Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0 TFSI tärisee tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 B7 2.0 TFSI tärisee tyhjäkäynnillä

    Tervehdys.

    Foorumilla näyttää monilla muillakin olevan ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, siispä liityn joukkoon tummaan...

    Ongelma A4 B7 TFSIQ pirssissäni on seuraava:

    Vika ilmaantui heti pakkasten alettua joulukuussa eikä ole hävinnyt sen jälkeen, tosin eivät pakkasetkaan. Tyhjäkäynti kylmänä röpöttää ja vaihtelee välillä 600-800 ja sitten lämpimänä 750-1200. Autoon on vaihdettu lämpöanturi? sekä huohotinventtiili merkkiliikkeen toimesta ilman vaikutusta...

    Vikamuistista löytyy seuraavaa:
    P1545 kaasuläpän käyttöservo toimintahäiriö
    P1093 polttonesteen mittausjärjestelmä2 toimintahäiriö
    P2187 polttonesteen mitt.järj, järjestelmän seos liian laihaa joutokäynnillä
    P0507 joutokäynninsäätö

    Ross-Tech Wiki ehdottaa vikakoodien perusteella toimenpiteitä kaasuläpälle, puhdistusta tai vaihtoa. Jossain ketjussa oli puhetta moottorijarruanturista tms. joka voisi aiheuttaa ongelmia tyhjäkäyntiin.

    Tuo moottorijarruanturi ongelma voisi hyvinkin sopia tähän minun kulkineen viankuvaukseen, koska juuri samoihin aikoihin kun tuo tyhjäkäyntiongelma ilmeni niin olen huomannut moottorijarrutuksessa olevan isohkon nykäyksen/"porrastuksen". Lisäksi nykäyksiä on niin ikään satunnaisesti ilmennyt 80-90km/h vauhtia ajettaessa.

    Jos jollakin on/on ollut vastaavaa ongelmaa tai tietoa ongelmasta, niin korjausvinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

    #2
    Villinä kysymyksenä, miksi mietit moottorijarruanturia kun auto pukkaa koodia kaasuläpästä? Kuulostaa omaan korvaan vähän samalta kuin rupeisit epäilemään että tankki vuotaa bensaa vaikka koko konehuone on öljystä märkänä....
    Eli suosittelen aloittaamaan korjaukset vika koodien mukaan.

    Comment


      #3
      No jos viallinen kaasuläppä aiheuttaa sitten tyhjäkäyntiongelmia, niin voiko se lisäksi aiheuttaa nykäyksiä moottorijarrutuksiin? Lisäksi moottorijarrutus on mielestäni muuttunut "raskaammaksi" tai "tehokkaammaksi"...

      Asiantuntijat auttakaa...
      Viimeksi muokannut Jokke; 16.2.2010, 22:15.

      Comment


        #4
        No niin... Tänään vähän pajalla ihmeteltiin tuota tyhjäkäyntiä. Puntari näytti tällä kertaa seuraavia vikakoodeja:

        P2187 polttonesteen mitt.järj, järjestelmän seos liian laihaa joutokäynnillä
        P0507 joutokäynninsäätö
        P2279 imuvuoto

        Tuo imuvuoto aikaisempien topiccien pohjalta voisi aiheuttaa kyseistä tyhjäkäynnin seilaamista ja myös mitä ihmeellisempiä vikoja, joten täytyy ottaa se työnalle.

        Onkos foorumilaisilla vinkkejä mistä aloittaa, sen kummoisemmin ei suhinoita kuulunut?

        Niin ja se kaasuläppäkotelo otettiin irti ja puhdistettiin, mutta ei vaikutusta...

        MAF rikki?

        Comment


          #5
          MAF vika tuskin on.
          Moottorijarrutuskytkin löytyy kaasuläpästä.

          Vikakoodien mukaan jostain vuotaa ilmaa, tosin on törmätty myös noihin vikakoodeihin ja vika on ollut kaasuläpässä. Perussäätöä onko kokeiltu?

          Comment


          • #6
            Mulla oli vuoden vaihteessa saman tyyppistä ongelmaa, tyhjäkäynti heilui moottorin lämpiämisen jälkeen 700 - 1300 välillä jatkuvasti/tasaisesti. Muistaakseni vikakooditkin oli samanlaisia.

            No, merkkiliikkeessä vaihtoivat huohotinventtiilin ja tiivisteen sekä aktiivihiilisäiliön venttiilin, jotka eivät kuulema toimineet enää normaalisti ja aiheuttivat vian (näin tiskillä siis ymmärsin). Ja eikun taaloja pöytään...

            Nyt toimii!

            Comment


              #7
              Kas, preemium ilmeisesti seissyt polon kanssa parkkiksella vierekkäin :)
              Eiköstähän se ole tuo aktiivihiilisäiliön vena basa, kuten ehkä itse säiliökin jos on tankattu liian täyteen. Toki kannattaa se kaasuläppäkin putsata ja sopeuttaa, jos ei mene perussäätöihin niin sekin sitten vaihtolistalle.

              Comment


                #8
                Mistäs tämä aktiivihiilisäiliö venttiileineen löytyy?

                Comment


                  #9
                  Itse vaihtelin syksyllä aktiivihiilisäiliön magneettiventtiilin samankaltaisten oireiden takia. Kuntoon tuli.

                  Venttiili on letkussa hieman kaasuläpästä jarrutehostimeen päin.

                  Comment


                  • #10
                    Itellä oli samantyylinen ongelma audissa.Lämpimällä koneella tyhjäkäynti kierrokset n. 1200. Paikallinen korjaamo sai auton kuntoon puhdistamalla kaasuläpän ja huohotinventtiilin.
                    Viimeksi muokannut Samppa1; 17.3.2010, 10:37.

                    Comment


                      #11
                      Vaihdettiin tutun autonkorjaajan kanssa tuo magneettiventtiili + 20cm letku, joka lähtee venttiililtä. Vika poistui ja säästyi sievoinen summa, kun ei tarvinnut viedä marmorille arvottavaksi.

                      Alkuperäinen suunnitelmahan Seinäjoen käyttöautolla oli, että ensin vaihdetaan joku johtosarja kaasuläpälle hintaan 500€ (johtosarja 100€ + työ 400€) ja sitten kaasuläppäkotelo hintaan 600€ + työ. Ja sitten voi vain arvailla kauanko vikaa olisi selvitelty ja osia vaihdeltu, kun varaosatiskiltä ei oltu ikinä myity kyseistä magneettiventtiiliä...

                      Muitakin ikäviä kokemuksia liittyy samaan verstaaseen mm 2 kertaa tullut öljyt pihalle huollon/korjauksen jälkeen kotipihaan. Nyt sen viimeistään ymmärtää, että ei autoa ikinä sinne...

                      Mutta ei tästä tämän enempää. SUURKIITOS porukalle vinkeistä, ei olisi ihan heti tullut mieleen etsiä vikaa tuolta.
                      Viimeksi muokannut Jokke; 4.4.2010, 13:55.

                      Comment


                      • #12
                        Minulla kans oli samantyylinen ongelma noin puoli vuotta sitten ja samoja vikakoodeja. Tyhjäkäynti humppasi lämpimällä koneella 1000-1200 kierroksen välillä. Vaihdoin huohotuksen venttiilin kun se alkoi "pihisemään". Tyhjäkäyntiongelma ratkesi, mutta vikakoodeja antoi yhä. Nyt tyhjäkäyntiongelma on palannut ja uusi vaihdettu huohotuksen venttiili alkanut suhisemaan jälleen.

                        Comment


                        • #13
                          Audi A4 2.0TFSI käy epätasaisesti...

                          Seuraavaa ongelmaa löytyi, kun alkoi käydä epätasaisesti:

                          Hieman olen jo yrittänyt etsiä vikaa, mutta tuloksetta.
                          Olikos näissä moottorin käydessä normaalia se, että imupaine on suuri, eikä öljykorkkia saa ilman voimaa irroitettua?

                          Tyhjäkäynti humppaa ja välillä nousee jaksottaisesti noin 1800 kierroksen ja itsestään pudottaen alas alle 700 kierroksen (tällöin käynti on kuin kävisi 3:lla pytyllä. Vikakoodien nollaus tiputtaa myös alas alle 700 kierroksen, mutta samalla käynti muuttuu jälleen epätasaiseksi.

                          Muutamat koodit palautuvat takaisin vikakoodien nollauksien jälkeen.

                          Nämä 2.0TFSI:t ei ole ennestään tuttuja, kun on vain ollut 1.8T koneiden kimpussa :(

                          Sunday,24,October,2010,16:00:57:52853
                          VCDS Version: Release 10.6.1
                          Data version: 20100831


                          --------------------------------------------------------------------------------
                          --------------------------------------------------------------------------------

                          Address 01: Engine Labels:
                          Control Module Part Number:
                          Component and/or Version:
                          Software Coding:
                          Work Shop Code:
                          VCID: 55AA38518573
                          5 Faults Found:

                          004243 - Bank 1; Fuel Measuring System 2: Malfunction
                          P1093 - 008 - Implausible Signal - Intermittent
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 00101000
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 1
                          Mileage: 123424 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 1395 /min
                          Load: 12.2 %
                          Speed: 40.0 km/h
                          Temperature: 69.0°C
                          Temperature: 28.0°C
                          Absolute Pres.: 990.0 mbar
                          Voltage: 13.970 V

                          000665 - Boost Pressure Regulation: Control Range Not Reached
                          P0299 - 002 - Lower Limit Exceeded
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 01100010
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 1
                          Mileage: 123440 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 4260 /min
                          Load: 82.3 %
                          Speed: 92.0 km/h
                          Temperature: 27.0°C
                          Temperature: 11.0°C
                          Absolute Pres.: 990.0 mbar
                          Voltage: 14.224 V

                          008583 - Bank 1; System too Lean at Idle
                          P2187 - 004 - No Signal/Communication - MIL ON
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 11100100
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 1
                          Mileage: 123461 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 1075 /min
                          Load: 14.1 %
                          Speed: 0.0 km/h
                          Temperature: 82.0°C
                          Temperature: 48.0°C
                          Absolute Pres.: 990.0 mbar
                          Voltage: 13.843 V

                          001287 - Idle Control System RPM: Higher than Expected.
                          P0507 - 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 00100001
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 13
                          Mileage: 123464 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 1343 /min
                          Load: 12.2 %
                          Speed: 0.0 km/h
                          Temperature: 84.0°C
                          Temperature: 11.0°C
                          Absolute Pres.: 990.0 mbar
                          Voltage: 14.224 V

                          008825 - Leak in Air Intake System
                          P2279 - 002 - Lower Limit Exceeded
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 01100010
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 1
                          Mileage: 123899 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 899 /min
                          Load: 14.1 %
                          Speed: 0.0 km/h
                          Temperature: 60.0°C
                          Temperature: 12.0°C
                          Absolute Pres.: 980.0 mbar
                          Voltage: 14.351 V


                          Readiness: N/A

                          --------------------------------------------------------------------------------
                          --------------------------------------------------------------------------------


                          Address 01: DTCs cleared
                          --------------------------------------------------------------------------------
                          --------------------------------------------------------------------------------


                          Address 01: Engine Labels: 06F-907-115-AXX.lbl
                          Control Module Part Number: 8E0 910 115 J HW: 8E0 907 115 C
                          Component and/or Version: 2.0l R4/4V TFSI 0080
                          Software Coding: 010C0003180F0120
                          Work Shop Code: WSC 12000 205 64087
                          VCID: 285441A5E281
                          3 Faults Found:

                          004243 - Bank 1; Fuel Measuring System 2: Malfunction
                          P1093 - 008 - Implausible Signal
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 01101000
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 1
                          Mileage: 123900 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 1320 /min
                          Load: 11.8 %
                          Speed: 22.0 km/h
                          Temperature: 78.0°C
                          Temperature: 26.0°C
                          Absolute Pres.: 980.0 mbar
                          Voltage: 14.097 V

                          008825 - Leak in Air Intake System
                          P2279 - 002 - Lower Limit Exceeded
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 01100010
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 1
                          Mileage: 123900 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 789 /min
                          Load: 13.7 %
                          Speed: 0.0 km/h
                          Temperature: 84.0°C
                          Temperature: 27.0°C
                          Absolute Pres.: 980.0 mbar
                          Voltage: 13.970 V

                          001287 - Idle Control System RPM: Higher than Expected.
                          P0507 - 001 - Upper Limit Exceeded
                          Freeze Frame:
                          Fault Status: 01100001
                          Fault Priority: 0
                          Fault Frequency: 1
                          Mileage: 123900 km
                          Time Indication: 0

                          Freeze Frame:
                          RPM: 1024 /min
                          Load: 13.7 %
                          Speed: 0.0 km/h
                          Temperature: 84.0°C
                          Temperature: 27.0°C
                          Absolute Pres.: 980.0 mbar
                          Voltage: 14.097 V


                          Readiness: 0010 0101

                          --------------------------------------------------------------------------------
                          --------------------------------------------------------------------------------



                          Address 01: Engine (8E0 910 115 J)

                          16:24:23 Group 103
                          5.04 bar Current Fuel Pressure
                          109 Fuel Pressure Regulator
                          -374 Adaptation Value elect. Fuel Pump
                          ADP. O.K. Demand controlled Fuel Pump Adapt.

                          16:24:23 Group 140
                          48.0° Quantity Valve closing Angle
                          -30.4° Quantity Valve opening Angle
                          53.1 bar Rail Pressure (actual)
                          01 Quantity Control Valve Status

                          16:24:23 Group 230: Fuel Rail Pressure
                          53.1 bar Rail Pressure (specified)
                          53.1 bar Rail Pressure (actual)
                          -0.09 bar Rail Pressure Difference


                          --------------------------------------------------------------------------------
                          --------------------------------------------------------------------------------
                          Viimeksi muokannut Murre; 9.11.2010, 20:08. Perustelu: Muokattu/lisätty kirjoitusta ja kirjoitusvirheitä.

                          Comment


                          • #14
                            Jatkoa vielä, koska kaikki ei mahtuneet yhteen ja samaan viestiin:

                            Lisänä on vielä tuo P310B koodi.


                            Sunday,31,October,2010,15:22:46:52853
                            VCDS Version: Release 10.6.1
                            Data version: 20100831



                            --------------------------------------------------------------------------------
                            --------------------------------------------------------------------------------


                            Address 01: Engine Labels: 06F-907-115-AXX.lbl
                            Control Module Part Number: 8E0 910 115 J HW: 8E0 907 115 C
                            Component and/or Version: 2.0l R4/4V TFSI 0080
                            Software Coding: 010C0003180F0120
                            Work Shop Code: WSC 12000 205 64087
                            VCID: 285441A5E281
                            3 Faults Found:

                            012555 - Low Pressure Fuel regulation: Fuel Pressure Outside Specification
                            P310B - 008 - Implausible Signal - Intermittent
                            Freeze Frame:
                            Fault Status: 00101000
                            Fault Priority: 0
                            Fault Frequency: 1
                            Mileage: 123900 km
                            Time Indication: 0

                            Freeze Frame:
                            RPM: 843 /min
                            Load: 25.1 %
                            Speed: 0.0 km/h
                            Temperature: 81.0°C
                            Temperature: 36.0°C
                            Absolute Pres.: 980.0 mbar
                            Voltage: 13.970 V

                            Comment


                              #15
                              Huohotinventtiili venakopassa?

                              Comment


                                #16
                                N80 venttiilin toimimattomuus voi aiheuttaa tyhjäkäynnin humppaa. N80 on helposti testattavissa; Kun tilanne ns. päällä, kokeile kädellä tuntuuko venttiilissä liikettä, purista N80 vaikka kämmeneen ;) Jos ei tunnu, niin venttiili on todennäköisesti jumissa tms. Sähköpuoli venttiilissä lienee kunnossa koska vikakoodia ei tule.
                                N80 toimiessaan normaalisti venttiilin liike tuntuu selvästi ja se pitää myös "klipsuttelevaa" ääntä.

                                Omassani N80 oireili vain moottorin ollessa normaalilämpöinen, kylmänä käydessä venttiili tuntui toimivan ok. Ja yleensä moottorin sammuttaminen ja uudelleen käynnistys auttoi hetkellisesti tyhjäkäyntiin.
                                Viimeksi muokannut javo; 8.11.2010, 10:48. Perustelu: kiriviki, lisää tekstiä

                                Comment


                                  #17
                                  ja tuolta kaiken seasta näkyy yksi mikä voi viitata oireiluun. Eli vuoto intake puolella.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla viime talvena vastaava kulkine sekoili vastaavalla tavalla (ja antoi samoja vikakoodeja) aktiivihiilisäiliön magneettiventtiilivian takia. Venttiili jäi auki ja aiheutti imuvuodon. Olisiko tuo samainen N80 venttiili?

                                    Jokatapauksessa helppo testata, eli kun kierrokset on korkealla, lukkopihdeillä letku lyttyyn > kierrokset laskee normaaliin > venttiili vaihtoon.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jep N80 se on, puhutaan Rollen kanssa samasta venttiilistä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vaihdoin huohotin venttiilin ja tiivisteen. Samalla huomasin huohotinventtiililtä lohkolle lähtevän muoviputken olevan hieman halki ja ne katkesi lopullisesti irroitettaessa. Se on nyt huomenna noudettavissa.
                                        Samalla vaihdoin elektronisen by-pass venttiilin uuteen. Joten saa nähdä onko vaikutusta.

                                        Tarvii vielä testata tuo N80 (aktiivihiilisäiliön magneettiventtiili) huomenna, joten kiitos Rolle vinkistä!

                                        Se jäi mietityttään, että mikä vaikutus polttoaineen mittausarvoihin yms, koska siitä herjaa?

                                        Otin samaan pakettiin Laakkoselta myös öljypinnan anturan tiivisteen, jotta pääsee tarkastamaan sihdin öljypohjan kautta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Se aktiivihiilisäiliön venttiili jää auki vaikka kone luulee, että se on kiinni -> liikaa ilmaa imusarjaan -> kierrokset nousee ja laiha seos -> seoksenmuodostusvikakoodi

                                          Comment


                                          • #22
                                            Viallinen muoviletku vaihdettu ja tarkastelin myös hieman vanhaa by-pass venttiiliä. Olihan siellä vihreässä kalvossa reikä.
                                            Tuossa N80 venttiilin toiminassa pikaisesti tarkasteltuna en mitään poikkeavaa huomannut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              A4 B7 2.0tfsi tärisee tyhjäkäynnillä

                                              Eli tyhjäkäynnillä koko auto tärisee, tärinä tuntuu ihan sisällä asti. Jopa koko etupuskuri värisee tämän myötä silmin nähtävin. Tyhjäkäynti on mittarin mukaan n.900rpm. Heti kun kierroksia nostaa vähänkin tärinä tuntuu loppuvan. Tehot tuntuvat normaaleilta.

                                              Autoon vaihdettu 034motorsportin jäykemmän moottorintukikumit, vanhat olivat laskeneet nesteet pihalle. Ei kai näiden jäykempien kumien tulisi tätä aiheuttaa?

                                              Moniurahihnankiristin hyppii aika reilusti. Onko tämä normaalia?
                                              Kiristin ja laturinvapaakytkin ovat myös uusia.

                                              Voisiko vika olla kampiakselinhihnapyörässä/värinänvaimentimessa? Voiko tämän vian todeta muuten kuin uuden osan vaihtamalla?

                                              Auto on lastutettu ja lastutuksen yhteydessä maffi arvot olivat ok, mutta voisiko rikkinäinen maffi tehdä tyhjäkäynnillä tälläistä ? Mitä VCDS maffi lokien tulisi olla tyhjäkäynnillä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vaihdoin tuossa polttoaine suodattimen ja tuo tärinä tuntui katoavan jokseekin kokonaan, tyhjäkäynti oli aiemmin viisarin verran alle 900rpm, nyt viisarin verran yli 900rpm. Ja persdynossa muutos havaittavissa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos tärinä tuli noiden 034 kumien vaihdon jälkeen niin koitas käyttää moottorin etummaista tukea löysällä auton käydessä ja kiristä sen jälkeen uudestaan. Itsellä loppui B6n tärinät siihen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos vinkistä.

                                                    Kuuluuko tämä etutukikumin "kehikko" kiristää ihan vaan "vapaana" olessaan? Vai kuuluuko kehikon nojata kumin ylä- tai alalaitaan?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itse kiristin sen keskelle niin, ettei kumi ottanut mihinkään kiinni, eikä ole tärinöitä ilmennyt.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Juu kiristä nimenomaan niin ettei ota kehikkoon kiinni, siitä se tärinä juurikin tuli kun otti kiinni.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sama ongelma, mutta auto on A6 2.0 tfsi -07.
                                                          Mahtaako samat manööverit auttaa?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vaihdappa huohotin uuteen, itsellä aiheutti juurikin tuota tärinää ja hieman korkeaa käyntiä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X