Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Naputusta perästä, C4 Q -96

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Naputusta perästä, C4 Q -96

    A6 C4 -96 Q on alkanut pitää naputusta perästä (ta ta ta). Kuuluu pyörien pyörimisen tahtiin, ajo tilanteesta riippumatta, siis sama kiihdyttääkö, jarrutaako tai vapaalla. Välillä se vähän vaimenee, mutta useinmiten samaa tasaista tatatusta. Vaihdoin yhden väljän vetonivelen, mutta ei muutosta.
    Voiko laakeri pitää naputusta? Nyt on ajettu sen kanssa pari tuhatta km.
    Viimeksi muokannut apuva; 25.6.2011, 23:29. Perustelu: tarkennus malliin

  • #2
    Onko tosi että kaikki ovat lomalla, kun kukaan ei vastaa. Pitää kait vaihtaa vaan niveliä, kun ei muuta osaa.
    Haloo

    Comment


    • #3
      Itellä talvella samanmoista naksutusta ja naputusta perästä. Vaihdoin eka kuskinpuolen perän puoleisen vetonivelen, koska selvästi klappia oli. Napsuttelu ei loppunut siihen, vaan piti myös vaihtaa vänkärin puolelle vetonivel ja peränpuoleinen sekin. Eli aika saman verran osaa kumpasenkin puolen nivelet kulua, kun kilsoja on tarpeeks takana

      Comment


      • #4
        Tasauspyörästön keskitappi liikkunut ja ottaa matopyörään kiinni.

        Comment


        • #5
          Vaihdoin taas yhden vetonivelen ja naputus jatkuu. Tuo mahdollinen keskitappin liikkuminen vie yöunet. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Pitääkö purkaa koko perä jotta asian voi todeta ja miten vaativa ja hankala homma purkutyö on?

          Comment


          • #6
            katso tämä :

            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ight=per%C3%A4

            Comment


            • #7
              Oli tosi hyvä linkki tuo repsan antama. Kuvat selvensi Moukka'Bloukan antamaa vika vikaepäillystä ja ennen kaikkea se vinkki, että vian voi tunnistaa öljyn poistoropun kautta. Ropun kautta katsottuna tappi on ihan näkyvyssä ja mittasin molempien tappien olevan vain n. 1 mm ulkona, eli varmaan mikä kuuluukin. Mitaan naarmuja ei ole, eikä öljy likaista, eikä muruja laatikon pohjalla. Voiko näis todeta ettei vika johdu ainakaan keski tappien liikkumisesta?
              Siis varsinainen vika on edelleen olemassa, naputus vaan kuuluu. Voisiko huonot takaiskarit, tai loppuun ajetut taka jarrut vaikuttaa asiaan? Kokeilen vaihtaa taakse talvirenkaat, jotta selviää onko epätasapainoa renkaissa.

              Comment


              • #8
                Itsellä samanmoinen napse kuulunut jo toista vuotta. Perä myös ulvoo hieman tasaisella vauhdilla ilman vetoa 110km/h nopeudessa pelkästään.

                Voisikohan tuo napse tulla vetareista? Äärimmäisen hankala sanoa, mistä tarkasti kuuluu. Tuntuu tulevan takaa ja nimenomaan hiljaisessa rullailussa ilman, että on veto päällä. Vapaalla rullaillessa napsuttelee.

                ikkunat auki olen kokeillut rullailla, mutta ei se sieltä ulkoa oikein kuulu. Pitänee parkkiksella pistää kaveri kuuntelemaan ja rullailla, jotta saa selville, että mistä toi ääni tulee.

                Comment


                • #9
                  Tätä vähän tutkinut lisää.
                  Voimansiirto ei liene syyllinen, koska napse loppuu, mikäli virrat ei ole päällä. Vetaritkin kolusin läpi, eikä niissä väljää tunnu.

                  Tasaisesti rullaillessa alle 50km/h nopeuksissa alkaa napsua tai kuulua. Napse loppuu, mikäli sammutan auton. Heti kun virrat kytkee napsaminen alkaa. Ei tartte edes käynnistää moottoria.

                  Hyviä veikkauksia? Joku hiilipönttö, bensanpaineensäätö, Kanada?

                  Comment


                  • #10
                    abs rutisee?

                    Comment


                    • #11
                      ABS vois olla yksi, sitä itsekin mietin.

                      Kuitenkaan ei herjaa mistään ja kaikki pelittää. Sensorikehästä pala pois, niin abs kuvitteleel jotain? Pitää talvirenkaita vaihtaessa katella noi kehät läpi.

                      Comment


                      • #12
                        No eipä noita kehiä oikein nää purkamatta. Takalaakerit vaan meni vaihtoon, niin siinä samalla paljastui kuskin puolelta kahdesta kohti poikki oleva kehä. Se on luultavimmin syy napsutteluun.

                        Saako noita kehiä irtaallaan?
                        Käytättää kyllä nivelen joka tapauksessa poikessa, kun on se niin ruostunut kehän alta. Turvonnut niin, että on jo anturistakin hipaissut vähän kärkeä pois.

                        Comment


                        • #13
                          Onko uusia viisaita tullut kehiin? Vuosi on mennyt ja 45 000 km. Vika edelleen päällä. Olen odottanut että jotain hajoais, että vika löytyisi, mutta ei.
                          Sen verran uutta oiretta on tullut, että äänen voimakkuus vaihtelee voimakkaasta lähes äänettömään. Muutoksen aika väli voi olla tuhatkin kilometriä tai yksi pihassa kääntyminen. Joskus, siis satunnaisesti, tuntuu että ääni lisääntyy ja jää päälle voimakkaan kiihdytyksen, tai mutkaan ajon jälkeen. Ääni hiljenee itsestään ilman että huomaisi mistä syystä.
                          Sekin muutos että ääni kuuluu satunnaisesti nyt myös hiljaisillakin nopeuksilla (20 - 50). Silloin se on tavallaan laahaus ääntä = laah, laah, laah.
                          Sekin vielä, että ääni usen lisääntyy renkaiden vaihdon jälkeen, vaikka vaihtaisi saman takarenkaan uudestaan alle.
                          Tietysti kesärenkailla kuuluu selvemmin, sehän on selvä.
                          Ettei ääni sittenkin tule edestä, jos se kiertää jotenkin (kun ajaa äänen nopeudella).
                          Jos kukaan ei keksi mitään, on pakko viimeisenä keinona vaihtaa laakerit ja kehät.

                          Comment


                          • #14
                            Jos kukaan ei keksi mitään, on pakko viimeisenä keinona vaihtaa laakerit ja kehät.
                            Laakerien ja kehien hinnalla saa jo varmaan pari perää purkaamolta jos ensimmäinen ei jostain syystä pelaa.

                            Kokeiles ottaa takapenkin istuinosa pois ja ajella niin hetken aikaa. Jos napse tulee perästä niin ilman penkiä sen pitäisi kuulua paljon helpommin ja terävämmin.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään kävin vaimon kanssa ajelulla uudella asfaltilla ilman taka penkkiä. Ääni ei ollut juurikaan kovampi. Sitten otin ne kaksi kumi tulppaa irti penkinalta "lattiasta" ja kuuntelin stetoskoopin letkun kautta kummalta puolelta kuuluu ja mitä. Ei mitään kuin suhinoita. Stetoskoopin puikolla ääni kuuluu runkoäänenä selvästi enemmän vasemmalta, niinkuin korvallakin.
                              En voi ymmärrää, miten perästä voi kuulua vaihteliva ääniä riippumatta ajotilanteesta.
                              Merkki liikkeessä Lohjalla sanoivat laakerin vaihdon maksavan osineen n. 180 €

                              Comment


                              • #16
                                Mites pyörän laakeri? Tai vetonivelet? Ei se perä välttämättä ole se joka ääntelee.

                                Comment


                                • #17
                                  En ole koskaan kuullut risan laakerin naputtavan, vaan jotain muuta rohinaa kuuluu.
                                  Onko se sensorikehä takana samanlainen kuin edessä? Eikös se kehä ole valettu napaan, niin miten se irtoaa?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tarkoittanet sensorikehällä abs-kehää? Abs-kehä on vetonivelessä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla oli emännän A4:sta mennyt takapyörän laakerista hieman pintaa laakerin ulkokehältä. Se aiheutti tuollaisen äänen. Aluksi se oli kovemmilla nopeuksilla oleva jurinaa, jonka luulin johtuvan renkaista, mutta sitten se alkoi kuulumaan myös hitaammilla nopeuksilla renkaan pyörimisen tahdilla naputtavana äänenä.

                                      Todennäköisesti huomaat sen pian myös klappina rengasta heiluttamalla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tilasin Lohjan Autotalosta laakerinvaihdon 2 viikon päähän. Saa nähdä onko turhaa. Sanoivat varaosa tiskillä, ettei myynti historian mukaan ole yhtään laakeria aikaisemmin myyty.

                                        Comment


                                        • #21
                                          En ole koskaan kuullut risan laakerin naputtavan
                                          Riippuen missä vaurio on niin laakeri voi myös naputtaa. Ulkokooli, sisäkooli ja vierintäelimet. Vierintäelin vaurioista tulee ne naputtavat äänet yleensä. Mutta paha sitä on näin etänä ilman äänen kuulemista sanoa mitään tarkempaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Selvis.. Nyt on päivälleen vuosi kun kun tämän ketjun aloitin. Nyt voin sen lopettaa. Laakerin ulkokehältä oli parisenttiä pintaa pois. Kyllä Audilla on sielun elämä, sillä samana päivänä kun tilasin ajan laakerinvaihtoon hävisi ääni lähes kuulumattomiin. Taisi pelätä lääkäriä!!! Kumma että risa laakeri voi kestää 50 000 km.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X