Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Paha ääni vaihdelaatikosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Paha ääni vaihdelaatikosta

    mulla on audi 1,8t quattro 140 kw, farm. 6 vaiht.-04
    paha laakeri ääni, kuuluu parhaiten 50 km/h, pyöränlaakerit on katsottu ja pitäisi olla kunnossa (pyöränlaakerit tapaa äännellä pahemmin sitä kovempaa ajaa) luultavasti ääni tulee vaihdelaatikon taka osasta?
    Onko kellään tieto/kokemusta?

  • #2
    Niin loppuuko se ääni kun laittaa vauhdista kytkimen pohjaan?

    Comment


    • #3
      Alkoiko vika yhtäkkiä, vai pikkuhiljaa? Tuleeko ääni pelkästään veto päällä, vai aina? Onko riippuvainen vaihteesta, vai ääntääkö kaikilla? Onko laatikon öljyt tarkastettu?

      Comment


      • #4
        Itsellä olis kanssa ääntä ollu tarjolla tässä pari-kolme viikkoa.

        Ääni ei muutu vaihteen tai kytkimen asennon mukaan, ainoastaan nopeus vaikuttaa äänen taajuuteen.

        Ääni muuttuu aavistuksen siksi hetkeksi kun kytkin ottaa kiinni ja palaa sitten takaisin "normaaliksi".

        Laatikkoöljyt ja propun avaimen kävin eilen ostamassa, kun ehtis vaihtamaan!

        Ääninäytteen laittaisin kun saisin piru vie puhelimesta videon pihalle :/

        Comment


        • #5
          Sain mä sen näytteenkin pihalle kun hetken jaksoi ihmetellä.

          Ei se ny ihan samalta kuulosta tossa mutta likimain.
          http://aki.1g.fi/#/kuvat/Seka/WP_20120820_060848Z.mp4

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti

            Ääni ei muutu vaihteen tai kytkimen asennon mukaan, ainoastaan nopeus vaikuttaa äänen taajuuteen.
            Ääni ei kuulostanut ihan samalta, mutta oireet kyllä. Tutulla oli ilmestynyt tuollainen ylimääräinen ääni autoon ja kahdestaan kun lähdettiin ääntä maantielle paikallistamaan, niin vähän niin kuin puoliksi vahingossa huomattiin ääneen kuuluvan kattoantennista. Oli joku päivä aiemmin peruuttanut puun alta, jossa oksat roikkuivat matalalla. Pirullinen taajuus, kun oli vaikea määritellä, missä kohtaa ääni syntyy.

            Comment


            • #7
              Tämä ääni kyllä tulee voimansiirrosta jostain.

              Kytkimen tosiaan ottaessa kiinni ääni muuttuu ihan sekunnin osien ajaksi ja siirtyessä vedosta moottorijarrulle ääni muuttuu hieman raaemmaksi.

              Eiköhän tässä viikon sisään saa nuo laatikkoöljyt vaihdettua, niin näkee mitä tulee ulos ja vaikuttaako tuoreet öljyt mitään.

              Ääni tuntuis kuuluvan jostain auton etuosasta, eli perä on mielestäni poissuljettu (ja kaverinkin korvien mukaan).
              Koitin minä tuossa yksi päivä saada sitä ääntä pihalle ottamalla ihan oikeita paikaltaan lähtöjäkin mutta ei se sulake noilla voimilla taida helposti palaa ja äänikään ei muuttunut miksikään.

              Comment


                #8
                mites kytkimen irroitinlaakeri, sen kyllä huomaa jos siinä on väljää ?

                Comment


                • #9
                  Irroitinlaakeri?
                  Painelaakeriako tarkoitat?
                  Mitään sen kummempia väljiä ei missään tunnu kun muissakaan mulla olleissa keppivaihteisissa ja jos painelaakeria tarkoitat, niin sehän ei äännä vissiin koko ajan.

                  Comment


                    #10
                    juu siis painelaakeria tarkoitin, tarkemmin kun miettii niin sen äänen kyllä kuulee kun auto on tyhjäkäynnillä ja poljin ylhäällä.Vaihde vapaalla. Jos ääni tulee painelaakerista niin ääni lakkaa kun polkimen painaa pohjaan.

                    Comment


                    • #11
                      Ei tosiaan paikallaan ollessa tule mitään ääniä.

                      Vaihteistoöljyt vaihdoin tänään ja ei ääni ainakaan heti mihinkään hävinnyt ja tuskin häviääkään.
                      Kovin oli hyvän näköistä öljyä.

                      Castrolin sivut ei ainakaan tienny taas mistään mitään, kun väitti öljytilavuudeksi 2.3 litraa.
                      Kome litraa ostin ja se riitti just (ehkä), ulos ei vielä valunut mutta öljyn pinta on sormella kokeiltuna aika lailla täyttöaukon alareunan tasolla.

                      Pitänee vielä ostaa litra ja koittaa miten paljon menee ennen kuin alkaa valua ulos.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                        Castrolin sivut ei ainakaan tienny taas mistään mitään, kun väitti öljytilavuudeksi 2.3 litraa.
                        Kome litraa ostin ja se riitti just (ehkä), ulos ei vielä valunut mutta öljyn pinta on sormella kokeiltuna aika lailla täyttöaukon alareunan tasolla.

                        Pitänee vielä ostaa litra ja koittaa miten paljon menee ennen kuin alkaa valua ulos.
                        Itse laitoin lootaan Redlinen MT 90:stä, meni tasan 3 pulloa eli 3*0.946l. Perään Redlinen 75W90:stä puolitoista pulloa. Motonetissa pullo 17.50e.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, eli lienee turhaa ostaa enää öljyä. Kyllä siellä riittävästi on.

                          Öljynä mulla oli Mobilin VS200. Perän öljyt tuohon onkin vaihdettu about 50tkm sitten.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                            Öljynä mulla oli Mobilin VS200.
                            Toivotaan, että pelaa. Ei ole tuosta Mobilesta vielä kehua kuullut pakkasilla. Redlinella katosi ylimääräiset äänet perästä, joten en voi muuta kuin suositella.

                            Comment


                            • #15
                              Täytyy laittaa vaihtoon uudelleen, jos tökkii.
                              Viime talvena oli kakkoselle vaihdossa kylmänä pientä takkuamista, kattoo ny mihin suuntaan muuttuu.

                              Castrolia olisin laittanu, jos sitä täältä taisi. Redlineä olis näemmä ollut myös Motonetista.

                              Voishan nuo peräöljytkin laitella uudelleen, kun ei yhtään tiedä mitä siellä on.

                              Comment


                              • #16
                                Castrolin hinta oli 32.5€/L ja Redline 17.5€/pullo. Itse olen kuulut pelkkää hyvää tuosta Redlinestä, joten n.5 litran ostaminen ei tuottanut vaihtoehtoja.

                                Comment


                                  #17
                                  tarkemmin kun miettii niin sen äänen kyllä kuulee kun auto on tyhjäkäynnillä ja poljin ylhäällä.Vaihde vapaalla. Jos ääni tulee painelaakerista niin ääni lakkaa kun polkimen painaa pohjaan.
                                  Homma menee kylläkin just toisinpäin. Painelaakeri ei pyöri kytkin ylhäällä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse olen kuulut pelkkää hyvää tuosta Redlinestä, joten n.5 litran ostaminen ei tuottanut vaihtoehtoja.
                                    Suht monta käyttö kokemusta tuosta ölpästä, niin eipä (vielä ainakaan) ketään ole haukkunut.

                                    Comment


                                      #19
                                      Koodi:
                                      Lainaus:
                                      Homma menee kylläkin just toisinpäin. Painelaakeri ei pyöri kytkin ylhäällä.
                                      Aha, no sitpä en tiedä mikä siellä ääntä pitää kun mun 80:essä ääni kuuluu nimenomaan kytkin ylhäällä ja lakkaa kun polkimen painaa pohjaan. Olin kuvitellut et se on toi painelaakeri...

                                      Comment


                                      • #20
                                        ollen ollut reissulla....elikkä ääni on tullut pikkuhiljaa, ja kuuluu myös kytkin painettuna. mutta ei mitään ääniä kuin auto on paikkallaan(painelaakeri). mielestäni samaa ääni jokaisessa vaihdeessa, öljyt ok. mutta tuntuu että ääni muuttuu vähän moottorijarrutuksessa. olen aika varma että ääni ei tulee perästä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla Mitsubishissa oli aikanaan täysin vastaavat oireet, silloin kyseessä oli laatikon laakerit. Laakerien kpl hinta Mitsun tapauksessa oli n.300€, joten halvinta oli hommata käytetty laatikko ruotsista. Samalla sitten kannattaa tietenkin vaihtaa kytkimen kamatkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Meillä lie aika pitkälti samat oireet conban kanssa.

                                            Olishan se melko hupaisaa, jos laatikossa olisi vikaa. Itse kun nimenomaan halusin automaattien jälkeen manuaalin, että olisi pienempi riski laatikon rikkoontumiseen...

                                            Comment


                                              #23
                                              Mulla oli kanssa vastaavia oireita 6v -99 2.5tdi a6:sen kanssa, ääni koveni vauhdin mukaan ja kytkin ei vaikuttanut ääneen.

                                              Vaihdettavaksi meni laatikosta pienen ja isomman vetopyörän laakerit joita ei saa mistään laakeriliikkeestä kun on kuulemma autonvalmistajien kanssa sopimus että erikois koko...

                                              Muistaakseni noin tonnilla selvisin yhden tutun asentajan kautta joka teki vaihtotyön kotonaan irtonaiseen laatikkoon ja työn osuus oli noin 400€. Etuperän poskilaakerit vaihdoin myös varmuudeksi.

                                              Ei viitsinyt ostaa arpa laatikkoa jossa kohta sama vika tulossa!?!

                                              Comment


                                                #24
                                                Mulla oli sama homma, halusin manuaalin että ei tule kalliiksi automaattilaatikon hajoaminen.
                                                Vaan kuinkas kävikään, manuaali oli rikki. No ei ne käytetyt manuaalilaatikot maksa onneksi ihan niin paljoa kuin automaattilootat. 200e sai A8 V6:en perään manuaalilaatikon ja toimii, samalla vaihtui kytkin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2 Näytä viesti
                                                  Homma menee kylläkin just toisinpäin. Painelaakeri ei pyöri kytkin ylhäällä.
                                                  Eikös kytkimen työsylinterin jousi paina käpälää ja siten painelaakeria kokoajan asetelmaa vasten?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eikös kytkimen työsylinterin jousi paina käpälää ja siten painelaakeria kokoajan asetelmaa vasten?
                                                    Olet oikeassa, noin se menee, mutta harvoin se painelaakeri ääntää tuossa kohtaa. Itse olen ainoastaan tavannut niitä joissa se laakeri huutaa kun kytkintä painetaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Joo mulla ulisee kytkin kun sen painaa pohjaan tuossa omassa lötkö farmarissa. 4 ja 5 vaihde ei aina tahdo mennä kunnolla paikalleen. Vaihteistoöljyt pitää vaihtaa ja kattoo sitte muuttuuko yhtään paremmaksi. Luulen kyllä että tuo kytkin on syynä että noi vaihteet reistaa? 4 vaihde tuppaa myös ulisemaan kun se on silmässä. Entinen omistaja teettänyt kytkinrempan mutta laitettu vissii sama vanha laakeri sinne pyörimään. En tajua mitä järkeä ollut.
                                                      Öljythän on Castrol sivujen mukaan 75W-90

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Omalla kohdalla selvis tänään kun pääsi nosturille moottoriöljynvaihtoon, että laatikko menee remppaan kesällä, jos kestää siihen saakka.

                                                        Siinä kun renkaita käsi roparin kanssa pyöriteltiin, niin kahinaa kuului laatikon/etuperän/torsenin suunnalta.

                                                        Vaikee sitä oli paikallistaa mutta eiköhän se selkii kun laatikko tupsahtaa alas.

                                                        Ääni ei ole onneksi muuttunut vielä mihinkään suuntaan.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          paha ääni vaihdelaatikosta

                                                          Kuuleeko äänen ajaessa?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kyllä, tässä ketjussa viesteissä #4, #5 ja #7 siitä tarinaa.

                                                            E: Nii ja hinta-arvio pelkälle työlle tuossa vakipajalla n. 1500€ ja siihen osat päälle. Eli kesällä pitää kääriä omat hihat ja koittaa korjata se.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X