Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venttiilivarrentiivisteiden/ohjurien vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Venttiilivarrentiivisteiden/ohjurien vaihto

    minkälainen operaatio olis vaihtaa mun audin venavarrenkumit? olen vaihtanut japseihin (mazda, toyota, nissan) näitä kumeja ja niihin ainakin helppoa. ei tarvii ku irrottaa venakoppa ja pääsee helposti käsiks tarvittaviin osiin. ja entäs ohjurit?

  • #2
    Eikö kukaan oo tehny vastaavaa? :o

    Comment


    • #3
      Olen ite vaihtanut 40-venttiiliseen V8:aan nuo venavarren kumit kone paikallaan. Se on hommaa, jossa pitää olla Äiti Teresan kärsivällisyys ja hyvin suunnitellut työkalut. Vakaastä kädestäkään ei ole haittaa, ne sokat putoaa muuten johonkin koneen syövereihin ja sitten itkettää. Voin luvata, että se on hikinen urakka. S3:ssa ei ole onneksi "kuin" 20 venttiiliä. Ne osoittavat käsittääkseni ylöspäin -> tarkoittaa, että vaihtaminen on aika ikävää (vaakasuorassa olevat venat on helpompi vaihtaa siksi, että se sokka "putoaa" helpommin siihen venan päälle ja sen voi pyöräyttää sinne toiselle puolelle sitten.) Suosittelen, että suunnittelet työkalun, jolla se venan jousi lukittuu pohjaan vaihdon ajaksi niin, että saat ne sokat pois siitä paikaltaan molemmat kädet vapaana. Menee nimittäin hermo, jos toinen käsi on kiinni koko ajan pitämässä sitä työkalua alhaalla. Öljykanavat alakertaan on tukittava ankaralla yksityiskohtaisuudella. Vaaleat kalsarit/lakananpalat käyvät hyvin (se sokka näkyy hyvin sitä vaaleaa kangasta vasten). Tulevat putoamaan satavarmasti jossain välissä. Hyvä kikka on ympäröidä se venan ympäristö kokonaan sillä kalsarilla sillai, että lautanen on näkyvissä. Silloin se putoava sokka on siinä ympärillä kivasti.

      Työkalut:

      Repsan suunnittelema M8 prikka hitsattuna pihtien kärkeen ja siitä poikki rautasahalla keskellä -> tulee pihteihin kaksi U:n muotoista prikan puolikasta jolla saa sen kumin pois sieltä.
      Joku viritys, jolla se jousi painetaan pohjaan. Tuossa osviittaa omasta proggiksestani: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=121573
      Kannattanee vaihtaa myös ne venakopan tiivisteet ja muut kiristimen puolikuutiivisteet ynnä se puoliympyrä jos sen kiristimen tiivisteen alla on se.

      Ohjureista en tiedä, voiko niitä vaihtaa. Ainakin tuossa V8 5V:n manuaalissa luki, että ohjurien vaihtaminen on koneistamohommia.
      Viimeksi muokannut seepra; 21.6.2013, 16:04.

      Comment


        #4
        Nuo ohjeet ei välttämättä päde jokaiseen moottoriin. Esim 1.8t ja 2.7t koneissa kiilat eivät pääse ventiilinpainimen rei'istä putoamaan mihinkään, vaan jäävät venttiililautasen päälle.

        On myös olemassa kaupallisia työkaluja joilla jousen saa painettua kasaan ja jää molemmat kädet vapaaksi. Sellainen on kyllä erittäin suositeltava. On myös olemassa eräänlaisia magneettipitimiä johon kiilat laitetaan valmiiksi ja sillä painetaan kiilat paikoilleen. Menee ns. heittämällä paikoilleen. En ole sellaista itse testannut, että miten toimii Audin jousilla, joku H-D:n kansi oli siinä videossa mitä katselin.

        Tässäpä:
        http://youtu.be/SjyrMXWnfoI

        Comment


        • #5
          Ei ne venttiilinpainimen rei´istä putoakaan, vaan säheltäessä kun se on jonkun pihdin nokassa ja kuljetat sitä sen kannen yli. Tuossa aukkojen ja muun tukkimisessa ei voi olla liian huolellinen. Mulla olisi 2 sokkaa olleet jossain koneen pohjamuovin päällä jos en olisi peittänyt konehuonetta kokonaan.

          Comment

          Working...
          X