kylmänä paineet on kohdillaan..

                        Jos venakopan alla olevat paineenalennusventtiilit olisivat caput,niin voiko paineet todella laskea öljynsuodattimen jalasta asti,josta mittaus tapahtuu?Nostajat kyllä naputtaa kovan ajon jälkeen,mikä taas johtuu huonoista paineista.

                        Tietysti ensiapuna voisi koittaa 5w-50 öljyä 5w-40 sijaan.

                        Comment


                          #13
                          Vaihtaisin nyt ensimmäisenä ne kansien paineenrajoitusventtiilit. Ne olisi jo vaihdettu tällä foorumiajalla :)

                          Sitten näet vaikuttiko A) nostajien naputukseen B) öljynpaineisiin

                          Jos nuo venttiilit on ihan kaput niin kuin yleensä niin varmasti laskee koko järjestelmän paine

                          Comment


                          • #14
                            En usko, että imusihti on tukossa. Se on kyllä helppo tarkastaa ottamalla öljypohjan pois.

                            Missähän kunnossa ovat öljykello(t)? Minä itse vaihtaisin ne ensimmäiseksi. Merkkiliikkeestä muutama kymmenen ?. Ovat öljynsuodattinen "jalan" etu ja takapuolella. Jos vaihto ei auta niin vika voi olla kansien venttiileissä?

                            En usko, että öljypumppu vetelee viimeisiä ( kuten minulla aikoinaan), koska öljynpainevalo sammuu heti koneen käynnisttyä.

                            Ps Paineen mittaus, joka on tehty- miten, missä?

                            Comment


                            • #15
                              Eikö nuo paineet ole aika lähellä specsejä?

                              Comment


                              • #16
                                Muistaakseni mulla se mittari näytti lämpimänä tyhjäkäynnillä jotain ~2 ja kierrosten vähänkään noustessa (2000) sitten 4,5 tai jotain semmosta. Eli tuohon verrattuna nuo tyhjäkäynnillä 1 ja 2000rpm 2-2,5 on alakanttiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Kannen paineventtiilit ei taidä vaikuttaa paineen näkymiseen, koska paineanturit ovat lohkossa. Tosin, jos ne aivan tukossa, niin sitten ehkä, mutta silloin pitäisi kalkatuksen määrän olla sietämätön. Kannen paineventtiiliä vaihtaessa kannattaa katsoa, onko siinä öljykanavassa öljyä. Jos ei ole, niin lohkon öljyntakaiskuventtiili (1 per puoli) ei enää toimi. Lohkon venttiilit tosin vain vaikuttavat siihen, ettei käynnistettäessä kuulu kalkatusta.
                                  Minkä merkkistä öljyä siellä koneessa on ?

                                  Comment


                                    #18
                                    Öljynpaineet mittasin itse kotitekoisilla vehkeillä yläpaineanturin reiästä.Ei varmasti herätä luottamusta,mutta oikein se näyttää. Öljynpaine anturin vaihdoin jo heti ensimmäisenä,joka on mallia punainen,eli 2,5bar.
                                    Sen takia se välillä hälyyttelee kun paineet laskee tuonne 2,2-2,5 tienoille kierroksilla 2100rpm.

                                    Aikaisemmat öljyt oli mobilin 0w-40 ja nyt on tuoreet esso ultronit 5w-40.Oireet ja paineet samat molemmilla litkuilla.

                                    Käynnistettäessä kuuluu kalkatusta 1-2sek,eli voisi olettaa,että paineenalennus venttiilit on ok.

                                    Missä sijaitsee lohkon öljyntakaiskuventtiilit? Jokatapauksessa laitan heti huomenna nuo paineenalennusventtiilit tilaukseen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      "Käynnistettäessä kuuluu kalkatusta 1-2sek,eli voisi olettaa,että paineenalennus venttiilit on ok."

                                      Ilmiö viittaisi hydnostajiin? Jos autollaon ajettu yli 100 tkm, ja niitä ei ole vaihdettu niin ääntä pitää.

                                      Piru, kun edellinen tietokoneeni meni sököksi ja uuteen en saa asennettua ( en osaa) atkea. Pitäisi katsoa anturit.

                                      Comment


                                        #20
                                        Vaihdoin vihdoinkin nuo kannen paineenalennus venttiilit..turhaan. Koeajon aikana summeri pärähti soimaan kunhan koneen oli käyttänyt kunnolla lämpimäksi.Öljynpaine edelleen alahainen!
                                        Vanhat venat vaikutti ehjiltä ja olivat likimain yhtä jäykät kuin uudet.Taisi olla ehjät...

                                        Mistäköhän vikaa lähtisi sitten hakemaan?

                                        Jos viisaammat väittää,että pumppu on ehjä,niin kai se on uskottava. En huvikseni lähde ehjää pumppua vaihtamaan. Pitää vielä se imusihti katsoa kunhan saan auton nosturille.

                                        Onko abc koneessa samanlainen pressure relief valve öljypumpun vieressä? ks.keskustelun kuva: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4270

                                        Rupeaa huumori loppumaan...; )

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pahalta näyttää. Oletko tarkastanut ( edestä katsottuna) vasemman lohkon/ laturin vieressä/edessä olevan "öljynpaineventtiilin" Vaatii laturin irtioton ( johtoja ei tarvitse irrottaa siitä ), että pääsee "mutteriin" käsiksi. Toimiiko se kunnolla = jousi kuoleentunut tai "metallitappi" kulunut liikaa? Valitan, etten tiedä oikeita nimiä.

                                          Voisiko joku laittaa siitä Jonelle kuvan?

                                          Itse vaihdoin öljynsuodattimen "jalassa" olevat anturit=öljykellot ( turhaan koska vika oli öljypumpussa ym)

                                          Viimeisenä öljypohja pois ja sihdin tarkistus.

                                          Sitten...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ohjeen mukaan paine pitäisi mitata 0,3 barin anturin reiästä (sininen?). 2000 kierroksella paineen pitäisi olla 4.5-6 bar. Muuten pumppu vaihtoon.
                                            Öljypumpun jousikin voi olla kuoleentunut. http://etka.auto2.ru/au/A100/1992/118/49/1209973/
                                            AAH-koneessa Bentleyn kuvan mukaan olisi 16 barin ylipaineventtiili, johon pääsee pohjasta käsiksi. Sekin voisi jumittaa. En löytänyt etkasta tästä kuvaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Liekö oikea ketju mut kysyn kuitenkin. auto on A4 2.6 V6 -96 Kun ajelee pienillä kierroksilla (alle 2000rpm) niin välillä summeri huutaa pari kertaa ja öljyvalo syttyy, kun kierrokset nostaa yli 2000 valo sammuu. Jos ajelee kokoajan hiukan yli 2000 kierroksen niin tätä ongelmaa ei ilmene. Öljyä on riittävästi eikä auto muutenkaan oireile mitenkään ihmeemmin. Liekö öljypumppu menossa vai mistä moinen vika johtuu?

                                              Comment


                                                #24
                                                Varmaan kannattaisi laittaa joku kunnollinen öljynpainemittari vaikka jonnekkin konehuoneen puolelle kiinni ja tsekkailisi vähän paineita. Mulla aikanaan 2,8 V6 satkussa (AAH) teki juurikin noin ja sitten vähän päästä pumppu luovutti. Pumppu vaihtoon ja samalla vaihdettiin jotkut öljyventtiilit kansissa, en nyt muista mitkä ne oli nimeltään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Olisikos ideoita miksi 80:ssä syttyy öljynpainevalo kierroksilla ja sammuu kun laskee tyhjäkäynnille? On siis 2.8 AAH koneella. Paineet mitattu puolilämpöisillä öljyillä tyhjäkäynnillä noin 4bar ja 2000rpm noin 6bar, eli pitäisi olla ok. Punainen ja sininen paineanturi vaihdettu uusiin. Auto oli seisonnassa jokusen kuukauden, ei ollut tätä vaivaa ennen seisontaa. Olisiko mittaristovika mahdollinen?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onhan anturit varmasti oikeanlaiset ? Toinen maattaa paineen puuttuessa ja toinen tekee päinvastoin. Mittaristovika helppo selvittää johtoja irroittamalla ja maihin hypyttämällä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei ollut mittaristossa vika, kokeilin toisella mittaristolla ja sama vaiva. Pitäisi olla oikeat anturit, tai no oikeana ne minulle myytiin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ihan ensialkuun että on kyse sercapilla huolletusta mittaristosta. Eli C4 100 audi vm.92 2.6 V6 aut. ABC. Tässä oli minulle tullessa viallinen mittaristo ilman lisämittareita. Ostin sportmittariston samanikäisestä ja samalla koneella olevasta satkusta. Mittaristo toimii muuten mutta kierrosten noustessa yli 2100rpm niin helähtää öljyn merkkivalo 3 piippauksen kera mosaiikkinäyttöön, ei ole siis autocheck mittaristo. Öljynpaineet toimii mittarin mukaan aivan järkevästi. Kokeilin että ostin samasta varaosa-autosta mistä mittaristokin on kotoisin niin öljynpainesäätimen, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Myöskään tämän säätimen johtojen irroittamisella ei ollut tähän vaikutusta, sai vaan öljynpainemittarin toimimattomaksi ja öljyvalon katoamaan virrat päällä ollessa.
                                                        Osaako joku neuvoa mikä anturi tähän pitäisi vaihtaa , onko tässä muualla enään antureita?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Foorumia selailemalla löytyi tuollainen viesti #26. Eli se alapaineanturin 2100rpm-> johto pitäisi ilmeisesti maattaa. Se on eri asia onko siellä autossa sellaista johtoa lainkaan missään. On se nasta siellä mittarin selässä kuitenkin pakko olla.
                                                          Itse olen kuvitellut, että siellä olisi alapaineanturi ja alapaine 2100rpm-> tai öljynpaineanturi, koska siellä on mielestäni vain kaksi anturipaikkaa. Mutta tuo olettamani on ilmeisesti väärä, jos tuossa mittaristossa on alapaineherja 2100-> rpm öljynpainemittarin lisäksi. Tuo 2100rpm on siis rajana, jossa alkaa herjaamaan toisella paineanturilla alhaisesta öljynpaineesta, niin kuin varmaan jo tiesitkin.
                                                          https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...93#post1864493

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Okei sieltä löytyikin juttua. Täytyy nyt vähän tutkia lisää asiaa ja kokeilla melkein tuo maadoitusjuttu ensin. Jenkkifoorumeita tässä selailin ja jotain samantapaista juttua asiasta löysin mutta ei suoraan vastausta tai ratkaisua ongelmaan. Täytyypä koittaa asia ratkaista ja kirjoittaa kun selviää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X