Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko vesipumpun vaihto tarpeellinen? 3.0 TDI, 137 tkm ajettu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko vesipumpun vaihto tarpeellinen? 3.0 TDI, 137 tkm ajettu

    Onko tarpeen vaihtaa vesipumppua, käyttöhihnaa yms. 3.0TDI koneessa kun mittarissa on 137tkm. Kyseessä A6 Qtr vm.2005. Jakopään ollessa ketjulla ei ole oikein tarvetta muuten tuonne sattua.
    Mietin vain tätä koska esim. 1.9TDI koneisessa A4:ssa vesipumppu oli ekassa remminvaihdossa ihan sökö. Onko näissä ketjukoneissa vesipumpun laakerointi öljytilassa? Onko kokemuksia? Ei olisi kiva jäädä tienpäälle pumpun pettäessä.

  • #2
    Ei se niin kallis ole siihen samaan konkurssiin vaihtaa. Ite oon aina vaihdattanut kaikki jos on jakopäätä huollettu. S4 2.7bit hajos termostaatti, vaihdettiin kaikki jakopään osat samalla kun se termari oli siellä hollilla.

    Comment


    • #3
      No ei ookkaan järkee olla vaihtamatta "siinä samalla" mutta kun on ketjulla jakopää niin ei oo sitä "samalla" huoltoa joten pitää viedä erikseen. Lähinnä yritän tiedustella että onko 3,0TDI koneista kokemusta siitä kuinka pitkäikäisiä ne vesipumput ja apulaitehihnat on?

      Comment


      • #4
        Vesipumppu kestää todennäköisesti n. 150-200tkm kuten myöskin hammashihna eli nyt kannattaa pikkuhiljaa alkaa harkita jollei halua tielle jäädä. Hammashihna ainakin on varmasti vaihdon tarpeessa kun ikääkin on jo tuon verta autolla. Ja kyllä siellä on myös hammashihna vaikka onkin ketjukone.

        Comment


        • #5
          Niin siellä taitaa olla kuskin puolen kannesta nokka-akselilta hammashihna pyörittämässä korkeepaine pumppua. Mikähän mahtaa olla tuon hihnan suositusvaihtoväli?

          Mitäs materiaalia tuommosen koneen vesipumpun siipi on? Jos ei vuoda ja on metalli siivellä niin en nää tarvetta vaihtoon.

          Comment


          • #6
            No joo, siellä on siis korkeapainepumpulla hihna. Se nyt ainakin pitää vaihtaa. Pitää vähän tiedustella mitä noi osat maksaa. Kiitokset vinkeistä.

            Comment


            • #7
              Hammashihnan vaihto on melko nätti homma eikä hihna maksakaan kuin n. 30€ (merkkarilla). Itsellä meni nyt vesipumppu vaihtoon ja kilometrejä 184 tkm. Vuotaa nestettä ilmeisesti pumpun kaulalta...maksoi tarvikkeena n. 50€.

              Tuota vesipumpun vaihtoa ei ilmeisesti ole huolto-ohjelmassa?

              moottori on 3,0tdi/ASB

              Comment


              • #8
                Onko 1,9TDi koneessa sama vaihtoväli(~150000?)?

                Comment


                • #9
                  1,9 tdi:ssä vesipumppu vaihdetaan aina jakopään huollon yhteydessä 90 tkm / 5v. Joissakin suositus on 120 tkm, mutta Suomessa 90 tkm..makuasia!

                  Comment


                  • #10
                    juu, mietin vain että oisko se pumppu joka rohisee edessä mutta jotain muuta ehkäpä kun tuon kaavan mukaan vaihtoon olis vielä lähes 50tkm.
                    Mutta ainahan ne voi pettää etuajassa....

                    Comment


                    • #11
                      Omalla kohdalla meni 1,9tdi:ssä laturin vapaakytkin nuilla kilometreillä, mutta se piti resoniovaa ääntä kun moniurahihnaa pompotti ja päristi. Voihan tuo rohina tulla esim moniurahihnan kiristinpyörästä ja jonkin muun apulaitteen pyörän laakerista..kokeilemalla pyöristä laakereita tuo varmaan selviää.

                      Comment


                      • #12
                        Mitäs ammattilaisina olette mieltä, että onko väliä, jos vesipumpun ostaa tarvikkeena vai alkuperäsiosana? Itsellä pumppu vuotaa 116 tkm takana... Laakkosella pumppu maksaa 170€ (mainittiin erikseen, että kannattaa ottaa alkuperäis osana eikä tarvike) + työt päälle n. 250 €. Katselin noita tarkipumppuja ja pyörii siinä 50-100€. Autona toimii AUdi A5 3.0 Tdi Q. :) Kehotettii myös vaihtamaan moniurahihna samalla (olikohan tuolla nimellä...)
                        Viimeksi muokannut Sammakko; 4.6.2014, 10:14.

                        Comment


                          #13
                          Eiköhän joku laadukas tarvikeosa (INA, SKF jne.) ole ihan yhtä hyvä. Mutta niiden hinta taitaa pyöriä karvan satasen yläpuolella, joten hintaero alkuperäiseen ei ole aivan mahdoton. Alkuperäiseen saa vähän paremman takuun.

                          Comment


                            #14
                            Jos on ns laatutarvike osa niin sellaisen voi laittaa hyvällä omalla tunnolla paikoilleen, mutta jos on surullisen kuuluisia kiinan"laatu"osia niin ei,ei ja vielä kerran ei.

                            Comment


                            • #15
                              Juu, made in china (15€) ei tullutkaan mieleen, mutta juurikin noita lähemmäs 100€ pumppuja voipi sitten katsella.

                              Comment


                              • #16
                                En tiedä noista uudemmista vehkeistä, mutta ainakin AEB:ssa vesipumpun siipi, joka vettä pyörittää, on alkuperäisessä pumpussa muovinen, joka kuulemma saattaa ajan kanssa rapistua. Itse 2012 syylariremppaa tehdessä ostin motonetistä samalla tarvike-vesipumpun, jossa se siipi on metallinen, eli kestää...siitä en sitten tiedä, miten laadukas se hihnapyörän laakeri on tuossa, mutta hyvin on toiminut. Mielestäni kannattaa vesipumppua ostaessa varmistaa, että siipi on metallia.

                                Comment


                                • #17
                                  Lueskelin jostain, että a5:ssa on ollut jonkin verran ongelmia noitten pumppujen kanssa ja niitä on kai joskus vaihdeltu takaisinkutsun yhteydessä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Muovisia siipiä vesipumpuissa on käytetty jo yli 20vuotta, itse en niitä karttaisi laadukkaissa pumpuissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      https://www.google.fi/search?safe=of...86.5m3JKZR7TVI

                                      No, suosittelen jokaista lukemaan eri ihmisten kokemuksia muovi- ja metallisiipisistä pumpuista ja tekemään johtopäätöksensä itse. IMO OEM ei ole aina tie onneen. :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Sammakko Näytä viesti
                                        Mitäs ammattilaisina olette mieltä, että onko väliä, jos vesipumpun ostaa tarvikkeena vai alkuperäsiosana? Itsellä pumppu vuotaa 116 tkm takana... Laakkosella pumppu maksaa 170€ (mainittiin erikseen, että kannattaa ottaa alkuperäis osana eikä tarvike) + työt päälle n. 250 €. Katselin noita tarkipumppuja ja pyörii siinä 50-100€. Niin ja auto näkyy profiilissa. :) Kehotettii myös vaihtamaan moniurahihna samalla (olikohan tuolla nimellä...)
                                        Ilmoita auton malli viestissä. Profiilin autot tuppaa vaihtumaan ajanmyötä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          VAG:lla oli joskus vikaantuvia muovipyörällisiä pumppuja kun olivat valinneet materiaalin vähän väärin. Homma on korjattu jo kymmenisen vuotta sitten vaihtamalla muovilaatua.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                            Ilmoita auton malli viestissä. Profiilin autot tuppaa vaihtumaan ajanmyötä.
                                            No problem. Lisätään jatkossa.

                                            @Mika
                                            A5 ei ihan noin kauan ole tainnut vielä olla. :) Jotain ongelmia siis kyseisessä merkissä ollut jossain vaiheessa. Taisi vuotaa juurikin jos oikein muistan ja oli muistaaksen takaisinkutsuja kyseisen ongelman takia.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ainakin alkuperäinen osanumero on vaihtunut useammankin kerran, joten jotain muutoksia osaan on tehty.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jatketaan tähän vielä.
                                                Itsellä nyt 270tkm ajettu ja vesipumppua tai hihnoja ei ole vielä vaihdettu. Ajattelin nyt seuraavan huollon yhteydessä vaihtaa korkeapainepumpun remmin sekä apulaitehihnan, ilmeisesti vesipumppu olisi syytä myös vaihtaa vaikka ei vielä vuodakaan tai muuten oireile.

                                                Onko miten paha rasti tehdä, riittää keulan huoltoasentoon purkaminen? Sitten uskaltaako noita tarvikkeita ostaa, Febi-bilstein lähtisi 60€ ja Hella 90€. Hella lienee ihan laatutuote.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Noista kahdesta Febi.
                                                  Korkeapainepumpun hihna ja kiristin on syytä vaihtaa 180tkm välein, ettei jätä väille.
                                                  Ja jos keulan purkaa, niin samalla se vesipumppukin menee. Vaikka ei noita ole juuri arvinnut vuotojenkaan takia vaihtaa, vaikka on mittarissa ollut yli 300tkm.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei löytyny sopivaa keskustelua tästä aiheesta joten aloitin uuden.

                                                    eli mulla auto ei tee lämmintä hyttiin ollenkaa muutaku antamalla kenkää autolle ja silloinki vaan sen aikaa kun on sukka syylärissä, voisiko vika olla vesipumpussa? Ei nyt ainakaa äkkiseltää tuu muuta mieleen. Termari uusittu.
                                                    millanen homma tehdä? Keula H asentoon ja jakopään remmin takana? Tähän ilmeisesti tarvii erikoistyökaluja?
                                                    onko kukaan teettänyt autokorjaamolla? Hintaa??

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Keskustelua ongelmastasi tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4%C3%A4-pukkaa

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X