Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -86 2.2 typ44 Kytkin alkaa olla sökö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 -86 2.2 typ44 Kytkin alkaa olla sökö?

    Onkahan kyseisessä autossa vaijerikytkin? Ajattelin josko voisi säätää! On alkanu ottamaan kiinni koko ajan ylmpänä ja ylempänä....nyt ottaa vasta kiinni kun kytkinpoljin on melkein yläasennossa! Kun painaa polkimen pohjaan niin kuuluu metallinen kolahdus/kilahdus kun poljin osuu pohjaan... Vai alkaako kytkinlevy olla dööd?

  • #2
    Tuo kolahdus/kilahdus on sellainen asia mikä ihmetyttää myös? Mistä lie voi tulla?

    Comment


      #3
      Autossasi taitaa olla hydraulikytkin, jota ei sinänsä voi säätää.

      Comment


      • #4
        Kyllä siinä on hydraulinen kytkin, on noita joskus säädetty päästämällä hieman ilmaa ilmausruuvista jolloin ottaa alempana. Tuon ikäisellä alkaa olla ainakin työsylinterin vaihto edessä, voi olla että vuotaa, jumittaa ja lakkaa lopulta toimimasta. Syynä usein se ettei kytkimen nesteitä taida kukaan (muu) vaihtaa, jarrunesteet kyllä vaihdetaan.

        Comment


        • #5
          Täytyy lisätä vielä kun selailin, että itse kytkinpoljin on jo hyvän aikaa tehnyt sellaista että ei palauta poljin ylös asti (ellei itse kengän päällisellä kampea ylös)...Liittyneekö mahdolliseen työsylinteriin sekin oire?

          Comment


          • #6
            Jos poljin jää pohjaan, niin työsylinteriin on todennäköisesti jäänyt ilmaa. Kokeilepa laittaa työsylinterin ilmausruuviin pätkä kirkasta muoviletkua ja väännä ruuvia auki samalla, kun pidät letkun toista päätä ylhäällä.

            Jos ei ilmaamalla parane kykimen toiminta, niin työsylinteri irti. Sylinterin voi pestä liottamalla sitä hydrauliikkaöljyssä. Omastani ainakin irtosi kohtuu paljon likaa, joten ei varmaankaan ole turha operaatio.

            Saahan tuohon vielä jonkunnäköistä korjaussarjaa, jos vuotaa. Tosin koko työsylinteri maksaa tarvikkeena vain ~40?, joten ei taida oikein kannattaa.

            Comment


            • #7
              Suosittelen vaihtamaan työsylinterin uuteen. Parissa lötkössä ollut sama vika. Saattaa yht'äkkiä lakata toimimasta ja hinaus / laatikon rikkomenen on kallista. Mun mielestäni oire ei viittaa ilmaan systeemissä, vaan jumittavaan mäntään. Itse poljin palautuu ulkopuolisen jousen avustamana. Jos ilmaa, niin nousee jousen voimalla, jos mäntä jumittaa, ei jaksa jousi palauttaa, luulen ma.

              Comment


              • #8
                Täytyy lisätä vielä kun selailin, että itse kytkinpoljin on jo hyvän aikaa tehnyt sellaista että ei palauta poljin ylös asti (ellei itse kengän päällisellä kampea ylös)...
                Tuo selvitti asiaa, eli kyllä vika on melko todennäköisesti huonoon kuntoon mennyt työsylinteri. Itse epäilin aikoinaan pääsylinteriä kun oire viittasi siihen mutta kyllä vika löytyi työsylinteristä. Sinne kertyy moskaa ja kosteutta kun nesteitä ei koskaan vaihdeta, alkaa sitten takertelemaan.

                Comment


                • #9
                  Joo ja jossain vaiheessa se kytkin alkaa sitten juonimaan..imee itsekseen lattiaan päin!
                  Pääsylinterin liikettä voi kyllä hieman säätä sen sisällä olevasta pienestä tangosta..tosin pääsylkyn joutuu ensin irrottaan paikastaan sieltä polkimenluota.

                  Comment


                    #10
                    Ei viitsi uutta aihetta tehdä näin pienelle kysymykselle, joten jatkoksi vain vanhaan.

                    Pitäisikö varautua suurinkin ongelmiin kytkimen sylinterin nesteen vaihdossa? Riittävästi vain jarrunestettä säiliöön ja ilmaamaan normaalin tapaan, kunnes tulee kirkasta. Pitäisikö imeä uudet nesteet nätisti ja ei ongelmia?

                    Liian monta tarinaa ollut kytkimen ilmauksen toivottomuudesta ilman painevehkeitä. Kytkin kyllä toimii jälleen ok, mutta kesähelteellä pariin otteeseen jäi poljin osittain pohjaan. Noita nesteitähän ei varmasti ole koskaan vaihdettukaan, joten aika varmasti jo olisi. Kunhan ei vain ainakin tällä hetkellä ehjästä kytkimestä tulisi nesteen vaihdossa murheen kryyni.

                    Miten on, onko ilkeitä kokemuksia?

                    Comment


                      #11
                      Hermojen säästämiseksi suosittelen kytkimen ilmaukseen apuvälinettä jolla jarrunestesäiliöön saadaan pieni ylipaine renkaasta. Moisia vempaimia myydään tarvikeliikkeissä.
                      Polkemalla saattaa olla aikasta pitkä sessio tiedossa.

                      Comment


                        #12
                        Tai sitten voisi jättää koko nesteiden vaihdon tekemättä. Jos alkaa reistailemaan uudestaan, niin sitten voisi katsoa uudelleen...

                        Comment


                        • #13
                          1989 Audi 100 2,2E kytkin.

                          Voiko jostain tarkistaa/lisätä nestettä kytkimen sylinteriin, eli onko jossain piilossa säiliö
                          Viimeksi muokannut Killeri; 14.1.2023, 11:36. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                          Comment


                          • #14
                            Uudemmat(UrS4) käyttää ainakin ohjaustehostimen nestettä siihen, eli sinne lisääminen auttaa.

                            Comment


                              #15
                              Ei kai ne ohjaustehostimen nesteellä toimi missään....

                              Kytkin ottaa jarrunestesäiliöstä nesteensä. Yläpinnasta tosin eli säiliö ei voi olla kovin vajaa. Se kangaspunospintainen letku, joka lähtee jarrunestesäiliön kyljestä.
                              Viimeksi muokannut jasso; 16.1.2023, 16:40.

                              Comment

                              Working...
                              X