Moi,
pitää nyt laittaa ihan omakohtaisia kokemuksia, että miten multitronic toimii. Auto A6, 2001, 2,4 AML (moottorikoodi), multitronic FNW (vaihteistokoodi), 255tkm. Harmillisia oireita alkanut ilmenemään, enkä vanhoista ketjuista löytänyt ihan vastaavaa oiretta. Eli siis auto lähtee käyntiin suht normaalisti mitä nyt kierrokset startissa käväisee jossain 2000 tietämillä hetkellisesti (tätä ryntäystäkin olen ihmetellyt). D-silmään ja auto lähtee liikkeelle. Ei ihmeellisyyksiä. Joskus sitten liikkeellä ollessa on muutaman kerran tapahtunut niin, että kun on jarruttanut liikennevaloihin ja siinä sitten hetken pysähtymisen jälkeen liikkeelle lähtiessä tuntuu kuin vetäisi hetken tyhjää ja sitten äkisti nappaa kiinni. Tätä ei tapahdu usein vaan muutaman kerran viimeisen vuoden aikana. Myös maantiellä ajaessa kuten tänäänkin, niin sellainen outo "nytkytys" koko ajan. Tasaisella ja suht tasakaasulla. Huomaa ihan selvästi kun hanttarin puolen penkin selkänoja tärisee kuin aladoopi köyhän pöydällä. Tämä D-asennossa ja toisaalta kun kokeilin manuaalina käsinvaihdellen niin suht sama homma.
Sitten toinen mielenkiintoinen ominaisuus on, että varsinkin jos kone kylmänä ajaa vakkarilla niin saattaa yht´äkkiä kierrokset karata tappiin. Ihan kuin kytkin ei pitäisi tai mahdollisesti välitys menisi pienelle. Tätä ei ole tapahtunut ilman vakkaria. Ja vakkarilla kun noin käy niin otin vakkarin pois ja vähän jarrua niin kierrokset rauhoittui.
Mikähän tuossa nyt on vikana?
- Liian vähän öljyä? (sen tarkistan tänään, kun eikös tuossa öljynpaineella hoidella toimintoja)
- 6-levyinen kytkin alkaa taipua ja käyttötunnit loppuu?
- Ketju ja kiilamaiset lautaset luistaa?
- Jokin muu?
Osaako joku kertoa oikeasti miten tuo vaihteisto toimii? Olen ymmärtänyt, että öljynpaineella siirrellään noita kiilamaisia lautasia, jolloin välitys muuttuu. Entä tarvitseeko kytkin öljynpaineen, että ottaa kiinni? Entä jos öljyä puuttuu, niin mikä määrä alkaa vaikuttaa siihen, että toiminnot kärsii. Noilla vaihtokerroilla kun olen ulostulleen öljymäärän mitannut ja uuden vaihteistoonmenevän myös niin ei se Audin huolto-ohjeen määrästä juuri dl enempää ole poikennut. Tänään näkee mikä on määrä nyt.
Olen pari kertaa vaihtanut öljyt ihan huolto-ohjelman mukaisesti ja kummallakaan kerralla ei näkynyt öljyn joukossa mitään ylimääräistä. Noh, tänään tarkoitus katsoa, että öljyä on riittävästi niin samalla voi vähän vilaista onko nyt joukossa jotain ylimääräistä. Joku rohkee 13tkm on edellisesti multitronic öljynvaihdosta. Ihan täyskaasukiihdytystä en ole kokeillut, mutta kyllä tuon kanssa uskaltaa tehdä suht normaalin ohituksen maantiellä (siis että ei ole vastaantulijaa tai etäisyyttä on varmasti riittävästi). R-asennossa ei ole ollut mitään ongelmia, tai en ainakaan ole huomannut kun pakkia tarvitaan kuitenkin vähän ja pienillä kierroksilla vs D-asento. Tietty vois tuossa kentällä kokeilla kun on tilaa, että onko jotain kummallisuuksia.
pitää nyt laittaa ihan omakohtaisia kokemuksia, että miten multitronic toimii. Auto A6, 2001, 2,4 AML (moottorikoodi), multitronic FNW (vaihteistokoodi), 255tkm. Harmillisia oireita alkanut ilmenemään, enkä vanhoista ketjuista löytänyt ihan vastaavaa oiretta. Eli siis auto lähtee käyntiin suht normaalisti mitä nyt kierrokset startissa käväisee jossain 2000 tietämillä hetkellisesti (tätä ryntäystäkin olen ihmetellyt). D-silmään ja auto lähtee liikkeelle. Ei ihmeellisyyksiä. Joskus sitten liikkeellä ollessa on muutaman kerran tapahtunut niin, että kun on jarruttanut liikennevaloihin ja siinä sitten hetken pysähtymisen jälkeen liikkeelle lähtiessä tuntuu kuin vetäisi hetken tyhjää ja sitten äkisti nappaa kiinni. Tätä ei tapahdu usein vaan muutaman kerran viimeisen vuoden aikana. Myös maantiellä ajaessa kuten tänäänkin, niin sellainen outo "nytkytys" koko ajan. Tasaisella ja suht tasakaasulla. Huomaa ihan selvästi kun hanttarin puolen penkin selkänoja tärisee kuin aladoopi köyhän pöydällä. Tämä D-asennossa ja toisaalta kun kokeilin manuaalina käsinvaihdellen niin suht sama homma.
Sitten toinen mielenkiintoinen ominaisuus on, että varsinkin jos kone kylmänä ajaa vakkarilla niin saattaa yht´äkkiä kierrokset karata tappiin. Ihan kuin kytkin ei pitäisi tai mahdollisesti välitys menisi pienelle. Tätä ei ole tapahtunut ilman vakkaria. Ja vakkarilla kun noin käy niin otin vakkarin pois ja vähän jarrua niin kierrokset rauhoittui.
Mikähän tuossa nyt on vikana?
- Liian vähän öljyä? (sen tarkistan tänään, kun eikös tuossa öljynpaineella hoidella toimintoja)
- 6-levyinen kytkin alkaa taipua ja käyttötunnit loppuu?
- Ketju ja kiilamaiset lautaset luistaa?
- Jokin muu?
Osaako joku kertoa oikeasti miten tuo vaihteisto toimii? Olen ymmärtänyt, että öljynpaineella siirrellään noita kiilamaisia lautasia, jolloin välitys muuttuu. Entä tarvitseeko kytkin öljynpaineen, että ottaa kiinni? Entä jos öljyä puuttuu, niin mikä määrä alkaa vaikuttaa siihen, että toiminnot kärsii. Noilla vaihtokerroilla kun olen ulostulleen öljymäärän mitannut ja uuden vaihteistoonmenevän myös niin ei se Audin huolto-ohjeen määrästä juuri dl enempää ole poikennut. Tänään näkee mikä on määrä nyt.
Olen pari kertaa vaihtanut öljyt ihan huolto-ohjelman mukaisesti ja kummallakaan kerralla ei näkynyt öljyn joukossa mitään ylimääräistä. Noh, tänään tarkoitus katsoa, että öljyä on riittävästi niin samalla voi vähän vilaista onko nyt joukossa jotain ylimääräistä. Joku rohkee 13tkm on edellisesti multitronic öljynvaihdosta. Ihan täyskaasukiihdytystä en ole kokeillut, mutta kyllä tuon kanssa uskaltaa tehdä suht normaalin ohituksen maantiellä (siis että ei ole vastaantulijaa tai etäisyyttä on varmasti riittävästi). R-asennossa ei ole ollut mitään ongelmia, tai en ainakaan ole huomannut kun pakkia tarvitaan kuitenkin vähän ja pienillä kierroksilla vs D-asento. Tietty vois tuossa kentällä kokeilla kun on tilaa, että onko jotain kummallisuuksia.
Comment