Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 C5 -00 Multitronic Vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A6 C5 -00 Multitronic Vika?

    Alotetaan sillä että tästä tulee nyt meikäläisen ensimmäinen threadi ja toivottavasti löydän täältä jotain apua ja ammattilaisten neuvoja.

    Elikkäs kyseinen audi A6 2.4 V6 bensa oirelee seuraavasti:

    Lähtee käyntiin kun auto on kylmä
    Ja lähtee käyntiin myös kun auto on kuuma, mutta ku lämmöt on siltä väliltä niin ei lähde käyntiin. En sit tiedä siitä että johtuuko noi lämmöt moottorista vai laatikon öljyistä. Vai mistä se johtuu.

    Oon tehny seuraavia havaintoja kun auto on siinä "tilassa" että se lähtee käyntiin niin mittaristossa oleva näyttö näyttää aina joka pykälässä valkosen laatikon. Mutta kun auto on siinä "tilassa" että se ei lähde käyntiin niin valkonen laatikko näkyy vain R ja D asenossa. Vaikka keppi olisikin P asennossa ei sitä valkosta laatikkoa näy. Eli jokin jossain luulee että vaihde on päällä vaikka keppi olisikin P asennossa.

    Auto on käytetty vikamittaukses ja viaks on ilmenny multitronicin ohjuri, mutta ite mietin että jonku eston se lyö päälle ku ei anna auton käynnistyä. Voiskohan tota jollain tapaa ohittaa jotenki.

    Ja vielä että kun auto lähtee käyntiin niin sitten sillä voi kyllä ajaa siihen asti kun sen sitten sammuuttaa, sit pitää taas oottaa että auto jäähtyy.
    Vielä ei oo tullu kokeiltua jos auton laittaa lohkolämppäriin ja antaa lämmetä että lähteekö se silloin käyntiin.

    Oon lukenu kaikki multitronic threadit mitä vaan löysin täältä mutta ei oikeen apua löytyny niist.

    Nyt jos jollain on jotain kokemusta tai mahdollisesti jotain ideoita mitä kannattais kokeilla niin tänne vaan.

    Kiitos jo etukäteen.
    Viimeksi muokannut Killeri; 3.7.2025, 14:54. Perustelu: Aiheet yhdistetty, puhelinnumero poistettu.

  • #2
    Laatikko on ilmoittanut ohjainlaitteen olevan viallinen ja siitä on hyvä lähteä. Laatikko todella voi estää auton käynnistämisen jos ajoaluetunnistin ei tiedä missä asennossa vaihdekeppi on ja tätä turvaominaisuutta on aika vaikea, jos kohta mahdoton, ohittaa.

    Comment


      #3
      Hyvä arvaus on, että vaihteiston ohjainlaite on viallinen ja se uusimalla/korjaamalla vika korjaantuu.

      Comment


      • #4
        Laatikon ohjaimia korjatessa, yhtenä eteen tulleena vikana on ollut juurikin tämä että laatikko ei tiedä mikä vaihde on päällä.

        Eli vika voi juurikin johtua ohjainlaitteesta...

        Comment


        • #5
          Onko ohjurissa sitten joku lämpötila anturi vai tunnistaako ohjuri lämmt jostain muualta. Ihmetyttää tuo että miten auton lämpö voi vaikuttaa. :O

          Comment


          • #6
            Lämpötilan vaihtelu vain vaikuttaa ohjaimen toimintaan tuomalla esiin vian, ei sielllä sen kummempaa tunnistinta lämpötilalle ole, joka vaikuttaisi auton toimintaan.

            Comment


            • #7
              Kyllähän siellä lämpötiloja mitataan vähintäänkin öljystä. Öljynvaihtokin tehdään niin että oikea öljypinta määräytyy tietyssä lämpötilassa, jota seurataan VAG-COM : lla.

              Ja ennenkuin öljy on toimintalämmöissä niin vaikuttanee myös laatikon ohjaukseen.

              Comment


              • #8
                Ok. No vissiin joutaa lähettää sitten toi ohjuri sercapille. 400€ maksais korjaus. ja sitten kokeilla että mites se auto sit käyttäytyy.

                Kiitos avusta.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                  Laatikko on ilmoittanut ohjainlaitteen olevan viallinen ja siitä on hyvä lähteä. Laatikko todella voi estää auton käynnistämisen jos ajoaluetunnistin ei tiedä missä asennossa vaihdekeppi on ja tätä turvaominaisuutta on aika vaikea, jos kohta mahdoton, ohittaa.
                  Ei tuota mahdotonta ole ohittaa. Vaihteiston älyboksi ohjaa relettä mikä liittyy käynnistykseen. Poistaa releen pelistä niin käynnistyy. Tosin käynnistyy sitte ihan missä tikun asennossa vaan, myös D ja R asennoissa. Kai tuossa releessä on jujuna, että ei pääsis käymään niin, että käynnistäessä auto lähtis liikkeelle (siis jos nyt joku sattuu tuollaista muussa tikun asennossa käynnistämään kuin P). Onhan tuo 5v toiminut ohituksella. Ajoon tuo rele ei vaikuta. Juurikin tuon älyboksin vaihtaminen vaihteiston päähän on hinnakasta hommaa. Olikos tuossa vanhan 1-tien varressa RAM-auto (Röyhkiö tjsp.). Se älyboksi maksoi marmorilla 1350e (keväällä 2008) ja Münchenin vastaavalta tiskiltä ~800e. Vaihto olis ollut nopea ja ihan kohtuuhintainen. Uuden sopeutuksen tarvii jos tuon vaihtaa. Noh, menin halvemmalla ja otin releen pois pelistä.

                  Alkaa tässä tuntua, että otsikon mukaisesta autosta (vm2001, 255tkm) alkaa multi laukeamaan jollain tavalla. Tiedä vielä miten, mutta oireina on pieni jatkuva nylpytys kun ajaa. Voisi luulla, että tiessä on jotain epätasaisuutta, mutta olen parillakin muulla autolla samaa matkaa ajanut ja eivät ne nylpytä samalla tavalla. Tänään sitten tuli uusia yllätyksiä. Moottoritiellä D-asennossa vakkarilla rohkeeta 100km/h niin yht´äkkiä kierrokset hyppää jonnekin 6000 tietämille. no vakkari pois ja kaasun hölläys niin rauhoittui. Nopeus putosi jonkin verran mutta edelleen mentiin eteenpäin ihan maantienopeutta. Seurasin tilannetta ja vaikutti ok. No vakkari taas päälle. Homma uusiutui ja toimin samoin. Ajelin vähän pidemmän matkaa ilman vakkaria ja kun ei mitään oireita ollut niin laitoin taas uudelleen päälle ja nyt pääsin perille. Mikähän tuon yllättävän luistamisen syy oli? Onko kytkin loppu, luistaako ketju ja laipat vai katosiko öljynpaineet vaihteistosta? Kojetaulussa ei pala mitään erikoista ja vaihteiston D on "umpilaatikossa" eli käyttöoppaan mukaan vaihteisto toimii normaalisti. Eikös ne pelkät "reunukset" kirjaimen ympärillä tarkoita, että ollaan jossain safe moodissa ja voi nilkuttaa marmorille?

                  Comment


                  • #10
                    A4 multissa vastaavanlainen pulma

                    Mikä on tämä rele, jonka poistamalla auto starttaa missä kepin asennossa tahansa ja mitä muita toimintoja tähän releeseen kuuluu?

                    Comment


                    • #11
                      Elikkäs tuli hankittua tuollainen Audi A6 1.9tdi (AVF) ja automaattina GHQ (mikäli olen tuon osannut varustelistasta oikein lukea). Edellinen omistaja väitti että vaihteita olisi ollut kuusi eteenpäin, ja voi näin ollakkin en tiedä, kun nyt ei taida edes kahta olla. Mutta ongelmana siis että kun auto on käynnissä vaihteisto ¨sirittää¨ ja jos sillä koittaa ajaa niin se ei vedä juuri ollenkaan. Edellinen omistaja puhui kytkin pakoista, onko näissä ollut sulamisongelmaa? Onko ko. vaihteiston korjauttamisesta kokemuksia ja jos on niin hinta-arviota tuolle kiinnostaisi saada. Uusien vaihteistojen hintojakin voi laitella tänne mikäli niistä kokemusta on. Kyseisen vaihteiston sielunelämäkin kiinnostaa, jos tämä tosiaan on kuusivaihteinen, niin onko uudemman korisen multitronicin kanssa yhtenevä eli CVT-vaihteisto vai onko tämä vielä tippi? Joissakin näissä ainakin myynti ilmoituksessa lukee multitronic... Toivottavasti löytyy järkevä korjaus ettei mennyt hankinta ihan harakoille!
                      Viimeksi muokannut Killeri; 12.2.2016, 08:13. Perustelu: Otsikko korjattu

                      Comment


                      • #12
                        Ensin ostetaan viallinen auto ja sitten vasta tehdään kustannusarvio, käyhän se niinkin.

                        Kyseessä on multitronic eli CVT. Tiptronic vain nelivetoisissa facelifteissä (02->)

                        Comment


                        • #13
                          Kai kuitenkin koeajolla kävit ennen ostoa? Toimiko laatikko silloin ok?
                          Vikakoodit laatikosta ulos, niin tietää enemmän. Multitronicilla pitäs löytyä täältä foorumilta ongelmista.

                          Comment


                          • #14
                            Täytyy kyllä tällä kertaa todeta, etten ollut valveutunut ostaessani kulkinetta. Trailerilla toin kotiin ja ajattelin, että ostan vaan tipin jostakin ja lyön kiinni ja ajelen tyytyväisenä.

                            Onko kenelläkään tietoa noiden laatikoiden sopivuudesta, tai siis mikähän laatikko voisi korvata tuon GHQ:n?

                            Comment


                            • #15
                              Älä laita tippiä kiinni, vaan multitronic. Ja samanlainen GHQ kuin siinä nyt on.

                              Ihan ekana luet vikakoodit vcds:llä ja googlaillen löydät takuulla jotain vinkkejä miten jatkaa. Mikäli se on selkeästi rikki ja sulla on aikaa+tilat, löytyy Suomestakin osaavia korjaamoja eikä se irto-osana tuhansia maksa korjata.

                              Comment


                              • #16
                                Aivan eli nyt ei enää ollut suunnitelmissakaan laittaa tiptronic laatikkoa tuohon, kun selvisi että siinä tuo multitronic onkin.

                                Täytyy irroitella laatiikko pois ja toimittaa huoltoon. Onko kokemuksia hyvistä pajoista? Muutamalle pajalle soittelin tuossa eilen jo ja ainakin pohjanmaalla sijaitseva paja tuntui todella asiantuntevalta ja asiakaspalvelukin oli kohdallaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Haulla löytyy tämä:
                                  https://www.audiclub.fi/audifinns/sh...ltitronic+vika

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kannattaisi lukea ja nollata vikakoodit niin kauan kun vaihteisto on autossa kiinni. Ellei vika ole ohjainlaitteessa niin sen saa ainakin myytyä eteenpäin jos koko vaihteiston hakee purkamolta.
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 12.2.2016, 08:14. Perustelu: Otsikko korjattu

                                    Comment


                                    • #19
                                      Multitronic temppuilee

                                      Itsellä autona myös -04 vuoden a6 2.4 v6, ajettu 155000 ja automaattilaatiko temppuilee sattumanvaraisesti välillä, vaihteisto lienee tuo multitronic.

                                      Kun on lähestymässä risteystä/liikenneympyrää ja alkaa hidastamaan moottorijarrutuksella nostamalla kaasulta jalan sekä pikkuhiljaa jarruttelemaan auton pysähdyksiin, liikkeelle lähtemisessä on ongelmaa välillä.
                                      Kun painaa kaasua, auton kierrokset eivät nouse kaasua painamalla yli tyhjäkäynti kierrosten (auto ei reagoi siis kaasuun ollenkaan) ja auto lipuu vapaalla. Kestää muutamia sekuntteja ennenkuin auto löytää vaihteen ja lähtee liikkeelle normaalisti. Sama homma käynyt myös peruutusvaihteella parkkipaikalla autoa asetellessa, laitettassa D, auto lipui vapaalla hetkisen taaksepäin mäessä.

                                      Myöskin hidastaessa ykkösvaihde vaihde "nytkähtää", eli vaihto ei ole huomaamaton, auto tökkää hieman selvästi vaihtaessa.

                                      Tätä käy siis hyvin sattumanvaraisesti, ei jatkuvasti. Normaaliajossa en ole huomannut mitään normaalista poikeavaa toimintaa vaihelaatikossa.

                                      Vaihteisto ei pidä mitään ylimääräistä ääntä ja vikakoodeja ei löytynyt lukiessa muuta kuin vakionopeudensäätimestä (tämä ei tapahtumakerroilla ole ollut päällä)

                                      Osaako joku sanoa mistä moinen voisi johtua ja mistä apua?
                                      Viimeksi muokannut juissi222; 7.4.2016, 17:10.

                                      Comment


                                      • #20
                                        En nyt muista mikä rele mutta kytkentäkaavion mukaan sillä ei ollut muuta toimintoa kuin tämä saako käynnistää vai ei. Sisältökin oli sellainen. Aikanaan ongelmana oli sellainen, että lämpimänä ei osannut tulkita onko vaihde P/N. D/R asennossa näytti valitun asennon symbolin. Rele esti käynnistämisen. Otin sen pois pelistä ja päästiin eteenpäin. 2014 loppukesästä multitronicin ohjainyksikön korjaus kun ajaminen alkoi olla hyvin hankalaa. Pitkään on toiminut ja vaihdekepin asento on autolla tiedossa.

                                        Nykyiset ongelmat liittyy tuohon nypytykseen. <2000 kierroksen tuntuu selvästi ja mitä hitaampaa ja pienemmillä kierroksilla niin melkein pahin. Jos manuaalivaihdolla pitää kierrokset >2000 niin ei nypytä oikeastaan yhtään. Onkohan tuossa ohjainyksikön korjaus romahtamassa vai oikeasti jotain mekaanista vikaa? 300tkm on tasan täynnä. Mahtaako tuota mekaanista kulumista muuten saada selväksi kuin irrottamalla laatikko?

                                        Mukava laatikko mutta nämä viat on tuskaisia. Nykyään maksaa tuo ohjainyksikkö ihan saksan tiskilläkin 1500e luokkaa. Jostain ne konsernin kiisselihuijausrahat ja sakot on saatava.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eli eli.. 2003 A6c5 3,0 v 6 bensa (ASN) + multitronic asialla..

                                          oireilee seuraavan laisesti! Eteenpäin lähtiessä nykäisee terävästi/rajusti. (Huom siis vain vaihteella 1 liikkeelle lähtiessä muuten kaikki vaihteet menee sulavasti päälle ilman mitään nykimisiä tms) ja Pakki myös toimii normaalisti... Öljyt vaihdeltu huuhtelemalla ja ei vaikutusta.... Mitä menee uusiksi??

                                          Tai vaihtoehtoisesti käykö jostain muusta c5 mallin Audista loota Bolt on perjaatteella..?

                                          Huvittaisi kunnostaa ko auto koska muuten niin helvetin hyväkuntoinen yms..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eteenpäinajokytkimen levyt uusiksi. https://vaihteistokauppa.fi/product/...akset-oem-7kpl
                                            Teetettynä n. 1200€:n homma.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mutta mitäs jos itse alkaa vaihtelee noita levyjä? Ja mitäs tuos täytynee ottaa huomioon jos nuota alkaa ite vaihtelee?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Multitronicissa ei ole vaihteita, se on portaattomasti säätyvä variaattorivaihteisto. Toki käsivalintapuolella on mahdollisuus valita "vaihteita", ne ovat kuitenkin vain ohjelmallisesti tehtyjä välityksiä. Vaihteistossa on kaksi kytkinpakkaa, toinen eteenpäin menemistä varten ja toinen taaksepäin menemistä varten. Se, että liikkeelle lähtiessä tuntuu terävä nykäisy, voi johtua Erkin mainitsemasta kytkinpakan kulumisesta, mutta se voi johtua myös esim. viallisesta MAF-anturista. Jos autolla on ajettu paljon (yli 200tkm) ja MAF:ia ei ole vaihdettu, niin lähtisin itse siitä ensin liikkeelle. Elämänsä ehtoopuolella olevan MAF:n vaihtaminen ei väärin ole muutenkaan, sillä on vain positiivisia vaikutuksia.

                                                Jos itse alat vaihtamaan kytkinlevyjä, niin hanki ensin korjausohjeet esim. ostamalla ErWinistä, tai räjäytyskuvat jostain muualta netistä, jos ne pitää ilmaiseksi saada. Myös SSP:stä on apua, ainakin jos haluaa ymmärtää mitä ko. vaihteistossa ylipäätään tapahtuu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jannekk. C5 on vaihdettu uusi maffi ja ei vaikutusta eikä ko autosta muutenkaan löytynyt vikakoodeja ja arvot ok. Joten kyllä se taitaa tuolla kytkinpakassa olla se lopullinen vika. Multi on sopeutettu jo kahteen kertaan jne. Vika silti pysyy päällä. Vähän se toki parani pelkällä sopeutuksella mutta on silti "terävä" lähtö..
                                                  Mutta koitetaan ottaa loota poijes ja vaihdella levyt ja muut tarpeelliset.. mittarissa vaivaiset 235 tkm

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onko eroa kun lähtee kylmällä moottorilla/vaihteistolla liikenteeseen?
                                                    Tarvitseeko lämpöisenä vähän kierroksia ennekuin hyökkää liikkeelle?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Laatikosta ei ilmeisesti tule mitään vikakoodia?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Holkeri. Nyt aamulla pakkasta (-7) kylmällä moottorilla lähti nyppimällä liikkeelle eli pari kertaa nypäytti. Tässäkin tarvitsi kierrosten nousta 1600rpm asti ennenku edes lupaili liikkeelle lähtöä. Lämpösellä motilla kierrokset noin 900-1100 välillä lähtee liikenteeseen ja jos vähän kovempaa polkasee nyppää.. Ja ei ei anna mitään koodeja moottorista/vaihteistosta.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Omassa multissa oli vian aiheuttajana kytkinpakalle menevä putki mikä on kytkinakselin sisällä, siinä on ohut männänrengas tyylinen tiiviste mikä syö uran vaihteiston puoleiseen pintaan. Seurauksena öljy pääsee karkamaan kytkinpakalta mikä aiheuttaa "kytkinpommi" lähdön aina kun pysähtyy ja lähtee liikkeelle. Kylmällä moottorilla toimi muutaman kilometrin suht normaalisti, ennenkuin öljyt lämpeni.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Audi a6 1.9tdi -03 multitronic onkelma

                                                            ​Moro! Audissa siis vikana, että liikkeelle lähtö on nykäsevä ja luistattaa kytkintä aina kiihytyksessä, joka johtaa LIMP tilaan. Audi toimii silloin tällöin niin kuin vikaa ei olisikaan. Asiantuntija kertoi, että vika on silloin 95% todennäköisyydellä sähköissä. Onko jollakin ollut samallaista vikaa? Vikakoodeja en ole päässyt lukemaan millään hyvällä lukijalla.
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 3.7.2025, 14:33. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X