juu lambda vaihtu tossa pari päivää sitten. pitää vissiin kokeilla orkkismafilla josko jollain sattus olemaan. en sit tiiä pystyskö sitä vanhaa kolvaamaan, vois ainaki yrittää ku ei siinä mitään menetä
sen verran edittiä että mahdoton korjata vanhaa mafia :D se on varmaan pakko ostaa alkuperänen bosch. tietääkö kukaan mistä sais halvalla 0 280 217 112 mafin diudiin. sen verran oon tehny hintavertailua netissä et halvimmillaa 212e :S
joskus tullu surffailtua netissä noista maffeista ja törmänny sellaseen sivustoon missä myytiin yksittäin noita antureita 100 molemmin puolin ja muistaakseen oli ihan boschi laisia.
kun meinasin itselle tilata s4 anturi kun sille tulee oleen joskus tarvetta kun noita osia oon alkana keräillä valmiiks
tuli hommattua sitte boschin alkuperänen anturi ja sillähän se nykiminen kaikkos. tyhjäkäynti taas hiukan parani, todella pientä seilaamista vaan. kierrokset jää vauhdissa vieläki turhan ylös vapaalla ollessa.
taas ilmaantu sitäpaitsi uutta vikaa, takavetari tod.näk. menossa ku kiihdyttäessä humputtaa.
joo akku tais olla irti varmaan pari päivää ennen mafin vaihtoo ku unohtu kengät irralleen:D mut en oo vikakoodeja vielä lukenu, vois tsekata jos se jotai antaa.
onko herroilla kokemusta mikä vois aiheuttaa 2. vaihteen kanittamisen? ei meinaa mennä kunnolla silmään vaan tuntuu selvä pykälä ihan ku ois varattuna. pohjaa kattelin se verran et siirtäjätangon nivelessä on hirvee klappi ja stefa vuotaa hiukan. voiko tää aiheuttaa jumimisen vai onko synkro-renkaat entiset?
eipä ollu antanu vikakoodia ku akunkenkien irrottamisesta. varmaan sieltä on menny joku alipainevena tai putki tai sit se kaasuläppämoottori on sökö
Kaasuläppähässäkässä on sisällä myös asentotunnistin, minkä liukuvastuksista on voinu pinta mennä. Edellisessä beefemmassa juurikin tyhjäkäynti ei ollu tasaista ja heitti välillä anturivikaa sillon tällön (implausible signal). Ei muuta kun yleismittari käteen ja mittaamaan mitä arvoja ne antaa. Kyseisessä vehkeessä tyhjäkäynnin maastossa toisen liu'un arvot heiteli, eikä noussu/laskenu tasaisesti asennon mukaan. Eli uus kaasuläppäkotelo marmorilta ja homma pelitti. Vagcommilla ei näy varmasti asiaa, koska niitä liukuvastuksia on kaksi varmistamassa toisiaan ja vain toinen voi olla rikki.
Siellä on kaksi eri anturia kaasuläpässä. Toinen tyhjäkäynnille (kaasuläpän asento tyhjäkäynnillä) ja toinen kaasuläpän asennolle (kaasuläpän asento silloin, kun annetaan kaasua vaijeripyörästä). Vagcomilla näki molemmat arvot erikseen, olikohan group 023.
vois koneelta kattoo niitä arvoja joku päivä. ja jos aukasis kaasuläpän ja suihkis kontaktispraytä liukupinnoille jos vaikka se auttas. onko millanen kaasuläppä-imusarja tiiviste näissä yleensä, ite ku joskus aukasin nii oli semmonen vihree tosi ohut pahvi joka näytti kyllä entisen omistajan räpellykseltä. ite oon tosin käyttäny tiivisteliimaa joka varmaan on aika surkee ratkasu.
nonii tiiviste vaihdettu ja kaasuläpän elektroniikkapuoli puhdistettu mutta ei mitään vaikutusta. lambdalta on tullu pari kertaa vikakoodi et katkonainen signaali. onko lambdan lämmitysjohdoilla väliä et kummin päin ne on? ku itehän vaihdoin uuden lambdan semmoseen leikkaa-liitä -malliin jossa johdot vaan kytkettiin vanhoihin johtoihin kiinni.
Tyypillinen kaasuläppävika liittyy itse läpän reunojen ja kotelon likaisuuteen ja kaasuläpän jumitteluun. Rassaa kaikki musta pois ja voitele vaikka aseöljyllä kohtaktipinta sekä painele läppää lepoasennosta kiinni päin. Pitäisi liikkua takertelematta ja palautua myös.
Vaihteistossa voi olla halpakin vika. Kytkeytyykö nelonen normaalisti?
läppä on siis puhdistettu sekä mekaaniselta että elektroniselta puolelta varmaanki 3 kertaa ja suihkuteltu elektroniikkaöljyä. onko kukaan irrottanu elektroniikkapuolta kaasuläpästä? voiko kusta asiat pahasti? en oo nimittäin kattonu sitä toista puolta että onko siellä paskaa tai muuta.
ja nelonen menee ihan hyvin päälle, muissa vaihteissa ei oikeestaan oo ongelmaa ku kakkosvaihteessa.
Ei sitä purkaa tarvi. Käyttää kannen pois ja kattoo muuttuuko vastus tasaisesti asennon mukaan niissä liu-uissa. Jos ei niin uusi kaasuläppäkotelo tilalle.
taas on murheenkryynissä edistytty hieman. nyrkkipajalla vaihdettu takavasemman vetarin sisempi murros ja kardaanin molemmat tukilaakerit, jotka aiheutti vaihteiden kanittamisen ( eli jotenki väänsi kardaania vituralleen ja näin ollen vaihteistoa myös). edelleenkään kierrosten heittelyyn ei oo vikaa löytyny. seuraavaks olis aika katella uutta kaasuläppää. onko tietoo miten paljon tankin korkin irrottaminen sais vaikuttaa moottorin kierroksiin, tuntuu että itellä tekee taas vähän alipainetta tankkiin ja korkin irrottaminen laskee kierroksia.
Tankissa kuuluu olla hieman alipainetta, mutta korkki kiinni se ei saa suhista. Eikä korkin avaaminen saisi huomattavasti ainakaan vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Jos vaikuttaa on EVAP-järjestelmässä vikaa. Itselläni oli aktiivihiilisäiliössa hiekkaa ja siellä säiliön pohjassa oleva venttiili jumiutunut. Venttiili kannattaa ottaa irti, puhdistaa huolellisesti vaikka paineilmalla ja laittaa esim. teflon voiteluainetta. Venttiilin kuuluisi liikkua herkästi ja puhaltamalla ilman kulkea vain toiseen suuntaan.
On myös mahdollista, että EVAP-venttiili(058133517) on viallinen, vaikka se välillä tuntuisikin toimivan - pitävän nakutusta. Tuota venttiiliä voi VCDS:n avulla testata(Output testillä). Minulta oli myös tuo venttiili rikki. Output testiä tehdessä venttiili toimi välillä ja kun se hiipui sen sai hetkeksi eloon kopauttamalla sitä. Minun autossani nuo aiheuttivat korkeaa tyhjäkäyntiä ja välillä jumppausta noin 500rpm kohdille(moottorinohjaus yritti korjata tilannetta). Välillä myös käynnistyi huonosti. Vikakoodia antoi kaasuläpästä ja seoksesta.
hmm, säiliön vois tosiaan uudestaan avata ja putsata, en sitä venttiilihommaa sillon edes huomannu siellä säiliössä. evap ainaki on toiminu koko kierrosten heittelyvian ajan.
lisätään sen verran että venttiili toimi hienosti, paskaa oli helvetisti mutta ei putsaus auttanu. ja kerrotaan tässä samalla että autoon vaihtui viikonloppuna peltipakosarja ja k04-ahdin :P ohjelmointiin sitte ku saan tarpeeks rahaa kokoon
eipä taidakkaan ihan oikein sittenkää toimia se hiilipöntön alla sijaitseva vena: ton putsausoperaation jälkeen se on ruvennu pulputtamaan (jota se ei oo aikasemmin tehny). nyt ku on satanu vettä nii se yrittää imee sitä sitä letkua pitkin ja tää kurluttava ääni oikein korostuu. kuuluisko tän huohotusletkun päässä olla joku suodatin tai jotai?
nonii osa kierrostenheittelyongelmasta on selvinny. evap-venttiili - imusarja kulkevan letkun välissä sijaitseva pieni takaiskuventtiili on juminu auki (olevinaan toissakesänä varmistin venan toimivuuden, tod. näk. sössin sen jotenki :D ) joten hemmetinmoinen imu tankkiin ja ahdot myös välillä sille puolelle eli tankin suhinat selvis sillä :D otin evapilta imuletkun pois ja tulppasin sen -> nyt tyhjäkäynti alkaa olla jo todella tasainen, auton entinen nykiminen ja epäröinti ja kaasupolkimen "terävyys" hävis sekä tankin suhina ynnä muu paska. kierrokset palautuu jo nopeemmin mutta silti vielä suht hitaasti. kannattaakohan käyttää akun kenkiä pois vanhojen opittujen arvojen nollaamiseks?
joo eipä ollu kaasuläpässä vika. tuli ostettua uus (käytetty mutta toimiva :D) läppä ja toimii yhtä paskasti ku aina ennenki. alipaine venttiili evap-kaasuläppä vaihdettu. liekkö evap ite sitteki sökönä? tuntu et ennen toimi paremmin, nyt saa nakuttamaan ku kopauttaa evapin kylkeen.
kellään mitään ideaa/vastaavanlaista vikaa/kokemuksia?? onko mahdollista että vuotaa esim. jostain jarrutehostimen tiivisteestä josta saa ilmaa? varmaan vaikuttais jarrutustehoon? onko normaalia että jarrupoljin kolahtaa kovaäänisesti laitettaessa virrat päälle?
Noniin, kirjotellaas taas ku ei oo vähään aikaan tullu kirjoteltua. Eli tuli ihan huvikseen tilattua TT:n bypassin. Auto ei enää nytkähdä tai kolahda kun päästää jalan nopeasti kaasulta vaihteen ollessa silmässä, vaan nyt reagoi pehmeästi niinkuin pitääkin (eli entisen pässin kalvossa oli tod.näk. reikä tai muuta häikkää) Noh, samalla kertaa onnistuin aktivoimaan vag-comin ja ihmettelin ku antaa uutta vikakoodia mitä ei oo kertaakaa aiemmin antanu:
16514/P0130/000304 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
sekä toisen vikakoodin joka on siellä aiemminki joka kerta pyöriny:
16505/P0121 - Throttle Position Sensor (G69): Implausible Signal
Elikkäs, viittaako toi lambdasta tuleva vikakoodi suoraan siihen että lambda on viallinen (onhan se motonetin tuote) vai ottaako jostain maihin?
Voisin olettaa että kaasuläpän homoilut johtuu tosta lambdasta, ainaki siihen asti ku saan lambdan kuntoon.
joo pitää ostaa. eli nyt voitais olettaa kaasuläpän vian olevan johdotuksissa, sillä vaihdoin syksyllä uuden kaasuläpän joka herjaa samaa koodia ku vanhaki.
edit. tein myös output testin evapille, kumma kyllä se ei naputtanut eli varmaan nii heikossa hapessa että joutaa vaihtoon sekin.
edit2. uusi boschin lambda siis vaihdettu, tyhjäkäynti alkaa olla jo todella tasainen, tuskin silmällä edes huomaa neulan nypytystä. samalla vaihtui myös imusarjan alapuolella oleva z-haara huohotusputki, sekä kuminen t-haara(+uusi takaiskuvena). turhan korkeena pitää kuitenkin vauhdissa kierroksia, eli välillä jää kierrokset huutamaan n.1500rpm ja välillä taas laskee nätisti. haluan korostaa, että bypassin vaihdolla oli myös miellyttävä vaikutus kaasupolkimen käyttäytymiseen, eli ennen nykäs kovasti ku jalan irrotti kaasulta vaihteen ollessa silmässä, nyt laskee moottorijarrutukselle pehmeästi.
mittasin yleismittarilla kaasuläpän johdot, kaikissa näyttäis kulkevan virta, mutta voihan olla että pieni katkos jossain on. eli piuhat vaihtoon.
Comment