Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 2.3 NG-moottorin alipainepumppu: toiminta, tarkoitus, ja viat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 2.3 NG-moottorin alipainepumppu: toiminta, tarkoitus, ja viat

    Osaisikohan joku valottaa mikä käyttötarkoitus mahtaa tarkalleen olla 5-sylinterisen NG:n alipainepumpulla? Ja mikä sen toimintaperiaate on? Tarkoituksenani on tässä epäillä että salaperäinen ajoittainen kalkatus josta mainitsin Projektit-osiossakin johtuisi mahdollisesti alipainepumpun viasta. Nyttemmin kalkatus alkaa olla kokoaikaista. Erityisesti kevyessä tasakaasuajossa tai vedosta moottorijarrutukseen siirryttäessä. Ilmeisesti tuossa pumppulaitteessa on joku jousikuormitteinen käyttötanko joka poistetaan? Voiko kyseisen laitteen tosiaan poistaa käytöstä?

    Tässä on esim. mitä muualta aiheesta löysin:

    Audifans.net (otettu topicista http://www.audifans.net/ftopict-38800.html)

    "It's quite likely the 'clacking' noise was the vacuum pump, for brake assist. This guarantees you will get good brake assist even when the throttle is wide open. If you are not a rally driver you don't need it. The cure is to unbolt the vacuum pump and remove the pushrod inside that operates it. Bolt it back on without the pushrod, you will not miss it. "

    Ja:

    http://keskustelu.suomi24.fi/node/2171408

    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=33735

    Muut kalkatuksen aiheuttajat alkaa olla kuunneltu. Apulaitteet ei äännä, venttiilit ovat hiljaiset enkä usko tulevan moottorin alakerrastakaan. Sen huomaisi varmaan jo öljynpaineissakin? Tuossahan ne on hyvät. Kylmänä mittari kaakossa, lämpimänä kierroksilla/veto päällä 3,5-4bar ja tyhjäkäynnillä 2bar.
    Viimeksi muokannut J.Phoenix; 22.6.2013, 21:50. Perustelu: Pieni tarkennus

  • #2
    Aivan huoletta voit poistaa kyseisen kalinatapin pois käytöstä.
    Avaat poistat sen jöötin ja kasaat.

    Omassani poistin muutama vuosi sitten ja se kalina/kolina loppui kerralla.
    Tosin oma on AAR, mutta eikaituo NG ole sen nirsompi.

    Lohdutukses vielä, että tiedän useamman käyttäjän, joka tuon on poistanut.

    Eikä tartte pelätä, että jarrutehostus kärsisi yhtään moisesta toimenpiteestä;)).

    ps.hakua käyttämällä saattais löytyäkin jotain, muistaakseni oli jotain juttua silloin kuin itse tuon homman tein.

    joo olitkin tuota hakua jo käyttäny, sorge;).
    Viimeksi muokannut kapaz; 23.6.2013, 09:34. Perustelu: Oma moka korjattu, huono ulkolukutaito;).

    Comment


    • #3
      Joo, alan olla vakuuttunut nettiä selaamalla että tosiaan sen tapin voi ottaa sieltä pois ja auto toiminee silti aivan hyvin. Löysin aika hyvää tietoakin jo kyseisistä pumpuista:

      http://art.rexbo.net/pierburg/pdf/pg-si-0109-en-web.pdf

      http://art.rexbo.net/pierburg/pdf/pg-si-0034-en-web.pdf

      Ainoastaan se jää ihmetyttämään mikähän on pumpun alkuperäinen tarkoitus autossa, jos sitä ei kuitenkaan siinä välttämättä tarvita? Onkohan tarkoituksena säilyttää esim. jarrupaine muutaman painalluksen verran moottorin sammuttua tms? Eli varaako se painetta jotenkin pumppamalla auton käydessä tai jotain?

      Comment


      • #4
        No itse olen asian käsittänyt, niin että näissä "premium" luokan autoissa kaikki tehtiin vimosen päälle ja jarrupoljinvoimaa ei tarvitse hampaat irvessä käyttää, vaan herrasmiemäisesti kevyesti painaa;).

        Kai tuohon joku järkeväkin selitys löytynee, mutta mielestäni tarpeeton auton toiminnan kannalta ja mielenrauhaa tulee, kun ei tarvitse turhia kalinoita kuunnella.

        Siitä muuten tuo nimi "kalinatappi" kyseiselle osalle.

        Irti vaan ja saathan tuon aina takaisin laitettua, jos siltä tuntuu. (puolen tunnin homma).
        Omaanikin säilytin siltävaralta tallessa, nyt en vaan millään muista missä;)). Sentään vajaan kilon jööti.

        Comment


        • #5
          Nyt otin tänään pumpusta "kalinatapin" pois ja kas, kyllä tulikin hiljainen moottori. Jo ylipäänsä kaikin puolin yleisestikin. Jotain mekaanista äänimaailmaa pumppu on tapin kanssa luonut silloinkin kun se ei varsinaisesti kalissut. On meinaan aika hiljainen tuollainen vitonen loppujen lopuksi, pientä hyrinää vaan pitää. Mullahan oli niin että ekat kalinat alkoi ajoittain talvella, ja nyttemmin kalina alkoi olla ihan kokoaikaista. Alkoi jo vähän jännittää mitä hauskaa on luvassa mutta tässä se vika sitten näytti olevan. Autossa ei tosiaan kyllä mitään huomaa jarrutellessa. Ellen ihan luuloissani ole niin tuntuu että itseasiassa poljintuntuma olisi nyt jopa vähän parempi. Ja tuntuu kuin jarrut ottaisi nyt jotenkin herkemmin, poljinvoimakin on ehkä nyt pienempi.

          Comment

          Working...
          X