Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron voimansiirron häviö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Quattron voimansiirron häviö?

    Istuinpa tuossa ja mietin mitäköhän mahtaa tuossa omassa pirssissä olla nelivedon voimansiirron häviö, noin karkeasti prosenteissa. Joten äkkiä searchia peliin mutta en löytänyt mitään sen kummempaa spekulaatiota. Muistaakseni joskus FFP:n voorumissa ollut tuota keskustelua mutta en nyt sieltäkään löytänyt mitään.

    Joten kommentteja, tämähän ei ole mikään eksakti tiede eikä tärkeä asia joten kaikki esson baarista faktaan on tervetullutta tietoa. Itse muistelisin nelivetojen häviöt olevan siinä 20-40% riippuen nelivetotavasta yms.

    Siinä mielessä mielenkiintoinen tieto koska sehän on pyöräteho joka autoa eteenpäin vie, eikä mikään teoreettinen arvo paperilapulla, esitteessä tai amisporukan röökikeskustelussa :)

  • #2
    Tuskinpa on häviö 40%...
    Ainakin häviö tuntuisi olevan Audissa suhteellisesti pienempi kuin kuplassa, jonka vaihteisto/perä muuttaa moottorin tuottaman pyörivän liike-energian vonkuvaksi ääneksi. =)

    Comment


      #3
      Olisiko etuvetoiseen verrattuna pitkittäismoottorin quattro jotain +5% lisää häviöitä (mutu). Polttoaineen kulutuksessa ero on jotain +0,5 - 1,0 l/100km, eli juuri ei mitään eroa, tästäkin osa tulee +200 kg massan takia, ei niinkään itse voimansiirron osalta.

      Eli kokemusperäistä vertailua:
      1,9 WH '83 2wd sedan audi 100 ( 1250 kg ): ~74kW, 9,5 kaupunki, 8 matka
      2,2 3B '90 4wd avant audi 200 ( 1670 kg ): ~190kW, 12 kaupunki, 9,5 matka

      Ei siinä hurjia tehohäviöitä voi voimansiirrossa olla, johan tuolla rupeaa peränupissa öljyt kiehumaan, jos se 40% kampiakselilta lähtevää voimaa muutetaan lämmöksi. Voimansiirtoa lämmitetään sitten 76kW teholla (heitto). Pitäisi näkyä polttoaineen kulutuksessa. No matka-ajossa tehontarve, jos oletetaan että polttoaineen kulutus on 0,55 l/kWh, on jotain 17-18 kW. Ja WH koneella 14-15 kW. Luvut sisältävät stetsonivakion.

      Polttoaineen kulutuksen ero pitäisi olla quattron ja vajaavetoisen välillä paljon suurempi jos voimansiirron häviöt olisivat merkittävästi erilaiset.

      Comment


        #4
        En tiedä kuinka oikean kuvan saa dynon mittaamasta hävikistä (varmaan niissäkin tulokset vaihtelee) mutta täytyy katella omasta dynokäyrästä S4:n häviö, kun pääseen maailmalta kotiin jossain vaiheesa ;)

        Etuvedossa pyörii siinä 20 paikkeilla, tosin vaihtelua siinäkin löytyy kummasti.

        Comment


          #5
          Dynon mittaamaa häviö on nopeasti laskettuna 24.

          Comment


            #6
            MAHA:n dynossa ~26% eräällä S2:lla häviö.
            Boschin dynossa etuvedolla useammassa mittauksessa aina 12-13%, noin vertailun vuoksi.

            Comment


              #7
              Nyt siis kaikki foorumin Ässä ja ÄrÄssäläiset yksissä tuumin väsäämään sitä takaikkunatarraa: Neliveto SYÖ tehoa

              ;-)

              Comment


              • #8
                Ei nelivetoaudin takaikkunaan mahdu mitään tarroja, koska siellä yleensä lukee sana "quattro".

                Comment


                  #9
                  Noi dynojen mittaamat häviöt tuppaa vaihtelemaan, tekniikan maailman mittauksessa pyöri etuvedoilla yli 20, itse olen etuvedollani saanut 17 ja 20 lukemia.

                  Comment


                    #10
                    Kaima: tarkoittanet näitä meidän kultivoituneita yksilöitä.
                    Ei nelivetoaudin takaikkunaan mahdu mitään tarroja, koska siellä yleensä lukee sana "quattro".
                    Ei noissa tuoreemmissa nelivedoissa lasissa ko. tekstiä näy. ;-)

                    Comment


                      #11
                      Dynohäviö ja häviö ajotilanteessa voivat olla kaksi eri asiaa, ainakin jos rullalla tuleva vierintävastus tulee mukaan siihen häviöön.

                      Yleensäkin se tehohäviö muodostuu vakiosta, sekä pyörimisnopeuden mukana muuttuvasta komponentista, eli raaka % ei oikein kerro koko totuutta. Eikä sillä varsinkaan saa esim AP22-datasta järkevää tehokäyrää.

                      Summa summarum, jos laskee että 85 hepoa pyörillä on 100 kampiakselilla, niin on varmalla puolella, eli ei mene leveilyksi. Sitten Esson baariin kaavaa voi muuttaa tarpeen mukaan. ;-)

                      Comment


                      • #12
                        Essonbaarissa voi sitten leveillä että mulla on 85 heppaa, nimittäin jokaisessa vetävässä pyörässä. =)

                        Comment

                        Working...
                        X