Niin tarkoitin siis että kun toinen akseli killuu ilmassa niin siinä vaiheessa voi vähän jarrulla antaa sitä torsenin tarvitsemaa vastavoimaa. En kritisöinyt vatasen jalkoja :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Torsen <> Haldex (Quattro vs. 4MOTION)
Collapse
X
-
e-gasin "hätäkatkaisussa" on seuraava logiikka:
-Jos painaa ensin kaasun, sitten jarrua -> katkeaa
-Jos painaa ensin jarrun, sitten kaasua -> ei katkea
Eli kyllä tuo kikka toimii uudemmissakin, jos painaa ensin jarrua, ja sitten vasta kaasua.
Comment
-
Onko kukaan Haldex-autolla ajeleva kokeillut tälläistä tai vastaavaa:
http://www.thettshop.co.uk/performan...product=600427
Comment
-
Vaikuttaa pahalta. ToniH: Mainitsitteko asiasta, mitä myyntiedustajat sanoivat?Ajoin viime talvena A3 3.2 Q rattivaihdehärpykkää parin päivän ajan. Jääradalla tuli semmonen kokemus, että varttitunnin ajamisen jälkeen auto muuttui täysin etuvetoiseksi. Puolen tunnin jäähdyttelyn jälkeen systeemi rupesi taas toimimaan. Kaveri ajoi samanlaisella mutta manuaalilla ja sama efekti. Ei oikein vakuuttanut.
TeroV: Oletko huomannut vastaavaa? Oletan että olet pyörinyt ainakin eräällä tietyllä jääradalla jonkun kerran :)
Comment
-
Auto lähti kerran pihasta karkkuun kun käsijarru ei pitänyt ja vaihde ei ollut päällä. Tuloksena oli se että auto oli perä edellä ojassa ja eturenkaat melkein ilmassa.ei se keleen Torseni tosiaan siirrä yhtikäs vääntöä kun etupyörät oli puhtaasti tyhjän päällä
Kokeilin aluksi pienellä kaasulla ja silloin vain etupyörät pyöri tyhjää. V-käyrä alkoi päässä nousta ja polkaisin kaasua todella reilusti jolloin auto lähestulkoon hyppäsi pois ojasta. Eli ainakin tuossa tapauksessa auto siirti vetoa taakse kun hanaa antoi reilusti.
Kun auto oli taas normaalisti parkissa aloin katsella tuliko mitään vaurioita niin huomasin että kytkin tuoksahti aika reilusti, ilmeisesti tuommoiset lähdöt ei kytkimelle tee hyvää?
Onneksi tuolla kertaa ei tullut mitään vaurioita autoon eikä sivullisiin ja nyt muistaa laittaa sen vaihteen päälle käsijarrun lisäksi.
Comment
-
Todennäköisesti vastaus löytyisi jostain noista linkeistä, mutta ei vaan pää kestä lukea kaikkia läpi yhdeltä istumalta. Siis kysytään viisailta. Miten näissä vanhoissa torseneissa (kuten omani) Jarrutuksessa veto jakaantuu? Kaverini epäili, että vedon on pakko hävitä takaakselilta jarrutettaessa. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin torsenissa ei katoa veto kummaltakaan akselilta kokonaan koskaan.
Comment
-
Kun jarrutetaan niin eihän siellä ole "vetoa". Mikäli ylipäänsä ymmärsin kysymyksesi, niin eihän se voiman jako tietysti mihinkään katoa, ja ei se peräpään "veto" katkea koskaan. Miksi katkeaisi? Jarrutustilanteessa taas missä etupää on lukossa ja takapää vielä pyörii, on ihan normaalia keskitasauspyörästön toimintaa. Siksihän se siellä on olemassa.Miten näissä vanhoissa torseneissa (kuten omani) Jarrutuksessa veto jakaantuu? Kaverini epäili, että vedon on pakko hävitä takaakselilta jarrutettaessa. Mutta mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin torsenissa ei katoa veto kummaltakaan akselilta kokonaan koskaan.
Comment
-
Teoriatasolla kyllä, mutta lieneekö kukaan koskaan toteuttanut. Mitä ajat tällä takaa, ja miksi haluaisit eroon torsenista?onko torsenilla varustetuissa VAG-laitteissa mahdollista päästä torsenista eroon (vaihtamalla keskitasauspyörästö/luistonrajoitin, vaihtamalla vaihdelaatikko, jookin muu/mikä)?
Comment
-
Niin meinaat vissiin että voisi muuttaa voimanjakoa, esim. enemmän takapainotteiseksi? Noita torseneja on eri malleja olemassa, ja myös sellaisia pre-loaded malleja joissa on jousikuormitetut kitkalevyt välissä. Samoin sitä voimanjakoa voi muuttaa niillä tasauspyörästön matopyörien nousulla, mutta en tiedä mistä ko. osia saa ja kenellä olisi käytännön kokemusta asiasta. Viisaammat jatkakoon.että olisi enempi kivaa ajaa (lähinnä suljetuilla radoilla).
Comment
-
lähinnä sitä ajan takaa, että keskitasauspyörästö/luistonrajoitin sallisi jonkinverran pyörintänopeuseroa etu- ja takapyörien välillä ennenkuin momenttia alkaisi siirtymään enemmän hitaammin pyörivään päähän -> kaasulla olisi helpompi hallita sivuluistoa (ei tarvitsisi voimalla yrittää pitää kaikkia pyöriä irti alustasta(ainoastaan takapyöriä)).Niin meinaat vissiin että voisi muuttaa voimanjakoa, esim. enemmän takapainotteiseksi?
Comment
-
melkoista möykkäämistä.
itse olen ajatellut sen näin, että minä ajelen quattrolla koska tykkään siitä että se on tehty raudasta.
saattaa tuo urSsi vähän puskea jos ei huomaa heilauttaa sitä kahvalleen hyvissä ajoin.
liikkeelle lähdöissä ja suoraan etenemisissä se neliveto punnitaan ("normaaliajossa").
kaikkialle on päästy mihin on meinattukin ja puskenut on ja yllätyksiäkin on tullut, kun ei olekaan kitka ollut sitä mitä luuli(ja nilkkaa tarjottu liikaa). hauskempaa se on kuitenkin aina ollut kuin millään vajaavetoisella koskaan, ja ennen kaikkea helpommin hallittavaa. jos haldex kuskit tykkää, että hauskaa riittää, niin paskaakos tässä kinaamaan. ratin taakse leikkimään siitä. hus.
(ja fakta on: mitä huonompi keli, sitä leveämpi hymy)
eiköhän nämä, mikä on parempi jutut ole makuasioita(ja kuuluis hiekkalaatikolle), aika turhaa kikkailla knoppi tiedolla, tuskin täällä kukaan on niin avoimesti ajatteleva, että muuttaisi mieltään "näkemättä" ja kokeilematta.
tuossa länsiväylän loskapaskassa 60km/h matelevaa jonoa 120km/h ohittaessa kyllä tuli mieleen, että olenko minä hullu vai (quattro)uskovainen kun ei vielä edes tunnu liukkaalta. :-)
ps. muistan yhden VR6 golffin, mistä oli "jotain" rikki, ja se oli täysin takavetoinen, eikä se ollut hauska. outo, muttei hauska.
Comment
-
No vaikka siksi, että mielipide on kun p....reikä, jokaisella on omansa. ;)Miksipäs ois suunnitelmat uusiksi menneet, tuollainen eimistäänkotoisin oleva haldex pieksee jumalquattron ihan sata nolla käytöksellään kun kahva edellä mennään. :) Muusta en sitten mitään tiedäkään.
Comment
-
Mulla on ollu 4kpl passat 3bg korista 4motionia eli torsenilla varustettuja. No nyt on toinen passat 3c korista ja haldexilla varustettu neliveto niin voin sanoa kun asun maalla ja tiet aurataan millon sattuu ett molemmilla pääsee. Tossa on yks ylämäki missä oli viime talvena hyvä kokeilla miten haldex toimii,15cm lunta alla jää ja keskelle mäkeä stoppi siihen on jäänny maastureita ja bemareita nelikkona mutta ei audeja/vw torsenilla eikä haldexilla varustettuna ja kyllä haldex niin äkäsee kytkeytyy että autosta tulee neliveto 0.002 sekunnissa ;)
Comment
-
Vähän on vanha keskustelu, mutta mietityttää tuo vaan kun on sanottu että:Alkuperäinen kirjoittaja weesku Näytä viestiMulla on ollu 4kpl passat 3bg korista 4motionia eli torsenilla varustettuja. No nyt on toinen passat 3c korista ja haldexilla varustettu neliveto niin voin sanoa kun asun maalla ja tiet aurataan millon sattuu ett molemmilla pääsee. Tossa on yks ylämäki missä oli viime talvena hyvä kokeilla miten haldex toimii,15cm lunta alla jää ja keskelle mäkeä stoppi siihen on jäänny maastureita ja bemareita nelikkona mutta ei audeja/vw torsenilla eikä haldexilla varustettuna ja kyllä haldex niin äkäsee kytkeytyy että autosta tulee neliveto 0.002 sekunnissa ;)
Pitkittäiskone = Torsen
Poikittaiskone = Haldex
Eiks tuossa passat 3BG:ssä ole kone poikittain ja silti ilmeisesti torsen? Ainakin muistelisin, että kone poikittain voin toki olla väärässäkin.
Comment
-
Vieras
Kyllä se pitkittäin ihan 100%-varmuudella on. (EDIT: Kuten ylempänä moni totesi, piti vaan lisätä knoppitietoutta niin oli hidas... seliseli...)Alkuperäinen kirjoittaja jünther Näytä viestiVähän on vanha keskustelu, mutta mietityttää tuo vaan kun on sanottu että:
Pitkittäiskone = Torsen
Poikittaiskone = Haldex
Eiks tuossa passat 3BG:ssä ole kone poikittain ja silti ilmeisesti torsen? Ainakin muistelisin, että kone poikittain voin toki olla väärässäkin.
Tuo jako pätee aika hyvin edelleen, joskin poikkeuksia on etenevissä määrin:
- Uudet pitkittäiskoneiset ovat Torsenin sijaan crown gearilla (RS5, A6, A7...), joka tarkoittanee sitä että Torsen on kuopattu
- Pitkittäisissä on ollut myös Haldex- (Bugatti Veyron) ja visko-toteutuksia (R8)
- Vanhat mallit toki erikseen...
Comment

Comment