Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paljonko männässä saa olla kulumaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Paljonko männässä saa olla kulumaa?

    Paljonko männästä kärsii kulua ennen kuin se on roskis tavaraa? Moottori on 2,7 Bit (AZR) hoonauksen jäljiltä mitassa 81,03mm. Männät uutena 80,95mm, nyt mitattuna 80,91mm (3 kpl) ja 80,90 (3 kpl). Tarkotus on rakentaa "kestävä" moottori +500 hv tehoille.

    #2
    Mistä kohtaa mäntiä olet tehnyt k.o. tarkkuusmittauksen?

    Comment


    • #3
      Enpä hoksannu koneistamon sedältä kysyä.

      Comment


        #4
        Justiinsa, kauhiast onkin sitten mitoilla merkitystä...

        Comment


        • #5
          No, lähdetäämpä tästä sitten liikkeelle eli mikä on se oikea kohta mitata?

          Comment


            #6
            Eiköhän koneistamon setä osaa.

            Nippuun laittaisin noiden puolesta, jos oma olisi. Eihän se uutta vastaa, mutta ei ole mitään syytä miksei esim kestäisi.

            Comment


              #7
              Männän alaosasta, 90 astetta männäntappiin nähden. Eli helmoista mitataan, noin 1-2 cm alhaalta.

              Muistankohan ihan väärin että välys sai maksimissaan olla kahdeksan satkua..? Täytyy tarkistaa se kunhan pääsen toiselle koneelle.

              Mutta tosiaan, jos männänrenkaat on kunnossa niin eiköhän tuolla vielä aja.

              Comment


              • #8
                Jos mikolta vielä tarkka tieto tuohon kulumaan. Mietin et rengastas nuo uudelleen mut eipä se mäntä sarja taida montaa sataa kalliimpi olla.

                Comment


                • #9
                  Kyseessä siis AZR eli RS4: n kone , tuohon ei itseltä löydy tietoja, mutta tässä tavallisen 2.7 biturbon arvot .
                  Sylinterin perusmitta 81.01 mm , kuluma saa olla 0.08 mm
                  Männän perusmitta 80.95 mm , poikkeama saa olla 0.04 mm

                  Comment


                    #10
                    Onko teillä ollut uutta mäntää mistä ottaa vertailumitat mittaamalla itse? Kaikki vitoskoneen vakiomännät mitä minä olen mitannut ovat olleet 0.03-0.04 mm alle ilmoitetun mitan, otanta useita sarjoja uudesta käyttämättömästä vähintään neljännesmiljoonaan ajettuun. Varmuuden vuoksi sama mäntä tarkistettuna vielä useammalla mikrometrillä, kun alkoi tulokset ihmetyttää. Joko se on mittaustekninen juttu tai sitten männät tehdään tahallisesti varmuuden vuoksi alikokoon siltä varalta, että jos vaikka uuden auton ostajalta sattuu unohtumaan rauhallisen sisäänajon suoritus.

                    Tehtaan ilmoittamat sylinterin ja männän kulumarajat yhteen laskemalla ehjän koneen maksimivälykseksi tulee 0,12mm, joten ei se ihan yhteen tai kahteen satkuun homma kaadu.

                    Comment


                    • #11
                      Ei ole vertailu kohteeksi uutta mäntää, vain männään päähän stanssatut lukemat.

                      Comment


                      • #12
                        Laskekaa ne välykset lämpölaajenemisien mukaan, sillähän se selviää, googlettamalla löytyy tietoa.
                        Vanhat tekijät(koneistajat) kyllä tietää välykset kyllä heittämällä, tästä minä olen sata varma :).

                        Comment


                        • #13
                          Oikeesti, en kehtais kysellä edes sedän ammattitaitoa tossa asiassa, hyvää työtä tehnyt kun on saanut noin tarkasti työn tehtyä.
                          Tekis mieli sanoa, mut en viitsi, koita nyt edes vähän kunniottaa setäs työtä.

                          Comment


                            #14
                            No voi morjesta. Eihän tässä koneistajan työtä kukaan arvostele, vaan kysytään, onko välys vielä ok. Sovelluksia kun on monenlaisia, varttimailikone tehdään varmaan vähän väljemmäksi, kuin käyttöauton kone. Se koneistaja ei välttämättä tiedä, mihin moottori on menossa. Tässä tapauksessa voisi kuvitella, että kone ei ole vielä edes kasassa ja koneistaja on vain hoonannut lohkon ja oletettavasti tarkistanut tasopinnat ja joitain mittoja.

                            Sitäpaitsi, jos kukaan ei ikinä kysy, ei mikään ikinä muutu, eikä parane. tehdään vaan niin kuin on aina tehty.

                            Comment


                            • #15
                              Nimenomaan ei ole tarkotus arvostella kenenkään työta, vaan selvittää minkälaisissa toleransseissa osat ovat vielä käyttö kelpoisia.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan
                                jos vaikka uuden auton ostajalta sattuu unohtumaan rauhallisen sisäänajon suoritus.
                                Varovaisesti kysyttynä - mitä tarkoitat rauhallisella sisäänajolla?

                                Comment


                                  #17
                                  Jotain kevyempää kuin yhtäjaksoista täyskaasuvetoa huippunopeutta testaten, jossa kaasu nostetaan vasta kun bensa loppuu tankista. Sisäänajo vaatii kuormitusta, mutta rajansa kaikella.

                                  Comment


                                  • #18
                                    No älkää nyt hernettä nenään vetäkö, ei se koneistaminen ole mitään heitto hommaa se vaatiii osaamista.
                                    Itse olen koneistaja ja tiedän jotakin siitä asiasta. :)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X