Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynpaineanturi ja öljyvuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynpaineanturi ja öljyvuoto

    Tuore Audin omistaja kyselee. Ei ole (vielä) kirjallisuutta aiheesta joten pari kysymystä öljynpaineanturista ja öljyvuodosta. Kohteena Audi 200 jossa 20V 3B-moottori.

    Missä tuo öljynpaineanturi sijaitsee? Tänään ajoonlädön jälkeen teki semmoisen tempun, että vähän matkan ajonjälkeen syttyi öljynpainevalo vaihteen vaihdon yhteydessä ja moottori sammui/pysähtyi, kun oli kytkin pohjassa. Ilmeisesti automatiikka sammuttaa moottorin jos öljynpaine häviää? Näin ainakin toivon, ettei ole se joku toinen vika. Mittarin mukaan painetta on tyhjäkäynnilläkin liki 2bar ja kierroksilla se nousee 3bar asti sekä kylmillä öljyillä hieman enemmän. Em. tapauksessa en tosin huomannut katsoa mittaria paljonko siellä painetta oli. Tarkistin mittatikusta, että öljyä on ja starttasin. Kone lähti käymään ihan normaalisti ja öljynpaineet oli normaalit 2bar eli epäilisin tämän johdosta anturi/johtovikaa.

    Toinen kysymys on sitten aiempaan liittymätön(toivon ainakin niin). Koneen etuosasta vuotaa öljyä ja tänään paikallistin lähdettä. Putsasin valuneet öljyt ja sitten kone käyntiin.



    Nuolen osoittamaa saumaa pitkin alkoi tulla öljyä ja kuvassakin näkyy öljynlämpö(?)anturin hatun päässä tippa. Tuo on koneen etuosassa hanttimiehenpuolella. Kuvasta vasemmalle on laturi. Mitä tuossa kohden on, kun Kampikammiohan taitaa alkaa taaempaa? Joko tuo sama vuotaa tai öljy tulla turbon öljyputkelta. Se putkihan lähtee tuolta ylempää nokkahihnan(?) muovin takaa? Ja saako sitä muovia pois purkamatta kovin helposti? Katselin, että äkkiä joutuu laturin kiinnikkeen irrottamaan ja ehkä jotain muutakin, mutta toivottavasti katsoin väärin.

    Sen verran se vuotaa, että oli tippa sekä tuon anturin hatun päässä kuten myös öljynputsarin päässä ja pohja taaksepäin öljyinen. Auto myös käryää hetken aikaa ajosta pysähdyttyä eli öljylentää myös pakoputkee.

  • #2
    En tuosta koneesta itse osaa sanoa, mutta ainakin A4:ssa anturin vuotaessa (oli ihan laho sisäiset tiivisteet, uutta tilalle) jotenkin öljyt päätyi pakosarjalle -> kärysi.

    Comment


      #3
      Öljynpaineet ja moottorinohjaus eivät ymmärrä toisistaan mitään. Sammui muista syistä.

      Tuo on öljypumpun ja lohkon liitos. Jos todella vuotaa tuosta, niin öljypumpun tiiviste vaihtoon. Samalla työllä vaihtuu sitten kampiakselin stefakin.

      Öljypaineen valo voi nikotella joko anturi tai mittariston juotoshäröjenkin takia. Mittaristoviat eivät kyllä ilmene tuolla tavoin.

      Comment


      • #4
        Joo, itsekin tässä mietin, että taisi se valo syttyä vain sen takia, kun moottori sammui eikä toisinpäin. Sammui vaan niin yllättäen, että tuli tuo ekana mieleen. Tuossa on kyllä jälkiasenteinen käynnistyksen esto, joka tietysti voisi nikotella ja tarkoitus onkin se jossain vaiheessa poistaa se kokonaan.

        Pysyykö tuo väli tiiviinä tiivistesilikonilla vai pitääkö siinä olla massa/paperitiiviste? Nyt näyttäis olevan tiivistesilikonilla tiivistetyn.

        Pumpun irroitus ei taida onnistua keulaa purkamatta, kun mielestäni välijäähytin tulee siihen aika lähelle? Ja jos tuo on pumppu niin kuvassa näkyvä anturi lienee paineanturi eikä lämpötila kuten ensiksi ajattelin?

        Comment


          #5
          Lämpöanturi se on ja paperi sinne orginaalina kuuluu.

          Comment


          • #6
            Näköjään tekee tuota vain kylmällä kelillä. Tänään teki taas. Lämpimillä keleillä tuossa välissä ei.

            Tällä kertaa sammui laakista ajosta ettei ollu vaihteen vaihtokaan menossa. En noista koneista oikein tiedä, mutta vaikka vaihde oli päällä, joten moottori pyöri, niin öljynpaineen merkki syttyi kojelautaan. Mittari kuitenkin näytti, että painetta olisi ollut yli 2bar eikä ollut laskemassa. Yleensä se seuraa varsin nopeasti öljypaineen vaihtelua. Lisäksi kierroslukumittari meni nollaan, mutta se taitaakin olla sähköinen.

            Vaikuttaisi näin äkkiseltään sähköpuolen vialta, kun noin yllättäen tulee. Auto lähti käyntiin hyvin, kun sen siinä lennosta starttas. Sen jälkeen ei oikutellut ollenkaan.

            Kun löytäisi vikakoodipistokkeen niin voisi lueskella ne, kun käsittääkseni tuossa koneessa on jo jotain koodeja saatavissa ECU:lta.

            Comment

            Working...
            X