Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 1.8 AQE kalkatus lämpöisenä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 1.8 AQE kalkatus lämpöisenä

    Audi 1.8 AQE vm. 2000 ajettu 260000. Lämpöisenä alkanut kuulumaan todella terävä kalkatus tyhjäkäynnillä. Ääni vaikuttaisi (huom. vaikuttaisi) tulevan yläkerrasta. Kylmänä käynnistäessä, ehkä kalahtaa hieman. Muuten kylmänä ja kierroksilla tuota kalkatusta ei kuulu. Moottorille annettu kerosiini huuhtelu ja vaihdettu öljyt. Venttiilikoppa irroitettu ja katsottu nokkien ketju, ei ollut ainakaan hangannut mihinkään ja oli kireällä ainakin tuossa tilanteessa. Imupuolen nostajista oli muutama hieman löysähkö. Suuttimilta otettu piuha vuorotellen pois, samoin puolilta. Sammuttaessa kuuluu sellainen räpinä, (kuin polkupyörän pinnojen välissä olisi sellainen muovilipare)) joka vaimenee kierrosten laskiessa. Mikään em. toimista ei vaikuttanut tuohon ääneen mitenkään. Kellään ollut vastaavaa ongelmaa tai muuten tietoa mitä alkaisi seuraavaksi tutkia?

    Edit. Antaa 2 vikakoodia
    17524 Oxygen (Lambda) sensor heating B1 S1 open circuit P1116-35-00
    16518 Oxygen (Lambda) sensor no activity P0134-35-00
    Mitä sitten tarkoittavatkin, nuo tulee aina uudestaan vaikka poistaa ne, niin lämpöisellä kun kylmälläkin koneella. Auto on juuri katsastettu ja pästöt oli ok.
    Viimeksi muokannut tango; 27.1.2013, 10:42.

  • #2
    Käyttäytyykö nostaja noin jos on viallinen, eikös sen pitäisi ääntää kylmänä(kin)? Saako öljynpaineita mitattua muualta kun suodattimen jalassa olevan anturin paikalta? On aika hankalassa paikassa, pitäneekö purkaa jotain tieltä pois? onko noissa ollut öljypumppu vikoja?

    Comment


    • #3
      Lambdahan tuosta on varmuudella mennyt (tai sen johdotus/liitin), mutta sen yhteys tuohon kalkatukseen on hyvin epätodennäköinen.

      Comment


      • #4
        Eikö tuo näy päästömittauksessa tai auton toiminnassa, mikäli lambda ei toimi?

        Comment


        • #5
          Ei välttämättä huomaa, päästömittaus tehdään niin kapealla toiminta-alueella ja nopeasti. Bensankulutus lisääntyy ja tehot heikkenee, kun lambdan toiminta hidastuu. Sulla ne on kokonaan pois pelistä, niin luultavasti moottorinohjaus käyttää jotain standardiarvoja, joten kone ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
          V-koneissa huomaa helpommin huonosta käynnistä, kun toinenpuoli käy eritavalla.

          Ei ne vikakoodit siellä ole pelkästään huvin vuoksi

          Comment


          • #6
            Aivan, kyllähän vikakoodeilla merkityksensä on. Luulin jotain sensuuntaista, että lamda ei esim. tyhjäkäynnillä ole pelissä lain ja siksi antaa tuon koodin aina tuonne. Kuvittelin myös, että lambdan toimimattomuus näkyisi tuossa päästömittauksessa ja auton toiminnassa. Kiitoksia selvennyksestä. Täytyy tuo lambdakin tutkia tuosta kuntoon, lieköhän kauankin ollut sitten rikki.

            Comment


            • #7
              Lambda vaihdettu ja herkesi sitä herjaamasta. Auton toiminnassa ei havaittavaa muutosta. Tuo kalina tulee kaiketi tuolta nostajista, ölynpaineet tyhjäkäynnillä (lämpöisenä) ehkä liian alhaiset. Onko putsarin jalka ainut paikka mistä saa paineet mitattua?

              Comment


              • #8
                Voi sen mitata siitä putsaristakin... :)

                http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...koetin-191512/

                Comment


                • #9
                  Yksinkertainen kun oon, en äkkiä keksinyt tuon toimitaperiaatetta. Puristetaanko tuo vaan öjlynputsarista läpi?

                  Comment


                  • #10
                    Bilteman kuvastosta tuon ens kerran bongasin ja samaa ihmettelin itsekkin kun kuvakin siellä aika pieni, kaupassa hypistellessä varmistu että niin se täytyy olla että terävä kärki puristetaan putsarista läpi ja pikaliitinkin näyttäis olevan josta paineet sitten mittarille. Tavallaan ihan hyvä systeemi ei tarvi etsiä paikkaa mittarille ja sitten sovitella kierteitä... uus suodatin ei paljoa maksa mittauksen jälkeen.

                    Comment


                    • #11
                      Kukas se lauloikaan aikoinaan? "Lamppu syttyi sen tuon viisaan eläimen"
                      Onkos tuossa turbottomassa mallissa öljynputsarin jalassa sellaista paineenrajotusventtiiliiä? Tuolta toisesta topiikista luin sen viallisuuden aiheuttavan paineen häviämistä yläkerrasta.

                      Avasin putsarin jalan kupeesta sen venttiilin. Sieltä ei tullut kun jousi ja sellainen n.2cm pitkä holkki. Onko sielä vielä jotain muuta kamaa vai onko se venttiili tuossa kokonaisuudessaan? Saako sitä yleensä purettua tuota kautta. Mangeetilla sorkkimalla en sieltä ainakaan muita osia saanut tulemaan. Onko tuo suodattimen jalka miten v:mäinen ottaa kokonaan pois? 2 kiinnityspulttia näin ja niistäkin toinen oli aika hankalassa paikassa.

                      Saako tuota suodattimen jalkaa alakautta ensinkään pois, purkamatta esim. koneen korvaa tieltä? Pitääkö ottaa yläkautta ja purkaa imusarjat sun muut hilavitkuttimet pois? Suodattimen jalasta otettu vesivaippa ja alapuolelta 2 pulttia irti. Yläpuolella on ainakin se yks vesiputki siinä jalassa kiinni, kaiketi sielä on vielä yksi kiinnitysruuvi. Onko?

                      Tämähän mielenkiintoista. Tässäpä tuntus kaikki olevan toistensa tiellä. Jos haluat irroittaa osan A, pitää sinun ensin irroittaa osa B, mutta osa C on sen tiellä. Saadaksesi osan C irti, pitää osa A olla irroitettu. Toisessa topiikissa sanottiin, että tuo putsarin jalka on helppo irroittaa, kolmella pultilla vaan kiinni. No taitaa kyllä olla neljällä pultilla plus siinä jalassa on yksi vesiputki vielä kiinnni. Itse irroitus varmaan helppo mikäli moottori on jossain moottoripukissa kiinni, mutta ei sitä tuolta autossa paikallaan ollessa kovin helposti nypätä irti.

                      Tuossa purkaessa samalla miettynyt, että ei se taida tuo venttiili kyllä tuollaista vikaa aiheuttaa. Voisiko vian aiheuttaja olla öljypumppu? Ei jaksa lämpöisiä (notkeita) öljyjä pumpata pienillä kierroksilla.
                      Viimeksi muokannut Sleepy2; 7.2.2013, 10:27. Perustelu: Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut välissä.

                      Comment


                      • #12
                        Mittaa ne paineet.

                        Comment


                        • #13
                          Tulipahan nyt harjoiteltua öljynsuodattimen jalan irroitusta. Mikäli joku muu tietämätön alkaa samaan hommaan, kannattaa se ottaa yläkautta.(itse jalka tulee alakautta, mutta nuo yläpultit kannatta ottaa yläkautta) Imusarjan päälä oleva vesiputki irti lohkon- sekä syylärin päästä, suuttimet irti ja imusarjasta pultit pois. Imusarjaa ei tarvitse irroittaa kokonaan , nousee siitä juuri sen verran, että mahtuu ottamaan suodattimen jalan yläpultit pois. Paisarin letkun ja yhden letkun polttoainelinjasta joutui irroittamaan. Alapuolelta kannattaa tieten ottaa suodatin ja se vesivaippa irti. Vesivaipasta ei tarvitse irroittaa letkuja. Toisen imusarjan alatuen joutunee myös irroittamaan, minulla oli molemmat irti, sekä koneen korva ja myös keula oli auki, mutta nuo olivat turhia toimenpiteitä. Venttiili mitä etsin, löytyikin tuolta jalan sisältä. Venttiili oli löysällä ja täynnä töhnää. En tiedä vaikuttiko nuo sen toimintaan. Putsauksen jälkeen kamat kasaan ja kone lämpöiseksi, sitten kuuntelemaan, kas ääni oli hävinnyt. Tovin se sitten kävi tuossa tyhjäkäyntiä ja kuinkas ollakaan, ääni palasi takaisin. Koneeseen vähän kierroksia ja takas tyhjäkäynnille, taas ääni katosi. Hetken sitä käyttelin eikä ääni vielä ainakaan palannut, pientä rohinaa sieltä tosin kuuluu, mutta onhan sielä paljon liikkuvia osia. Täytyy huomena testailla lisää.
                          Edit. Öljyn mittatikun putki minulla oli ihan hapero ja hajosi käsiin tuossa tiimellyksessä, joten sellainen kannattaa hommata jo valmiiksi, maksaa n.5e. Samaten kävi lohkon päässä olevalle letkulähdölle, sekään ei ollut kun 28e O-renkaineen.
                          Viimeksi muokannut tango; 8.2.2013, 09:26.

                          Comment


                          • #14
                            Mistä lie johtunee, mutta tovin tuon ääni pysyi pois. Sitten ilmaantui vienompana ja nyt on ennallaan. Ketjuhan se sielä sitten ilmeisesti "kalkattaa" korahtaa meinaan käynnistäessä myös hieman.

                            Comment


                            • #15
                              Laita siitä äänestä joku pätkä, niin ihmiset osaisi ehkä auttaa paremmin.

                              Comment


                              • #16
                                Tuosta.
                                http://www.youtube.com/watch?v=LqsXh...ature=youtu.be

                                Comment


                                • #17
                                  Oletko kädellä kokeillut tuota venakoppaa että tuntuuko siinä mitään erikoista?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei tunnu mitenkään erikoiselta, eikä sielä sisällä näytäkään normista poikkeavalle. Luonnossa tuo ääni ei kuulosta noin voimakkaalta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ketjulta kuulostaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kiristin tukossa/ entinen tai paikat pahasti tukossa, jolloin ei painetta kiristäjällä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oireileeko tuo yleensä juuri noin? Alkaa vasta lämpöisenä kalisemaan. Tyhjäkäynti tuossa on 800 r/min. Tonnin kierroksilla tuo ääni häviää.
                                          Täytyy antaa tuolle vielä huuhtelu ja laittaa jäykemmät öljyt, jos tuo hetken vielä kestäisi. Saako noita kiristäjiä inhimilliseen hintaan jo suomestakin, vai kannattaako katsella esim. saksasta?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jutustelua (jos ei jo tuttu): http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=86025
                                            Mikä on inhimillistä, mutta vaikka tuolta vähän halvemmalla : http://speed-autoteile.fi/
                                            -osanumero ilmeisesti 058109088k -?

                                            -Niin ja kun kerran läheltä oot niin kysyppäs Palokasta TH-huollosta mihin hintaan hommaisivat/laittaisivat.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä em. topiikki on tullut luettua. Mikä on inhimillistä? Mielestäni 600e kiristäjästä ei ainakaan ole inhimillistä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eipä auttanut uusintahuuhtelu ja uudet öljyt.
                                                Avasin venttiilikopan ja tutkin tuon kiristimen toimintaa. Kuuluuko sen toimia tavallaan vuoronperään? Kun kone on tietyssä kohdin, yläpuoli kiristää ja kun konetta vähän pyörätti, yläpuoli löystyi ja alapuoli kiristyi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Uusi kiristäjä sekä ketju ,tiivisteet jne. Johan hävisi äänet. Mistälie Amerikasta osat tulivatkaan, pikkusen alle 400e tulleinen, alveineen. Kallista vai halpaa, tiedä en.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X