Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 3.2 V6 käyntiongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 3.2 V6 käyntiongelmaa

    Ehdein jo tänne rekisteröitymisen vahvitusta odotellessa hieman asiaa puimaan FFP:n puolella. Sieltä pohjustus tähän, ettei kahta kertaa tarvi kirjoitella
    http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=875625

    Eli jos nyt ajatellaan että viimeisessä viestissä mainittu pahin skenaario ei ole kyseessä, tuleeko mieleen jotain muuta?

  • #2
    "Mutta siellä oli jokin vikakoodi liittyen ajoitukseen, en nyt enää tarkkaan muista."

    Jos saisit vikakoodin tänne tarkemmin, niin siitä olisi määrittämisessä apua. Täällä foorumilla pyörii aikamoisia velhoja tulkitsemaan niitä koodeja.

    Comment


    • #3
      Yrityksistä huolimatta en enää huoltomiestä kiinni saanut. Mutta vikakoodi liittyi ajoitukseen ja nokka-akseliin, joku oli liian myöhäinen.
      Sanoi että pitäis ottaa auto pukille ja tarkistaa onko ajoitus kohdallaan. Jos ei ole niin taitaa mennä jakoketjun vaihdoksi.

      No jospa huomenna saisin tarkemman tiedon kysyttyä.

      Comment


      • #4
        no, sulla on tossa jo ite kirjoitettuna kaikki asiaan liittyvä.
        ei se jaon tarkistaminen tossa konkurssissa paljoa muuta tee ku lisää laskutettavia tunteja, lopputuloksen tulkinnan kannalta toki turhaa.

        salkku haneen ja ketjuremppaan, ei siitä muuten selviä.

        Comment


        • #5
          No jos menee ketjurempaksi, niin sitten alkaa se vääntö kuka sen maksaa. Auto on ollut minulla nyt 4 päivää. Koeajolla oireita en vaan huomannut ja koneen äänessä ei ollut/ole mitään erityistä mikä viittaisi jakoketju vikaan.

          1.Myyjäliike maksaa korjauksen
          2.perutaan kauppa
          3.vaihdetaan auto johonkin toiseen.
          Nämä ehkä ostajan kannalta mieluisimmat.

          Myyjä todennäköisesti ei kauppaa kovin helposti pura tai remonttia kokonaan maksa. Remontin kustannus lienee aika kova, ellei jotain edullista mutta osaavaa huoltomiestä löydä.

          Comment


          • #6
            Mulla myös vuoden 2004 3,2 EFI moottorinen V6. Käytin autoani muissa asioissa Jyväskylän Audi-liikkeessä. Tarkistivat koneelta pyytämättä, että tuossa moottorityypissä on jonkintyyppinen takuuprojekti meneillään. Kaikki puolat tarkastettiin ja vaihdettiin uusiin, mikäli niiden varaosanumero oli joku tietty. Minulla vaihtoivat veliotuksetta 5 puolaa, vaikka ei mitään sytytys-, tai käyntivaivoja ollutkaan. Voiskohan nuo sun vaivat johtua puolista?

            Comment


            • #7
              Kuten FFPn puolella mainitsin tarkistivat puolat kampanjan piikkiin. Puolat oli jo sellaiset johon kampanjakin olisi ne vaihtanut. Eikä mitään sytytykseen liittyvää vikakoodia.

              No tiedä sitten vaikka tulpissa/puolissa olisikin vikaa, mutta ei tule vikakoodia. Kai sekin lienee mahdollista...

              Comment


              • #8
                ei kuule tulpat anna vikakoodeja nokka-akselin ajoituksesta, vaikka nää joskus käyttäytyyki ku aivopierut.

                muistaakseni tommosen jakopääremppa on luokkaa 2-5ke, vähä riippuu onko nelikko ja vaihdetaanko kuinka paljon osia.

                Missään nimessä ei halpa reissu - eikä mikään semmoinen vika minkä olisit itse omalla ajollasi saanut tuossa ajassa aikaiseksi, vaan konsernin jotkut koneet vaan on oikeasti tältä osin "paskoja" ja oireet kehittyvät pikkuhiljaa. Auton edellinen omistaja varmaankin parhaillaan naureskelee partaansa..
                Kyseessä siis piilevä vika autossasi joka pitäisi saada liikkeen puolesta kaiketi korjattua, joku muu on varmaankin parempi tähän kertoon ikä jne vähennyksistä.

                Comment


                • #9
                  No pitää nyt viedä auto ensin huollon kavereille että toteavat oikean vian. Sitten vasta lähden vänkäämään myyjäliikkeen kanssa. Tietysti minun mielestä myyjä hoitaa auton kuntoon omalla kustannuksella. Myyjä tuskin ajattelee samalla tavalla...

                  Se riepoo tietysti myös että vian selvittelyn ja korjaamisen ajan, näin kesäloma aikana vielä, auto varmaankin seisoo omassa tai huollon pihassa jonkin aikaa. Ei tuolla varmaan kannata paljoa ajella, ettei enempää hajoa?

                  Comment


                  • #10
                    joo, en ajas ite metriäkään ellei sitä välttämättä halua hajoittaa ja varmasti ite sit joutua maksumieheks.

                    Comment


                    • #11
                      Eli vikakoodi oli
                      16395 P0011 008
                      Nokka-akselin myöhäissäätö
                      Perjantaina olis tarjolla aika ajoituksen tarkistukseen.

                      Myyjän kanssa sovittiin että sitä ennen kuitenkin koitataan nuo tulpat ja puolat. No tulpat saan vaihdettua, mutta mites saan testattua puolat? Voiko jotenkin mittaamalla todeta että ovat ehjiä?

                      Comment


                        #12
                        Kuten repsa sanoi, se vika ei ole puolissa tai tulpissa. Vika löytyy jakoketjusta ja siitä että se on venynyt. Hyvin normaali ominaisuus 3.2 koneissa.

                        Puolista et vikaa saa ulos mittaamalla, yleensä ekat oireet tulee kun on paljon kuormaa koneella ja sitä et voi mittarilla simuloida.
                        Paras tapa on ajaa testerin kanssa koeajo ja lukea sytytyskatkolaskuria, se kertoo missä pätkii. Eli esim. VCDS tai tehtaan VAS.

                        Comment


                        • #13
                          Jossain asiaanliittyvässä keskustelussa oli puhetta että hinta riippuu vähän mitä vaihdetaan.

                          Onkohan siis merkkiliikkeen tyyli että vaihdetaan kaikki mitä eteen tulee, varmuuden vuoksi. Ja vaikka nuokin osat vaikka asiaan ei liitykkään, mutta kun nyt on kone auki muutenkin. Ja tästä syystä hintakin 5ke (mikä oli Audi liikkeen arvio)?

                          Ja sitten toinen tapa, vaihdetaan ketjut, kiristimet ja laahaimet, sekä ehkä jotain selkeästi asiaan liittyvää ja järkevää vaihtaa. Tällöin hinta jotain muuta...?

                          Olisko Pori-Tre linjalla ehdotuksia remontin tekijäksi?

                          Comment


                            #14
                            Ainakin minun aikana marmorilla uusittiin vähän työnjohtajasta ja mekaanikosta riippuen ns. kaikki. Myös esim.nokkien säätimet, jotka ovat jo reilu 600e/kpl ja niitä on siis 2kpl. Samoin säätimien solenoidit, jotka ei ny ollu kun jotain 100e/kpl.
                            Käytännössä siis kaikki mikä on vaihdettavissa, siihen asti pääseminen kun on jo iso homma, ei haluta jättää mitään vanhaa, ettei potkaise nilkkaan myöhemmin.

                            Kai siinä riittäisi ketjut, kiristimet ja laahaimet korjaukseksi.

                            Tuolla ylemmällä tapaa hinta on jotain 5ke korvilla, siitä sitten tippuu kun osia jätetään pois, ostetaan muualta, teetetään muualla jne.

                            Comment


                            • #15
                              joo, eipä sinne kannata paljoa vanhaa jättää, ettei käy tuo nilkkaan puraisu. Toki auto kannattaa vaihtaa uudempaan ~50tkm jälkeen niin ei tartte ite sit huolehtia pahemmin tuosta propleemasta - varmasti nimittäin uusiintuu. Ajelee sen aikaa hymyssä suin ja toivoo että autosta saa vielä jotain myydessä.

                              Suomen autohuolto / tampere omaa jonkunverta kokemusta noista vessoista vanhoista LMS-ajoistaa, ja miksei nykypäivän autoista myös, että kannattaa sinnekin olla yhteydessä, ovat osa vw:n merkki-organisaatiota.

                              ihan perus riston vasara ja pentin meisseli-firmaan en veisi, koska vituiks se korjaus menee kuitenkin.

                              Comment


                              • #16
                                No saatiin nyt Porin käyttöautosta se virallinen diagnoosi. Pakopuolen ajoitus oli pielessä. Puhelinkeskustelussa nyt ei oikeen selvinnyt että onko sitten vika tuossa nokka-akselin melko hintavassa säätimessä vai jakoketjussa.

                                Jos ketjussa vika niin onko tosiaan syytä vaihtaa nuo säätimetkin. Voiko olettaa että ne hajoaa kuitenkin kohta. Toki ymmärrä ajattelu tavan että vaihdetaan nyt kun kone on auki, mutta kyllä joku järkikin täytyy pitää mukana. Siksi en oikeen ole samalla linjalla merkkiliikkeen "vaihdetaan-kaikki" ajatus tavassa. Ilmeisesti pitää vaihteisto irroittaa että saa homman tehtyä, pitääköhän sekin vaihtaa uuteen, kun nyt on irti.

                                No joka tapauksessa, jotain pitää vaihtaa. On se sitten kaikki osat tai jotain osia. Olisko täällä jollain tämän homman kokeneella tallessa tietoa että paljonko osien osuus laskusta oli ja paljonko työn?

                                Comment


                                  #17
                                  Pyydä tutkineeltä merkkarilta hinta-arvio korjauksesta. Pyydä että laskevat säätimet yms. mukaan eli ns. kalleimman mukaan.
                                  Merkkiliike tekee tuon kalliimman mukaan edelleenkin sen takia, että työlle on annettava 2v takuu. ja vaikka seuraava vika ei menisikään takuuseen, niin kyllä pokaakin ottaa nuppiin, kun just vuosi sitten oli jakopää auki, mut ei vaihdettu sitä yhtä ssädintä, joka nyt hajos.
                                  Mutta jokainen päättä miten tehdään, annoin vain yhden näkemyksen aiheeseen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Työtähän tuollaisessa 3.2 poikittaisessa jakopäärempassa tulee tuhottomasti, juurikin sen takia, että pitää kone+laatikko paketti halkaista. Itse en jättäisi mitään uusimatta siinä samalla kun paikat on auki.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pääsin kurkkaamaan ETKAsta hiukan osien hintoja (tais olla saksan hintoja).
                                      Ketjut ~40e/kpl
                                      Kiristimet/laahaimet 15-30e/kpl
                                      Hammaspyörät 20-30e/kpl

                                      Eli nuo osat ei nyt hinnalla päätä huimaa. Mutta sitten nokka-akselien yhteyteen kun tulee noita hiluja, saksankielen taidot ihan tarkkaan suomennokseen ei taivu

                                      Steuergehaeuse ~500e/kpl ja
                                      Nockenwellenversteller ~280e/kpl

                                      Lisäksi puolttia ja mutteria. Eli ehkä kaikki osat noin 2ke.

                                      Työtä varmaan tuossa kyllä riittää. Mielenkiintoista olisi tietää paljonko tehdas antaa työmääräksi.
                                      Omassa tapauksessa sovittiin niin että vien auton myyjälle ja hän hoitaa korjauksen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pientä lisä selvittelyä ennenkuin aletaan isoa remppaa tekemään.

                                        Audi liikkeen analyysissä oli että kampiakselin asento imu/pakonokkiin nähden ok. Pakopuolen ajoitus hiukan pielessä.

                                        Toisen huollon VCDS ohjelmalla tutkittiin, niin pakopuolen ajoitus pysyy kohdallaan. Imupuoli taasen heittelee aika paljon. Yritys tehdä autoon "valmiuskoodi" (jos tuo on oikea nimitys) epäonnistui jotenkin kohdassa joka liittyi N205 anturin testaukseen. Kyseisestä anturista ei mitään omaa vikakoodia ainakaan tule.

                                        Mittasin tuon anturin nastoista yleismittarilla ~7,5ohm. Ja liittimestä virrat päällä toisesta nastasta vajaa 12V, eli akun jännite. Toisesta navasta reilu 2 volttia.

                                        Pari mielipidettä olen saanut, niin molemmissa ollaa sitä mieltä että jakopää on avattava, mutta välttämättä siltikään ei pysty sanomaan mikä osa on rikki/aiheuttaa ongelman. Siksi olisi syytä vaihtaa kaikki osat.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jatketaan tätä vielä sen verran että kyseinen vikakoodi poistui kun vaihdettiin nokka-akselin asentotunnistin.

                                          Eli nyt tilanne on se että vikakoodeja ei ole, mutta edelleen pintakaasulla meno nykivää.

                                          Sytytyskatkoksiahan ei tullut, eli oletan että tulpat ja puolat toimii. Olisko jotain muita ideoita? Kaasupolkimen asentotunnistinta itse mietein, voiko sitä jotenkin mitata?

                                          Vai ollaanko täällä edelleen sitä mieltä että vain jakopään remontti auttaa?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itsellä edellisessa Audissa meni kanssa vaihtoon tuo nokka-akselin asentotunnistin. Kone oli 1.8T, 110kw. Tunnistimen vaihdon jälkeen kierrokset humppailivat jopa tyhjäkäynnillä, sekä pintakaasulla. En muista tarkemmin, mutta siellä joku härpäke "opettelee taas elämään". Ecu??. Eli nykiminen loppui, kun ajeli jonkin aikaa. Jospa tässäkin sama homma?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Huolto vakuutti että auto toimii kuten pitääkin, uskotaan niitä...
                                              Viimeksi muokannut prinne; 25.8.2012, 12:56.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nyt tarvis apua viisaammilta. Eli mulla tuommoinen A3 -05 tuolla 3.2 koneella. Kamppaillut tässä nyt jonku aikaa imuongelman kanssa ja neuvoja tarvis. Alkuun kone humppas tyhjäkäynnillä ihan miten sattuu ja herjas että käy liian laihalla. Kone kävi muutenkin silminnähden huonosti koska ravisti konetta tyhjäkäynnillä.
                                                Ekana vaihdoin uuden MAF:n mutta ei muuttunut mihinkään.
                                                Seuraava toimenpide oli sitten että avasin kaasuläpän ja putsasin ne hiilipinnat siitä ja tämänjälkeen käynti oli huomattavasti parempi, nyt sillä jo pystyi ajamaan.
                                                Mutta vika ei kuitenkaan hävinnyt.
                                                Ongelma on että tuosta kammiokotelossa olevasta pienestä reijästä käy hirveä imu, eli kuuluu aivan semmoinen ujellus kun se imee ilmaa niinku venäläinen kadunnainen. Reijän kun peittää sorella niin imu tuntuu voimakkaana.
                                                Nyt sitten kokeilin ottaa tuon huohotin letkun irti, ja tulppasin tuon tulon tuolta imusarjan päästä. Tämän jälkeen tyhjäkäynti on täydellinen ja kone käy niinkuin kuuluukin. Mutta ajaminen on perseestä, ku tulee kovempaa ja jarruttaa niin kierrokset laskeen niin alas että tuntuu että auto sammuu ihan just, joten eipä sillä näinkään voi ajella.
                                                Osaako joku kertoa vinkkejä että mikä tuolla imusarjassa voi olla vialla tai mistä vikaa kannattais hakea kun nyt omat taidot rupee loppumaan.
                                                Niin ja vieläkin tulee vikavalo että käy liian laihalla

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Varmaan tyhmä kysymys, mutta eihän ole ilmansuodatin tukkeessa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Peltikatto654 millä luettu vikakoodit? Ilmeisesti ei katsottu MAF-arvoja eikä fueltrimmejä ennen vaihtoa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ilmansuodatin tsekattu kyllä ja oli hyvässä kunnossa.
                                                      Vikakoodid luettu Vagcomilla ja Autocomilla. Samat herjat tuli molemmilla. Ei luettu mitään fuel trimmejä ku en edes tiedä mitä ne on ? Mutta toimii just samallalailla vanhalla ja uudella

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kova imu viittaisi vialliseen PVC venttiiliin. Jos tyhjäkäynnillä avaat öljykorkin, niin onko kova imu? Venttiilikopan kannessa ilmeisesti sijaitsee PVC venttiili tuossa mallissa.
                                                        Näytti PVC venttiili tulevan alkuperäisenä venttiilikopan kannen mukana 022103429AA. Tarvikkeena ilmeisesti saatavilla erikseen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jos nyt oikein muistan junamoottorien sielunelämää niin just noin kun Kimmo totesi, ei oo ees kovin harvinainen vikapaikka. Tosi ärsyttävä homma kaivaa imusarjan alta venakoppa esiin. https://www.youtube.com/watch?v=1GsuFKV0-Fk

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kiitos Kimmo ja Hopsis vinkeistä, täytyypä seuraavaks testata tuo homma.

                                                            Kyllähän tässä pieni masennus iski kun katsoi tuon videon, melkosesti joutuu ruuvaan että saa tuon vaihdettua
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 11.8.2025, 21:39. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X