Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T AWT (-02) nokka-akselin ajoitusongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T AWT (-02) nokka-akselin ajoitusongelma

    Eli vikakoodia pukkaa imunokan asennosta että ei ole sekvenssin sisällä tms. Ollut 2 kertaan merkkihuollossa ja jakopään ajoitus ja ketju nokkien välissä on oikein. 4 eri asentoanturia on koitettu joista vain yksi oli viallinen. Juttelin asentajan kanssa ja se oli tarkistanut ajoituksen, signaalit kuulemma ok jne.

    Voiko olla ecussa vika tai sitten tuossa kiristäjässä joka ilmeisesti solenoidin avulla muuttaa öljynpainetta menevän sinne kiristimen yläosaan jolloin nokan asento muuttuu kierroksilla/ tehoalueella.. Korjatkaa jos olen väärässä. Merkkikorjaamolla oli asentaja katsonut että tyhjäkäynnillä testerillä katsottuna sekä kampiakselin että nokka-akselin asento on ok.

    Useastihan korjaamolla sanovat että ecussa vikaa ja ilmeisesti tosi harvoin vika on itse ecussa.

    Autohan käy tosi hienosti, käynnistyy hyvin jasoppakin maistuu niinkuin muillekin 1.8T koneilla talviaikaan kaupunkiajossa.

    Loogisesti ajateltuna se ketjun kiristin voisi olla viallinen..

    Onko joku muu paininut joskus saman ongelman kanssa?

    Vinkkejä tai ajatuksia otetaan vastaan..

  • #2
    Onko jollain kokemuksia noista ebayssa myynnissä olevista ketjun kiristimistä, lähinnä tarvikemallista? Ei oikein huvita laittaa yli 500€ vaihtoon menevään autoon...

    Tuollaisen ainakin löysin: http://www.ebay.de/itm/Spanner-Kette...a26932c3d#shId

    Comment


    • #3
      Mulle on tulossa oem kiristin 077109088P aivan turhaan, jos tuo onnella kävisi sulle niin voit saada sen sopuhintaan.

      Comment


      • #4
        Mulla viime talvena oli kiila murtunut kampiakselilta. Merkit oli tietty kohillaan, mutta todellinen ykk reilusti pielessä.

        Comment


        • #5
          Tuo kiilan murtuminen kyllä selittäisi miksei ajoitus ole kohdallaan. Merkeistä katsottuna on ok mutta oikeasti pielessä. Löytyykö vauhtipyöran puolelta ykk kohtaa? Merkkiliikkeen asentaja oli kyllä katsonut myös koneella että ajoitus on kohdallaan ja eikös se koneelta katsottuna ota kampiakselin ykk kohdan kampiakselin anturilta? Turhaa vissiin katsoa heittokellolla männän päältä kun siinäkin voi tulla heittoa hampaan verran? No tutkitaan, lauantaina tallin raivaus että saa sisätiloissa ruuvata ja muutenkin pitää tuo verstas saada kuntoon muuton jäljiltä...

          Comment


          • #6
            1.8t sopiva kiristin on nrolla 058109088K

            Comment


            • #7
              Uusi ketjunkiristäjä hankittu mutta ei vielä asennettu. Onko tuossa awt koneessa mahdollisuutta lukita kampiakseli ns nollakohtaan eli jos vaikka tuo kiila olisi munkin koneesta murtunut? Eli vaikka merkki näyttää olevan kohdillaan niin kampura olisi oikeasti hieman ohi... Jos tuollainen lukitusmahdollisuus on niin tarkistaminen olisi aika helppoa.. Auto siis käy ja starttaa hyvin, herjaa ainoastaan tuosta nokka-akselin asennosta. Ja jos jollain on laittaa räjäytyskuvia niin kiitos jo etukäteen

              Comment


                #8
                Katso alakerran asento vauhtipyörästä.

                Comment


                • #9
                  Mittaappas siitä moottoristas öljynpaine. Se sun vanha kansi oli parista laakeripukista ottanu kipeetä, joka kertoo huonosta öljynpaineesta. Tuo vaikuttaa myös kiristäjän toimintaan. Purin sen kannen vasta nyt ja huomasin ton.
                  Meinaan tossa moottorissa kannen öljynpaine on tosi alhaalla, lähes nollilla ennenkuin anturi antaa hälytyksen.

                  Niin ja jos kiila rikkoutuu kampurasta menee ajotus myöhäselleen...

                  Comment


                    #10
                    Jos kiristin on menossa vaihtoon, niin kannattaa samalla uusia se ketju. Tuo AWT:n kiristin ei muuta nokkien ajoitusta, mutta kulunut ketju sen voi hyvinkin tehdä.

                    Comment


                      #11
                      AWT koneet on säätyvällä ajoituksella.

                      Comment


                        #12
                        Okei, aina oppii uutta :)

                        Comment


                        • #13
                          Uusi ketju on ja myös uusi öljypumppu+sihti. Vauhtipyörästä ajoituksen katsominen: onko tuon kampiakselin asentoanturin kolosta vai kuinka saan katsottua tuon ykkohdan? Voi olla että menee piiitkälle kevääseen ennenkuin talli on siinä kuosissa että saa autonkin sisälle...

                          Comment


                          • #14
                            Kiila ehjä? Ykk ja ajoitusmerkki kopasta/pyörästä: vain n 1mm heitto...

                            Pitänee vaihtaa tuo nokan ajoituksen säätävä kiristin?

                            Mistä voi yläkerrassa vallitsevan öljynpaineen mitata helpoiten? Vai pitääkö vain laittaa t-haara öp-anturin reikään ja siihen t-haaraan orginaali öp anturi ja öpmittarin anturi?

                            Tai sitten ottaa nokka-akselin asentoanturista kiinnityskorvat irti ja kokeilemalla hakee kohdan jossa vikakoodia ei tule ja siinä se.. Autohan siis toimii normaalisti.

                            Comment


                            • #15
                              Merkkikorjaamolla työskennelleet/ työskentelevät/ muuten vain tietävät:

                              Montako astetta se imunokka säätyy maksimissaan?

                              Comment


                                #16
                                Olisko saman verran kuin biturbossa, eli 22 astetta?

                                Comment


                                • #17
                                  Pystyykö vagcomilla katsomaan auton käydessä kampiakselin asentotunnistimen ja nokka-akselin asentotunistimen ns yhtäaikaa. Jos vaikka onnistuisi nähdä tuota kautta onko väännettävä nokka-akselin asentotunnistinta myötä vai vastapäivään... Tiedän että ko tunnistin ei ole säädettävä mutta jos tekisi siitä sellaisen... Parhaillaan vähän yli päivän pysyy valo poissa kun poistaa vikakoodit... Parin viikon päästä talli pitäisi olla siinä kunnossa että saa auton sisälle...

                                  Comment


                                    #18
                                    Jos niiden tunnistimien tiedot on ylipäätään luettavissa ja dokumentoitu, niin pystyy.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikös öljynpaineitakin pystynyt mittaamaan esim vagcomilla? olisiko jollain muistissa mikä kanava yms? mulla on vain tuollainen vikakoodinlukija ja pitäisi tietää osoite..

                                      Comment


                                        #20
                                        Ellei autossa ole painemittaria niin siellä on pelkkä on/off-tyyppinen anturi. Anturitiedot löytyvät mittariston (17) alta, kanavia en muista.

                                        Comment


                                          #21
                                          AWT:sta ei pysty VCDS:llä öljynpaineita tarkastelemaan.

                                          EDIT:
                                          Korjataanpa edellistä lausahdustani. VCDS:llä pystyy näkemään onko öljynpaineet ok, mutta painetta se ei kerro. VCDS:n mukaan öljynpaineen alaraja olisi 0.9 bar. AWT:ssä on yksi yksinapainen öljynpainekatkaisin 1.2-1.6 bar, ja kuten Jani tuossa yllä jo mainitsi, se on on/off -tyyppiä ja sen tarkoitus on sytyttää öljynpainevalo. Öljynlämmöt puolestaan saa VCDS:llä näkyviin, sama tietohan tosin löytyy öljynlämpömittarista, jos sellainen sattuu mittaristossa majailemaan.
                                          Viimeksi muokannut jannekk; 22.3.2013, 22:10. Perustelu: Virhetieto korjattu

                                          Comment


                                            #22
                                            Potilas on AWT, johon on vaihdettu uusi ketju. Kansi on pöydällä ja nokkapukit käännetty momenttiin. Kiristin luonnollisesti myös

                                            Onko tämä nyt ihan ok? Nokkapyörä on jotakuin merkissään, eli se viiva/nuoli sojottaa ylös. Kuvassa imunokan hahlo. Pakonokan hahlo on melkein saman verran pois laakeripukin nuolen kohdilta, mutta toiseen suuntaan. Olin laskevinani hahlojen (ei nuolien, vaan hahlojen) välistä 16 ketjutappia. Menikö pieleen? Vai johtuuko tämä nyt tuosta kiristäjästä ja siitä, että se on ikään kuin tyhjä?
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei ole oikein. Pyöritä nokkia pyörimissuuntaan, kunnes nokkapyörä on merkissään. Nokkien hahlot pitää olla aika tarkasti nuolien kohdilla.

                                              Comment


                                                #24
                                                No juu. Otin auki ja pyörittelin, raavin päätä ja kiroilin. Lopulta pujottelin nokat ketjun sisään niin, että hahlot osoitti ylös ja väänsin kiristimen väliin. Paikalleen asennettuna imu on edelleen hieman edellä, mutta kun lähtee kääntämään hihnapyörästä pyörimissuuntaan ( olihan se myötäpäivään, olihan), pakonen ottaa ajoituksen kiinni, kun veto on päällä, eli välykset pois.

                                                Joko nyt?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä nyt kuulostaisi oikealta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tämä nyt ei liity ketjun aiheeseen mutta liippaa melko läheltä kun AWT:n yläkerrassa touhutaan. Eli pöydällä ollut melkein vuodenpäivät levällään kone enkä millään muista mihin kohtiin ja mitenpäin ne muoviset öljyn roiskesuojat laitettiin? Ne kun tuntuvat sopivan moneen eri kohtaan.

                                                    Edit. molemmat imupuolella.
                                                    Viimeksi muokannut Noize; 27.8.2015, 20:21.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Rohina ongelmaa oli täälläkin kylmällä koneella ja arvio oli että nokkaketju / kiristin pitää sen. Auto kävi korjaamolla ja vaihtoivat siellä molemmat. Äänet kyllä hävisi mutta tuli uusi ongelma. Ilmesesti tarvikkeena eivät oleet saaneet kuin sellaisen mallin missä ei ollut sähköistä ajoituksen säätöä. Laittoivat sen kuitenkin paikalleen enempää kyselemättä / kertomatta. Muutaman startin jälkeen sitten tuli vikakoodi että open circuit kiristimessä. Eli kiristin menee uudelleen vaihtoon että moottorin vikavalo saadaan pois.

                                                      Mistä olette hankkineet AWT koneeseen käypäistä sähköisellä ajoituksen säädöllä olevaa kiristintä? Orkkis osa marmoritiskillä oli 800e kantturoissa niin ei hirveästi hankinta houkutellut.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ihan fixukselta olen hakenut tai sparetolta tilannut. Varaosakoodi on 058109088K, jolla voi hakea kiristimiä. Sehän kumma paja on jos pistää väärän kiristimen kyselemättä...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          ebay näyttää tällaisia ilmoituksia tuolla varaosanumerolla.
                                                          Sivun mukaan orkkis osa 270 € Englannista.

                                                          http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=...9088K&_sacat=0

                                                          Edit: Se että osa on alkuperäinen, onko se plussaa vaiko miinusta, koska ne orkkikset ei ainakaan ikuisesti kestä

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllä nuo orkkikset aika tuhoutumattomia ovat. Harvoin nuo mekaanisesti hajoavat. Älyvikaa noihin joskus tulee, ja silloin on pakko vaihtaa.

                                                            Uskallan väittää, että 90% pärähtelyistä häviää kun putsaa kiristimen, vaihtaa kiristimeen laahaimet, kiristimen tiivisteen ja uuden nokkaketjun. Loput 10% johtuukin sitten joko vuotavasta takaiskusta taikka kuluneesta kiristimestä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X