Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS Audi. Saako ajaa 95okt bensalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS Audi. Saako ajaa 95okt bensalla?

    Kysyn tätä toki vielä Audi centeriltä mutta "malttamattomana" kyselen täältä jo ennakkotietoa. Vm 2010 RS4 Audin myynti-ilmossa Saksassa on polttoaineen kohdalla E10 enabled. Tehdasvarusteissa lukee polttoaineen kohdalla 98RON. Tuo 98RON ei ilmeisestikkään tarkoita 98 oktaanista ainakin mitä nyt ulkomaan palstoilta selvitin. Onko tietoa, voiko tuollaisella ajaa 95 bensalla?
    Viimeksi muokannut jasse1100; 11.6.2013, 18:52.

  • #2
    Että RS-audi ja bensan hinta askarruttaa? ;)

    Toimii kait se sillä, mutta itse en sitä rapaa auton tankkiin laittaisi...

    Comment


    • #3
      Meinasin juuri laittaa että viisastelijat pysykööt pois.

      Jos selvitän asian, tiedän mitä se tarkoittaa. Jos en selvitä, en tiedä. Se on minun logiikkani tässä ja kaikessa muussakin. Toinen kyselee asioita, oppii ja tulee paremmaksi. Toinen päättää etukäteen miten asia on, ei kysy koska se on tyhmien hommaa ja lopputuloksena ei tiedä vaan olettaa. Toinen heistä ajelee uudenkarhealla RS Audilla, toinen 98 vuosimallin Passatilla.
      Viimeksi muokannut TeroPee; 11.6.2013, 18:54. Perustelu: provoilu ja muutenkin asiaton kielenkäyttö siivottu

      Comment


        #4
        Eikös Enabled juuri tarkota että vois ajaa E10? Mutta jos ymmärsin oikein niin 98lla tehty testit tehtaalla...?

        Tollasen löysin netistä:

        Research Octane Number (RON)[edit]
        The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel in a test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing the results with those for mixtures of iso-octane and n-heptane.

        Edit. En siis ole asiantuntija. Mutuilen netistä löytämillä jutuilla...

        Comment


          #5
          Kyllä se on tuo RON-luku, joka Suomessakin (ja muualla Euroopassa) pumpuilla ilmoitetaan. Jenkkilässä taas on eri systeemit...

          Melko varmasti 95E:llä ajettaessa tehot laskee ilmoitetuista, kyseessä on kuitenkin korkeaviritteinen vaparikone.

          Comment


          • #6
            *huoh* RON tarkoittaa juurikin tätä eurooppalaista tapaa määritellä oktaani, eli 98RON on ihan normaali 98E5 tm. 98:ksi tituleerattu bensa. RON antaa bensalle suuremman oktaaniluvun, MON antaa pienemmän. Jenkeissä jotenkin on tapana yhdistää RON ja MON, jonka vuoksi jenkkibensan oktaaniluku on eurooppalaista matalampaa. Wikipedia sivistää:

            http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_...nal_variations

            Tosin tuo lista antaa kyllä jenkkibensasta sen kuvan, että 95RON on yleisesti ottaen korkein oktaaniluku, varmaan siksi koska jenkeissä käytetään noita "bigger is better"-matalapuristeisia ja -litratehoisia, mutta isoksi kasvatettuja briggs and strattoneita auton moottoreina. =D

            Tässähän se lukeekin, samalla sivulla:
            http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_...ndex_.28AKI.29

            "In most countries, including Australia and all of those in Europe, the "headline" octane rating shown on the pump is the RON, but in Canada, the United States, Brazil, and some other countries, the headline number is the average of the RON and the MON, called the Anti-Knock Index (AKI, and often written on pumps as (R+M)/2). It may also sometimes be called the Pump Octane Number (PON)."

            Tämä viesti ei sitten ollut viisastelua, vaan parin sekunnin googletus. =D Olen toki joskus aiemmin lukenut asiasta vuosia sitten muilta foorumeilta, jolloin puhe oli tasan samanlaista, kuin mitä nyt luin tuosta wikipediasta. Kannattaa varmaan ekana hankkia tietoon auton puristussuhde ja jos käy ilmi, että siihen käykin se 95e10, niin miettiä kuitenkin sen puristussuhteen mukaan oktaanin käyttö. Veikkanpa, että 95e10:llä käy noinkin vakiona korkealle viritetty auto "vähän" pienemmillä tehoilla kuin 98e5:llä. Itse käytin 98:ia jo vuosia ennen kuin alkoholia alettiin lisätä bensaan, koska tiedän, että 98 on muutenkin 95:ta ollut aina laadukkaampaa.

            Comment


              #7
              Onko turhempaa vääntöä taas olemassa. B8 RS4 oktaanisuositus on 98 (RON).

              Ja jotta ei kukaan kysyisi mistä tieto on peräisin, voi tämän tarkastaa esim. Audin saksankielisiltä sivuilta, joissa mainitaan:
              Kraftstoffart ** : SuperPlus schwefelfrei ROZ 98

              ** Die Verwendung von unverbleitem Kraftstoff SuperPlus schwefelfrei ROZ 98 nach DIN EN 228 wird empfohlen. Wenn nicht verfügbar: unverbleiter Kraftstoff Super schwefelfrei ROZ 95 nach DIN EN 228 mit geringer Leistungsminderung. Kraftstoffqualität bleifrei ROZ 95 mit einem maximalen Ethanolanteil von 10 % (E10) ist grundsätzlich verwendbar. Die Angaben zum Verbrauch beziehen sich auf den Betrieb mit Kraftstoff ROZ 95 nach 692/2008/EG.

              Vapaasti suomennettuna: Polttoaine 98RON (rikitön, lyijytön). Jos tätä ei ole saatavilla, voidaan käyttää myös 95RON-oktaanista rikitöntä lyijytöntä bensiiniä, mutta tällöin suorituskyky heikkenee hieman. 95RON-oktaanista polttoainetta, joka sisältää 10% etanolia, voidaan yleisesti ottaen käyttää.
              Viimeksi muokannut dumo; 11.6.2013, 20:59.

              Comment


              • #8
                Iltasanomat tutki aihetta: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288376144851.html

                E10 on sen verran laimeampaa että kokemukseni, kuten myös tuonkin testin mukaan vaikuttaisi että auto myös syö sitä enemmän.

                Mitä tulee RS:ään ja sen omistamiseen. Ko mallin omistajana allekirjoitan väittämän että kyseisellä mallilla ajaessa pitää tai pitäisi maksaa kova hinta kaikesta, kyselemättä.

                Kun kysyy huollossa, miksi joku maksaa selkeästi enemmän kuin täysin identtinen vastaava osa, kuulee usein rivien välistä tupistun kommentin, jos RS:llä ajaa, ei suurinpiirtein ole oikeutettu hintoja tinkimään.

                Onhan se aika bull shittiä koska uudempi RS on Suomessa niin arvokas että jokainen joka sellaisella ajaa, on rahansa tienannut järkevällä rahankäytöllä. Eikä sellainen tapa muutu sormia napsauttamalla. Eikä kuulukkaan.

                Comment


                • #9
                  Hämmeneetään vielä vähän. Se 95e10 on, että bensassa on maks 10% etanolia. Jos jakelijan biovelvoite sille vuodelle täynnä ja etanolin markkinahinta on kallista voi se 95E10 olla aikalailla hiiltä ;)

                  Comment


                  • #10
                    Kumpi tässä se ongelma on, etanoli vai oktaani? Itse käsittäisin että oktaani. E85:ssä kuitenkin 106. Ja itsehän ajelen jopa -00 passatilla.

                    Comment


                      #11
                      "Ongelma" on juurikin se oktaaniluku. Valmistaja sanoo että E10 käy, joten alkoholi systeemissä on OK. Eli jos nyt vaikka myytäisiin sellaista tuotetta kuin 98E10 (jota nyt jostain syystä ei blendata), risa toimisi hyvin silläkin. Jokainen RS-Audi (ja muistaakseni jokainen bensakäyttöinen ässäkin) kaipaa vähintään 98-oktaanista.

                      Ihan turha sotkea tuota etanolikeskustelua tähän, E10-itkulle on oma ketjunsa. Suuttimissa ja pumpussa varmasti riittää tuotot vaikka ainetta vähän enemmän kuluisikin.

                      Comment


                        #12
                        Useampi tapaus tiedossa miten toi 95/10 kurabensa on aiheuttanut lieviä käyntihäiriöitä ja nykimistä saksalaisissa autoissa. En kyllä voi käsittää miksi sitä pitäis risan tankkiin laittaa. Hohoijaa!

                        Comment


                        • #13
                          "En kyllä voi käsittää miksi sitä pitäis risan tankkiin laittaa. Hohoijaa!"

                          Kysymys kuuluu? Kuka sitä on ollut tankkiin laittamassa? :O

                          Pohjustan alla olevaa kysymystäni uudestaan, jos se on aiheuttanut noinki paljon hämmennystä.

                          "..Vm 2010 RS4 Audin myynti-ilmossa Saksassa on polttoaineen kohdalla E10 enabled. Tehdasvarusteissa lukee polttoaineen kohdalla 98RON. Tuo 98RON ei ilmeisestikkään tarkoita 98 oktaanista ainakin mitä nyt ulkomaan palstoilta selvitin. Onko tietoa, voiko tuollaisella ajaa 95 bensalla? "

                          Perustelu:
                          Olen ollut satavarma että ysiviis kuralla ei toimi mikään. Edes 1.5litrainen vapari. Jokainen kun muistaa kun lehdet oli täynnä juttuja ongelmista kun ko bensa lanseerattiin. Ja törmäsin RS ilmossa E10 enabled ilmoituksiin ajatellen että what?

                          Tilasin tehtaalta autoon tehdasvarustelistan jossa lukee, "polttoaine 98RON". Ja kun googletin mitä toi RON tarkoittaa, joku viisas kertoi ulkomaan palstalla että se on eri kuin 98okt, jolloin olin entistä äimempänä että voiko todella pitää paikkansa et RS kulkee mehulla. Hlö koht en RS Audia katsele jos en ole myötämielinen sille että se vie "useita kymmeniä litroja" bensaa sataselle ja sii vaihees on aivan sama, maksaakose 10 senttiä enemmän. Mut ymmärrän maken pointin anyway. Varmasti on niin. Siihen olen törmännyt jo autoa katsellessani.

                          Aivan siis sama mitä täältä luen niin minä tankkaan anyway sitä minkä parhaaksi autolleni katson. Mut sekään ei estä heittämästä ilmoille ajatusta että miksiköhän E10 enabled ilmoitusta käytetään myös Audi Centerin ilmoituksissa Saksassa. Joskus täällä saa nimittäin aivan fiksuja, faktoihin perustuvia vastauksiakin.

                          Comment


                          • #14
                            Mutua: Itse tulkisen asian niin, että polttoainejärjestelmä kestää etanolin, siksi E10 maininta sen sietämisestä, ei suositus sen käyttämisestä. Jos joku erehtyy tankkaamaan joskus mittarilta 95E10-laatua, niin ei tarvitse menettää yöunia sen takia, että menikö auto nyt sen takia rikki, kun alkoholia onkin tankissa ja letkuissa tavallista enemmän.

                            Sitten vielä kysymys, jos järjestelmä kestää E10-aineen, niin onko se myös silloin E85-kestävä?

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja jasse1100 Näytä viesti
                              Perustelu:
                              Olen ollut satavarma että ysiviis kuralla ei toimi mikään. Edes 1.5litrainen vapari. Jokainen kun muistaa kun lehdet oli täynnä juttuja ongelmista kun ko bensa lanseerattiin. Ja törmäsin RS ilmossa E10 enabled ilmoituksiin ajatellen että what?
                              Tarkoitat varmaan tällä "ysiviis kuralla" tuota 95-oktaanista korkeintaan 10% etanolia sisältävää polttoainetta. Jos tämä iltapäivälehtien parkuminen ja nettifoorumeilla keksityt syy-yhteydet siitä että etanolipitoisuuden nostaminen yli 5% on kaikkien mahdollisten ongelmien takana on riittänyt vakuuttamaan sinut noinkin vahvasti, niin mikäs siinä. Tuo on vaan hyvin kaukana peräänkuuluttamastasi "fiksusta, faktoihin perustuvasta". On muuten loppunut sekin itku pikkuhiljaa, kun on tajuttu ettei se viinan osuuden pieni lisäys ole ongelma, ainakaan ellei valmistaja toisin sano (ja kyllä, saatiinhan niitä vanhojen Opelin suoraruisku-bensojen ruiskupumppuja rikottua, mutta valmistaja oli myös tainnut ko. aineen käytön kieltää...). Olen varmaan itse erehtynyt, kun olen useampaan laitteeseen koittanut E10 ja vahvempiakin seoksia, enkä ole yhtään käyntihäiriötä saanut aikaan. En edes niissä laitteissa joihin ko. ainetta ei valmistajan mukaan tulisi laittaa. Mutta se siitä aiheesta, asemilta saa onneksi edelleen pienemmän etanolipitoisuuden polttoainetta, eikä kenenkään ole pakko E10 ostaa.

                              Aivan siis sama mitä täältä luen niin minä tankkaan anyway sitä minkä parhaaksi autolleni katson. Mut sekään ei estä heittämästä ilmoille ajatusta että miksiköhän E10 enabled ilmoitusta käytetään myös Audi Centerin ilmoituksissa Saksassa. Joskus täällä saa nimittäin aivan fiksuja, faktoihin perustuvia vastauksiakin.
                              Et kuitenkaan viitsinyt lukea tuosta hieman ylempää faktoihin perustuvaa, mielestäni kohtalaisen fiksua vastaustani? En näe siinä mitään outoa, että autolle suositellaan polttoainetta 98RON (sama asia kuin ROZ), joka siis on se oktaaniluku mitä tyypillisesti esim. Suomessa ja Saksassa kutsutaan 98-oktaaniseksi. Siinäkään ei ole mitään outoa, että kerrotaan että autoon VOI tankata täysin huoletta myös polttoainetta, jonka oktaaniluku on 95RON. Siinäkään ei ole mielestäni mitään outoa, että tehdas myös sallii ns. E10-polttoaineen käytön, eli oktaaniluvusta riippumatta etanolipitoisuus saa olla 10%. Autolla voi siis ajaa esim. polttoaineella 95E10, mutta tällöin suorituskyky on alhaisempi, johtuen pienemmästä oktaaniluvusta. Vastaavasti käy myös vaikkapa 98E10, 98E5, 95E0, tai mikä tahansa muu polttoaine jonka oktaaniluku on vähintään 95RON ja etanolipitoisuus korkeintaan 10%. Voisi kysyä: Miksi myyjä ei saisi mainita auton toimivan myös E10-polttoaineella?

                              Comment


                                #16
                                Mikä tässä nyt on niin epäselvää, dumo vastasi tyhjentävästi. Voi sitä 95E10:iä käyttää, mutta ei siinä ole järkeä.

                                Ja E10 enabled tarkoittaa, että sietää 10% etanoliblendattua bensaa. Voi sitä olla 98 oktaanistakin sellaisena tarjolla, esim. rapakon takana. Siellä kun on toistakymmentä vuotta jo ajeltu etanoliblendeillä, E10:llä lähinnä ja nyt on jo E15:sta tarjolla. Ja RON, MON ja PON oktaanitkin on jo käyty läpi.

                                Ja tosiaan myös ylläolevaan viitaten, ihan tuubaa ettei sillä E10 kuralla toimisi mikään. Joku harva ei ehkä toimi. Niillä kurilla on ajeltu ympäri maailmaa jo aika pitkään ennenkuin tänne takapajulaan ne on tullu. Lehdet oli täynnä juttuja, koska lähinnä ihmisillä on päässä vikaa ja muutosvastarinta on niin pirun kovaa. Itsekin kävin paria autoa jopa loggaamassa, jotka muka kävivät epätasaisesti ja nykivät 95:lla, mutta ei niissä ollut mitään vikaa.

                                E: Ja näköjään vastasi vielä paremmin sillon aikaa kun itse vasta luin ketjua :)

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja maspe Näytä viesti
                                  Mutua: Itse tulkisen asian niin, että polttoainejärjestelmä kestää etanolin, siksi E10 maininta sen sietämisestä, ei suositus sen käyttämisestä. Jos joku erehtyy tankkaamaan joskus mittarilta 95E10-laatua, niin ei tarvitse menettää yöunia sen takia, että menikö auto nyt sen takia rikki, kun alkoholia onkin tankissa ja letkuissa tavallista enemmän.

                                  Sitten vielä kysymys, jos järjestelmä kestää E10-aineen, niin onko se myös silloin E85-kestävä?
                                  Tuohon E10 vs E85 niin onhan noita testaajia ollut, vähän joka foorumilla...

                                  Monet on säätäneet autonsa toimimaan vain E85:llä ja on jotkut saaneet tehtyä ihan toimivan "flexfuel" paketin, kun taas jotkut tekee omia cocktaileja, eli molempia vähän sekaisin jne...

                                  Varsinkin vanhemmissa autoissa, joilla on ajeltu vain perus- bensalla ongelmia voi olla ja varmaan onkin odotettavissa, kun etanoli alkaa irroittamaan kuonaa bensalinjasta ja moottorin sisuskista, niin siinä vaiheessa voi öljynkierto kärsiä ja suuttimet tukkeutua yms, ikävää ja jopa kallista harmia...

                                  Itse ajelen nyt 8v vanhalla Aero saabilla mihin on tehty vähän kaikenlaista, mm: biopower päivitys, että auto toimii sekä perus- bensalla ja E85:llä.
                                  Intressit tuohon viinalla ajoon ei ole itsellä se halpa hinta, vaan se mitä sillä saavutetaan turbovehkeessä.

                                  (toki kun olen tätä ennen ajellut kasikoneilla, niin tuo nelipyttynen singeri tuolla pellin alla ei tuo oikein elämyksiä, mutta ahdin tuo vähän hauskuutta ajeluun...)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saabit on saabeja ja volkkarit volkkareita. Itsellä ei ole ollut mitään mainetsimiasi ongelmia omassa kotterossa ja kilsoja on takana kuitenkin yli 20tkm:ä E/RE85:lla. Ja edelleen mennään kaikilla orkkis osilla, paitsi suuremmat suuttimet.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ihan samaa mieltä että kuraa on tuo E10. Autoalan ammattilaisena, RS Audissa sekä pienemmissä myllyissä sitä testanneena voin sanoa että ei todellakaan toimi laite kyseisellä aineella yhtä hyvin. Polttoaineen kulutus kasvaa, tehot laskevat ja etenkin neloskoneella varustettuun kauppakassiin sitä tovin aikaa laitettuani, asiasta sanaakaan vaimolle mainitsematta, hän alkoi valittelemaan, miksi auto nykii ja on nykinyt viimeaikoina. Ongelma pakeni aika nopeasti kun 98:iin palasin. Jos se jossakin toimii niin ok.. mutta onhan se niinkinpäin että kyllä ihminen kaiken itselleen perustelee, vaikka pienen kärsimyksenkin kautta..jos käytäntö vain sanelee litkumpaa käyttämään.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan sanottu, RS-Audeihin suositellaan 98-oktaanista, jonka mukaan autot on säädetty. Suomessa myytävä E10 on 95-oktaanista, eikä se näin ollen ole optimaalinen polttoaine yhteenkään RS- (eikä käsittääkseni edes S-) Audiin. Ei se auta vaikka etanolipitoisuus olisi puhdas nolla, jos puristuskestävyys on riittämätön. Yrittäkää nyt hyvät ihmiset ymmärtää että oktaaniluku ja polttoaineen etanolipitoisuus ovat kaksi eri asiaa.

                                        Mitä tulee täysin sivuraiteelle lähteneeseen tunnepitoiseen etanolikeskusteluun, näkisin mielellään vaikka dynolappuja ja muuta mittausdataa siitä kun ehjä auto, jonka oktaanisuositus on 95 ja E10 käyttö sallittu, laskee tehoja, nostaa kulutusta ja käy huonosti. Lähtökohtaisesti kulutus tuossa tapauksessa nousee kutakuinkin sen 5 prosenttiyksikön lisäetanolipitoisuuden bensiiniä alhaisemman lämpöarvon myötä sen noin 0,8%. Tyypillinen polttoaineiden hintaero on nyt 5snt/l. Näin ollen esim. 15000km vuodessa 10l/100km keskikulutuksella ajava häviää alhaisemman lämpöarvon takia noin 20eur, mutta toisaalta voittaa polttoaineiden hintaerossa 75eur. Se, onko tuolla reilulla 50eur vuositasolla mitään väliä, on kunkin päätettävissä. Se nyt lienee viimeistään tässä vaiheessa selvää, että RS-Audiin tuon E10-aineen tankkaaminen muuta kuin hätätilassa on suurta tyhmyyttä, varsinkin kun tuossa tapauksessa kulutus 95-oktaanisella lienee suurempi.
                                        Viimeksi muokannut dumo; 17.6.2013, 08:23.

                                        Comment


                                          #21
                                          Minä olen lykännyt omiin autoihin joissa ei ole turboa, 95E10 niin kauan kuin sitä on saanut, eikä mitään ongelmia ole ollut. Ei nyi eikä röpötä ja tehotkin on aina yhtä päätähuimaavat.
                                          Ja muistakaa, että 95;ssä oli jo ennen e10 merkintää etanolia joukossa maks.5%. Nyt se maksimi on 10% mutta keskiarvo kai huitelee jossain 5% korvilla. Näin ainakin Nesteen edustaja jossain lehtileikkeessä kertoi.
                                          Ja tosiaan jos lainvaatimat rajat on täytetty, voi olla vieläkin vähemmän jos lainkaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse ajelin vuoden ajan Micralla, johon valmistaja oli ilmoittanut, että elä helevetissä käytä 95E10 polttoainetta... ostohetkellä oli mittarissa 250tkm, myydessä 285tkm, polttoainelinjasto alkuperäistä pumppua myöden, mikään ei antanut periksi...

                                            Sen verran sanon dumon ässäaudisuositukseen, että C4 koriset ässät on säädetty tehtaalta (ainakin turbot) 95 oktaaniselle polttoaineella ;) (siihen on siis syynsä, että 98-oktaanisella ja ohjelmiston säädöillä päästänkin johonkin ihan muihin vääntöihin ja tehoihin kuin ilmoitetut).

                                            Comment

                                            Working...
                                            X