Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

200 tkm huolto (AEB)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 200 tkm huolto (AEB)

    Tulee tuossa 100 kilsan jälkeen auton mittariin 200 tkm, joten nyt pitäisi sitten tehdä jonkinlainen 200 tkm huolto. Olisiko kenelläkään vinkkejä sen suhteen, että mitä kaikkea kannattaisi tehdä?

    Nämä ainakin ajattelin vaihtaa "varmuuden vuoksi":

    - Lambda-anturi (Tämäkö?)
    - Polttoainesuodatin

    Eikös tuo lambda tuo potkua alarekisteriin? Eli jos vanha lambda ei tahdo kiihdyttää alakierroksilta tarpeeksi hyvin, voi kyseessä olla hitaaksi mennyt anturi (näin muistaakseni olen täältä lukenut). Ja polttoainesuodatin kun on niin kettumaisessa paikassa, niin mielellään vaihtaisi sen sitten samaan syssyyn (vanhassa autossa oli konehuoneessa, helppo vaihtaa).

    Mites sitten seuraavat:

    - N75F
    - Huohottimen korjaussarja (ei ole kiva, jos alkaa vuotamaan)
    - PCV
    - Aktiivihiilisuodatuksen neulaventtiili (se naputtava, en nimeä muista)
    - Jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkki

    Entäpä ohjaustehostimen nesteet? Pitäisikö ne vaihtaa jossain vaiheessa? En ainakaan koskaan sellaista ole tehnyt, enkä tiedä, onko se vaikeaa vai ei, tai ylipäänsä tarpeellista. Vaihteisto- ja peräöljyjä en vaihda, koska edellinen omistaja oli laittanut redlinet aikanaan, niin tuskinpa vielä tarvitsee vaihtaa. Laitoin muutenkin juuri pari viikkoa sitten RVS T3 -purkin kumpaankin laatikkoon, joten sen nyt pitää antaa vaikuttaa muutama tonni ainakin.

    Ajattelin ehkä hankkia myös AEM Dryflow:n nykyisen ei-niin-hyvin-suodattavan, puuvillaisen "ei-merkkituote"-kartiosuodattimen tilalle, koska tuo AEM on melkein satavarmasti parhaiten likaa suodattava kartiofiltteri. Muotimiehet käyttävät tietenkin Apexia...

    Nämä on vaihdettu tarpeeksi vähän aikaa sitten:

    - syylari
    - termostaatti
    - ilmastoinnin flektin termari
    - koneen lämpötila-anturi
    - tulpat (iridium)
    - vesipumppu
    - laturin ja tehostajan hihna
    - öljykopan tiiviste

    Yksi outo ongelma koneessa on ollut sellainen "säksättävä" ääni. Se kuulostaa vähän nakuttavilta venttiileiltä, mutta en ole ihan satavarma, onko kyse venoista. Ei se ainakaan se aktiivihiilisuodattimen neulaventtiili ole, tunnistan sen äänen kyllä + että se kuuluu ihan eri paikasta. Voiko se moniurahihnan kiristäjä pitää ääntä, jos on päässyt löystymään? Marraskuussa tuli vaihdettua syylari + vesipumppu ja irrotettua visko pois rattaineen ja asennettua lyhkäsempi hihna vanhan tilalle, joten tuon kiristimenkin olisi helposti vaihtanut, kun vain olisi tajunnut...

    Tässä on ääninäyte em. ongelmasta. Hieman huonolaatuinen, nauhoitettu kännykällä. Pidin kännykkää aluksi hihnojen yllä, josta siirsin sen pakosarjan ylle, koneen taakse ja lopulta imusarjan ylle.

    Jossain vaiheessa pitäisi vielä laittaa uusi kytkin, mutta toivottavasti ei nyt ihan vielä kuitenkaan. Painelaakeri on jo vinkunut auton ostamisesta lähtien kun kytkin ei ole pohjassa, mutta on hyvin kestänyt, eikä kytkin ole lustanut. Jos nyt jossain vaiheessa hankin uuden kytkimen, niin onko tämä nyt sitten se "ainut oikea"? Tuossa on kuitenkin kiinteä vauhtipyörä, eli ymmärtääkseni vakio-"tärinäkytkimen" vammainen tärinäefekti lähtisi pois sen avulla.

    EDIT:
    Unohtui vielä mainita, että kannattaisiko myös kaasuläppä putsata? Ilmeisesti sen jälkeen pitäisi tehdä myös sopeutus. Pitikö se tehdä niin, että virrat II:lle, kaasu pohjaan 6 sekunniksi, kaasu pois ja odottaa pari minsaa? Tuosta sopeutustoimenpiteestä on niin paljon eri tietoa, etten ole ihan varma, miten se tehdään.
    Viimeksi muokannut Jurgen; 7.5.2013, 23:38.

    #2
    MItes tuon äänen laita, kuuluuko myöskin kun antaa kierroksia vai pelkästään tyhjäkäynnillä?

    Comment


    • #3
      Hieman kestää vastata, kun olen tässä pessyt, clay barittanut ja vahaillut autoa...mutta siis joo...Muistaakseni auto tekee sitä lähinnä tyhjäkäynnillä, kun moottorin on ensin lämmittänyt ja jättää jonkin aikaa tyhjäkäynnille. Ei se mielestäni ainakaan kuulu läpi kabiiniin ajaessa. Kyllä se kabiiniin kuuluu sitten tyhjäkäynnillä suht voimakkaasti. Tosin ei se kyllä aina pidä tuota nakutusta. Nyt on kyllä taas tullut täyteen 10k km viime öljynvaihdosta, tai no tällä kertaa jo 12k km, niin täytyy katsoa, josko öljynvaihto vaikuttaisi tuohon. Toivottavasti kyse ei ole alakerran laakereista.

      Varmaan kaikista kriittisintä olisi vaihtaa tuon lambdan ja bensasuodattimen lisäksi tuo huoharin korjaussarja ja PCV-venttiili + AEM Dryflown voisi käydä hakemassa. Voisi ehkä laittaa tilaukseen myös sen moniurahihnan kiristimen ihan varmuuden vuoksi, koska jossain vaiheessa se pitää kuitenkin vaihtaa, eikä se varmaan löysty ollessa varastoituna. Tietääkö nyt joku, meneekö tuohon AEB:iin tuo linkkaamani lambda?

      Comment


        #4
        Lambdan ottaisin suosiolla www.lambdasensor.com, tulee varmasti oikea. Tuo speedin Bossianturin numero ei ainakaan täsmää, mitä nyt kattelin tohon sun autoos tuolta lambdasensorilta.. Mutta ensin kyllä selvittäisin ton naputuksen, ennenkuin isompia euromääriä sijoittaa muihin osiin. :)

        Comment


        • #5
          Tuo naputus on kuulunut autosta jo pitkään. Huomasin sen ensiksi tosiaan tuossa viime juhannuksen jälkeen, kun olin seissyt autolla pitkään noissa juhannusruuhkissa. Silloin käsittelin moottorin 2x RVS-aineella (1 purkki vanhoihin öljyihin, jonkun verran ajoa, uusi suodatin ja mineraaliöljyt + purkki, pari tonnia ajoa, uudet täyssynteettiset + suodatin), jolloin ääni ehkä katosi hetkeksi...mutta joo, vaihdetaanpa nuo öljyt nyt ainakin. Pitää kuitenkin osa noista osista tilata, koska niin kuin sanoin, pitäähän ne jossain vaiheessa vaihtaa kuitenkin. Ja vaikuttaa muutenkin siltä, että tuo nyk. lambda vaikuttaa vähän hitaalta, ts. kiihdytys alakierroksilla voisi olla parempi, joka voi olla hitaasti toimivan lambdan vika.

          Auton käyttöönottopäivä on 2.9/98, elikä tuon sivun mukaan tämä on oikea lambda...kiitoksia linkistä. Jännä juttu, että tuon sivun mukaan 97 loppupuolen jälkeinen A4:n kori on pidempi. =D

          Mites muuten tuo motonetin lambda, onko kellään kokemusta? Onko Delphi hyvä? Ei välttis tarvitse olla "bolt on", mutta tietenkin jos se alkuperäinen, suoraan liittimeen menevä on parempi, niin varmasti hankin sitten sen.

          "A4 aito Delphi Lambda-anturi jos 4 johdolla (1,6/1,8 usein)"

          Comment


          • #6
            Itsekkin tuota lambda vaihdosta tässä suunnittelen..tosin vagcomilla katsoessa arvot näyttää vielä ok lukemia!
            Tuon pcv-venttiilin vaihdoin juuri. Oli jäänyt täysin auki, hirmu imu kokoajan tyhjäkäynnillä tai kaasulla.
            Tyhjäkäynnillä ilmeisesti pitäisi olla ihan tyyliin hissukseen siellä.. Avasin mötikän, ja vanhat kovettuneet öljymäskit rikkonut/väsyttänyt venttiilin hengiltä! Samalla vaihtui pauttiarallaa 3m imupuolen letkua, mitkä oli muuttunut kumista muoviksi.
            Autona tosin 4.2 A6.

            Comment


            • #7
              Enpä tiedä oman lambdan lukemia, mutta luulisi, että se olisi jo pikku hiljaa hyvä vaihtaa. Kyllähän siinä kuitenkin paranee suorituskyky ja taloudellisuus. Näköjään tuossa huoharin korjaussatsissa tuleekin sitten mukana tuo "oikea" PCV-venttiili 035103245A. Ainakin tuossa AEBissa on myös se "PCV-tatti" juuri ennen imuputkea (jonka tehtävä on ilmeisesti vain pitää iso paska poissa imuputkesta), joka kyllä tuli putsattua viime kesänä, kun vaihdoin orkkis-imuputken silikoniseen. Elikä lambda, huoharin korjaussatsi ja bensasuodatin nyt ainakin. Ja sitten se AEMin suodatin myös. Mennään näillä. Ja sitten tietetenkin noiden huohotusletkujen sisällön tarkistus, jos tosiaan on se mahis, että sieltä löytyy tuota "mönjää".

              Comment


              • #8
                Osat on pistetty tilaukseen. Sitten tuo nakutus...elikä tänään kun tulin töistä, niin oli ihan karseat ruuhkat. Autokin kävi vähän aikaa normaalia kuumempana, paitsi kunnes pistin kabiiniin "vähän" lisää lämpöä. Kabiinin lämmön vuoksi avasin ikkunaa, jolloin kuulin kilkatuksen alkaneen. Huomasin, että kilkatus mielestäni menee kierroksien mukaan myös, eli ei ole pelkällä tyhjäkäynnillä. Sitten kun pääsin ruuhkattomalle kehä III:lle, niin kone pääsi totta kai jäähtymään. Pysähdyin jumbossa kauppakäynnillä. Jäähdytellessäni konetta hetken parkissa, huomasin tyhjäkäynnillä kilkatuksen. Kone oli kuitenkin jäähtynyt sopivasti, joten kun vähän laitoin enemmän kierroksia jonkin aikaa ja pudotin tyhjäkäynnille, niin kilkatus loppui! Mistä tämä nyt oikein johtuu? Onko nyt kyseessä sitten nostajat vai mikä tuossa on? Voiko olla, että kun kone käy ensin kuumana pitkään tyhjäkäyntiä, niin nostajat "kuivuvat" vähästä öljynpaineesta ja kun sitten jäähtyvät ja kun antaa kaasulla lisää öljynpainetta, saavat enemmän voitelua ja kilkatus loppuu(?). Pitääkö nostajat vaihtaa?

                Comment


                • #9
                  Sitten vielä sitä tosiaan, että kun nuo jarrut tahtovat kadota sateella (haulla löysin, että yleinen ongelma) ja vaikka minulla onkin nuo isommat uralevyt (ATE?) edessä, niin eivät ne kovinkaan paljon auta ongelmaan. Pitäisi ilmeisesti hankkia ne isommat jarrukilvet eteen. Millä varaosakoodilla niitä voi tiedustella? En löytänyt haulla noiden kilpien koodia, enkä googlella yms. Vuoden alussa vaihdoin eteen liukutapit, putsasin, voitelin yms. Sama ongelma jatkuu. =(

                  Comment


                  • #10
                    Toistaiseksi on ollut todella positiivinen vaikutus autoon tuo 200 tkm huolto:

                    Olen toistaiseksi vaihtanut uuden lambda-anturin (Bosch 0258005160), huohottimen korjaussarjan (on muuten se paksu muoviputki selkeästi suunniteltu hajoamaan, TODELLA heppoista tekoa, ja öljymöhnää se olikin vuotanut), jäähyn paisarin korkin (1J0121321B) ja polttoainesuodattimen (441201511C) tiivisteprikkoineen.

                    Lambdan asennus oli helppo, vanhan irrotus lambda-työkalulla ja uusi tilalle (mutta kiristys pelkällä kiintoavaimella, koska uusi lambda liian paksu lambda-työkalulle). En edes muista nähneeni missään autossa näin helposti irrotettavaa lambdaa. Ennen kuin laitoin lambdan kiinni, pyyhin siinä olevan molybdeeni-tahnan pois suurimmaksi osaksi ja laitoin tilalle tätä.

                    Huohottimen korjaussarjan asennus oli kaikista hankalin (tai ainakin bensasuodattimen vaihdon jälkeen), koska sijainti imusarjan alla + se helposti hajoava uusi muoviputki (johon kannattaa vaihtaa myös uusi 35 mm nitriilikumista tehty o-rengas, ei tule speed-autoteilen sarjan mukana sellaista BTW). Jos joku aikoo joskus tuon korjaussarjan laittaa, eikä ole koskaan sitä tehnyt, niin tiedoksi, että kaikista hankalinta siinä on saada se kuminen T-liitin irti siitä huohotusputkesta, joka jatkaa matkaansa imuputken puolelle. T-liitin kannattaa irrottaa siten, että ekana tietenkin löystää klemmarin, jonka jälkeen tunkee PITKÄN ja leveän talttaruuvatin tms. yläkautta (siinä on juuri sopiva kolo tätä varten) t-liittimen ja putken väliin ja kitkuttelee sillä sen sitten pois. Itse koitin aluksi käsivoimalla vetää sitä irti pari tuntia imusarjan alta, mutta eihän siitä tullut mitään. Kyllä siinä vipuvoimaa tarvitsi. Ja tietenkin paisari täytyy olla irrotettuna sivussa suurimman osan ajasta.

                    Ja tosiaan tuo paisarin korkki. Vanhaa kun kilkutteli kädessä, niin kalkatti kuin kalkkarokäärme ja oli muutenkin todella väljä joka suuntaan. En tiedä satavarmasti, onko tällä syy-seuraussuhde, mutta kun vaihdoin paisarin korkin uuteen, niin nyt ei ole lähtenyt auton lämmöt nousuun enää 90 asteesta 100 asteeseen ruuhkassa jonottaessa. Ei paha 7 €:n investointi ja suosittelen kaikille, joilla on kuumenemisongelmia, vaihtamaan nyt aluksi ainakin tuon korkin.

                    Ainakin tässä quattrossa, jossa tuo polttoainesuodatin on vammaisesti tankissa kiinni, kannattaa tarkkaan miettiä, lähteekö vaihtamaan itse vai viekö pajalle. Kyllä sen saa itsekin tehtyä, mutta oli kyllä itselle ainakin todella hankala homma. Kannattaa kuitenkin tehdä/teettää, koska saattaa käydä kuten minulla ja huomaa, että vanha onkin alkuperäinen (suotimen kyljestä löytyy timestamp, omasta vuodelta 98, pisti vihaksi!) Rautasahalla sahasin vanhan auki ja huomasin suodatinpaperin olevan ihan pikimusta ja sitä ennen puhallustestissäkin huomasin sen olevan ihan tukkoinen. Varsinkin se (suodatinta paikallaan pitävä) 8mm torx-pultti, joka pitää irrottaa käyttämällä kiintoavainta + torx-kärkeä, koska räikkä ei sinne väliin mahdu. En lopuksi edes pistänyt suodatinta enää sillä kiinni, vaan pistin suosiolla nippusiteen, jonka tarvittaessa saa pätkäistyä nopeasti pois tarvittaessa. Eikä se suodatin muutenkaan sieltä mihinkään tipu, koska se on niin kiinni tankin ja rungon välissä. Jos ostaa alkuperäisen suodattimen, niin kannattaa varautua ostamaan erikseen myös 2x 14x18mm ja 2x 12x15.5x1.5mm (käytännössa 16mm tuo keskimmäinen luku paperilla, ainakin motonetistä jos ostat) tiivisteprikat (kahta erikokoista banjoliitintä varten), koska eihän niitä tietenkään taaskaan tule mukana. Tuosta tulikin mieleen, että nuo pienemmät prikat ostin kuparisina. Koska suodatin on ilmeisesti alumiinia, niin voiko olla, että tapahtuu oksidaatiota? Toinen huono puoli noissa kuparisissa on se, että ne joutuu kiristämään niin tiukalle, tai muuten tulee vuotoa, niin kuin itse ekalla testi-käynnistyskerralla. Elikä alumiiniset prikat kannattaa hankkia.

                    Vielä noista isommista etujarrukilvistä B5:een...ei nyt jostain syystä saanut vastausta täältä siihen, että millä varaosanumerolla nuo isommat jarrukilvet kulkevat, mutta sain sen selvitettyä Audi Centerin kautta:
                    8D0-615-311-E & 8D0-615-312-E. Maksoivat vain 13,50 € / kpl (näyttäisi jopa e-bayssäkin olevan kalliimmalla), joten ehdottomasti kannattaa sellaisiin sijoittaa, jos niitä ei omasta autosta vielä löydy. Auton jarrujen ominaisuudet kun vaikuttavat muidenkin turvallisuuteen. Vielä en silti ole ehtinyt asentaa noita, enkä myöskään moniurahihnan kiristintä ja moottoriöljyjä.

                    Huoltojen jälkeen jo valmiiksi melko hyvin kehräävä moottori käy nyt melkein kuin uusi, jos ei oteta huomioon kytkimen painelaakerin vinkunaa ja sitä jotakin, ehkä nostimista ajoittain tulevaa säksätystä/kilkutusta. Ainut outo ilmiö on se, että ahtopainemittari käyttäytyy eri tavoin:
                    Moottorijarrutuksessa lukema muuttui -0,85:stä -0,9:iin ja mittarin mukaan ahdot eivät enää tahdo nousta kaasua painaessa niin herkästi kuin ennen ja muutenkin, kun moottorin kuormitus "tasaantuu", tippuvat ahdot nopeammin/herkemmin taas alas esim. pienessä alas kaartuvassa tiessä esimerkiksi. Joskus koneen sammuttaessa mittari tasaantuu hieman 0:n miinuspuolelle, eikä pakosti suoraan 0:n kohdalle. Mistä tämä johtuu? Voiko olla, että esim. kun sen vuoden 98 bensasuodattimen & huoharisatsin vaihtoi uuteen, ettei kone samalla kaasunpainalluksella enää tarvitse samalla tavalla imua kuin ennen? Vai johtuukohan siitä, että olen ropatessa epähuomiossa nyhrännyt ahtopainemittarin alipaineletkua liikaa, joka on johtanut pieneen vuotoon tms. Kyseessä on auto gaugen tumma mittari, jonka lukemat näkee vasta virran kytkettyä päälle. Pitäisikö mittari johtenkin kalibroida uudelleen tms.? Vai mistä nuo oudot lukemat voivat johtua?

                    Comment

                    Working...
                    X