Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic korjausongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Alkuperäinen kirjoittaja jake669 Näytä viesti
    Tarkoitus olis luetuttaa vikakoodit ja irroituttaa ohjainlaite paikallisessa korjaamossa, jonka jälkeen korjuuttaminen Rovaniemellä. Sercapilla kertoivat Boxin korjauksen maksavan 430e. Jos vien auton sinne kokonaisena, hintaa tulis tonni. Tuolta foorumin palstalta näin ilmoituksen kyseisestä firmasta, jossa hinta oli 430 sisältäen työn ja öljyt? Mikä liene totuus?
    Jos paikallinen korjaamo on jokin muu kuin Audi -korjaamo, niin varmista että kaikki tiivisteet tulee vaihdettua kuten myös ohjainlaitteen kotelon kiinnitysruuvit ja että etenkin nämä ruuvit ovat alkuperäisvaraosia.

    Comment


    • #32
      Noniin. Nostettiin auto nosturille ja ohjainlaitteen liittimiä nykimään, ei vaikutusta. Mutta kun ohjainlaitteen kantaa painoi ruuvimeisselillä, vika poistui. Sama toistui useaan kertaan. Lisäksi antoi vika koodia nopeusanturi virheestä. Otettiin ohjainlaite irti ja matkahuollon kautta Sercapille. Ei oo varmaan kovin iso vika, joku juotos irti, mutta eipä viitsi itse ruveta purkamaan... Ja siitä maksupuolesta. Kuluttajaneuvonnasta sanottiin, että vaihteiston laskennallinen käyttöikä on 200tkm ja kun mulla on ajettu 220tkm, maksat itse kaiken. Vaikka auto hajoaisi heti oston jälkeen liikkeen pihaan, myyjää on erittäin vaikea saada vastuuseen. Puhelu loppui käytännössä siihen, että mitäs ostit vanhan auton. Että näin tälläkertaa...

      Comment


      • #33
        Tänään pitäis korjattu ohjainyksikkö asennuttaa paikalleen, sopivasti on vielä perjantai 13...kädet ristissä, että tulis kuntoon.

        Comment


        • #34
          Ohjaimesta löytyi selvä vika, joten todennäköisesti saat vaihteiston toimimaan.

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja jake669 Näytä viesti
            Tänään pitäis korjattu ohjainyksikkö asennuttaa paikalleen, sopivasti on vielä perjantai 13...kädet ristissä, että tulis kuntoon.
            Onhan teillä nyt kristallinkirkkaana selvillä öljyn täyttö laatikkoon sekä miten varmistutaan, että laatikossa on öljyä oikea määrä?

            Comment


            • #36
              Joo, nyt näyttäs auto toimivan. Hintaa koko lystille tiivisteineen ja töineen 600e. Ei paha, verrattuna merkkiliikkeen 2500e?

              Comment


              • #37
                Pysyy kustannukset ihan siedettävinä kun korjauttaa ohjainyksikön ja loistohomma että Suomestakin löytyy siihen osaamista. Jos mekaanisesti ei laatikossa ollut mitään vikaa, niin luulisi kestävän ajella jonkin aikaa?

                Comment


                • #38
                  Jake 669 kirjoitti
                  "Kuluttajaneuvonnasta sanottiin, että vaihteiston laskennallinen käyttöikä on 200tkm ja kun mulla on ajettu 220tkm..."

                  Siis mikä kuluttajaneuvonta?
                  Mulla on A4.ssa multitronic jolla takana nyt 190000km,pitääkö mun nyt huolestua? onko oikeasti odotettavissa että tuo vaihteisto tilttaa kohta?
                  Se on mallia -02 eli ilmeisesti se ei vielä ole sitä vahvempitekoista mallia.Siihen on kyllä tehty öljyvaihdot säännöllisesti, jos sillä nyt on olennaista merkitystä.

                  Piru vie, kun lukee tältä palstalta näitä kauhutarinoita niin tulee ikävä Bemarin steppiä,sillä oli alla jo 290tkm,ei mitään huoltoja ja toimi kuin junan vessa.Muuten tuo A4 B6 on kyllä autona parempi kuin vanhanaikaista suunnittelua huokuva E-39 bemu.
                  Koputellanko puita vaan....

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja joukon66 Näytä viesti
                    Jake 669 kirjoitti
                    "Kuluttajaneuvonnasta sanottiin, että vaihteiston laskennallinen käyttöikä on 200tkm ja kun mulla on ajettu 220tkm..."

                    Siis mikä kuluttajaneuvonta?
                    Mulla on A4.ssa multitronic jolla takana nyt 190000km,pitääkö mun nyt huolestua? onko oikeasti odotettavissa että tuo vaihteisto tilttaa kohta?
                    Se on mallia -02 eli ilmeisesti se ei vielä ole sitä vahvempitekoista mallia.Siihen on kyllä tehty öljyvaihdot säännöllisesti, jos sillä nyt on olennaista merkitystä.

                    Piru vie, kun lukee tältä palstalta näitä kauhutarinoita niin tulee ikävä Bemarin steppiä,sillä oli alla jo 290tkm,ei mitään huoltoja ja toimi kuin junan vessa.Muuten tuo A4 B6 on kyllä autona parempi kuin vanhanaikaista suunnittelua huokuva E-39 bemu.
                    Koputellanko puita vaan....
                    Ohjainlaitteen korjaus tai uuteen vaihtaminen tulee jossain vaiheessa eteen ja tämän operaation jake669 teki. Ellen ihan väärin muista, niin 6-cyl koneissa tuo lamellikytkinpakka on mitoitettu joo lähtöjään suuremmalle vääntömomentille, joten sen suhteen en yöunia menettäisi. Onpa noilla laatikoilla ajettu jopa 400 000 km ilman mekaanisia korjauksia.

                    [OT]
                    Kuluttajavirasto ja kuluttajaneuvonta tietenkin joutuu asettamaan jotkut rajat esim. vaihdelaatikon kestoiälle. Se, että heidän suosituksensa mukaan 200 000 km ajettu laatikko on jo elinkaarensa loppupuolella on toki kuluttajan mielestä kohtuuttoman pieni. Mutta ajatelkaapa asiaa toisin päin. Olet itse autokauppias ja sinulla seisoo pihassa 250 000 km ajettu auto joka on ihan kunnossa myyntihetkellä, mutta jonka laatikko hajoaa kahden viikon kuluttua myyntihetkestä. Varmaan ilomielin korjaat laatikon omaan piikkiisi kun kuluttajaneuvonta sanoo, että sen pitää kestää 300 000 km. Kyllä tällä haetaan jotain kohtuullisuutta sekä kuluttajan, että kauppiaan turvaksi. Ei 200 000 km ajettu auto ole enää uudenveroinen ja kyllä tämän asian jokaisen pitäisi ymmärtää.[/OT]

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja Jantunen79 Näytä viesti
                      Ohjaimesta löytyi selvä vika, joten todennäköisesti saat vaihteiston toimimaan.
                      Mikä noissa ohjainlaitteissa on fyysinen vika, kun herjaa F125 vikaa?
                      Joku juotos huonona vai ihan komponentti rikki?

                      Mielenkiinnosta kyselen, kun on ohjainlaitteita tullut vaihdettua jonkun verran.

                      Comment


                      • #41
                        Sitä en tiedä, mitä sercap teki boxille, kun eivät suostunut kertomaan. Liikesalaisuus. Boxista oli avattu vain pieni osa ja korjaukseen ei mennyt aikaa juuri mitään. Todennäköisesti joku juotosvika, kun meisselillä painamalla tuli aina kuntoon. Minun laatikossa oli tosiaan sisuskalut hyvässä kunnossa, sitä en tiedä onko sinne joskus vaihdettu jotain. Eikä tuosta ohjainlaitteesta tarvii olla paniikissa, jos noinkin halvalla pääsee. Nykyään kun auton perushuolto esim transporteriin on laakkosella 600e. Ja pitää yrittää vielä saada autokauppiaalta puolet tuosta laskusta, kun tais vähän säikähtää alun rikosilmoituksella uhkaamista. Mutta kaiken kaikkiaan multa meni rahaa 600e ja sain laatikon kuntoon ja mielenrauhan, ettei laatikon pitäis räjähtää piakkoin. Pitäis koputella puuta.

                        Comment


                        • #42
                          Onko Sercapin työllä takuu?

                          Jos tosiaan pelkkä juotosvika, niin kyllä tuolla ainakin rahastaa osataan.

                          Comment


                          • #43
                            Vuoden työtakuu. Hinnoittelu on varmaan maksimissa, mutta silti kolmasosa uuden hinnasta.

                            Comment


                            • #44
                              Eihän se pitkään kestänyt. Satasen vauhdissa ylämäkeen heitti kierrokset tappiin ja veto pois. Nopeusmittari hävisi pois toiminnasta ja vaihteisto ei älyä muuttaa välitystä vaan sillä pääsee noin 20 kmh ja kierrokset Tapissa. Vikakoodiks antoi nopeustunnistimen, eli ei saa signaalia ollenkaan. Nopeustunnistin sijaitsee ilmeisesti ohjainyksikössä. Eli irti uusiks ja sercapille takuuseen. Ei paljon naurata. Kestihän se kaks viikkoa.

                              Comment


                              • #45
                                Hintaa tulee vaikka osa takuuseen korjataankin, osan irroitus- ja kiinnitystyötä takuu ei taida kattaa.

                                Comment


                                • #46
                                  Hintaa tulee, kun auto pitäis saada 150km päästä jollakin pois. Meinasin kyllä keskustella asennuskuluista sercapin kanssa.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Onko varma, että nopeustunnistin sijaitsee ohjainyksikössä?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Vaihdelaatikon ohjaimessa on kaksi nopeustunnistinta, Gearbox input speed G182 ja Gearbox output speed G195 ja G196, molemmat on Hall -tyyppisiä antureita. G182 on laatikkoon sisääntulevan akselin pyörintänopeusanturi, ja mittaa variaattorin ensiöpuolen nopeutta. G195 on taas ulosmenevän akselin pyörintänopeusanturi ja mittaaa variaattorin toisiopuolen nopeutta. G196 tutkii kumpaan suuntaan toisovariaattori pyörii ja myös pyörimisnopeutta. Kun G182 vikaantuu, se ei indikoi vikaa mittariston kautta, mutta laatikko menee "limp home" -moodiin. G195 kun vikaantuu, laatikko saa vielä tiedon G196:lta, jos saa. Jos G196 vikaantuu, laatikko saa nopeustiedon CAN -väylän kautta ABS -antureilta. Myöskään nämä anturit eivät indikoi mittariston kautta vikaa. Nopeusmittari saa nopeustiedon antureilta G195/G196.

                                      Laatikon akseleiden päissä, joista em. anturit nopeuksia mittaavat, on magneettirenkaat. Jos nämä renkaat on jostain syystä likaantuneet paljon, voi nopeusmittaustieto häiriintyä. Kun laatikon taas avaa, kannattaa nämä magneettirenkaat myös yrittää puhdistaa.

                                      Comment


                                      • #49
                                        ECU osaa vaihtaa ainakin laatikon output speed sensorit ABS : ltä luettavaan tietoon vikatilanteessa. Mittaristossa tosin PRNDS kaavion pitäisi vähintään invertoitua, ellei peräti vilkkua siinä tapauksessa. Mutta vikakoodistahan sen suoraan näkee että mikä/mitkä anturit ei toimi.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja apophis Näytä viesti
                                          ECU osaa vaihtaa ainakin laatikon output speed sensorit ABS : ltä luettavaan tietoon vikatilanteessa. Mittaristossa tosin PRNDS kaavion pitäisi vähintään invertoitua, ellei peräti vilkkua siinä tapauksessa. Mutta vikakoodistahan sen suoraan näkee että mikä/mitkä anturit ei toimi.
                                          Taisin selittää vähän epäselvästi aikaisemmassa viestissäni, mutta G182, G195 ja G196 eivät indikoi viallisuuttaan mittariston vaihdekaavion kautta. PRND(S) ei invertoidu eikä vilku jos näissä antureissa ilmenee vikaa. Mutta vikakoodit varmasti näistä tulee.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Mitään valoja mittaristo ei näyttänyt, nopeusmittari ei vaan toiminut. Eli vika on ilmeisesti ohjainyksikössä. Näin myös laakkosen diagnoosin mukaan.

                                            Comment


                                            • #52
                                              ömmm, ainakin vanhemmissa (edellinen korimalli) mittaristo saa nopeusanturilta raakadatan (reed kytkin) ja sitten välittää edelleen muille toimijoille suodatetun signaalin.

                                              Kyllä se laatikkokin aivan varmasti saa renkaalta mitatun nopeussignaalin, lisäksi ECUlta ns "load" signaalin. Jos kerran nopeusmittari vetää nollille, niin eiköhän silloin ole vaikkapa vetarin päässä oleva anturi kaput.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Laatikko saa toki renkaalta mitatun nopeustiedon CAN -väylän kautta, mutta sitä käytetään vain jos toisiovariaattorin nopeutta mittaavat anturit eivät toimi. Nopeusmittari saa ensisijaisesti nopeustiedon toisiovariaattorin nopeusantureilta.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Vika oli löytynyt ohjainlaitteesta. Sercap tuli vastaan myös asennuskuluissa. Vika oli kuulemma heidän. Reilun tuntuista liiketoimintaa, koska enhän minä olisi tietänyt, mistä vika johtui.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tällä kertaa korjattu ohjainlaite kesti 5 MINUUTTIA ajoa. Sen jälkeen alkoi samat ongelmat. Vikakoodi nopeustunnistin ei signaalia G182. Sercap lupasi palauttaa 430e, minkä korjaus maksoi. Edestakaisin irroitteluun meni useampi satanen ihan turhaan. Tuolla rahalla olisi saanut jo uuden ohjainlaitteen. Mistä uusi ohjainlaite kannattaa ostaa edullisimmin? Ja voiko olla mahdollista, että autossa on joku muu vika, joka rikkoo ohjainlaitteen? Virtapiikki tms? Kyllä nämä on hienoja laitteita. 2kk omistuksessa, eikä päivääkään ehjänä, rahaa on kyllä palanut, mutta kuntoon ei kyllä tule.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ohjainlaitteita on korjattu varsin hyvällä menestyksellä mutta korjaamisessa on aina se pieni riski, että se ei kuntoon tule. Sinun kohdalla tämä riski on lauennut. Uusi ohjainlaite maksaa merkkiliikkeessä noin 1300 euroa, ACF:n jäsen saa Speed Autoteileltä saman laitteen noin 1000 euron hintaan. Molemmissa tapauksissa ohjainlaite tilataan auton alustanumeron mukaan, jolloin ohjainlaite on jo tehtaalla koodattu autoon sopivaksi. Tällöin vaihtotyön lisäksi ainoaksi työksi jää ohjainlaitteen sopeutus. Ja siitä tulikin mieleeni, että oletteko yrittäneet korjauksien jälkeen sopeuttaa ohjainlaitetta?

                                                      Ebaysta ohjaimen voi saada halvemmallakin, mutta silloin täytyy tarkasti tietää mihin laatikkoon laite sopii (siis laatikon koodi täytyy olla mainittuna).

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ok. Pitääkö paikkaansa, että sopeuttaminen pitää tehdä 10 kertaa peräkkäin, että se jää muistiin? Tämän kuulin jarmo kaustiselta. Näin sitä ei ole ainakaan sopeutettu. Ja mistä kohtaa laatikkoa koodi löytyy?
                                                        Viimeksi muokannut jake669; 19.5.2012, 11:55.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Sopeuttaminen tehdään joko VAS:n ("virallinen" testeri jota merkkihuolto käyttää) tai VCDS:n avulla ja siihen riittää yksi kerta. Toki ohjainlaite ajanmyötä itsekin osaa sopeutua, mutta parempi olisi tehdä se testerin avulla. Laatikon koodi löytyy huoltokirjan etusivulla olevasta varustetarrasta.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Eipä löydy alkuperäistä huoltokirjaa, joten koodi pitäis kaivaa muualta.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Katsoppa vararenkaan koteloa, siellä pitäisi olla myös varustetarra. Laatikon koodi on moottorikoodin vieressä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X