Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostin ääntää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjaustehostin ääntää

    Kun kääntää ohjauksen ääriasentoon, kuuluu usein kirskahtava ääni (ei sillä että kauhean usein ihan ääriasentoon tarvitsee kääntää). Ihan aina näin ei kuitenkaan tapahdu, ja tuntuu että toinen laita on herkempi ääntämään. Hiljattain kirskahdus on alkanut aika ajoin kuulumaan myös ohjauksen keskialueella esim pysäköidessä tms hitaassa ajossa. Ohjaus kyllä toimii tästä huolimatta normaalisti.

    Mikähän on hajoamassa/korjauskustannuksia?

  • #2
    Omassa autossa narisi raidetangon pää.

    Comment


    • #3
      Onko kirskahdus sellainen "jousimainen" ääni. Ainakin lötkössä tyyppivika, että iskarin yläpään laakerit jumii, jolloin jousi ei pääse kunnolla pyörimään. En tarkkaan tiedä millainen autossasi on tuo rakenne, mutta taitaa se niissäkin aika tyypillinen vikapaikka olla.

      Laakerit ja ne kumijutut sinne yläpäähän maksoivat lötköön luokkaa 70 eeroa jos en ihan väärin muista. Korjaamon veloittamasta asennushinnasta en tiedä mutta tällaisella riviautistilla hupeni kyllä pitkä ilta kaverin kanssa vaihtopuuhissa. Etutolpat piti käyttää pois ja purkaa. Mutta kyllä kannatti vaihtaa, ajettavuus mm. vaeltelun loppumisena parani kummasti.

      Comment


      • #4
        Vaeltelu tms ei ole ongelma, auto kulkee kuin juna. Ääni tulee siis vain hitaassa liikkeessä, kun autoa veivaa esim parkkiin tai joutuu kääntämään ahtaassa paikassa. Jousimainen se ei ole, ei narinaa tai natinaa, vaan aika julman kuuloinen ääni, vähän samaa sorttia kuin jos survoisit vaihdetta silmään ilman kytkintä, mutta korkeampi. Ohjauksen ääriasennossa ääni jää päälle jos ratin vaan sinnikkäästi pitää lukossa... itsellä ei kyllä sinnikkyys siihen riitä, sen verran paha ääni on:) Kyllä äkkiä tulee käännetty takaisin päin jos kirskahtaa.

        Kun en tuosta tehostuksesta mitään tiedä on vähän vaikea arvailla, mutta eikös siellä ole hydraulipumppu? Jos on, ja ääni on siitä peräisin, onko edessä koko pumpun vaihto vai onko mahdollista korjata vanha?

        Comment


          #5
          Pumppu pitää aina vähän ääntä, kun ohjauksen kääntää ääriasentoon, koska silloin pumppu joutuu pumppaamaan väkisin painetta järjestelmään, eikä paluukierto toimi, koska ohjaus on käännetty väkisin loppuun. Joten en suosittele. Kannattaa kokeilla myös sitä, että laittaa nestettä tarpeeksi säiliöön, eli reilusti täyteen. Ei kuitenkaan piripintaan :). Porkkiksen S2:ssa pumppu piti ääntä, vaikka nestettä näytti olevan tarpeeksi. Sama juttu oli omassa varaosa-autossa.

          Comment


            #6
            Tehostuksesta tuntuu useinkin jotain ääniä lähtevän.. Omassakin vähän "jurisee" kun käännän parkkiin, eikä edes ratti ääriasennossa. Mutta vain tyhjäkäynnillä; kun aavistuksen nostaa kierroksia niin hiljenee. Tätäkin pidän suht normaalina, ainakin tämän ikäisessä biilissä.

            Pasi tuossa kuvaili hyvin, mistä on kysymys. Työnantaja rikkoi taannoin uudenkarhean Volvonsa tehostuksen tuolla ilmiöllä, käänsi mökillään "väkisin" eikä piitannut rutinoista. Ei halpaa.

            Comment


            • #7
              Onko kuinka leveet läskit?
              Omassani ottaa renkaat lokareihin ja kuuluu samanlainen ääni,tosin 225 ja madallettu 35mm.
              Mutta harvemmin luulis paikallaan kääntäen kuuluvan=)

              Comment


              • #8
                Gummit on 195/65/15, eli mahtuu oikein hyvin kääntymään. Alustakin on vakiokorkeudessaan. Tehostuksen jurinat ovat hyvinkin tuttuja muista autoista, mutta tämä ääni ei IMHO enää putoa kategoriaan normaali. Ohjauksen ääripäissä otan varovasti ettei ääntä pääsisi syntymään, mutta keskialueella asiaan ei oikein pysty vaikuttamaan, tulee kun tulee. Täytyis ehkä yrittää Tampereen miitissä jollakin kuunteluttaa...

                Comment


                  #9
                  Kannattaa katsoa ettei tehostimen hihna ole löysällä, ääni voi tulla luistavasta hihnasta?

                  Comment


                  • #10
                    Noniin. Nyt on ilmennyt sama homma. On erittäin kovakin ääni. Vaihdoin tehostimen öljyt kertaalleen uusiin, ja ääni hiljeni lähens kokonaan. Ja nyt kun tuli kylmemmät kelit niin ei tehosta enään oikealle päin. Vasemmalle pelaa normaalisti. Osaako kukan kerota mikä vaivaa kun ei tehosta? On aika köpelö ajaa tällä hetkellä.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt menee ihan arvauksella ja muiden merkkien kokemuksella, eli korjatkoon jos joku oikeasti tietää:
                      Yleensä se tehostusta ohjaava venttiilihässäkkä on siinä ohjausakselin ja raidetangon "risteyksessä".
                      Oikeastaan pakostakin jossain noissa venttiileissä se vika on.... Olisiko säiliöön päässyt jotain
                      "ylimääräistä" öljynvaihdon yhteydessä ja nyt tuo roska on sitten jumissa venttiilin välissä.

                      Kokeile ensin härnätä roskaa liikkeille kääntelemällä rattia vaikka paikallaan topparista
                      toppariin ja pidä koneessa reilusti kierroksia, että virtausta riittää, Jos tuo ei auta, niin
                      taitaa olla aika kaivaa raidetanko käteen ja siivota sisikalut.... Ja kokeilla ja toivoa parasta.
                      Nuo on raidetangot on kyllä usein vähintäänkin hankalia purkaa. Kannattaisiko katsoa
                      saisiko jostain käytettyä.
                      Jokatapauksessa tuollainen toispuoloinen vika on aikastalailla varmasti raidetangossa.

                      Comment


                      • #12
                        Nii tossa ole itsekin uumoillut. Kyselin purkaamosta käytettyä, mutta en vielä ole löytänyt. Pitää tässä lähipäivinä ottaa raidetanko pois ja vähän tuumailla, jos sen vaikka sais jollain punnerrettua auki.

                        Comment


                        • #13
                          Jatkanpa tähän. Autossa ilmeni seuraavanlainen ongelma. Vaihdoin autooni moniurahihnan ja kaikki apuhihnat, rullat ja pelit. Auton käydessä kuuluu rallattava ääni tyhjäkäynnillä. Kun antaa kierroksia, niin ääni loppuu tai hukkuu moottoriäänen sekaan. ääni kuitenkin häviää kun renkaat kääntää ääriasentoon, mutta palaa taas kohta uudestaan. Missähän mahtaa olla vikaa? Nestettä on vähä yli ylärajan.

                          Comment


                          • #14
                            Iski samanlainen ääntämisongelma omaan ysikymppiin, eli audi 90 2.3E (NG) -88 ohjaustehosin alkaa ulista kun polkaisee kerrankin niin että kierrokset nousee yli 1500. Ilmeisesti laakerit? voiko tuollaiseen vaihtaa edes laakereita? onko edes niitä laakereita sielä, vai onko homma hoidettu jollain holkeilla yms.?
                            Ääntä ei kuulu käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä, mutta jos polkaisee kerrankin, ulinasta tulee jatkuva. Remmien kanssa on tullut jumpattua jo, ei vaikutusta ääneen. Tehostus pelaa muuten, mutta veemäinen ajaa kylällä kun saa hävetä ulinaa, kun se peittää tuon vitosen murinat.

                            Korjauskeinoja otetaan vastaan, mitä halvempi -> parempi

                            ps. ohjaustehostimessa on öljyä tarpeeksi.

                            Comment


                            • #15
                              A4 B6 tdiq antaa kirskuvaa ääntä jos rattia kääntää yhtään kumpaankaan suuntaan tyhjäkäynnillä. Jos hieman lisää kierroksia, ei ääntele. Ääni on siis erittäin kova kirskunta. Hydraulinesteet on maximissa. Ohjaustehostinko sieltä on paskaksi menossa? Ensimmäisen kerran ääni tuli esiin kun auton käydessä joutokäyntiä pumppailin jarrupoljinta. Brems varoitusvalo vilkkui hetken mittaristossa, se lähti pois. Tämän jälkeen alkoi ääntämään tuo kääntely. Ei vikakoodeja.

                              Ilmeisesti vika ei kuitenkaan ole tehostimen pumpussa, koska kirskuminen lakkaa heti jos hihnalle kaataa vettä.

                              edit* vika oli ohjaustehostimen pumpussa.
                              Viimeksi muokannut Olmi; 27.7.2011, 16:13. Perustelu: tilanteen päivitystä

                              Comment


                              • #16
                                Ohjaustehostimen pumpun vaihdon jälkeen ohjaus tuntui jäykemmältä ja rattia yhtään kääntäessä kuului juriseva ääni paljon selvemmin kuin kunnossa olleella vanhalla pumpulla. Tarkastin hammastangon säätöpultin (19mm) ja asentaja, joka vaihtotyön teki, oli kirinyt tuota säätöpulttia. Sitä löysättyäni hieman ohjauksen jurinatkin pienenivät eikä rattikaan tunnu enää niin jäykältä. Siinä pultin kannassa on sininen merkki, mihin pultti oli kiritty. Se on kuitenkin hieman liian kireä, koska antaa ääntä eikä ratti keskitä kunnolla.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko noista tehostimen "lisäaineista" kokemuksia? forte/rvs. A8 D3 tehostin jurnuttaa sen verran että sisälle kuuluu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Parhaiten jurinoihin auttaa öljynvaihto. Jos ei auta niin pumppu alkaa olla tiensä päässä.

                                    Muutamaan vaggineeseen on tullut öljyt vaihdettua kokonaan, eli vanha kierrätetty uudella öljyllä pois ja kaikissa on ohjaustuntuma parantunut selvästi ja äänet hävinneet lähes kokonaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sama kokemus kuin Juholla. Ja sen verran, että järjestelmä ei saa vuotaa, paineet pitää pysyä ja öljyä oltava oikea määrä.

                                      Itse vaihdoin öljyä vähän kerrallaan tuollaisella apteekin parin desin ruiskulla ja silikoneletkua siihen päähän. Vanhaa pois, uutta tilalle. Hetken käyttää autoa ja toimenpiden uudestaan. Jossain vaiheessa "vanha" öljy kirkastuu ja sitten voi saman toimenpiteen tehdä muutaman sadan kilometrin jälkeen uudestaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näimpä siis tehdään, ja lisäaineet vielä mukaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onkos sillä hirveästi merkitystä että on juuri merkkiliikkeen litkua? Käynee myös Febin G002000 aine yhtä hyvin?
                                          Viimeksi muokannut Olmi; 29.7.2011, 14:14.

                                          Comment


                                          • #22
                                            samaa tavaraahan tuo on. Riittäneeköhän muuten 2litraa tehostimeen?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nesteet vaihdettu ja ohjaustehostinjärjestelmä ilmattu. Kävin remontin tehneen liikkeen kanssa keskustelua, joka sitten myi Forten lisäaineen, joka tarkoitettu ohjaustehostinjärjestelmään. 75 ml pullo siis maksoi reilu 50e! Poistin tuon määrän verran nestettä, jonka jälkeen lisäsin aineen, ei vaikutusta!
                                              Käskivät vielä päivän pari kuulostelemaan josko tehostimen jurina häviäisi, muuten vaihdetaan uusi pumppu takuuseen. Kyllä menee vaikeaksi.
                                              Viimeksi muokannut Olmi; 20.9.2011, 11:02. Perustelu: muoks. ei ollutkaan orkkispumppu vaan varaosavalmiste.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Samaa forten ovh. hintaa eilen tiskillä ihmettelin, onneks ei ihan noin paljon jäänyt maksamaan, mutta on silti aineella litrahinta kohallaan :D

                                                Tänään suoritan omaani öljynvaihdon ja forte perään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pajalta kerrottii että aikovat tutkia autoa ennen kuin alkaavat pumppua uusimaan. Hammastangon kiristyspulttia 1/4 osaa löysensin kun ratti oli melko jäykkä eikä palauttanut kunnolla keskelle. Myös jurina minimaalisesti heikkeni, mutta on edelleen häiritsevä. Sanoivat että täytyy nyt katsoa ettei minun tekemät säädöt vaikuta oireeseen, eihän se siitä pultin löysentämisestä voi mitenkään johtua, päin vastoin kun ei ole enää ”liian” kireällä. Oli siis kiristetty merkin kohtaan, joka hammastankoon on ilmeisesti tehtaalla merkattu. Se vaa on liian kireä asetus, siksi jo edellisen pumpun kiinni ollessa olin sen löysemmäksi säätänyt.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juudas, vaikuttiko öljynvaihto mihinkään asiaan?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä ne äänet saattoi vähän hiljentyä, mutta kuuluu silti. En nyt tuosta jaksa enempää huolestua, kun tehostin on toiminut kuitenkin ihan normaalisti
                                                      Viimeksi muokannut juudas; 2.9.2011, 14:23.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pajalla käytetty ja uusi pumppu siis entinen. Nesteen seassa reilusti "metallihilettä", jotta silleen... Viikon verran joudun ajelemaan tuolla vielä ennen kuin paja saa vaihdettua uuden pumpun. Voiko tuo rikkoa jotain lissää? Ilmeisesti järjestelmä "huuhdellaan" jotenkin ennen uuden pumpun asennusta noista metallihiluista. Kuulemma erittäin vähän hajoillut takuuseen uusia pumppuja, mutta omalla kohdallani kaikki on mahdollista.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eipä ne hammastangon stefat suuresti metalli hipuista tykkäää.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nyt voi sanoa jo että alkaa vtuttamaan, takuuseen vaihdettiin uusi pumppu, joka antaa samaa ääntä kuin tuo edellinenkin uusi pumppu! Jurisee siis, ei aivan niin kovasti, mutta edellisessäkin uudessa pumpussa jurina oli aluksi hieman lievempi, eli paheni ajan myötä. Nyt selvittelyn alla se, että mikä pumpussa oli vikana ja onko koko kyseinen sarja viallinen. Tiiä sitten monta viikkoa tahi kuukautta vielä menee ennen kuin selviää, mutta se nyt on ainakin selvää että vtuttaa armottomasti.

                                                            Mietin hiljaa mielessäni että voiko nuo vialliset pumput saada jotain vauriota aikaiseksi, kuten tuo Rikun kommentti. Onneksi nyt sentään takuu toimii, osat ja asennus samasta paikasta (Fixus ketjun liike).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X