Hei! Nyt alkaa olla neuvot vähissä haldexin kanssa. Autoon on nyt vaihdettu pumppu kahteen kertaan ja yksikkö, eikä haldex ala toimia. Ei anna mitään vikakoodeja paitsi tänään saatiin ensimmäisen kerran yksikön vaihdon jälkeen ajossa vikakoodiksi "pitkittäis kiihtyvyys anturi". Sekin tosin kaksi kertaa ja nollauksen jälkeen kun jatkettiin ajelua ei vikakoodeja tullut vaikka haldex ei toiminut. Voisiko nyt olla käynyt niin että on perä hajonnut vai mistä voisi vielä kiikastaa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S3 haldex ei ota toimiakseen!
Collapse
X
-
-
-
pitkittäiskiihtyvyys anturin viallisuus ei ainakaan 01 a3:ssa haitannut nelivedon toimintaa millään tavalla. Mistäänhän ei selviä minkä ikäisestä laitteesta nyt kysymys? Neliveto pelasi kyllä mutta abs tai/ja luistonesto ei toiminut silloin kun antoi herjaa.
Ainakin itse yrittäisin aluksi tutkia tuleeko sinne ohjausyksikölle, jotain käskyjä ja sitten sen jälkeen selvittäisin tehdäänkö näillä annetuilla käskyillä jotain. Jos elektroniikka on kunnossa niin kyllähän siellä sitten on pakko olla mekaaninen vika. Satunnaisesti osia vaihtelemalla korjaus voi olla aika kallista. Se on sitten eri juttu mistä löytää sen kaverin joka osaa tutkia liikkuuko niitä käskyjä haldex ohjaimelle ja sieltä eteenpäin.
Comment
-
Vähän päivitystä. Eli haldex toimii nyt kun vaihdettiin uusi pumppu. Ei vissiin korjatut pumput tunnu kestävän. Mites kun vaihdoin pumpun ja laitoin uudet öljyt. Haldexin täyttömäärä on se 2.75dl joka siinä purkissa on, mutta ottaako pumppu sisäänsä öljyä sen verran että pitäisi laittaa enemmän? Ja ainahan sieltä vähän sitä öljyä tippuu ennen kun kerkee laittaa pultin paikalleen. Eli pitäisikö siihen vielä vaihtaa uudet öljyt nyt kun pumppu on paikallaan?
Comment
-
Lainataas tästä ketjua kun omassa ässässäkin satunnaisesti (lue. useasti ) auto jurisee ja naksuttelee kun virrat kääntää päälle ja ääni ilmeisesti kuuluu haldexista. Vikakoodit viittaavat etteivät muut ohjaimet saa yhteyttä haldexiin ja tästä syystä sytyttää ESP valoa mittaristoon. Huomaa hyvin märällä asfaltilla että etupäässä ainoastaan veto koska lähtee helposti sutimaan.
Onko nyt siis tämä legendaarinen pumppu hajonnut?
Mistäs moisia kapistuksia löytäisi halvemmalla, kuin tuo slamitin 500e.
Comment
-
Enneminkin veikkaisin että se toinen vaihtoehto eli äly mennyt, toki myös pumppu voi olla rikki lisäksi.
Tullut nyt tässä enenmmän tuota hommaa tutkiessa huomattua että jos pumppu on rikki, särkee hajonnut pumppu myös älyn jos sudittelee. Eli jos haldex lopettaa toiminnan älkää hyvät toverit suditelko ja venyttäkö pumpun vaihtoa. Tulee äkkiä 1500€ osalasku. Nimimerkillä kantapään kautta huomattu.
Comment
-
Olisiko ensiapuna parasta ottaa haldexin sulake (olikohan numero 31 ? pois ja ajella rauhallisesti etuvedolla)
Eikö jos ohjainlaite olisi rikki, niin vika olisi kokoajan päällä? Olen huomannut että jos ajelee rauhallisesti niin ESP ei syty, mutta heti jos revittelee (= pumppu joutuu toimimaan) syttyttää tuon valon. Näin mistään mitään tietämättä maalaisena päättelin, että vika tulee kun pumppua tarvitaan.
Comment
-
Onko PK-seudulla kaveria joka mittailis ja tutkailis tuon boxin johdot läpi, ehkä samalla vois mitata pumpun resistanssin niin tietää kumpaa alkaa vaihteleen. Toisaalta auto systytteli vikavaloja jo ennen sinisen boxin asentamista, ja sen jälkeenkin joten toiveikkaana oletan vian olevan pumpussa.
Comment
-
Joo, heti kun lähdin siitä tallilta niin lävähti merkkivalo tauluun. Siitä se ajatus sitten lähtikin, että jokaisessa kiihdytyksessä se melkein sytyttää ESP:n, ja järkeilin että se vois olla tuo pumppu joka sen aiheuttaa heti kun sen tarvii tehdä jotain... jollain oli ollut sitä samaa rutinaa autossa mitä ihmeteltiin ja se oli korjaantunut uudella pumpulla.
Toisaalta lueskelin myös, jos ei pääse testerillä haldexiin niin viittaisi ohjainlaite vikaan. Mutta kuten aiemmassa sanoinkin, niin nuo merkkivalot on kyllä syttyneet ennen ohjainlaitteen vaihtoakin (ellei sitten ollut silloin syynä tuo kiihtyvyysanturi)
Comment
-
Nythän meni mielenkiintoiseksi tämä vika ABS - Haldex ei kommunikoi joten sysyttää ESP valoa ja ruksuttelee virrat päällä haldexin pumppua edes takaisin. Vesikelillä mutkissa sutii edestä, mutta Kuitenkin vian ollessa päällä hiekalla sutii mainiosti neljällä pyörällä. Eli eikö tuo vikavalo vaikuta Haldexin toimintaan, vaan sytyttää vain merkiksi ettei haldexi ja abs kommunikoi ? Ja mitäs tuo käytännössä haittaa muutakuin ei toimi ESP. Minkä vois muutenkin heittää mäkeen koko järjestelmän.
Perästä olevaa liitintä kun putsailtiin tuossa jokunen aika sitten niin vikavalo myöhästyi. Syttyi ennen rajuissa kiihdytyksissä ja n. 1km ajon jälkeen. (ropaamisen jälkeen pystyi kiihdyttelemään ja ajamaan 10km ennenkun valo syttyi).
Ajattelin että varmasti liittimen sisällä ongelma, koska hapettumia ei löytynyt.
No, liitin auki. Puristella pinnit paremmin, ei sen suuremmin havaittua ongelmaa ja liitin kasaan. siitä seurauksena että valo syttyy käytännössä heti kun lähtee ajamaan tai viimeistään ekassa kiihdytyksessä.
Nyt loppuu maalaisjärki, jos liittimen romaapinen vähän auttoi. Kunnolla ropaaminen huononsi, ja silti liitin näyttää ehjältä, pinnit laitettu paremmin.....
Mitä kaikkea tietoa ABS ja Haldex keskenään keskustelevat?
Comment
-
Selkeesti vika kuitenkin siinä liittimessä, koska sen ropaaminen vaikuttaa. Sulta jäi varmaan jotain huomaamatta. Oisko johdon liitos liitinpinniin huonona, olen sellaisiinkin törmännyt, että liitinpinnit näyttää hyvältä, mutta kun purkaa muoviosan päältä pois, niin on johto juuresta hapettunut.
Comment
-
Tarvii huomenna audille soitella koska uuden liittimen saavat hommattua ellei hyllystä löydy. Pete, jos ensi kerralla tulen liittimen ja sikspäkin kanssa (kylmiä tölkkejä) niin vaihdellaanko säävarauksella?
Millä lie pinni- / liitintyypillä sit onkaa...
Edit:
Pitkän selvittelyn tuloksena laitoin audilta tilaukseen uuden liitimen molemmat puolet ja niihin johdot. Kyllä hetken meinas mennä aamukahvi vääräänkurkkuun kun kuutenlin että liitin n.6e / puoli.. olin että "ok", mutta sitten tuli piuhan hinnat... 14e / KPL !! liittimessä 8 pinniä per puoli.
Sentään sen verran helpotti, että yhdestä johdosta saa 2 liitintä. Eli 4 johtoa haldexin puolella ja 4 johtoa auton puolelle + 12e muovikuoret.
Tarvii todella toivoa että vika on tuossa liittimessä eikä ohjainlaitteessa itsessään. Koska sitten korjauksen hinta on siedettävä, mutta turhaan vaihdettuna vituttaa :DViimeksi muokannut Meto; 29.8.2013, 13:32.
Comment
-
Periaatteessa ne johdot voisi juottaa suoraan ilman liitintä. Olisi aika halpa ainakin, mutta kuin järkevä?
Itellä meinas kanssa tulla löysät housuun, kun kävin noi liittimet ja piuhat hakemassa. Mulla riitti onneksi vaan toisen liittemen vaihto ja sain palautettua toisen puoliskon setin. :D
Comment
Comment