Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 lukkoperä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 lukkoperä?

    Kävin pari viikkoa sitten hakemassa Saksasta Audi A3 1.8 Attractionin. Merkkiliikkeen myyntilapussa luki differentialsperre eli lukkoperä. Asiasta ei sen kummemmin ollut myyjän kanssa juttua. Onko tällaiseen perusmallin A3 saanut lisävarusteena lukkoperän("kitkalukon"?) vai tarkoittaneekohan tuo elektronista luistonestojärjestelmää, ASR/TCS? Sitäkään en tiedä onko autossani sellaista ja onko se vakiovaruste?

    Jotensakkin tuntuisi vaan erikoiselta että auton ainoa edellinen omistaja, nainen, olisi autoon ruksannut sellaisen performancevarusteen kuin lukkoperän. Muuten kun auto on täysin alkuperäinen eikä tuningia ole laisinkaan.

    #2
    Tietääkseni ei moista varustetta ole Audin listoilla ollut, mutta 1.8(t) kolmosissa on ollut jarruttava luistonesto tai rajoitin tai miksi tuon nyt voisi tulkita. Jarruttaa, kunnes molemmat pyörät suttaa ja sitte lopettaa jarruttamisen.

    Comment


      #3
      1.8:ssa oli EDS jo ekoista versioista lähtien (ainoastaan pikku-dieseli ja 1.6 tuli ilman). Eli kuten Jarkko tuossa kertoikin, niin jarruttamalla tasaa vetävien pyörien nopeuseroa. Auttaa lähinnä talvella liikkeelle lähdöissä, saattaa yllättää räminällään ekoilla kerroilla talven tultua. ASR:ää ei ollut vakiona, vaan ESP:n kanssa vasta paketissa. Taisi tulla vakioksi jossain vuoden 2000 kulmilla. Ainakin oli -01 versiossa.

      Comment


      • #4
        Eli EDS ja ASR/TCS välinen ero on se että kun EDS estää sutimista vain pyöriä jarruttamalla niin ASR/TCS osaa myös vähentää moottorin vääntömomenttia puuttumalla ruiskutukseen?

        Mistäs tuo EDS on lyhenne ja onko se siis saksan vaiko englannin kielinen?

        Comment


          #5
          Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus". Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!

          http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw2...ML/Tekniikka_3

          Comment


            #6
            Onko tietoa mitä tuo erityinen huolellisuus tarkoittaa jarrunesteiden vaihdon yhteydessä?

            Comment


              #7
              Sitä, että ne nesteet oikeasti vaihdettaisiin ohjeen mukaisesti (ei siis sitten vasta kun pakko lisätä vuodon takia) ja laitettaisiin VAG:n omaa nestettä (tai vastaavaa). Tuo systeemi toimiessaan saa aikaan aikamoisen lämmön ja erityisesti lumisella tiellä tarpoessa tulee tuota lämpötilan vaihtelua aikalailla. Tietenkin tuollainen auraamaton pikkutie ei ole kaikkien ilo, mutta ihan jo auraamattomalta parkkipaikalta lähtö n.50m nostaa jarrujen lämmön aika korkealle, jos joutuu jyrsimään sen EDS:N kanssa.

              Comment


                #8
                Jep, tuon lämpöjen nousun huomasi hyvin viime talvena jäällä pikkupyörittelyssä. Jarrut tuoksahti ihan tosissaan vaikka ei tullut kuin muutama rinki pyöräytettyä. Auto jopa tuntuu välillä jarruttavan itsensä sammuksiin. Minkä sulakkeen takana tuo feature on? ABS:n?

                Comment

                Working...
                X