Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Multitronic nytkyttää ja kierrokset karkailee

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Multitronic nytkyttää ja kierrokset karkailee

    Moi,

    pitää nyt laittaa ihan omakohtaisia kokemuksia, että miten multitronic toimii. Auto A6, 2001, 2,4 AML (moottorikoodi), multitronic FNW (vaihteistokoodi), 255tkm. Harmillisia oireita alkanut ilmenemään, enkä vanhoista ketjuista löytänyt ihan vastaavaa oiretta. Eli siis auto lähtee käyntiin suht normaalisti mitä nyt kierrokset startissa käväisee jossain 2000 tietämillä hetkellisesti (tätä ryntäystäkin olen ihmetellyt). D-silmään ja auto lähtee liikkeelle. Ei ihmeellisyyksiä. Joskus sitten liikkeellä ollessa on muutaman kerran tapahtunut niin, että kun on jarruttanut liikennevaloihin ja siinä sitten hetken pysähtymisen jälkeen liikkeelle lähtiessä tuntuu kuin vetäisi hetken tyhjää ja sitten äkisti nappaa kiinni. Tätä ei tapahdu usein vaan muutaman kerran viimeisen vuoden aikana. Myös maantiellä ajaessa kuten tänäänkin, niin sellainen outo "nytkytys" koko ajan. Tasaisella ja suht tasakaasulla. Huomaa ihan selvästi kun hanttarin puolen penkin selkänoja tärisee kuin aladoopi köyhän pöydällä. Tämä D-asennossa ja toisaalta kun kokeilin manuaalina käsinvaihdellen niin suht sama homma.
    Sitten toinen mielenkiintoinen ominaisuus on, että varsinkin jos kone kylmänä ajaa vakkarilla niin saattaa yht´äkkiä kierrokset karata tappiin. Ihan kuin kytkin ei pitäisi tai mahdollisesti välitys menisi pienelle. Tätä ei ole tapahtunut ilman vakkaria. Ja vakkarilla kun noin käy niin otin vakkarin pois ja vähän jarrua niin kierrokset rauhoittui.
    Mikähän tuossa nyt on vikana?
    - Liian vähän öljyä? (sen tarkistan tänään, kun eikös tuossa öljynpaineella hoidella toimintoja)
    - 6-levyinen kytkin alkaa taipua ja käyttötunnit loppuu?
    - Ketju ja kiilamaiset lautaset luistaa?
    - Jokin muu?
    Osaako joku kertoa oikeasti miten tuo vaihteisto toimii? Olen ymmärtänyt, että öljynpaineella siirrellään noita kiilamaisia lautasia, jolloin välitys muuttuu. Entä tarvitseeko kytkin öljynpaineen, että ottaa kiinni? Entä jos öljyä puuttuu, niin mikä määrä alkaa vaikuttaa siihen, että toiminnot kärsii. Noilla vaihtokerroilla kun olen ulostulleen öljymäärän mitannut ja uuden vaihteistoonmenevän myös niin ei se Audin huolto-ohjeen määrästä juuri dl enempää ole poikennut. Tänään näkee mikä on määrä nyt.
    Olen pari kertaa vaihtanut öljyt ihan huolto-ohjelman mukaisesti ja kummallakaan kerralla ei näkynyt öljyn joukossa mitään ylimääräistä. Noh, tänään tarkoitus katsoa, että öljyä on riittävästi niin samalla voi vähän vilaista onko nyt joukossa jotain ylimääräistä. Joku rohkee 13tkm on edellisesti multitronic öljynvaihdosta. Ihan täyskaasukiihdytystä en ole kokeillut, mutta kyllä tuon kanssa uskaltaa tehdä suht normaalin ohituksen maantiellä (siis että ei ole vastaantulijaa tai etäisyyttä on varmasti riittävästi). R-asennossa ei ole ollut mitään ongelmia, tai en ainakaan ole huomannut kun pakkia tarvitaan kuitenkin vähän ja pienillä kierroksilla vs D-asento. Tietty vois tuossa kentällä kokeilla kun on tilaa, että onko jotain kummallisuuksia.

  • #2
    samoja oireita

    Yhdellä kaverilla sama auto, mutta 170tkm ajettuna, oireilee samalla lailla, varsinkin kylmänä ja silloin tällöin laittaa PNRD -merkkeihin punaisen pohjan. Vikakoodit antaa: P1741 clutch pressure adaption limit reached ja P0730 gear incorrect ratio.
    Viimeksi muokannut aukka; 27.10.2013, 21:13.

    Comment


      #3
      Jos kytkin luistaa, se tyypillisesti ilmenee hienoisena nytkytyksenä hitaasti, esim. 40 km/h ajettaessa. Oire pahenee ajan mittaan ja nytkytys alkaa ilmenemään yhä korkeammissa nopeuksissa. Tämä nytke on havaittavissa myös kierroslukumittarista. Sekä kytkimet että variaattori toimivat öljynpaineella. Nykäisy liikkeelle lähtiessä samoin kuin epämääräinen "kulmikas" käyttäytyminen voi myös viitata moottoripuolen ongelmiin. Esimerkiksi vanha ja väsynyt lambda -anturi(t) voi aiheuttaa samankaltaista oireilua.

      Aukan tapauksessa on olemassa laatikosta selkeä vikakoodi, joka voi korjaatua kytkinpakan vaihtamalla.

      Comment


      • #4
        Mitähän maksaa tuo kytkinpakan vaihto?
        Viimeksi muokannut Killeri; 13.5.2019, 06:22.

        Comment


          #5
          Laakkosella lienee 2k€ tienoilla töineen. Eteläisemmässä suomessa on myös firmoja, jotka noita korjaushommia tekevät, en nyt tähän hätään muista nimiä. Mutta hakua käyttämällä nekin löytynee.

          EDIT: tuo hinta on todennäköisesti yläkanttiin, koska tuolla hinnalla minulle tuli kytkin upgrade, joka sitten sisälti vähän enemmän osia.

          Comment


          • #6
            Aloittajalle:Tuossapa taannoin yhteen A6 multiin, suunnilleen saman verran ajettuun -04 dieseliin ilmaantui samantapaista harmia, eli säännöllisen epäsäännöllistä nytkytystä. Tekaisin sille erinäisiä testejä ja otin niistä lokituksia. Nykytys tapahtui sillä alemmalla kierrosalueella jossa luistatusta tapahtuu kytkimen toimesta ja lokista näkyi selvästi ne keskim. 200 kierroksen erot akseleilla joka sitten loppui ylemmällä alueella jossa "vaihde" lukittuu. Ei minkäänlaisia vikakoodeja. Nykytys näkyi selvästi kierrosmittarissakin ja harmillisimmalta se tuntui persuksissa testien jälkeen päädyin suosittamaan öljyn vaihtoa, kun se 60tkm määrämatkakin alkoi lähestyä. Ja öljyt vaihdettiin (merkkiliikkeessä) ja muutaman tuhannen kilsan jälkeen nytkytykset oli poissa, niin persdynosta kuin lokistakin...

            Onko tuosta luettu vikakoodeja, kun tuntuu että osa oireista olisi pyörintänopeusanturin tekemiä? Tai onko öljy oikeaa ja vaihdettu kuten kuuluu, niin lämpötilan kuin muidenkin rituaalien osalta...
            Muisteleisin että täyttölaitteessa on tarkistettavissa oikea määrä ja määrä vielä tarkistetaan sen vaihteiden plaraamisen ja käytön jälkeen...

            Comment


              #7
              Ei siinä täyttölaitteessa sen kummempaa tarkistusfunktiota ole. Samalla tavalla se valuttaa öljyä pois kuin mitä esim. imupumpulla vaihdettaessa. Kun täyttöaukosta alkaa öljyä valumaan ulos, niin sitten auto käyntiin ja käytetään hetki D:llä ja R:llä ja lisätään uudelleen öljyä kunnes taas alkaa valumaan ulos. Öljyn lämpötilan piti muistaakseni olla jotain 35-40 astetta, en ole ihan satavarma ennen kuin tarkistan tuon. Ja luonnollisesti etupyörien tulee olla ilmassa ja auto vaaterissa.

              Comment


              • #8
                Ööö, olenkos nyt aivan eri vaihteistossa kun pohjasta täytetään, eli ei ole mitään "täyttöaukkoa"??

                No, en nyt ala enää uudestaan tutkimaan asiaa, kyllä sen operaation tutkin juurta jaksain kun sain tehtäväkseni hommata sen ölpänvaihdon. Yritin jopa tilata vaihdon isolta monimerkkihuollolta mutta menivät puihin ja olen kuullut useistakin lähteistä että ei-merkkihuollot menettää yleensä kiinnostuksensa asiaan.
                Niinpä tilasin homman merkkarilta ja siellä eivät epäröineet, taisi kustantaa reilut 200...
                Viimeksi muokannut Pende; 24.5.2013, 17:08. Perustelu: Seli-seli

                Comment


                  #9
                  Ööö, tota noin....kyllä siellä öljypohjassa aukko on, nimitetään sitä sitten reiäksi tai miksi hyvänsä. Ei sitä umpiaineenkaan läpi oikein saa. Mutta joo, se öljynvaihto tapahtuu tosiaan alakautta, öljypohjassa on kaksi proppua, toisesta lasketaan öljyt pois ja toisesta ne sitten painetaan sisään. Ja siihen hommaan ei tarvitse satojen eurojen V.A.G. Approved -öljynvaihtolaitetta, vaan se onnistuu ihan Bilteman noin 10 euron imupumpulla, eikä kätevä mies edes sotke koko hallin lattiaakaan. Olen ollut paikalla kun erään toisen konsernimerkin merkkarilla autooni vaihdettiin multitroniciin öljyt. Kysyin siltä asentajalta, että eikö teillä ole sitä sellaista täyttölaitetta. Hän vastasi että on toki, mutta ei sitä kukaan käytä kun se on niin hidas ja tällä imupumpulla sama homma tehdään viidessä minuutissa. Että siihen nähden 200 euroa on aika pirun suolainen hinta pikkuhommasta. Mutta sen se vaatii, että auton etupyörät olisi hyvä olla ilmassa ja toki myös VCDS lämpöjen tarkkailuun.

                  Comment


                  • #10
                    Suolainenhan se hinta toki on, mutta ei se sentään työpalkkaa ollut, liekö vajaan puolentunnin työ ja loput öljynhintaa, taisin hieman protestoidakin tilatessa niin pisti jauhot mulle suuhun väittämällä öljyn hinnaksi jotain 180 ettäs siinä sitä hiljenee protestit...

                    Comment


                    • #11
                      Virallinen täyttölaite maksaa 300-400€. Itse hoidan vaihdot bilteman 150€ vaihtolaitteella, näppärä kun saa sopivat päät niin multikseen kuin dsg lodjuihin.
                      Mitä tulee aloittajan ongelmiin, niin mitta-arvoista näkee kivasti missä mättää, vaatii toki vcds;n ja oikeat kanavat, jannekk vois muistaa jos oikein pinnistää?

                      Comment


                      • #12
                        Päivitystä aloitukseen. Tarkistin multitronicin öljymäärän ja mittailujeni mukaan noin vajaa 3dl puuttui. Olisko vuotanut sen verran vajaassa parissa vuodessa ... Öljyn seassa ei ollut mitään poikkeavaa. Tepon toimittamaa öljyä ja öljyn tarkistus ja täyttöproseduuri on tehty VAG-työohjeen mukaan. Tarkistuksen jälkeen luistamista ei ole tapahtunut, mutta jonkinlaista pientä nytkytysravistusta on maantienopeudessa 85-100 paikkeilla. Kaupunkinopeuksissa toimii eikä havaittavaa nytkytystä. Olikohan joku palstalla rukannut vetareita tällaisessa kohtaa ja homma oli tullut kuntoon? Ovatko samanlaisia vasen vs oikea? Muistaakseni luin palstalta jonkun vaihtaneen puolelta toiselle ja ravistukset häipyi. Toki tuo ~3dl puuttuminen voi myös vaikuttaa. Ajelen lisää ja kerron havaintoja. Tarttis myös sielun syvimmistä sopukoista löytää se muistipaikka joka kertoo mihin tuli laitettua OBD-kaapeli kun ehkä VCDS osaisi myös kertoa jotain. En vaan pirullakaan muista mihin jemmaan on kaapeli tullut laitettua.

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                          Virallinen täyttölaite maksaa 300-400€. Itse hoidan vaihdot bilteman 150€ vaihtolaitteella, näppärä kun saa sopivat päät niin multikseen kuin dsg lodjuihin.
                          Mitä tulee aloittajan ongelmiin, niin mitta-arvoista näkee kivasti missä mättää, vaatii toki vcds;n ja oikeat kanavat, jannekk vois muistaa jos oikein pinnistää?
                          Pitäis pinnistellä vähän VCDS:n kanssa, siitä on sen verran aikaa kun olen viimeksi laatikkoa loggaillut. On meinaan toiminut niin saakelin hyvin, ettei ole juuri tarvinnut laatikon arvoja tutkia :)

                          Comment


                          • #14
                            Tarttis vähän pinnistää. Täytyy varmaan ensimmäiseksi varmistaa että öljyä on riittävästi. Alhaisilla kierroksilla nypyttää.

                            Comment


                            • #15
                              Tuossa taisi olla itsellä noin 4v väli kirjoituksissa. Sercapin korjaukseen meni multitronic ohjainlaite 2014 muistaakseni. Useita "johtoja" poikki. Esim. mikä vaikuttaa F125. Oli muutakin. Ennen tuon korjausta nakkasi välillä vapaalle ihan ajosta. Samoin ei ilmeisesti tunnistanut tikun asentoa niin ei antanut käynnistää, varsinkaan lämpimänä. Tuon jälkeen on toiminut hyvin paitsi nyt viime aikoina tai varmaan muutaman vuoden ollut omituista. Auto ollut vähällä käytöllä. Sen verran kuitenkin sain selville, että 1300-1800 rpm paikkeilla kun ajaa niin nytkyttelee hiukan, varsinkin kun kiihdyttää. Jos nosti kierrokset ~2000 rpm ja yli niin ei ongelmaa. Luulin jo että taas on multitronic viallinen mutta ei, syyllinen on puola. Kun vaihdoin uuden puolan niin nytkyttelyt katosivat. Kiihtyy niin tasaisesti. Jos nyt joku tällaista tietoa sattuisi tarvitsemaan ...

                              Comment


                                #16
                                Antoiko tuo puola mitään vikakoodia/sytytyskatkoa? Sinänsä mielenkiintoinen oire johon oon uudemman multin kanssa törmännyt myös ja antaa ensimmäisenä ajatuksen että nytkö se laatikko kerp.... :D

                                Comment


                                • #17
                                  Ei mitään. Ei yhtään missfirea. Siksi kesti jonkun aikaa päästä jyvälle mitä pitää vaihtaa. Ehdin jo kokeilla ilmamassamittarin ja tulpanjohdot. Varsinkin ilmamassamittari oli herkkä, ei käy ehkä kuin se Hitachin valmistama mikä on alkuperäinen. Ainakaan Magnetti Marelli ei käy. Onneksi on kaks kulkinetta mistä voi ristiin rastiin vaihtamalla osia kokeilla että mikä auttaa, eikä vain raakasti vaihtaa kaikkea niin kauan että vika löytyy. Toinen tapahan on ajaa vika ulos ...

                                  Comment


                                    #18
                                    Kiitos! Tämä vahvistaa omia kokemuksia ja komppaan Hothia että puolat kannattaa vaihtaa jos vähänkin epäilyttää!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kauan minäkin laatikkoa epäilin, varsinkin kun ohjainlaite on korjattu versio. Tässä vielä kantona kaskessa, että nämä autot eivät ole kuin satunnaisesti itsellä ajossa, nykyään juurikin ehkä silloin kun jotain häikkää on. Ehkä tästä kokemusta kertyy. Onneksi on nosturista lähtien mahdollisuus korjata, muutoin olisi pitänyt laittaa jo aikaa päivii sitte kiertoon. Nytkin audiin vaihtuu jakohihna niin varaosista selviää kohtuu hinnalla. Korjaamoon vietynä maksaisi ilmeisesti aika paljon. Pari kertaa on noihin vaihdettu itse.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X