Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS Audin s-tronic ongelmat. Tietoa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • RS Audin s-tronic ongelmat. Tietoa?

    Olen hakenut Saksasta RS4 & RS5 2010-2012 mallia. Ko malleissa on s-tronic askit. Merkillepantavaa on että 70-80%:ssa 25-60tkm ajetuissa laitteissa on tehty vaihdelaatikkoremonttia. Tiivisteiden vaihdosta mekatroniikan ja muiden osien uusimiseen löytyy listalta. Asia tulee ilmi sähköisen huoltohistorian perusteella jonka runkonumerolla voi tarkistaa. Suomesta asiaa on vaikea tarkastaa koska 2010 > 4.2 vapari automaatit on TODELLA vähissä. RS6 tippiä löytyy sekä vanhempaa RS4 manuaalia.

    Onko kenelläkään havaintoa asiasta.. esim kielitaitoisella ulkomaan palstojen perusteella tms?

    #2
    Mistä pitäisi olla havaintoa?
    Selkeästi jotain vikoja on ollut, tiivisteiden vaihdosta mekatroniikan uusimiseen. Mitä muuta tietoa tarvitset?

    Comment


    • #3
      No esimerkiksi siitä onko kyseessä vain pieni huoltotoimenpidettä vaativa ongelma vai massiivinen vika-aalto? Jos kyseessä jälkimmäinen, onko tehdas antanut sille toimintasuosituksen ym. Tarkoittaa siis sitä että näissä tapauksissa jossa tehdas on "tunnustanut" ongelman, he ovat antaneet merkkihuoltoihin suosituksen, avanneet piikin ja korjanneet niitä lukuunsa vaikka takuu on jo umpeutunut ym.

      Syy miksi tällaisia kyselen, on se että ihmettelen miksi vikaa tuntuu olevan paljon mutta minkäänlaisia "julkisia kannanottoja" ei löydy mistään. Eli onko kyseessä vielä pinnanalla kytevä pommi..

      Comment


        #4
        Tuon ikäluokan RS4 ja RS5 on aika harvinaisia Suomessa ja niiden omistajat eivät juurikaan tällä foorumilla parveile eivätkä ongelmista raportoi. Ulkomaisilla foorumeilla ehkä tietoa on enemmänkin, mutta ehkä noiden autojen ongelmat menevät kuitenkin suurimmalle osalle foorumilaisísta evvk -kategoriaan.

        Comment


        • #5
          Totta näin että harvinaisia ovat Suomessa ja siksi käyttäjäkommenttejakin on turha hakea. Toisaalta samalta "linjalta" tullut aski on Audi huollon mukaan myös TT-RS:ssä ja sellaisen omistajia Suomessa aiempia mainittuja enemmän kuitenkin on.

          Comment


          • #6
            Ei voida varmaan ihan samasta askista puhua kun toisessa se on pitkittäin ja toisessa poikittain.

            Comment


            • #7
              Aivan. Ei samasta askista vaan samalta "linjalta" eli tehtaalta tulleesta Audi huollon mukaan kylläkin.

              Comment


                #8
                TT-RS:n loota on tyyppi DQ500. En tiedä onko rautapuolta modifioitu, mutta sama lootahan löytyy mm. Transporterista ja Tiguanista. Väännönkesto 600Nm. Kytkimet öljykylvyssä (kuten 6-vaihteisessa DQ250:ssä, max 350Nm) ja 7 vaihdetta (kuten kuivakytkimisessä DQ200:ssa, max 250Nm). Kaikkia näitä lootia myydään ja valmistetaan yhä. DQ500 valmistetaan VW:n tehtaalla Kasselissa.

                Audin pitkittäis S-tronic on tyypiltään DL501. RS-malleissa käsittääkseni lootaa on modifioitu niin rauta- kuin softapuolella. Väännönkesto 550Nm, ainakin "perusmallissa". Vaikka tässäkin on kytkimet öljykylvyssä ja 7-vaihdetta, ja vieläpä valmistetaan samalla VW:n Kasselin tehtaalla, käsittääkseni erojakin on paljon, ihan jo pitkittäis vs. poikittais-erosta johtuen. DL501 käyttää kahta eri öljypiiriä, on mitoiltaan aivan erilainen, on aina ja vain quattron yhteydessä, jne.

                Eli en kyllä lähtisi tekemään RS4/RS5 koskevia johtopäätöksiä TT-RS:n pohjalta - ainakaan enempää kuin minkään muunkaan DSG:n/S-tronicin. Ulkomaan foorumeilta silmään on kyllä osunut lähinnä mekatroniikkavikoja näissä RS-mallien DL501-laatikoissa, ja aika pienilläkin kilometreillä. Syvempää analyysiä syistä ja seurauksista, ja vikojen toistuvuudesta en ole nähnyt.

                EDIT: En vastaa mahdollisista asiavirheistä (kommenttina Jeren postaukseen), joskus heikkona hetkenä harkinnut DSG-vaihteista ja tullut hieman tutkittua mitä eroa noilla on ;)
                Viimeksi muokannut dumo; 5.6.2013, 21:30.

                Comment


                  #9
                  dumon tekstin kun sais jotenkin FAQ-osioon, on hyvää perustietoa DSG;stä.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos Tuomo asiapitoisesta viestistä. Enempi kun tahtoo sisältää näsäviisastelua ja asiavirheisiin puuttumista nämä kyseisen saitin viestit. Tosin..ymmärrystäkin täytyy antaa koska tällaiseen ihminen helposti pienuuttaan sortuu jos puhutaan laitteesta joka on hlö koht tasolla vain Youtube pätkien ja märkien päiväunien kohde ;D

                    Comment


                      #11
                      Jatkotakuu=goodwill asioita ei voi etukäteen tarkastaa. Niistä ei ole saatavilla mitään tilastoja (ulkopuolisille), forumeilla olevista keskusteluista voi jotain päätellä.
                      Suomessa autoja on todella vähän, joten tilastoa vioista on sitä myötä todella vähän, jannekk summasi asian ytimen aika hyvin.
                      Harvalla tällä foorumilla on kokemusta ko.autoista. Ei omatkaan kokemukset yllä kuin koeajoihin ja korjauksiin.

                      Edit: Jos olet todennut, että korjauksia on tehty usemapaan autoon, voidaan olettaa sen olevan jonkin sortin yleinen vika. Ja siihen lienee sitten syytä varautua.

                      Comment


                        #12
                        Foorumiteksteissä on aina se ongelma, että kaikki kertovat vioista; harva avaa uuden aiheen vain kertoakseen että auto toimii :). Eli sinällään on vaikea tehdä johtopäätöksiä vikojen yleisyydestä. Ketjun aloittava kysymys on kyllä relevantti jos tuollaista autoa on ostamassa, ihan jo senkin takia että tietäisi onko ko. korjaukset pysyväluonteisia (ts. alkuperäinen osa korvattu uudella revisiolla), vai onko samat remontit odotettavissa jälleen parin vuoden päästä - joka mekatroniikan tapauksessa ei kai ole ihan ilmaista. Voihan asiaa yrittää tiedustella vaikka saksalaisesta merkkihuollosta tai tehtaalta, mutta voi olla ettei auta.

                        Comment

                        Working...
                        X