Mistähän johtuu, kun kylmällä (ajamattomalla, kylmähän se ei ole näin kesällä) autolla ensimmäinen liikkeelle lähtö on tosi vaikea tehdä ilman että auto täristäisi? Täristys on lyhyt ja kun kytkin on nostettu kokonaan ylös ja veto on päällä tärinä häviää. Auton saa täristämään huonolla kytkimen käytöllä lämpimänäkin aavistuksen, mutta normaaliajossa sitä ei huomaa laisinkaan. Voiko olla jo 130tkm ajetusta autosta kytkin menny vaihtokuntoon? Ainakaan se ei luista pätkääkään vaikka kuinka poljettaa isolla vaihteella ylämäkeen. Vai voisiko liittyä jotenkin moottorin kannakkeisiin? Huomasin tätä käytöstä jo varmaan viisi kuukautta sitten, eikä tuo vika huomattavasti ole pahentunutkaan. Kannattaisiko autoa käyttää liikkeessä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B7 2.0TDI manuaali täristää kylmänä liikkeelle lähtiessä
Collapse
X
-
Oireesta johtuva haitta lienee sen verran pieni, ettei liikkeen arvauskoneistoon kannata vielä heittää ropoja. Oireiden muuttuessa kannattaa alkaa vikaa etsimään. Vikana voi olla vaikka kytkinlevy, paineasetelma, kaksoismassavauhtipyörä, kylmäkäyntihäiriöt, joku muu - mikä.
-
Edellinen B7 1.8t 5-vaihteinen teki samaa oiretta kylmänä ja korosti tärinää ylämäkeen liikkeelle lähdettäessä.
Pistin merkille parin B5:sen jälkeen kevyen tuntuisen B7 etupään ja ajattelin että liittyis siihen ja huonoon kytkimen irroitukseen.
Tuli ajeltua laitteella 50tkm ja eipä se pahentunut ainakaan. Luovutin laitteen 125tkm mittarissa.
Nykyinen A6 4f tekee ehkä hieman samaa, mutta olen pistänyt se aamun hätäisen kytkinjalan piikkiin...
Haitta oli minimaalinen B7:ssa ja just huomaa nykyisessä, joten ei tullut asiaa selvitettyä.
Comment
-
Audi A4 Avant 2.0 TDI manuaali
Samaa vikaa. Ostin auton juuri ja en koeajossa huomannut mitään kytkimessä. 151tkm ajettu. Huoltokirja on ja huollot tehty. Kun auto on seissyt yön yli niin liikkeellelähdössä kytkintä luistattaessa tulee voimakas tärinä tai jyrinä. Ajossa tärinää ei tule. Ainoastaan liikkeelle lähdettäessä ja kylmänä. Mikähän mahtaa olla tämä vika. Tässä jo veikkailtiin kytkintä, vauhtipyörää ja paineasetelmaa. Jostain jenkkilän foorumilta löysin seuraavaa:
http://www.tyresmoke.net/forum/audi-...ch-judder.html
Kondenssivedestä kytkinpinnoissa on veikkailtu ja jotain tyyppivikaa.
http://www.honestjohn.co.uk/forum/po...ex.htm?t=35990
Englannissa samaa vikaa ja paikallinen huolto sano vian olevan ESP:ssä.
http://www.audi-sport.net/vb/a4-a4-c...ch-judder.html
Tässä on vastaava vika Audiclubin foorumilla ja ilmeisesti kytkinlevy ollut loppu.
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=42778
Tiedä sitten mikä on mutta todennäköisesti se ei tule itsestään korjaantumaan ja vaatii huoltoa.
Comment
-
Mulla oli työajokkina t5 transportteri ja vähän samanlaista ongelmaa. Etenkin kostealla ilmalla aamulla ensimmäinen kytkimen nosto ravisti reipaasti, kunnes kytkin nappasi kiinni on/off tyyppisesti.
Kaveri valitti samaa t4-portterissa. Hänellä tosin kytkin luistaakin reippaasti, kun tallaa lapun lattiaan.
Muuten kytkin toimi moitteetta ainakin seuraavat 100tkm.
Comment
-
Täristäminen on hissukseen tuntunut lisääntyvän ja tänään kävi moottoritiellä niin, et painoin kutosella kaasun pohjaan about 95km/h vauhdissa (joo, vois pykältääkin) ja aivan aavistuksen tuntui kun kytkin luisti. Eli eiköhän se sieltä ole menossa.
Oikeastaan kun tarkemmin miettii niin auto on ollut himpun tarkka tuosta liikkeellelähdöstä jo tosi kauan. Luulin et olis jotenkin ominaista... ajoin sitten vastaavaa Audia bensakoneella tuossa vähän aikaa sitten ja kytkin toimi kuin unelma. Eli vikaahan siinä on.
Mistä tohon sais jonkun paremman kytkinsetin tilalle? Ehkä vauhtipyörä pitäs vaihtaa samalla semmoseen kiinteeseen...?
Comment
-
Jep, ongelman ratkaisi 1350€. Autoon vaihdettiin Luk merkkiset kaksoismassa ja kytkinpaketti. Tuli muuten todella hyvä ajaa autosta eli tosiaan vikaa oli ollut jo pidempään. Liikkeellelähdöt, 2 -> 1 vaihtotilanteet helpottui ja muutenkin kytkin-vaihteisto yhteistyö oli uudella tasolla. Vanha kaksoismassa oli todella kulunut ja pöydällä sitä pyöritellessä lonksui ihan miten sattuu. Kilometrejä vaihdon kohdalla oli noin 175 tkm. En sitten miettinytkään kiinteetä, kun ajattelin et jos uudella kaksoismassalla menee seuraavat 175 tkm, niin ihan sama. Auto tosin on jo mennyt minulta eteenpäin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja msuomal Näytä viestiJep, ongelman ratkaisi 1350€. Autoon vaihdettiin Luk merkkiset kaksoismassa ja kytkinpaketti. Tuli muuten todella hyvä ajaa autosta eli tosiaan vikaa oli ollut jo pidempään. Liikkeellelähdöt, 2 -> 1 vaihtotilanteet helpottui ja muutenkin kytkin-vaihteisto yhteistyö oli uudella tasolla. Vanha kaksoismassa oli todella kulunut ja pöydällä sitä pyöritellessä lonksui ihan miten sattuu. Kilometrejä vaihdon kohdalla oli noin 175 tkm. En sitten miettinytkään kiinteetä, kun ajattelin et jos uudella kaksoismassalla menee seuraavat 175 tkm, niin ihan sama. Auto tosin on jo mennyt minulta eteenpäin.
Mulla on samaa ongelmaa samoilla kilometreillä B7 3.0 TDI:ssä.
Comment
-
Tuohon hintaan ne kamppeet sinne laitettiin paikalleenkin. Osat tulivat käyttämäni korjaamon kautta. Täällä vähän pohjoisempana on noi tuntivelotukset vielä hieman maltillisempia, joten vaikuttaa kokonaiskustannuksiin. Osistakin sain jotain alennusta tuota kautta hankittuna. Olisko ollut jotain tyyliin kaksoismassa 600€, kytkinpaketti jotain 370€ ja loput työtä.
Comment
-
Jatkoin auton liikkumisturvaa käyttämällä sitä Audicentterissä.
Tärinä häipyi lähes kokonaan ja kytkintuntuma parani huomattavasti. Huollon lisäksi vaihdettiin jarrunesteet ja polttoaineensuodatin.
Kysyin myös jatkoa varten Marmorin hinnan kytkinremontille, 2600€ jos vauhtis menee vaihtoon.
google antoi osien hinnaksi ~900€. Remontilla ei tosin on enää kiirettä koska auto toimii nyt hienosti :)
Comment
Comment