Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F & valtaisa tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4F & valtaisa tärinä

    Nyt se on sitten totta, meikäläisen autossa ihan tajuton tärinä ajettaessa jopa vain 40-60km/h nopeuksilla. Ongelma alkoi ilman mitään varoituksia yms ääniä. Kun vika on päällä niin se ei aiheuta mitään kummempia hankausääniä vaan pelkästään valtaisan tärinän joka todennäköisesti tulee takaa koska ratissa vika ei tunnu vaan lähinnä "takapuolessa". Palstalta luin vastaavia tapauksia johtuen esim vetoakseleista ja kardaaniakselin laakereista. Se on ainakin todennäköistä että tässä tapauksessa vika ei johdu kieroista jarrulevyistä. No, yritän huomenna saada auton pajalle tutkinnan alle. Laitan myöhemmin selvennyksen jos/kun vika selviää.

    Onko kellään samanlaisia kokemuksia quattrosta?

  • #2
    Tarkista ekaksi renkaat ettei ole runkovikaa.

    Comment


    • #3
      Thanks. Unohdin mainita että takagummit käytin eilen irti ja silmämääräisesti en löytänyt niistä vian aiheuttajaa. Enpä ole vastaavaan yhtä ihmeelliseen vikaan koskaan törmänny autojen/moottoripyörien kanssa värkätessäni.

      Comment


      • #4
        jaahas. Aika vaikeaksi menee. Nimittäin audicenter veikkaa että tärinä johtuu vaihdelaatikosta. Tutkiminen jatkuu yhä.

        Comment


        • #5
          Eikö tule mitään vikailmoituksia...
          Omassa oli "valtava tärinä" seuraavana päivänä kun olin auton ostannut ja liikkeestä kotiin ajannut, olivat painepesurilla pesseet ilmeisesti jossain meikkauksen yhtydessä konehuoneen ja puolat uivat pesuvedestä, yksi oli ihan jopa pinnaltaan ruosteessa ja meni rikki josta sitten johtui tärinä kun kävi vain kolmella.. oli ihan kiva soittaa seuraavana päivänä ko. firmaan ja ilmoittaa myyjälle että kiitti vaan nyt tää jo hajosi..

          Comment


            #6
            Etupyörät taakse ja takapyörät eteen nyt ihan ekaksi. Tai sitten rengasliikkeeseen pyörittelemään painotuskoneessa niitä fillareita.

            Comment


            • #7
              Tilanne tällä hetkellä on se että audin tutkimus osoitti että tärinä tulisi laatikosta ja tarkemmin vielä momentinmuuntimesta. Eli siinä mielessä lähes pahin mahdollinen vika(mikäli diagnoosi oikea). Perjantaina vien auton vielä toiseen paikkaan tarkistukseen jonka jälkeen teen päätöksen korjauspaikasta. Laatikon vaihto ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta koska vaihteet tuntuisivat toimivan ihan ok. Se tässä on käsittämätöntä että vika ilmaantui ilman mitään varoituksia. Jokohan nyt kannattaisi alkaa miettimään koko auton vaihtamista.

              Comment


              • #8
                Kannattaa ennen auton myyntiä kysellä esim. Jn-Tradingilta turbiini korjaushintaa. Omaan vanhempaan maksoi 500€. Ei siis mitään tähtitieteellistä.

                Comment


                • #9
                  Pakkohan se on korjata kun ei ole rahaa uuttakaan ostaa. Yllättävän paljon on kaikenlaista vaivaa ollu kahden vuoden aikana jonka olen auton omistanut. Ja onhan se niinkin että kun jonkun paikan korjaa niin ei se einakaan siitä porsi seuraavan kerran.

                  Comment


                  • #10
                    Tietääkö kukaan mikä voisi ravistaa 2.4 V6 multitronicissa. Renkaat pitäisi olla tasapainossa, mutta ravistaa tiheään tahtiin 140km/h (mittarin mukaan). Ei täristä alemmilla nopeuksilla, hieman korkeammillakaan ei hirveästi. Laatikkona multitronic. Autolle tehty vastikään moottorin vaihto, voiko olla jäänyt jotakin löysälle? Renkaiden luulisi tärisevän muillakin nopeuksilla?

                    Comment


                    • #11
                      Ei välttämättä jos epätasapaino on juuri sopiva jotta vavisuttaa siinä vauhissa, usein se osuu 80-100km/h, tähän en oo järkevää selitystä keksiny.
                      "Pitäisi olla painossa", se ei aina riitä.

                      Comment


                      • #12
                        Niinhän se on, nykyajan työnlaatu on surkeaa. Moottorin vaihdon jälkeen oli jäänyt auki muunmuuassa oikean puolen iskarin yläpää, imusarjan läppämoottori oli irti ja muutamia muita liitoksia auki, jonka takia mietin, että olisiko jotain muuta radikaalia jäänyt auki...

                        Comment


                          #13
                          Minulla oli ongelmaa myöskin tasapainoituksen kanssa ja syylliseksi paljastui soviterenkaat. Ne uusittiin pariinkin kertaan mutta ainakin 4F etuvavan keskittävä osa on tosi kapea, jolloin tahtoo syödä muovin väljäksi. Ongelma poistui heti kun laitoin keskittävät spacerit joissa keskittävä osa on kauluksen levyinen. Ongelma oli talvikumien kanssa.

                          Comment


                          • #14
                            Mielenkiintoista...
                            En tiiä joutuuko vetareita edestä ottamaan, mutta löytyykö kaikki vetarin pultit?
                            Jos ei ole kierros riippuvainen, nii voimansiirto/alusta puolellehan se menee.

                            Comment


                            • #15
                              Kierros riippuvainen ei ole, tai näyttäisi lähinnä nopeuden puolelle menevän. Tarkistan tosin vielä kierrokset, mutta kierrosväli olisi niinkin naurettavan pieni kuin ~200, jolloin ravistaa. Pitää käyttää nosturilla ja vilkaista vielä iskarien sekä vaihdelaatikon ja moottorin kiinnitykset. Vikana on nimittäin vieläkin pakilla se paukahdus ja sen jälkeen naputus ratti käännettynä veto päällä.

                              Comment


                              • #16
                                Itsellä selvisi tämä. Vaihdelaatikon kiinnitykset auki ja apurunko miltei irti. Korjaamot....

                                Comment


                                • #17
                                  A6 4F tärisee nopeuden mukaan

                                  Audia on viime ajat vaivannut häiritsevä tärinä ajaessa. Tärinä tuntuu kuin vanne olisi soikeana, mutta vanteissa tai renkaissa vika ei ole. Kokeiltu nimittäin varmasti suoralla ja ehjällä setillä. Todennäköisesti tärinä tulee oikealta edestä, mutta sitäkään ei ole pystytty vahvistamaan. Auto käynyt nyt kahdella pajalla tutkittavana eikä vikaa ole löytynyt. Vaihdettu on vetareide sisäpäät ja jarrulevyt.

                                  Tärinä tuli esiin pikkuhiljaa. Ensiksi vain motari nopeuksissa, tämän jälkeen motarinopeuksissa ja noin 60 paikkeilla. Tällä hetkellä tärisee heti kun lähtee liikkeelle. Selvästi nopeuden mukaan. Pienillä nopeuksilla tuntuu selkeimmin edessä jalkatilassa ja korissa eikä niinkään ratissa, mutta +100 nopeuksissa alkaa ratti tärisemään niin että pakko hiljentää eikä kori tällöin enää tärise.

                                  Onko vinkkejä mistä tuota vikaa lähtisi hakemaan?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Moottorin tukikumit? Etupyörän ripustukset? Iskarit?
                                    Itse ehdotan moottorin tukikumeja etenkin kun eikös tuossakin koneessa ole pakosarja lämmittämässä oikealla?
                                    Omaan pikkumoottoriin lopullisen helpotuksen toi moottorin tukikumien vaihto.
                                    Täriseekö vain veto päällä vai myös rullatessa vapaalla?
                                    Automaatti.......?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Moottorin tukikumeja tässä itsekin miettinyt, koska tyhjäkäynnillä auto tuntuu tärisevän normaalia enemmän. Vikakoodeja ne ei anna, mutta voihan ne olla silti rikki. Ilma-alustalla on auto, enkä siinäkään usko vian olevan. Mitään kolinoita ei kuulu myöskään alustasta.
                                      Tärisee siis aina liikkeellä, ei väliä onko veto päällä vai vaihde vapaalla. Automaatti kyseessä, mutta en usko vian olevan lootassa, koska vapaalla tärisee myös.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X