Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autopesun jälkeinen keittäminen->moottorivaurio? (C4/ABC)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autopesun jälkeinen keittäminen->moottorivaurio? (C4/ABC)

    Kävin tuossa äsken pesettämässä auton (pesukatu). Kun kuivailin tiivisteitä & ovien saumoja, jäähdytysnesteen lämpötila nousi 110 asteeseen ja varoitusvalo alkoi vilkkua. Tuuletin ei pyörinyt. Säädin äkkiä sisätilan lämmityksen täysille ja lämpötila laski 90 asteeseen.

    Tarkastellessani tämän jälkeen moottoritilaa, suuri määrä nesteitä oli pamahtanut paisuntasäiliöstä ulos (aiemmasta vajaasta maksimista alle minimiin). Lisäksi paisuntasäiliössä jäljellä olleeseen nesteeseen oli sekoittunut öljyä kuin myös moottoritilaan levinneeseen nesteeseen.

    Nilkutin autolla hissukseen kotiin (muutama kilometri) ja lämmöt pysyivät 90 asteessa. Ajoin auton talliin ja sammutin sen (lämmöt olivat 90 asteessa).

    Kysymys kuuluukin, mitä on tapahtunut ja voiko se liittyä auton pesuun? Vaiko oliko puhdas sattuma, että noin kävi juuri pesun jälkeen? Jäähdytysnesteessä oleva öljy viitannee jonkinasteiseen kansivaurioon. Auto toimi aivan normaalisti ennen pesua. Mitä on tehtävissä/viisainta tehdä nyt? Autolla tuskin voi enää ajaa?

    Kyseessä on siis -93 -mallinen Audi 100 Avant (C4) quattro, moottorina 2.6 V6 (ABC). Autolla on ajettu vajaat 149 000 kilometriä. Ilmeisesti näissä vanhoissa V6 -moottoreissa heikkona lenkkinä ovat olleet esim. kannentiivisteet. Mutta ihanko näin alhaisilla kilometreillä? Auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan.

    Kiitos jo etukäteen kaikesta mahdollisesta avusta. Teksti voi olla sekavaa, syynä väsymys ja hämmästys tapahtuneesta - pahoitteluni siitä. Asialla on todella kiire.

  • #2
    Kuullostaisi siltä että on jäähdytys pettänyt ja kansipahvi(t) mennyt.
    Olisiko mennyt syylarinanturi pesussa rikki?

    Comment


    • #3
      Aika vaikea uskoa että pesu liittyisi asiaan millään tavoin paitsi sillä että kuivailit auto käynnissä ja se toimimattoman jäähdytyksen takia otti ylilämpöä.

      Jos paisuntasäiliössä on öljyä niin peli on aika selvä eli kansia irti.

      Comment


      • #4
        Huonoa tuuria. Voi olla, että pesun kosteus vaikutti lämpöanturiin tai tuulettimeen? Minulla ei ole, monen pesun aikana, ilmennyt mitään erikoista. En ole kylläkään kuivannut tiivisteitä koneen ollessa käynnissä. Kannattaa tarkastaa remontin yhteydessä lämpöanturien toimivuus/ flekti.
        Positiivisesti ajatellen: Kansiremppa ei ole paha homma. Samalla kannattaa vaihtaa mm hydrauliset venttiilinnostajat uusiin noilla km. Remontin jälkeen ajelet taas huolettomia km pitkään.

        Comment


        • #5
          ...ja eikös nuiden koneiden kannentiivisteitäkin ole parannettu alkuvuosien jälkeen. Uudempi ei välttämättä sitten enää petäkään, näissähän on ollut tuota vikaa että yhtäkkiä onkin kuset ja p*skat sekaisin.

          Comment


          • #6
            Kiitos kaikille vastauksista. En itsekään usko pesulla olleen niin suurta merkitystä, ihmetytti vain, kun toimin ihan samalla tavalla kuin aiemminkin pesujen jälkeen. Eli en tosiaankaan ollut sysäämässä vastuuta itseltäni pois, mikäli joku sellaisen kuvan sai alkuperäisestä viestistäni. Yritän vain kuvailla, mitä tapahtui. Auto tosiaan toimi aivan normaalisti ennen pesua ja lämmöt pysyivät normaaleissa lukemissa. Tuulettimetkin pyörivät normaalisti aiemmin eilen.

            Jatkokysymyksiä: Missäpäin pk-seutua kannattaisi vauriot tarkastuttaa ja remppa teettää? Luotettavista ja hyvistä korjauspaikoista ottaisin mielelläni vihjeitä vastaan. Minkä hintaluokan toimenpiteestä on kysymys? Ja kuinka kauan mahtaisi (suurin piirtein) korjaus kestää? Ei ole kauhean kiva, jos autoa joutuu seisottamaan kauhean kauan pajalla/tallissa. Mitä kaikkea kannattaisi samalla laittaa uusiksi? Syksyllä olisi ollut edessä hammashihnan, termostaatin ja vesipumpun vaihto.

            Mutta ilmeisesti remontti kannattaa noinkin vanhaan autoon tehdä(?). Ikävältä tuntuu ja päähän ottaa, mielessä pyörii ajatus kokonaan autosta luopumisesta. Sikäli "hyvältä"(?) vaikuttaa, että öljyä ei kauheasti karannut ja öljytikusta katsottuna näytti normaalilta. Käyntiääni kuulosti normaalilta ja kone kävi kaikilla pytyillä. Voiko autolla ajaa korjaamolle, vai onko hinauskeikka välttämätön?

            Onko muilla ollut noissa kilometrilukemissa vastaavanlaisia ongelmia ko. moottorityypin kanssa? Ja onko kyse vain huonosta tuurista?

            Lopuksi kysymys: olenko tehnyt/teinkö jotain väärin?

            En tunne autoja kauhean hyvin, joten arvelujen ja vajavaisen ymmärryksen varassa toimin. Joka tapauksessa ongelma tuntuu mielestäni suurelta ja kalliilta. Ikävältä tuntuu, enkä edes voi tarkastella autoja kauhean objektiivisesti. Kaikista pienistäkin lisäneuvoista olisin enemmän kuin kiitollinen, pullakahvitkin voisin tarjota jossain tapaamisessa.

            Comment


              #7
              Tuo nyt kannattaa ensin lukea...http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=6083

              Tuo kansien irroitus yms menee melkein siinä sivussa nokkahihnaremontin kanssa. Menisikö pajalla arvioiden n. 4-6 tuntia kauemmin + kansipajan lasku?

              Ja tosiaan samalla kun pata on auki niin vaihtaa ainakin nuo öljynpaineventtiilit http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=5618 niin ei tule venttiilinostimien kanssa jatkossa ongelmia.

              Comment


              • #8
                No niin, asia etenee. Auto on nyt pajalla ja siellä tarkistetaan, onko vain pahvi mennyt. Mitä eroja AAH:ssa ja ABC:ssä on tuon kansi(pahvi)homman kannalta? [OT]Entä muuten[/OT]

                Huomenna menen juttelemaan & pohtimaan tilannetta korjaamon miesten kanssa. Täytyy vain toivoa parasta ja odottaa pahinta.

                Comment


                • #9
                  Miika H.
                  Olisi mukavaa, jos päivittäisit autosi tiedot profiiliisi!

                  Comment


                  • #10
                    Muuten kyllä, mutta auto ei ole minun - kyseinen satku on äitini auto :D. En vain viitsi kauheasti sitä mainostaa, kun se tuntuu herättävän jos jonkinlaisia antipatioita. [OT jatkuu]"Saako" klubiin liittyä, vaikka ei omistakaan Audia... toistaiseksi?[/OT]

                    Comment


                    • #11
                      Saa tietysti.

                      Comment


                      • #12
                        En vain viitsi kauheasti sitä mainostaa, kun se tuntuu herättävän jos jonkinlaisia antipatioita
                        Mitäs antipatioita Audipalstalla profiiliin merkitty Audi 100 (tai mikä tahansa muu rinkelikeula) voisi herättää? Oli se sitten isän tai äidin? Rohkeasti vaan auto profiiliin ja kirjoittaja klubiin.

                        Comment


                          #13
                          Jep, mukaan joukkoon värikkääseen :)

                          Comment


                            #14
                            Moi!
                            Mulla on vastaava ongelma. Kone keitti tyhjäkäynnillä. Löytyikö vika? Itse havaitsin, että lämötila anturi (jäähdyttimen) päässä ei kytke puhaltimia toimimaan. Eli tuo termari menee seuraavaksi vaihtoon.

                            Jäähdytysnesteissä ei ole öljyä. Kone vuotaa öljyä ilmeisesti imusarjan alta peltikannesta (tiiviste siihenkin on vaihdettu jo useasti).

                            Kaverini psaario oli kyllä jo kansiremppaa tarjoamassa vaikka sekin jossain vaiheessa on tehtävä.

                            Comment


                              #15
                              Keittäminen johtui siitä, että tuulettimien anturi (syylarin alanurkassa) ei toiminut. Nyt lämpömittari näyttää ajossa alle 80 astetta vaikka koneessa on 87 asteen termari. Ilmeisesti mittari heittää, koska uusikin 87 asteen termari näyttää samaa lukemaa ajossa.

                              Comment

                              Working...
                              X