Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-92 V8 D11 ABH voimansiirto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -92 V8 D11 ABH voimansiirto

    Onko jollakin kertoa, miten yleensä kestänyt vetonivelet kys. kulkijassa?
    Tutkailin huoltohistoriaa, ja eilen katselin auton altakin, ja näyttäsi, että vois olla jopa originellit vetonivelet paikoillaan.

    Nyt alkanu viikon aikana kuulumaan normi liikkeelle lähdössä suoralla lähdöllä pientä naksutusta, joka aiemmissa autoissa merkannu, että sisempi vetonivel kulunut.
    Samalla tullut sellainen vihellystä muistuttava ääni, joka joskus aiemminkin kuulunut, olisko se jotenkin pyörälaakeri tms.?

    Myös pakittaessa ohjaus vasemmalle tiukkaan käännettäessä aieheuttaa autolle ihmeellisen "hyppäyksen" sekin tosin vain kerran, ja vain vasemmalle kääntäessä.

    Kilometerjä on jo 340 000km, joten hyvin vois olla jo aika vaihtaa kaikki nivelet kerralla, vai mitä mieltä olette?

    Muutoin kyyti on kyllä mitä mahtavinta, auto jokapäiväisessä työajossa mulla.

    Mitähän mahtas kustantaa osat, ja mistä kannattaa hankkia?
    Mieluusti kommentteja odotetaan

    #2
    Sisempiä niveliä ei taida saada kuin vetarin kanssa. Pakkaavat olemaan arvokkaita, joten en lähtisi vaihtamaan huvikseni. Tämäkin toki enemmän kiinni käyttäjän tahdosta, väärinhän se ei ole vaihtaa kaikki kerralla.

    vihellykset on monta kertaa peräisin laakereista. Perä voi äännellä, samoin laatikko, mikse pyörän laakerikin. Minulla pöyrän laakerit on kyllä ennemminkin jurisseet, jos ovat olleet vaihtoa vaille.

    Comment


    • #3
      Omaan etuvetoiseeni vaihdoin vetoakselit puolelta toiselle 500tkm:ssa ennakoivana huoltona. Oli ihan äänettömät ja kunnossa, mutta kun vaihtaa ajoissa, niin menee vielä melkein toisen mokoman kilometrejä. Nelivedossa vetonivelet puolet pienemmällä rasituksella, joten pitäisi kestääkin puolet kauemmin kuin etuvedossa. Nykyosien laatu taas on niin huonoa, että etenkin suojakumit on äkkiä rikki ja sen jälkeen myös nivel. Joten en ainakaan itse koe järkeväksi uusia vetoniveliä ennakoivana huoltona jo ihan tuon uusien osien huonon laadun johdostakaan.

      Tietääkseni sisemmän vetonivelen kulumisen huomaa kiihdyttäessä täristyksenä. Kuiva ja hajonnut pyöränlaakeri voi aiheuttaa naksutusta ja ujellusta. Naksuttavan laakerin voisi olettaa takkuavan akseli ylhäällä käsinkin rengasta pyörittäessä.

      Comment


      • #4
        Kävin sellaisen 500 km työreissun, ja kun oli aikaa, niin seurasin noita tuntemuksiani autosta, ja kun lähdöstä normi rauhallinen kiihdytys, niin 40-45km/h asti tuntuu sellainen hento nykiminen, ja se tulee jostakin voimansiirrosta....
        Ja sen vihellyksen paikansin tunkkaamalla keulan ylös, oikeanpuolen pyöränlaakeriksi edestä.

        Ja nekin kaikki auton historiaa kyselleenä olis alkuperäiset, joten niitten vaihto ei liene pahasta.
        Ensiviikolla saan auton kunnolla nosturille, ja ajatuksena olis tutkia perusteellisesti nuo vetonivelet, ja ainaski vaihtaa niihin uudet rasvat, jos ei vaihtoa muutoin suorittaisikaan, onhan sekin jotain hoitoa niille.
        Ja tietysti samalla uudet kunnon kestävät suojakumit joka nivelelle.

        Comment


        • #5
          Mistä eteen ulompi vetonivel V8:iin? Etka ei tunne varaosanumeroa kuin koko kepille. Sparetolta löytyy muutama harakiri, mutta kävisikö tuohon jostain toisesta mallista nivel, esim C4:sta?

          https://spareto.fi/t/vehicles/audi/a...t/nivel-sarja/

          Comment


          • #6
            Ilmeisesti vähän on vaihdeltu niveliä kasiin. Tein pientä vertailua Etkassa 100 C4 -92 AAN moottorisen ja V8 D11 -92 ABH:n välillä. Näyttäisi että olkavarsi, napa, pyöränlaakeri, napapultti, nivelen suojakumi ja kaikki kumin sisään tulevat himmelit ovat samoja. Näin ollen uskaltaisi veikata että nivel osanumerolla 4A0498099 -> SKF VKJA 5261 kävisi tuohon.

            Sisähampaiden lukumäärä, 27, on ainoa arvoitus, mutta akselin pitäisi olla ainakin saman paksuinen, koska kaikki suojakumin muoviprikat ovat samoja.

            Comment

            Working...
            X