Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A2 ja vetoakselin ulompi suojakumi rikki, vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A2 ja vetoakselin ulompi suojakumi rikki, vaihto?

    Huomasin jotta vaimon A2:ssa on kuskinpuolelta vetarin ulompi suojakumi hajonnut. Pienestä reiästä lentää liejua pihalle eikä liimaus auttanut kuin muutaman päivän.
    Onko tuo suojakumin vaihto diy-homma(uusi jo hankittu) vai vienkö suoraan korjaamolle?
    Tarvitaanko erikoistyökaluja?

    Kiitos jo etukäteen...

  • #2
    Korjaamolle varmasti noin tunnin homma, jos tietävät mitä tehdä. Eiköhän se ole vain napapulttiauki (todella tiukka) ja nivel pois, pesu ja uudelleen rasvaus ja uusi kumi. Omaan A4:een takavetarin kumeineen vaihtoivat laakerin kanssa parin tunnin hommalla kahdessa osassa, kun laakeria vaihdettaessa huomattiin vetarin olevan rikki ja osa piti hommata seuraavalle päivälle.

    Joten, jos on riittävät työkalut ja paikka niin mikäpä siinä, mutta työnä korjaamolla nopea homma.

    Comment


    • #3
      Ok.
      Oikeastaan ainoa mikä huolettaa kun asiaa hieman tarkemmin tutkin, on tuo vetoakselin keskimutteri joka näyttää heppoiselta peltiseltä. Onko tuo uusittava osa vai kestääkö kiristää vielä uudelleen? Tässä ei siis tuo napa ole pultilla vaan "mutterilla".

      Comment


      • #4
        Yleensä nuo pari kertaa kestää ja sitten uusitaan, jos virallisesti mennään. Laakeripaketeissa monesti tulee uusi mutteri/pultti mukana ja ei merkkitiskinkään hinta mikään kallis ole.

        Comment


        • #5
          Selvä. Ehkäpä uskaltaudun sittenkin itse purkamaan tuon :)

          Comment


            #6
            Täytyy sanoa et vähintääkin mielenkiintoinen on tuo A2 ratkaisu LIIMATA vetonivel kiinni pyörännapaan. Jos en tietäisi et kyseessä on saksalainen auto niin olisin sanonut olevan ranskalainen älynväläys. Ei se kyl normi ulosvetäjillä ja lämmöllä liikahtanut mihinkään. Yhden ulosvetäjän hajotin tuossa savotassa. Samalla varoituksen sana. Ei sit välttämättä kannata mennä avaamaan alatukivarren pulttia jotta saa tilaa poistaa vetoakseli. Pultti katkesi siihen valukappaleeseen mikä on apurungon osana. 21v ilman liikutusta lienee tehnyt tehtävänsä...

            Vetonivelen irroitukselle vois saada tilaa kun irroittaa ne sisemmän nivelen pultit ja siirtää ylöspäin sitä koko vetoakselia. Tuli sit vähän isompi remontti kun purki pois koko pyöränripustuksen iskareita myöten. Taas pelasti tuo rrr.lt josta löytyi apurungon valukappale, alatukivarsi ja olka-akseli yhteensä 35e hintaan + rahti 35e. Samalla rahdilla tuli varuiksi starttimoottori ja sähköikkunoiden kytkin. Ei tuolla hinnalla kannata mihinkään pajalle viedä irroitettavaksi sitä liimattua niveltä.
            Onko kokemusta jos jättää tuon liimauksen tekemättä, pysyykö se nivel paikoillaan ?

            Comment


              #7
              Öö mitä? Onko siellä liimaa välissä?
              Meiltä hajosi A2:sen nivel viime talvena kesken matkan. Vanha lähti pois ihan lopsauttamalla ja uusi meni paikoilleen samaten. Milläköhän mää tein tilan sille nivelen laitolle. Akselia en irrottanut autosta ainakaan. Olisinkohan alapallon ottanut irti olka-akselista. Kuskin puolelle siis touhusin tuon.

              Comment


                #8
                Joo, tehtaan ohjeen mukaan se liimataan. Se on niin lujassa et tolla mutterilla ei ollu mitään virkaa. En kyl ajatellu laittaa enää liimaa. Sinänsä positiivista et kilsat 216tkm tod.näk pitää paikkansa kun alkuperäinen nivel oli paikallaan.Toiselle puolelle oli jo vaihdettu tarvikemalli, erilainen mutteri..

                Comment


                  #9
                  Se mutterin momentti on muuten ihan hengetön. Kun asensin uuden nivelen niin väänsin sen mukana tuleen mutterin nurin niskoin. Kasasin sitten vanhalla. Siinä se lukittautuminen taitaa perustua niihin siivekkeisiin eikä niinkään momenttiin.

                  Comment


                    #10
                    Joo, ei sitä peltistä voi jatkovarrella momenttiin vetää. En nyt oikein ymmärtänyt miksi siihen ei voinut suunnitella normaalia vetoniveltä joka kiristettäisiin pultilla.

                    Comment


                      #11
                      Purkaamolta tuli vääränkätinen olka-akseli niin päädyin kokeilemaan tuon liimatun vetonivelen prässäystä hydraulipuristimella eräällä pajalla. Noh, 15T painetta ja ei liikkunut mihinkään, ainoastaan 1 käpälä olka-akselissa antoi periksi. Se on vissiin sit ollu hyvää liimaa :-)
                      Eli uutta olka-akselia tilaukseen.Muut osat kävi paikoilleen.

                      Comment


                      • #12
                        Samoja murheita täälläkin ollut, 1.2TDI koneella. Apukuskin puolen olan vein vetareineen päivineen korjaamolle jossa 20T hydrauliprässillä puskivat sen vetarin ulos navasta, mutta kuskin puolella ei pysty tekemään samaa hommaa koska sieltä puolelta tulee laatikon öljyt ulos vetarin irroittaessa.

                        Totesin tuohon sitten kyllä helpommankin tavan, suojakumin pannat auki ja vetää vaan sen ulomman nivelen irti vetoakselista, ei ole kiinni muulla kuin hennolla sokalla akselin päästä. Tai ainakin siis jos pelkkä suojakumi pitää vaihtaa niin tämä on ehdottomasti helpoin ja nopein tapa.

                        Porailin myös siihen vetoakselin päähän reiän ja tein m8 kierteet, prikka ja pultti jolla kiristys pyörännapaan, jätin liimat laittamatta ja rasvat tilalle booreihin.

                        Comment


                          #13
                          Dieselissä lienee sit erilainen kuin bensavehkeissä. Ei tullut kuskin puolelta öljyjä pihalle kun vetarin otti irti.Jos se vetari ei ole liimattu niin helpoin on varmaan ottaa se alapallonivel ja raidetangon pää pois paikaltaan ja vääntää ulospäin koko olka-akselia. Tai noin bensavehkeissä.Nivel maksaa alle 20e kumineen niin en ole enää pitkiin aikoihi pelkkää kumia vaihtanut mihinkään Audiin.Se pitäs kuitenkin pestä ja vaihtaa rasvat sinne jotta kestäs niin helpommalla pääsee kun laittaa uuden nivelen.

                          Comment

                          Working...
                          X