Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyvuodot 2,2 20V t

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljyvuodot 2,2 20V t

    Vaihtelin tuoreena lötkön omistajana venakopan tiivisteen kun vuosi niin jotta tiputteli tippoja maahan asti. Vähän testiajoa ja edelleen näyttää olevan märkä samasta kohtaa, eli jakopään puolelta ahtoputken vierestä. Onko tuohon joku erityinen kikka jolla ölpät sais pysymään moottorin sisäpuolella? Liimaa väliin vai? Uus tiviste on alkuperäisosa joten tuskin on siinä vika.

    Miten yleistä on vuodot muualla, esim. kansipahvin välistä? Koneen etuosa on märkä, mutta aluksi epäilin sen johtuvan juurikin venakopan tiivarista. Kuitenkin tippoja tulee aikalailla, joten tuli mieleen että entäs jos se onkin jotain vakavampaa?!

    Pari päivää takana ja nyrkit&pihamaa rasvassa, toivottavasti tämä ei ole quattromiehen arkea...
    Mut hyvin se kyllä sysää, että toivottavasti se on normaalia arkea :)

  • #2
    Varmista nyt aluksi ettei hydrauliikka sylje öljyä jostain konehuoneen toisesta nurkasta. Itse erehdyin tekemään parikin vikadiagnoosia jotka yllätys paljastuivat G002000:n aiheuttamiksi... :)

    Comment


      #3
      Ettei olis nokka-akselin stefa tullu tiensä päähän?

      Comment


      • #4
        Ja jos jakohihna on öljyinen, on se syytä vaihtaa samalla.

        Comment


        • #5
          Huohotin kun menee tukkoon,niin vuotoja ilmaantuu aikalailla :/.

          Comment


          • #6
            Nokan stefat on vaihdettu kuulemma 5tkm sitten hihnanvaihdon yhteydessä, hihna ei ole öljyssä. Eikä konehuone muutenkaan, mitä nyt siitä venakopan kulmasta mehii. Täytyneepä tsekata se huohotin. Siinä putkessa ainakin on joku teippivireistys... Tietysti pitää myös kattoa ne stefat, kun eihän noista koskaan tiedä. nimimerkillä joskus vokkelossa kesti tarvikeohjurikumit 100km, orggikset on melkein ikuisia :)

            Comment


            • #7
              Mulla tulee myös hiukan (siis todella vähän, mutta vuotaa kumminkin) venakopan tiivisteen välistä, apukuskin puolelta takanurkasta.
              Kansihan tehtiin viime kesänä, ja kasattiin uusilla tiivisteillä...

              Comment


              • #8
                Venttiilikopan tiiviste on yksi asia, mistä ei kannata säästellä: nykyään aina, kun pitää koppa avata, laitan tilalle kumisen, jos sellaista ei siellä ennestään ole. Maksaa lötköluokan autoon kait alle kympin.

                Comment


                • #9
                  20v koneeseen ei muuta ole ollutkaan.

                  Comment


                  • #10
                    Juu, kumiahan tuo.

                    Comment


                    • #11
                      Nonii, tein sen venakopan tiivisteen vaihdon uudestaan. Tosin sillä samalla 2päivää "vanhalla" tiivisteellä, lisäksi hieman tiivistemassaa sinne jakopään puoleen. Pienoisen testilenkin jäljiltä näyttäisi pitävän.

                      Mutta ei se maahan tiputtelu siihen loppunut. Ahtimen öljynsyöttöputki vois olla seuraava epäilyn kohde. Mitähän kaikkea joutuu purkaa jos sen haluais ottaa irti tutkiskelua varten?

                      Miten muuten mahtaa lähteä hammashihnan koppa pois? Siinähän ei ole kuin 2 mutteria mutta jotain muutakin täytyy ilmeisesti irroitella että kopan saa sujautettua pois paikoiltaan? Ei enää tässä vaiheessa iltaa jaksanut alkaa kokeilemaan ja puolta autoa purkamaan, kun täällä se informaatio varmasti on kätevästi saatavilla...

                      Comment


                      • #12
                        Pitää otta hytikkapumpun hihna ja sen hihnan "laahain" myös.
                        Öljynsyöttöputkeen pääset varmaan aika hyvin käsiksi kun puret imuputken turbon ja määrämittarin välistä pois ja mitäpä siinä muuta onkaan edessä.

                        Comment


                        • #13
                          kiitoksia taas. Mut eikös se öljyputki sujahda siitä hammashihnan kotelosta sisälle ja sieltä ties minne?!

                          Comment


                          • #14
                            Se on vesiputki joka menee hihnakotelon takaa. Öljyputki nousee suodatinjalasta.

                            Comment


                            • #15
                              jos moottorin keula on märkä -> oljypumpun laippa siinä kampiakselin ympärillä on usein aika löysässä, vuotaa siitäkin välistä

                              Comment


                              • #16
                                Se on vesiputki joka menee hihnakotelon takaa
                                Jaa, no sitten se on vesiputki joka vuotaa öljyä :D
                                Eipä tullut niin tarkkaan katottua, muuta kuin että se putki on märkä -> johtopäätös että se olisi mahdollisesti murtunut öljyputki.

                                oljypumpun laippa siinä kampiakselin ympärillä on usein aika löysässä, vuotaa siitäkin välistä
                                Eikös tämä ole aika alhaalla? Tietysti tokihan se kuuma öljy kulkeutuu vähän jokapaikkaan ja leviää ympäriinsä, mut jotenkin tuntuis että fuskais ylempää. Tosiaan se ahtimen vesikiertoputki, pakosarjan seutu ja siitä alaspäin on märkää. Pitänee yrittää pestä se tässä jokupäivä ja kattoo sitten että minkämoinen noituminen alkaa korjauksen kanssa. Sikäli kun vuotoa kovin helposti pystyy paikantamaan noin ahtaassa ja piilotetussa ympäristössä...

                                Comment


                                • #17
                                  Eihän 200 20V 3B ympäristö ole ahdas. Sain perjantai-iltana yläkautta vaihdettua ohjausvaihteelle menevät paineputken. Ei mennyt kuin 3 tuntia... :) Ko. putki painekasteli jakopään ympäristöä ja vaikutti siltä että vuotoa tuli venakopan ympäristöstä.

                                  Jännää (kopkopkop) paineet palasivat käyttöön, rattikaan ei enää täristä jarruttaessa, ja autochekki on hiljaa.

                                  Jakokoppa lähtee irti kun ne kaksi mutteria (6mm) ottaa irti ja edestäpäin katsottuna yleisesti klo 11 suuntaan varovasti nostamalla, nousee pois. Takaisin menee myös ihan rauhallisella asenteella ja ilman voimankäyttöä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jos tuntuu ahtaalta,niin ainahan voi tehdä tilaa...

                                    Comment


                                    • #19
                                      ^heh, toivottavasti ei tarvii ihan tollaseen savottaan heti ryhtyä :)

                                      Pahasti vaikuttaisi siltä että se on sit kuumiski se nokan stefa. Öljyä valuu jakohihnan peltikotelon ja kannen välistä, ja siitä sitten koneen kylkeä laturille jne. Tulee kannen ja lohkon saumaa ylempää, joten ei onneksi näyttäis olevan kansipaffin vika.

                                      Hihna, rulla ja vesipumppu(kuten myös ne stefat) tosiaan vaihdettu 5tkm sitten. Kyllä v**tuttaa alkaa tekee uudestaan samoja hommia jotka on hetki sitten korjaamon toimesta suoritettu! Mut eikai siinä muu auta kun odotella sopivaa ajankohtaa ja pistää jakopää levälleen. Tarvinneeko mitään erikoistyökaluja homman suorittamiseen, onko asiassa jotain erikoista huomioitavaa/tiedettävää jne?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kyllä teillä siellä C-korissa on vielä vallan hyvin tilaa :)

                                        Jakohihnaa et saa pois avaamatta alahihnapyörää ja se pitää lukita koneeseen sopivalla kalulla, jonka tietysti kätevä jätkä voi tehdä itsekin. Momentti on 450Nm ja henk. koht en suosittele pulttimopoa enkä varsinkaan vauhtipyörän hampailta lukitsemista. Tarkasta alahammashihnapyörän kunto joka tapauksessa, jos on auki!

                                        Comment


                                        • #21
                                          ^Suosittelen. Mulla oli tuossa alahihnapyörässä pahoja halkeamia, ja siihen tehty "kiila" oli murtunut kokonaan.
                                          Onneksi tuli katottua sillon heti kun auto tuli.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos vaihtaa vain nokka-akselin stefan niin alapyöräähän ei ole pakko avata, pelkkä remmin löysääminen riittänee.

                                            Comment


                                            • #23
                                              ^Tuota mietin itekkii, mutta saako hihnapyörän ja kannen/lohkon välisen pellin pois jos alapyörä on paikallaan? Olin eilen kahtovinani että se pelti menis alas asti ja osa ruuveista olis alapyörän takana "piilossa"...
                                              Eihän tuo olis pahakaan rasti jos onnistuis ihan vaan hihnan löysäämisellä ja nokkapyörän irroituksella

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikö siinä pellissä olekin juuri stefan kokoinen reikä nokkapyörän takana, en nyt muista vaikka viikko sitten samaa tiirailin?

                                                Sopivalla koukulla nykäisee sen stefan sieltä pois. Esim. polkupyörän pinnasta tehdyllä tarvekalulla ja ½" putkenpätkä kahvaksi, niin että syntyy eräänlainen T-avain.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vähän Ot, mutta edellisessä (lötkö 2.0 E -87 KP) vaihdoin vuotavan venakopan tiivisteen uuteen kumiseen. Työn jälkeen ajoon ja parin km jälkeen öljyt pellolle. Takaisin kaverin pajalle / kone pesuun, venakopan irroitus jne. Tiivisteestä pois metallirinkulat sekä liimaa väliin- ajoon. Syy: uusi tiiviste ( reijät) ei ollut sopiva venakopan kiristyspinnapulteihin. Olisi pitänyt vaihtaa pinnapultit sopiviin, mitä en hokannut Opetus: Jos ostat erilaisen (uudemman mallisen) tiivisteen tarkasta kaikki asiat.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jorkalla hyvä pointti. Perinteisesti korkkitiivisteen kanssa käytetään olallisia pinnapultteja tai holkkeja pulteissa ja ne eivät siis ole kumitiivisteen kanssa yhteensopivat!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Taitaa muuten jakajakin vuotaa näissä kaikissa 20V malleissa myös...
                                                      Jarikin alkaa näköjään pääsemään Audimiehen arkeen kiinni!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuota mietin itekkii, mutta saako hihnapyörän ja kannen/lohkon välisen pellin pois jos alapyörä on paikallaan? Olin eilen kahtovinani että se pelti menis alas asti ja osa ruuveista olis alapyörän takana "piilossa"...
                                                        Se pelti menee öljypumppuun asti, eli ei jatku alapyörälle asti.
                                                        Eikö siinä pellissä olekin juuri stefan kokoinen reikä nokkapyörän takana, en nyt muista vaikka viikko sitten samaa tiirailin?
                                                        Se pelti loppuu venakoppaan, ja kyllä se puolikuu siinä on niin iso että mahtuu stefan vaihtamaan peltiä irrottamatta. Mulla on projekti ikuisuus menossa,mutta eihän noita muista, nyt kun tallilla kävin,niin katoin noi jutut edes. Mutta varmaankin olen myöhäss ja tämä homma oli jo tehty : )

                                                        edit:
                                                        Se on vesiputki joka menee hihnakotelon takaa.
                                                        Joka sitten tultuaan toiselle puolen muuttuu 5-10cm matkalle kumiletkuksi ja kiinnittyy siihen kannen nelihaaraiseen vesiputkeen(imusarjan alla, siihen missä multisensori ja aftercoolerin sensorikin kiinni+syylärin ylävesiletku) Noita letkujakin(siis se pätkä) on joskus possahdellut,joten kannattaa joskus tarkistella sitäkin jos tilaisuus.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itseasiassa tuo tieto tuli just ajallaan, kiitokset siitä. Tiivisteen vaihto on jäänyt työreissujen ja raksakiireiden jalkoihin, mutta nyt oli tarkotus viimestään vklopun aikana saaha aikaseks.

                                                          Aiemman tiivisteen vaihdon tehnyt liike tarjoutui katsomaan tilannetta, mutta valitettavasti välimatkaa on vaivaiset +400km joten säästyy heiltä vaiva. Kuitenkin asiallista palvelua, että asiasta ei sen suhteen jäänyt paha maku. Tietysti noin tuoreen stefan vuoto ihmetyttää eikä vaihtotyö ihan mahottomasti houkuttele vaikkei iso rojekti olekkaan.

                                                          Jarikin alkaa näköjään pääsemään Audimiehen arkeen kiinni!
                                                          Niinpä, ja ketähän tästä asiasta pitäis syyttää?! tai kiittää... :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Suosittelen. Mulla oli tuossa alahihnapyörässä pahoja halkeamia, ja siihen tehty "kiila" oli murtunut kokonaan.
                                                            Onneksi tuli katottua sillon heti kun auto tuli.
                                                            Sanokaas, että onko noita poksahdellut? Ei kiinnostas vaan hajottaa just rempattua konetta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X