Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3:n DSG ja Haldex-kytkimen öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3:n DSG ja Haldex-kytkimen öljynvaihto

    Mulla on eka DSG-auto(A3 3.2) alla ja katselin tuossa huoltokirjaani. Jos huoltokirjassa on Longlifehuollon ohella kyllä -rasti kohdassa lisätyöt 60 000 km. niin voinko silloin olla varma että nuo DSG&Haldex öljyt+suodattimet on myös vaihdettu? Eli niiden vaihdosta ei tule mitään erillistä merkintää huoltokirjaan.

    DSG-noviisi kiittää.

  • #2
    Jos huollot marmorilla, käyt huoltokirjan kanssa ja pyydät printin mukaan huoltohistoriasta.
    Jos ei varmuutta, ostat mieleenrauhaa teettämällä vaihdot.

    Comment


    • #3
      8L:n haldex-öljynvaihto 170€ paikallisella Volkkarilla. Ei minusta kauheen kallis, jos ei itse jaksa avata proppua, laskea sitä kahta ja puolta desiä pois ja tuutata uutta romua sisään. Onhan siinä toki suodattimen vaihto vielä. Osat ja öljyt muistaakseni ~50€, ainakin Speediltä tilattuna.

      8P:n sielunelämään en toki ole tutustunut, mutta olettaisin, että ovat sen verran sukua..

      Comment


      • #4
        8P:n Haldexiin menee ~0,7l öljyä ja se täytetään samaan tapaan kuin vaihdelaatikko, eli täytölle ja tyhjennykselle on omat proput. Helpompi homma kuin vanhempaan, mutta silti melko v-mäinen, varsinkin ilman nosturia! Perälle on oma öljy ja omat proput, tilavuus muistaakseni siinäkin vajaa litra.

        Comment


        • #5
          Vähän off topic, mutta kyllä 8L:n haldexissakin on täyttöä varten oma proppu. Näin ainakin omassani oli. Aiemmin tuli tehtyä tyhjennys ja täyttö saman reiän kautta, mutta helpompi tosiaan täyttää oikean reiän kautta.

          Comment


          • #6
            Tehtaan huolto-ohje käskee täyttää poistoreijästä ja pitää propun käsillä. Se toinen on tarkistusreikä, mutta äkkiä se tuntuu fiksummalta täyttää siitä.

            Comment


            • #7
              Saksassa katselin vähän matkan päästä, kun Audi Zentrumissa vaihtoivat TT:n Haldex-öljyt. Tämä siis toukokuussa 2008. Tiimityönä tekivät. Asentajista toinen tuuttasi öljyt sisään alta päin (poistoreikään). Toinen oli vieressä valmiina propun kanssa ja iski propun kiinni heti, kun kaveri vetaisi öljyputkilon ulos poistoreiästä. Tietysti tuossa menee öljyä hukkaan ihan vähän, mutta se ei ilmeisesti haittaa.

              Comment


              • #8
                Itsehän vaihdoin sillai nuo öljyt 8L:ään, että öljyt sisään ja pidetään nokka oikealla kädellä paikallaan ja otetaan toiseen käteen se proppu valmiiksi ja sitten ananasakäämä.

                Comment


                • #9
                  Mitä öljyä tähän DSG laatikkoon on tapana panna? Löysin netistä tällaisen Febi dsg vaihteistoöljy 81264FEBI. Onkohan oikeaa tavaraa? Suodatin kannattaa varmaan sanalla vaihtaa kun tuossa esillä nyt on.

                  Mahtaakohan tuossa tulla ongelmia kun joudun irrottamaan kardaanin etuperän vaihdelaatikosta ja laatikko jää näin ollen öljyttömäksi noin 2-5 viikon ajaksi. Eli kärsiikö laatikko tuosta öljyttömänä olosta pidemmän päälle?

                  Comment


                  • #10
                    Febi dsg on oikeaa tavaraa. Laatikon tyhjänä pito ei ole ongelma, mutta autoa ei saa käynnistää silloin. Sikäli en tyhjäksi varmuuden vuoksi jättäisi.

                    Comment


                    • #11
                      Joo nythän mä vasta hokasin, että nuo ovat kaksi erillistä öljytilaa. Mainitsemani etuperä on siis tämä Haldex-laatikko. Onneksi en ehtinyt vielä valuttamaan öljyjä pois.

                      Comment


                      • #12
                        Nyt on kyllä auto väärinpäin. Haldex öljy ja peräöljy tulee taakse. Niistä kardaaninpuoleinen on haldex. Etuperään, eli tässä tapauksessa kulmavaihteeseen tuli joku 75w öljy muistaakseni ja se taas on siinä mistä etuvetarit lähtee.

                        Comment


                        • #13
                          Meni tosiaan termit sekaisin. Irrotin eilen tuon etuperän eli jakolaatikon elikkä kulmavaihteen. Vaihdelaatikosta tuli öljyt ulos kun veti kulmavaihteen akselin pois. Kulmavaihteestakin valuttaa öljyä, jos laskee lappeelleen.

                          Comment


                          • #14
                            A3 8PA 3.2 - Haldexin ja perälaatikon öljynvaihtohaasteet

                            ​Olisiko vinkkejä, millä työkaluilla kannattaisi koittaa saada otsikon autosta Haldexin täyttöproppu ja perälaatikon poistoproppu auki, kun tuntuu aiemmat omistajat sorvanneen kolot alkuperäisiä isommiksi. Molemmat vielä sopivan ahtaissa/lyhyissä väleissä, ettei meinaa omat työkalut mahtua. Perälaatikon täyttöproppukin oli vissiin sorvaanutunut, mutta aukesi kohtuu hyvin T55 torxilla.

                            Ja millä koodeilla mahtaisi löytyä kaikki neljä proppua uusina? Ei noita kannata enää ehkä takaisin laittaa, kun ne jollakin konstilla auki saa.

                            Haldexin suodattimen kannen oletan saavani auki 24mm hylsyllä, sitä en lähtenyt vielä edes kokeilemaan, kun meni toivo noiden kahden propun kanssa. Ja onneksi uusi kansi tulee suodattimen mukana.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 9.4.2025, 17:15. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                            Comment


                            • #15
                              Nämä ovat hankalia, etenkin kun ovat tuota pienempää mallia osanro N 902 818 02
                              Kannattaa vaihtaa suosiolla kuusiokantaiseen hienokierteiseen M10 x 1 x 10 ruuviin, jos vanhat jollain ilveellä irtoavat.

                              Haldex tyhjennyspropun osanro on N 910 827 01

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos, leoporsti , olikos Haldex täyttöpropun osanro mikä?

                                Comment


                                • #17
                                  Haldexin täyttöproppu on sama kuin perän täyttö-/tyhjennysproput.

                                  Haldex-suodattimen lisäksi kannattaa myös irroittaa esipainepumppu ja puhdistaa sen sihti. Jos pumppu alkuperäinen, voisi sen vaihtoa myös harkita, sillä se on hiiliharjallinen ja kuluu nimim. kokemusta on.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Haldexin täyttöproppu on kyllä joku pienempi ainakin nyt. Kyseessä siis Gen2 Haldex (auto pre-facelift, vm. 2006), lieneekö siinä sitä sihtiä edes?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Korjaan:

                                      Oletin, että perän proput olisivat tätä pienempää mallia N 902 818 02, joka siis sama kuin haldexin täyttöproppu. Näin siis suurimmassa osassa valmistetuista peristä ~2006 >> :
                                      https://keskustelu.vagtech.fi/thread...ldex-gen2.364/

                                      Perän suurempien tulppien osanro on 02M 409 057 ja niitä saa esim. Speediltä:
                                      https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=37995

                                      Ilmavasaraa näyttämällä pitäisi irrota.


                                      Gen2 Haldexissa on kyllä sihti.

                                      Comment


                                      • #20
                                        3C Passattiin kun viimeksi tein niin saattoi olla alkuperäinen suodatin vielä paikallaan. Vastusti se suodattimen kansi avaamista nimittäin 20 vuoden edestä aika lujasti. Lopulta taltalla ja vasaralla hakaten tyyliin 1/82-osakierros kerrallaan aukes.

                                        Siitä 24mm keskimususta lähti vaan se korkki kiertyyn rusetille ennenkun aukes.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X