Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 2.0t vähän outo lämpöongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 2.0t vähän outo lämpöongelma

    2005 A3 2.0T quattro, AXX kone. Ajon aikana lämmöt eivät tunnu millään nousevan yli 70c.
    Äskenkin ajoin 25min ja lämmöt nous just 80:n vaikka ulkona 6c lämmintä. Viime viikolla testasin että ajelin ensin 25km, lämmöt koko ajan ~70c, pysähdyin ja annoin nousta tyhjäkäynnillä 90c:n, siitä motarille 100kmh vauhtia niin lämpömittari laski noin 20 sekunnissa takas 70c:n.
    Termostaatin olen vaihtanut 2 kertaa. Tyhjäkäynnillä ollessa koneella katsoin että termostaatti aukesi hienosti kun koneen lämpö oli 90c, mutta esim olen ajanut 15min hallille ja katsonut koneella lämmöt niin näyttää koneen ja jäähdyttimen lämmöiksi 70c. Voiko vesi jostain syystä päästä kiertämään muuta kautta kun termostaatin? Autossa on webasto, mutta en ole sitä käyttänyt 1kk.

    Ei oikein ole tietoa tuosta koneen jäähdytys kierrosta niin ei oikein tiedä mistä edes alottais tutkimisen.

    #2
    Lämpöanturille ääni, olettaen ettei sitä ole jo vaihdettu. Termari lienee sähköisesti ohjattu, kannattanee siis vikakoodit lukea jos ei ole luettu.

    Comment


    • #3
      Äkkiä vois kuvitella termarin olevan säkönä. Ystäväni 1.8t Golfissa oli aivan samat oireet, jotka korjaantuivat termostaatin vaihdolla.

      edit. jees, tuskimpa vika termarissa jos sen olet jo katsonut. en huomannut tuota postauksessasi.

      Comment


      • #4
        Joo kyllä marmoritiskillä sano että sähkönentermari kun ostin mut ei siihe kyllä mee mitää piuhaa :D, pitää käydä hakee toi moottorinlämpöanturi seuraavaks jokatapauksessa, kiitoksia

        Comment


        • #5
          Mulla on vähän samaa vikaa tuossa 2.0 TFSI:ssä. Jopa tänään kun ajoin kuumalla koneella lämpimään parkkiluolaan, niin heti kun nostaa jalan kaasulta, niin lämmöt lähtee mittarin mukaan laskemaan jonnekn 80-85 asteeseen. Ei kyllä pitäis mielestäni koneen lämpöjen laskea jos lämpimään talliin ajaa.

          Itselläkin ajatusta vaihtaa joko termari tai anturi. Kerro jos tuo anturin vaihtaminen auttoi noihin oireisiin.

          Comment


          • #6
            Nyt on vaihdettu siis, termari, koneen lämpöanturi, syylerinlämpöanturi ja mitään muutosta ei oo. Rupee vähä ideat loppuu kyllä.

            Comment


            • #7
              Joko ne vikakoodit lukasit? Että josko sieltä löytyis jotain muutakin?

              Comment


              • #8
                Tuossa sunnuntaina kun oli +15 ulkona, niin oli aika mielenkiintoista käytöstä lämpöjen suhteen. 6-vaihteella ajaessa tasaisesti lämmöt nätisti +90 astetta. Sitten kun piti ohittaa auto ja heitin 4-vaihteelle ja kierrokset sinne 4-5 tonniin, ohituksen jälkeen lämmöt tippui -> 85 asteeseen. Voiko olla niin että termarissa on joku "jousi" löystynyt ja se avautuu liikaa kun kierrosten kasvaessa vesipumppu työntää tavaraa rivakammin. Ei tuosta käyttäytymisestä taida autolle hirveää haittaa olla, mutta ärsyttää kun moottorinlämpömittari pumppaa 85-90 asteen väliä. Ei se kyllä uutena tällaista tehnyt. Jotenkin tuntuu että jakoremmin vaihdon yhteydessä uusittu vesipumppu avitti tätä käytöstä edelleen.

                Comment


                • #9
                  Yks juttu mikä tuli mieleen, ni onko noissa koneissa millanen tuo flekti systeemi? Omassa 2.6 ABC koneessa kun on viskokytkin, joka oli aikoinaan rikki. Tuuppas olemaan huono kytkee itsensä päälle, että tarpeeksi pyöris, ni voisiko tässä olla päinvastainen efekti, mikäli nyt tämmönen visko siellä on??

                  Comment


                  • #10
                    No niin, uusi termari vaihdettu ja lämpöjen humppaaminen lakkasi siihen paikkaan. Tämän lisäksi koneen lämmöt nousee aiempaan verrattuna paljon nopeammin, eli vanha termari oli aikansa elänyt.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla tekee BWA koneellisessa A3 2.0TFSi:ssä tuota samaa että lämpenee hitaasti, tuossa on viime syksynä asennettu eberi mutta en tiedä miten tuo ennen sitä käyttäyty kun vasta olin auton hankkinut. Auto on termarin vaihdossa juuri nyt niin katotaan vaikuttaako tässä tapauksessa.

                      Comment


                      • #12
                        Löysikö Riksutini ratkaisua lämpöongelmaan?

                        Omassa autossa samanlaiset oireet termostaatin vaihtamisen jälkeenkin.

                        Comment


                        • #13
                          sain viimein termarin vaihdatettua, kesäkuussa sitä yksi joppari ekan kerran yritti mutta totesi että mulla on väärä osa kun ei sellaista löytänyt. Itse sitä joskus syksyllä ihmettelin ja löysin oikean paikan ja osakin oli samannäköinen mutta jätin vaihtamatta kun olisi pitänyt laturi ja monta letkua irroittaa ja hyvä niin kun tuossa joulunalla auto oli pajalla takanavan vaihdossa niin joku vesiletku oli suunnilleen hapettunut yhteen putken kanssa kun termari samalla vaihdettiin. Nyt kuitenkin termari vaihdettu ja lämmöt lopetti seilaamisen.

                          Comment


                          • #14
                            Onko AXX konessa useampaa lämpötilananturia? Omaan A3:n 2.0Tfsi axx vaihdettu pari kk sitten termari ja asentajan mukaan hän vaihtoi myös lämpotilananturin. Nyt pakkasten alettua niin lämmöt ei edellenkään nouse lähellekkään 90 astetta vaikka ajaa 100km vaan pysyy siellä 60-70 asteen tienoilla. Tyhjäkäynnilla ollessaan lämmöt nousee lähemmäs 90 astetta, mut heti liikkeelle lähdettäessä lämmöt tippuvat takaisin sinne 60-70 asteen tienoille. Samanlaiset ongelmat oli jo viimetalvena ja nyt ennen pakkasia vaihdatin termostaatin+anturin. Ei ainakaan noilla osilla alkanu lämpeneen auto vaan edelleen saa palella hytässä ku ei tuu lämmintä ilmaa sisälle kun koneen lämmötkään ei nouse.

                            Vikakoodeja ei ole minkäänlaisia

                            Comment


                            • #15
                              Termari vialtahan tuokin haiskahtaa. Tuskin anturi vika kun paikallaan lämpiää.

                              Comment


                              • #16
                                Elikkä vika voi olla uudessakin termostaatissa. Millä voi tarkistaa termostaatin toimivuuden? Vag-Com?
                                Viimeksi muokannut PeeJii80; 4.12.2013, 09:43. Perustelu: muokatttu tekstiä

                                Comment


                                • #17
                                  Periaattessa lämpöjä kahtomalla voi saaha selville missä lämmössä termari aukee, mutta varmin on ottaa irti ja laittaa kattilaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sama ongelma edelleen olemassa. Talvi meni kesä meni ja taas tuli talvi ja rupesin selvittämään tätä asiaa.
                                    Testannu kylmästä tyhjäkännillä lämmittää, samalla seurannut auton sisältä ja tietokoneelta lämpötila-antureita. Hienosti nousee lämmöt 90:n ja termostaatti aukeaa, milloin syylerin lämpö nousee aivan niin kuin pitääkin, mutta jos autolla ajaa vähänkin niin samantien kiertää vesi syyleriin kun koneeseen tulee painetta; eli vesi kiertää paineenalaisena väärin. Ruvennut jo sen verran olemaan outo ongelma että avaan kohta kannen ja tarkistan kaikki tiivisteet.

                                    Comment


                                      #19
                                      Myös oma AXX toimii kuvausten tavalla. Polttoainelämmittimellä lämmön saa nousemaan 90 asteen tuntumaan, mutta muutoin jää merkittävästi sen alle. Olin ajatellut vaihtaa siihen termostaatin, mutta nämä luettuani motivaatio tuohon työhön laski merkittävästi.

                                      En ole havainnut matalasta lämmöstä mitään haittaa, joten antaisiko sitten vaan olla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Aika todennäköisesti lämpöongelma on yhteydessä näihin 2 kuvaan.

                                        http://imgur.com/eHsxGHd,XHPk3kL#1
                                        http://imgur.com/eHsxGHd,XHPk3kL#0

                                        Kuvat otettu viikon jälkeen pakkasten alettua, todella lyhyitä työajoja, vain 3km suuntaan. Näistä vähän päättelisin että ongelma on jossain kannen vesikanavassa tai tiivisteessä.
                                        Kerrottakoon vielä että kone ei syö yhtään öljyä. Nestettä katoaa todella pieni määrä pitkässä juoksussa. Ajattelin aloittaa siitä että otan öljyä koneesta ja käyn testaamassa siitä glygoli pitoisuuden.
                                        Viimeksi muokannut riksutini; 5.12.2013, 19:55.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tutkailin vag-comilla lämpöjä kylmällä konella. Koneen lämpötila kohoa samaan tahtiin syllärin lämpöjen kanssa ja ylävesiletku lämpeää samaan tahtiin kuin alavesiletku, joten eikö toi ole termostaatti vika silloin. Itsellä kaikissa vaggilaisissa on kertyny samanlaista mähmää öljykorkkiin varsinki kun ajaa lyhyitä matkoja, en ole piettäny sitä vikana vaan ominaisuutena.

                                          Comment


                                          • #22
                                            3 eri termostaattia ollu kiinni jo tossa nii tuntuu ettei ne kaikki vois olla hajalla.

                                            Pitää jostain saada lainaan sellaset vehkeet että ne kiinni vois ajella. paikallaan vaikka kuin polkee nii syyleri pysyy kylmänä nii kauan että termari aukee. Ja se aukee kun lämmöt mittarissa näyttää 90
                                            Viimeksi muokannut riksutini; 5.12.2013, 20:45.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuota mönjää tulee herkästi kun ajelee lyhyviä matkoja.

                                              Onko vesipumppua vaihdettu? Epätodennäköistä jotta hajoaa silleen että työntää painetta, mutta.

                                              Onko käytetty paikka ainetta?
                                              Tuleeko paisariin painetta?

                                              Peejii80: Joo, termari vialtahan tuo vaikuttaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eilen vaihdettiin takuuseen Pörhön piikkiin uusi termostaatti. Pörhöllä todettiin että uusi termostaatti on rikki joka vaihdettiin n.2kk sitten, no sama vika jatkuu edelleen. Koneen lämmöt nousee samaan tahtiin syylärin kanssa kun käynnistää auton kylmänä ja ajossa lämmöt tippuvat vaikka pakkastakaan ei ollut eilettäin kuin muutama aste.

                                                Voiskohan vika olla vaan sellainen ettei toi uus termostaatti 06F 121 111F toimi edes AXX kone tyypeissä? Tosin muutakaan varaosanumeroa ei ole saatavana. Itsellä ainakin loppuu ideat missä vika voi olla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tänään autoa enemmän tutkineena löytyi ehkä vian aiheuttaja. Sähköiseltä vesipumpulta lähtevä letku joka menee turbolle varaosanumero 1K0 122 063C sisältää termostaatin. Toi kysinen termostaatti ei ainakaan toiminut vaan päästää veden kokoajan lävitse. Perjantaina saan uuden osan niin silloin saan varmuuden et aiheuttaako toi letkussa oleva termostaatti lämpöjen seilaamisen.

                                                  http://www.jimellisaudiparts.com/sho...ssembly=752589 Osa nro. 23 sijaitsee kuvassa vasemmalla keskellä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    coolant thermostat / 2.0ltr. / 4 cylinder:
                                                    1 06F121111
                                                    coolant thermostat
                                                    / AXW,BAG,BLX BMB,BLY

                                                    Vagcat sanoo ainakin nuo koneet, tiedä sitten. Marmorilta kysymällä selviää varmaks.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Siellä on ilmeisesti toinen termari kanssa. Tuolla juttua ja tuolla ohjetta.

                                                      Omani pysyy kyllä termarin vaihdon jälkeen 90*C mutta ihmeen hitaasti se silti lämpenee. Perheen toinen BWA koneellinen lämpenee minusta rivakammin. Tarvii tutustua tuohonkin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juurikin tuota toista termostaatin toimintaa epäilen. Perjantaina tulee uusi osa ni silloin pääsee vaihtamaan.

                                                        Tänään kysin marmorilta niin 06F 121 111F on ainoa varaosanumero termostaatille
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 11.12.2013, 18:20. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Nyt on toinen termostaatti vaihdettu. Nyt lämmöt pysyvät myös ajon aikana 90 asteessa ja auto lämpenee paljon nopiampaa kuin ennen. Termostaattia oli saatavana myös irto-osana: 4E0 121 113, tosin Audi A3 2.0Tfsi myydään varaosanumerolla: 1K0 122 063C termostaattia letkujen kanssa.
                                                          Viimeksi muokannut PeeJii80; 13.12.2013, 17:10. Perustelu: ....

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Hieno homma että lähti pelittää, eli ovat 2 kertaa myyneet minulle "väärän" termostaatin, vois vähä antaa palautetta
                                                            Viimeksi muokannut riksutini; 13.12.2013, 21:16.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X