Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 vetarista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 vetarista

    Eli alkoi kuulua rutinaa käännyttäessä ja huomasin, että kuskinpuoleisen vetarin suojakumi oli rikki. Minkäslainen tuo vetari on, täytyykö koko vetari vaihtaa vai saako siihen tuon ulommaisen, renkaanpuoleisen osan erikseen? Löytyykö vetarin osia ihan varaosatiskiltä (2.3l automaatti kyseessä)?

  • #2
    Kyllä pitäs ihan tarvikkeena löytyä, kannattaa ottaa kalliimpi tarvike.

    Comment


    • #3
      Onkos mitään tietoa mitä hintaluokkaa kyseinen osa on ja miten kauan korjaamolla menee tuon vaihtamisessa?
      Ja eikös laatikosta tule öljyt pihalle kun vetarin irroittaa niin pitää sitten noita automaattiöljyjäkin jostain metsästää?

      Comment


      • #4
        Laippa vetarithan tuossa on eli ei tule öljyt pihalle. Muutenkin taitaa erilliset öljyt olla perälle eli vaikka ne laipat vetäis irti ni ei tule kun perä öljyt pihalle. Aikaa ja velotusta suojakumin vaihdolle paikasta riippuen tunti-puoltoista uskoisin.

        Comment


          #5
          Vetaria ei tarvi irrottaa askista ulkonivelen vaihtoa varten. Ja vaikka tarvisi, laippa jää askiin joten öljy ei pääse pihalle. Jos korjaamo tietää mitä on tekemässä, niin 1-2h riippuen joutuuko taistelemaan miten paljon ruostuneiden pulttien kanssa.

          Comment


          • #6
            Kiitokset infosta. Itselläni on kokemusta joskus vetarin irroittamisesta laatikon vaihdon yhteydessä ja silloin tuli öljyt pihalle. Näitä on siis näköjään eri virityksillä olemassa.
            Eli minkäs nimisen osan minä nyt käyn varaosatiskiltä hakemassa? Ihan kuskinpuolen vetari vai kuskinpuolen vetarin ulkonivel?
            Pahoittelen jos kyselen tyhmiä mutta minulle pitää vääntää asiat aina rautalangasta :)

            Comment


              #7
              Ulommaisen vetonivelen, murroksen tai vakionopeusnivelen kaikilla pitäsi saada sama osa :)

              Comment


              • #8
                Pitäisiköhän sitä itse ensin koittaa vaihtaa tuota kun paikkakin löytyy.

                Tuossa uudessa ulkonivelessä on varmaan tuo suojakumi rasvoineen valmiina mutta tarvitseeko nivelen päihin pistää kanssa jotain rasvaa asennuksessa (ja jos niin mitä kannattaa pistää)?

                Ja osaako joku heittää vielä työvaiheet pähkinänkuoressa ja tarvitseeko jotain erikoisia työkaluja.

                Olen kiitollinen kaikesta avusta :)

                Comment


                  #9
                  Asennuksen yhteydessä voi navan ja boorin väliin laittaa vaikka kuparisprayta mutta menee kyllä ilmankin, riippuen siitä minkälaisen vetonivelsarjan ostat tulee niissä yleensä kumi rasva ja klemmarit mukana. Ysikympistä en ole koskaan vetaria irroittanut mutta yleensä kun alapallonivelen ja raidetangonpään ottaa irti saa nivelen vaihdettua.

                  Ensimmäisenä jos ei ole pulttimopoa niin napapultti auki, sitten vaan vannetta pois alapallo ja raidetanko irti, alapallon irroitukseen voi joutua etsimään jotain kättä pidempään jos on samanlainen rakenne kuin satkussa. Raidetangonpäähän olisi hyvä olla oma työkalu joka on tarkoitettu pallonivelten ulosvetoon, nyt kaikki tarvittava pitäisi olla irroitettu ja sitten vaan nivel irti tai sit jos haluaa niin koko vetokeppi pöydälle niin on helpompi kasata varsinkin jos ei ole useasti tehnyt. Sisäpään laipan pulttien irroitus on myös helpompaa jos on pulttikone.

                  Tuossa noin pääpiirteittäin varmaan jäi jotain sanomattakin kun puhelimella näpyttelee.

                  http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=36263 tuolla on vielä paljon tietoa vaihdosta yleisesti.
                  Viimeksi muokannut Brain; 25.2.2013, 19:29. Perustelu: Linkin lisäys.

                  Comment


                  • #10
                    Löbron suojakumi taitaa olla edelleen ihan kohtuullinen laadultaan. Suojakumin laadusta olisin tarkka, koska se on turhauttavaa vaihtaa vuoden päästä suojakumi erikseen ja suurin osa nykyisin saatavilla olevista suojakumeista on laadultaan surkeita. Löbron nivelen hinta kannattaa myös tarkistaa. Ei välttämättä ole kuin muutaman euron kalliimpi kuin muut vaihtoehdot.

                    Comment


                    • #11
                      Täytyy mennä katsomaan josko homma hoituisi itseltä. Pahin on varmaankin saako ruosteiset pultit auki.

                      Comment


                        #12
                        Raidetangon päätä ei tarvitse ysikympissä irrottaa. Kuten tuolla ylläolevassa linkissä mainittu, nivelen irrotus akselista tapahtuu napapultti pohjaan kiertämällä. Jos vakaaja on kiinnitetty tukivarteen, se kannattaa irrottaa alapallonivelen irrottamisen helpottamiseksi. Pallonivel taasen kannattaa irrottaa pyörännavasta eikä tukivarresta, näin pysyy pyöränkulmat muuttumattomina.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Invisible man Näytä viesti
                          --Pahin on varmaankin saako ruosteiset pultit auki.
                          Vanhat Audit on vielä hyvin tehty, niin harvoin tulee pulttien kanssa ongelmia.

                          Comment


                            #14
                            Takaisinkasauksessa vakaajatangon "koiranluut" kannattaa sovittaa tukivarteen ja kiristää etupyörät maassa/rampeilla.
                            Tai kunhan paino jakautuu taisaisesti kummallekin etupyörälle.
                            Muuten se menee helposti semmoseksi painimiseksi.

                            Comment


                            • #15
                              Plaah, tulin juuri varaosatiskiltä ja löytyi useampi nivel eikä osannut antaa oikeaa. Osaakos joku sanoa osanumeron? Vm.90 2.3A 10v NG kone

                              Comment


                              • #16
                                Myös tieto onko ABS jarrut vai ei olisi hyvä tietää...

                                Comment


                                • #17
                                  Hitto, arvasin että jotain unohtuu :)

                                  Eli löytyy ABS:it. Tiskin myyjä sanoi, että irroita osa ja tuo näytille mutta tuo ei oikein minun tapauksessani tule onnistumaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ymmärtääkseni alkuperäinen osanumero on ainakin
                                    893 498 099 MX
                                    Näköjään ABS:sta riippumatta - tosin motonätti näyttää ABSilliselle ja ABSittomalle eri nivelet.

                                    Motonetin ainoa soveltuva ABSilliseen on ymmärtääkseni:

                                    http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/174208/3

                                    Comment


                                    • #19
                                      Glo numero tuolle nivelelle olisi 3139k

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voisiko olla, että ABS-nivel käy myös absittomaan? Onko tuo glo numero tuolle alkuperäisosanumerolle vai moponetin niveleen? Täytyy töiden jälkeen käväistä kyselemässä uudestaan.

                                        Kiitokset jälleen avusta!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Noniin, tuolla GLO numerolla löytyi ja huomenna saan osan käsiini. Saa nähdä onko se nyt oikea vai ei.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jees, tänään tai huomenna pitäisi katsoa mitä sitä saa aikaiseksi. Mukana tuli 2x80g rasvaa. Onko tuossa rasvan laitossa jotain huomioitavaa vai levitelläänkö se vain joka paikkaan?

                                            Ja mikä on 90 napapultin kiristysmomentti?
                                            Viimeksi muokannut Invisible man; 6.3.2013, 16:23.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mielellään mahdollisimman paljon rasvaa sinne nivelen sisälle.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tunkee vaan ne nivelen kuulaurat täyteen rasvaa ja nuljuttelee sitä sisäosaa ääriasentoihin. Loput rasvat laittaa sinne suojakumin sisään ennen kumin kiristystä.
                                                Kiristyspinnat klemmareitten kohdalta kannattaa puhdistaa esimerkiksi jarrukliinerillä; joku taisi taannoin käydä kahdesti näyttämässä katsurille, kun kumi oli muka pyörinyt akselilla. :)
                                                Rasvantarve on tasan 120g (Heineisin korjausoppaasta katsottu) - ei kannata laittaa liikaakaan, kun nivelen jäähdytys ei sillon kovissa nopeuksissa saata olla riittävä ja kestoikä ehkä laskee.

                                                Napapultin momentti on 120 Nm + varttikierros, jos sen avainväli on 22 (=M14) ja
                                                200 Nm + varttikierros, jos sen avainväli on 24 (=M16).
                                                Tai se uuden ruuvin kanta saattaa olla kuusiokolo, niin mittaa siitä kierteen ulkohalkaisijasta 14 tai 16 mm.

                                                Kannattaa pitää se uusi nivel mahollisimman puhtaana tietty.
                                                Viimeksi muokannut JonasK; 6.3.2013, 16:48. Perustelu: Momentti

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eilen tuli vaihdettua ja kaikki meni kuin elokuvissa :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Mistä Audi 90 2.3q vetonivel?

                                                    Alkuperäinen ulompi vetonivel eteen on Löbron valmistama osanumerolla 895407305A. Monissa kaupoissa tarjotaan tuohon SKF:n VKJA 3013 -niveltä, mutta se on ABS-kehän takaa liian paksu, eli ei mahdu olkavarteen eikä mene perille saakka vaan jää vajaan sentin vajaaksi. Sama oli jollain toisellakin tarvikemerkillä. Tietääkö kukaan, minkä merkkinen vetonivel tuohon sopisi?
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 11.6.2023, 09:31. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Löbron katalookista katoin että olis tää

                                                      https://www.autodoc.fi/lobro/1386240

                                                      https://www.gknautomotive.com/en/Aft...ine-catalogue/

                                                      edit: tää näyttäs samaltakuin toi löbrö https://www.autodoc.fi/metelli/7726366

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kiitos. Löbron luettelo tarjoaa 7A-koneiselle tätä: https://www.autodoc.fi/lobro/1386247. Noissa molemmissa Autodocin listaamat OE-koodit eivät vaan ole sinnepäinkään, mitä tuo alkuperäinen. Täytyy tilata sillä palautusmahdollisuudella. Metellikin näyttää kuvassa oikeanlaiselta, muttei ole mitään kokemusta siitä merkistä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Yhden parin Skf:n niveliä olen sovittanut mahtumaan paikalleen ajamalla vingulla pari milliä nivelestä tavaraa pois. Jos nämä on samanlaiset "isot" 7A etuveto/S2 nivelet niin sovitus menee aika pienellä työllä. Varsinkin jos nivelet on vielä irti ja sorvi löytyy.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X