Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AEB käymään e85:lla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AEB käymään e85:lla

    Löytyykö foorumilta ihmisiä, jotka ovat tehneet/teettäneet toimivan e85 softan ympärivuotiseen käyttöön kyseiselle moottorille?

    Tuollainen kiinnostaisi polttoainekulujen laskemiseen + saahan sillä ehkä vähän lisää löylyäkin kun voi kiristää sytkäennakkoja jne.. muuten auto on varsin hyvä käyttöpeli.
    Tällä hetkellä mm. Saabit e85:lla menee aika paljon pienemmillä polttoainekuluilla etanolin halvan hinnan vuoksi ja auton vaihtokuume on varsin kova :)

    edit. Tiedossa sopivat 350cc suuttimet saabista, joilla saa riittävästi kapasiteettiä etanolille.

    Asun Tampereen seudulla, jos mahdollisesti löytyy jopa tekijä (sanotaanko n. 200km säteeltä) joka kohtuullisella hinnalla voi tehdä kyseisen konversion, YV:llä saa kiinni.

    #2
    Kylmän kauden hommat o aina vaikeita etanolikäyttöön, kun ei perhana tahdo höyrystyä seokseksi. Saabissahan toi flex-fuel on helppo homma, ne kun on ties kuinka pitkään olleet laakaistalambadalla, jolla siis opettelevat tankin sisällön.

    Comment


    • #3
      Vihdoin täälläkin heräillään tähän aiheeseen! Kieltämättä on itsellänikin ollut lievää Saab-kuumetta havaittavissa tämän VAG-hörhöilyn seassa. :)

      Hyvin tuntuu Saab toimivan kylmälläkin, miksei VAG:kin?

      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=eK5g-uqyaic[/ame]


      Kaikkien ennakkoluulojen ja essonbaaripaatoksien vastaisesti olen itsekin suorittanut empiirisiä testejä wanhalla K-Jet vitosella (JS). 4:1 RE85-95E10 liuoksella tuntuu käynnistyvän -20 yön jälkeenkin ihan OK. Ei toki täysin pelkän 95E10 veroisesti, mutta sen kummempia temppuja tekemättä. Ainoat muutokset tähän saakka CO-ruuvin säätö ja sytytysennakon lisäys. Täysin en vielä ole ennättänyt autoa testata ja säätää, mutta pelkällä etanolilla toimivaksi sen teen.

      Comment


        #4
        Löytyykö foorumilta ihmisiä, jotka ovat tehneet/teettäneet toimivan e85 softan ympärivuotiseen käyttöön kyseiselle moottorille?
        Taitaa noihin muutoksiin upota muutamat eurot jo valmiiksi. Sitten, kun lasketaan se lopullinen polttoainekulutuksen säästö, niin paljonko joudut sitten ajamaan, että saat sen rahan takaisin?

        Comment


        • #5
          Taitaa noihin muutoksiin upota muutamat eurot jo valmiiksi. Sitten, kun lasketaan se lopullinen polttoainekulutuksen säästö, niin paljonko joudut sitten ajamaan, että saat sen rahan takaisin?
          Harrasteissa ei koskaan saa rahojaan takaisin, mutta jos muutenkin on mielessä pieni virihommeli niin kai ne kamppeet samalla vaivalla ja rahalla mitottaa viinalle sopivaksi. Tietääkseni joitakin e85 kokeiluja on tehty myös vag romuihin, saabeissahan tuo on arkipäivää. Ja toimivaa sellaista, miten lie vaggineiden kanssa...

          Comment


            #6
            Onhan tästä keskusteltu aikaisemmin, esim E85-ketjussa ja porkkiksen jääkalu-ketjussa muistaakseni.

            Comment


              #7
              Lainaus:
              Taitaa noihin muutoksiin upota muutamat eurot jo valmiiksi. Sitten, kun lasketaan se lopullinen polttoainekulutuksen säästö, niin paljonko joudut sitten ajamaan, että saat sen rahan takaisin?
              Harrasteissa ei koskaan saa rahojaan takaisin
              Eikös tuossa hieman kyselty myös säästömielessä?
              Tekisi mieli itsekkin ostaa joku vanhempi bensa mk2/3 golffi ja surutta kokeilella ja miten tuo tuossa toimisi. Sulaakohan kone heti vai kestäisikö ajaa rauhallista työmatkaakin jopa. Ainut, että jos antautuu aamulla 20 asteen pakkaseen, niin tulee kylmä aika nopsaan=) Kesällä toki extreme matkailussa ei ole mitään vikaa=)

              Comment


                #8
                Kuinka muutes on, jos auto on säädetty viinalle, niin kuinka on tuo litkujen sekoittaminen, kun noi re85 asemat on vielä aika kortilla? Ei taida oikein toimia ilman viinsnifferiä? ja sitä ei varmaankaan saa mitenkää jälkiasennettua Motronikkiin?

                Comment


                  #9
                  Kuinka muutes on, jos auto on säädetty viinalle, niin kuinka on tuo litkujen sekoittaminen, kun noi re85 asemat on vielä aika kortilla? Ei taida oikein toimia ilman viinsnifferiä? ja sitä ei varmaankaan saa mitenkää jälkiasennettua Motronikkiin?
                  2 eri ohjelmaa? Kyllähän pitäisi hieman tietää viinan määrääkin polttoaineessa eli kuten Jussi totesi ylhäällä, että saabeissa on laajakaistalambda jolla se se "haistelee" seosta? Motronikkiin ei taida 0-5V singnaali lambdasta kelvata...

                  Comment


                  • #10
                    RE85 asemat tulee lisääntymään huomattavasti tämän vuoden aikana. En jaksa uskoa, että saatavuus on yleinen ongelma jatkossa. Harvaan asutussa maassa se voi sitä jollekin toki olla. Kun nettiä hieman plaraa, selviää kyllä että lansinaapurissa viinalla ja bensa-viina -coctaililla ajetaan paljonkin. Kone ei sula ja tiettävästi Ruotsissakin on pakkasia :D "Extremejä" tai hyvin erikoista viinanpoltossa ainakin itselleni oli se, että wanha KATiton bensakrematoriokaan ei putkenpäästä enää kitkua hirvittävälle vaan haju on todella olematon. Höyryä ja vettä kyllä tuntuis tulevan reilusti.

                    Aika moneen ruiskuvekottimeen on RE85-modifiointi tehty jälkiasenteinen bensanpaineensäädin lisäämällä - paineita nostamalla. Osa taas ostelee suuttimien huijausbokseja, jolloinhan autosta tulee jonkinsoritn Flexifuel.
                    Viimeksi muokannut Sami P.; 8.3.2012, 13:33.

                    Comment


                    • #11
                      A8 4.2 ainakin kannattaa vaihtaa viinalle. RE85 maksaa 0,999 ja 98E5 1,686. Vaikka kulutus nousisi sen 30%, niin vielä silloinkin kannattaa ajaa viinalla.

                      Laskennallinen co2 laskee 80%, eli vanha co oli jotain 300g/km, nyt se on 60g/km. Todellista ekoautoilua siis! Vielä kun verottaja ottaisi tuon huomioon. Silloin veron määräkin olisi vain 19e/vuosi.
                      Viimeksi muokannut harrastelija; 8.3.2012, 15:33.

                      Comment


                        #12
                        2 eri ohjelmaa? Kyllähän pitäisi hieman tietää viinan määrääkin polttoaineessa eli kuten Jussi totesi ylhäällä, että saabeissa on laajakaistalambda jolla se se "haistelee" seosta? Motronikkiin ei taida 0-5V singnaali lambdasta kelvata...
                        Onhan näissä uudemmissa Audeissakin laajakaista, mutta saako sitä toimiin niin hyvin kuin noissa flexi-autois

                        Comment


                          #13
                          Niin, Saabilla kun on ollut perverssi taipumus aina tehdä hommat niin kuin haluavat, vaikka sitten itse jos ei markkinoilta sopivaa ja heidän mielestä toimivaa löydy. Tässä tapauksessa siis ikioma ECU Trionic, joka osaa myös nakutunnistuksen ionivirroista jne, osannut jo 90-luvun alkupuolelta ;)

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä niitä toisiakin länsinaapurin autoja (volvo) tehdään viinapolttoisiksi. Tosin en tiedä onko ketään vielä siemensin eculle sitä tehnyt, kun kyseessä on ollut aina hieman tehokkaammat laitokset mistä olen lukenut. Näissä tapauksissa on taidettu käyttää kahta softaa, mitä vaihdellaan tankin sisällön mukaan.

                            Comment


                              #15
                              Onhan näissä uudemmissa Audeissakin laajakaista, mutta saako sitä toimiin niin hyvin kuin noissa flexi-autois
                              AEB käymään e85:lla
                              Itse olen yrittänyt puhua/todeta/kysellä alkuperäis kysymyksen äärellä...

                              Onhan näissä uudemmissa Audeissakin laajakaista, mutta saako sitä toimiin niin hyvin kuin noissa flexi-autois
                              Nettiautossa pari uudempaa myynnissä ja myyntiilmoituksessa ilmoitettu molemmat viina ja bensa polttoaineena. En tiedä uudemmasta sanoa enkä vanhemmastakaan kovin paljoa.

                              Comment


                                #16
                                Ongelmahan ei ole saada käymään kunnolla joko bensalla tai re85:llä. Ongelma on saada toimimaan satunnaisella seoksella tankissa.

                                Laajakaistainen lambda osaa kyllä kertoa seoksen ECU:lle, mutta mitä ECU tekee havaittuaan väärän seoksen ja pääteltyään siitä, että nyt ollaan pielessä pahasti. Jos ECU:n adaptaatiot saa laajennettua kummankin käyttöön, ei ongelmia ole, harvoin se auto kumminkaan täysin jäässä on kun tankataan ;) Toki todella kylmässä viinastartissa pitää polttoainetta syöttää sitten ihan perkeleesti, että käynnistyy höyrystyvällä osalla (sillä 15% osuudella bensaa), heti kun lähtee käymään palotilan lämpöhän nousee kuin raketti ja etanolikin rupeaa höyrystymään.

                                Viinakäytöllä käytetyssä autossa pitää lisäksi ottaa huomioon Etanolin pesuvaikutus, irroittaa meinaan ihan varmasti kaiken paskan mitä koneeseen on kertynyt.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä adaptaatiorajat (tietysti) ovat muutettavissa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jokos Porkkis on ohjelmia väsännyt etanoolille? Onnistuuko edes tommoseen D3 kasiin? suuttimet kai se ainakin vaatii.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei oo edelleenkään kuin yksi rs2 tehtynä ja sekin jo pari vuotta sitten vai onko kohta jopa kolme. Onnistuu periaatteessa joka vehkeeseen moottorinohjauksen puolesta, mutta optimaaliset kylmäruokinnat on se potentiaalinen ongelma.
                                      Suuttimissa pitää olla varaa noin 35% eli käytännössä hyvin usein ne pitää vaihtaa.

                                      Omat harrasteet alkaa heti käymään viinalla, kun tähän kaupunkiin tulee aine tarjolle.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jos kerta tolle sekakäytölle ei pitäisi olla mitää esteitä laajakaistallisessa autossa, niin pitääkin pistää harkintaa käyttiksen alkoholisoiduttaminen, kunhan löytyy soppeli softaaja.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Suurin ongelma taitaa syntyä siinä vaiheessa, kun lambda alkaa näyttää väärin. Korjauskertoimet kun on vedetty niin isoksi, niin taitaa olla ihan todellinen mahdollisuus ahdetun moottorin sulattamiseen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Olikos kukaan tilannut boxeja virosta onnistuneesti?

                                            [COLOR=#0066cc]http://e85kits.com/[/COLOR]

                                            Eivät vastaile ainakaan sähköpostikyselyihin, tuleneeko toimitukset perille. Onko kokemuksia?

                                            Comment


                                              #23
                                              En kyllä koskis pitkällä tikullakaan, siis tuo muuttaa vain suuttimen aukioloaikoja suoraan suuttimelle eculta saadun suutinohjauksen perusteella?... aika mahtava säätöpiiri.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja harrastelija Näytä viesti
                                                A8 4.2 ainakin kannattaa vaihtaa viinalle. RE85 maksaa 0,999 ja 98E5 1,686. Vaikka kulutus nousisi sen 30%, niin vielä silloinkin kannattaa ajaa viinalla.

                                                Laskennallinen co2 laskee 80%, eli vanha co oli jotain 300g/km, nyt se on 60g/km. Todellista ekoautoilua siis! Vielä kun verottaja ottaisi tuon huomioon. Silloin veron määräkin olisi vain 19e/vuosi.
                                                Liekkö joku tehnyt moista muutosta? Miten onnistui?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mikä on muutoksen syy? Eikö tule vaan halvemmaksi / helpommaksi ajaa 98 E5 ja se on terveellisempääkin koneellekkin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitäs muutoksia 2.8 ack koneella olevaan passattiin (vm97) pitäisi tehdä että kyseisellä litkulla voisi ajella ja kuinka paljon muutos tulisi maksamaan?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Suutimet ja softa ainakin uusiksi. Suuttimet varmaan 300...400€ noin hihasta ja softa kustomina, riippuu ihan tekijästä. Kai tuon tonnilla tekisi koko muutoksen, ehkä.

                                                      Tuossa ei vielä ole huomioitu PA-linjan osia, josko siell äon materiaaleja, jotka eivät siedä alkoholia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Omegalla ajettu nyt ilman flex-fuel boxia RE 85 polttoaineella suhteella 50/50 E95/RE85. Toimii normaalisti ja ei ole ilmennyt minkäänlaisia häiriöitä.

                                                        Flex-fuel boxi on tilattu ja sen jälkeen ajellaan puhtaasti RE85 polttoaineella. Jos tilaatte boxeja huomioikaa, että niissä on moottorilämpötilan tunnistava anturi.

                                                        Seuraavaksi testaan RE85 seosta kaasari 1.8 s Aadiin. Mitenkähän käy???

                                                        RE 85 hinta 0,989 eur ja tavan bensa 1,789 eur.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Siis etkö ole tehny omegaan mitään muutoksia? Jos et ole niin kyllä kokeilen samaa itsekkin passattiini

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En ole tehnyt muutoksia Opeliin. Flex-fuel palikka tulossa ja siirryn kokonaan RE 85. Aloitin kokeilemalla ensin pienillä määrillä etanolia.

                                                            Kokemusta ei ole itsellä Audeista ja volkkareista vielä RE 85 suhteen, mutta kohta on siitäkin.
                                                            Yhdellä foorumilla oli kokemuksia:

                                                            http://re85-muunnos.wikidot.com/foru...-re85-tankkaus

                                                            ja toisella
                                                            http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muu...a-autossa.html

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X