Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattro moottori/vaihteisto sopivuuskysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattro moottori/vaihteisto sopivuuskysymyksiä

    2.5 R5 TDI 2.2 5v vaihteistoon?
    2.5 R5 TDI 2.5 V6 TDI 6v vaihteistoon?
    Jostain topicista lueskelin että 5 ja 6 pyttyiset sopii kaikki ristiin mutta onko tämä faktaa ja sopiiko bensakoneet/dieselit ristiin?

    Onko quattro 5v ja 6v vaihteistot(80, 90, 100, A4, A6) samoilla ulkomitoilla/kiinnityspisteillä?

    Pystyykö 6v -97 etuvetolaatikon risteyttämään 5v -89 quattron laatikon kanssa jolloin saataisiin 6v quattro-laatikko.

    Suunnitelmana olis vaihtaa 2.5 TDI R5 pata -89 2.2 coupe quattroon.

    #2
    Dieselien laatikoissa on eri välitykset kuin bensakoneiden. Kyllä ne laatikot sinänsä sopivat ristiin.

    Vajaavedon laatikkoa ei voi yhdistää quattron lootaan.

    Comment


    • #3
      Kyllä, niitä bensakoneiden laatikoiden välityksiä mietin myös että sopivat huonosti dieselin kanssa.

      Eli siinä tapauksessa päivitys 6v TDI quattro laatikkoon olisi järkevin.

      Edit: tietty perävälitykset huomioiden.

      Comment


        #4
        Kaikki vitoset, kutoset ja kasit sopii ristiin ainakin 01a- ja 01e perheen laatikoihin. Eli mitä on valmistettu n. 90-luvulta alkaen. 01a aina viisivaihteinen, 01e on tehty sekä 5 että 6 vaihteisia. 01a askit on kaikki kasattu samoihin kuoriin, 01e askit ovat niinikään keskenään samanlaisia mitä tulee kiinnityspisteisiin, jotain muita pikkueroja löytyy mitkä ei vaikuta tähän asiaan.

        Etuvetoaskin toisioakseli on erilainen kuin q-askissa, joten risteytys ei sikäli onnistu. Etuvedon askissa akseli on yhtä puuta, kun q-askissa akseli on ontto ja siellä sisällä kulkee "etukardaani".

        2,5tdi pannun asentaminen coupeen onnistuu sinänsä ihan ok, jos käytät ko. 10v askia, joudut vauhtipyörän ja asetelman ottamaan vanhasta moottorista. Vanhasta moottorista myös koneen korvat ja jotain muuta pikku tilpehööriä. 01e askin sovittaminen coupeen onnistuu kyllä myös, loppupään s2 on tehty 01e askilla. Joten siitä bolt-on osia tai sitten lyhentää kardaanin, valmistaa laatikon korvat itse ja vaihdevivuston. Vaihdevivuston aihiona voi käyttää kaiketi b5 tai b6 korimallien A4 vaihdevivustoa.

        E: tuo välityshomma riippuu ihan siitä, että mitä sen auton kanssa meinaa tehdä. Valtatieajoon toki voi olla vähän lyhyehköt välit bensan askissa.

        Comment


        • #5
          Kiitos kattavasta infosta, tämähän kuulostaa melkein liian helpolta.

          Tietty välitykset saisi olla suhteellisen pitkät, suurin osa mun ajoista on matka-ajoa.

          Comment


            #6
            5v 01A laatikkoa löytyy myös A4 TDI quattrosta, sopinee suoraan Coupen oman laatikon tilalle. Noita A4 laatikoita on monella eri perävälityksellä, 3,89 välitykselle löytyy myös sopiva perä 2,8V6 Coupesta.

            Pisimmät välitykset on 6v 01E laatikossa.

            Comment


            • #7
              Laatikko on nyt tulossa ja on peräisin -97 2.5 TDI A6:sta. Code DPJ final drive ratio 4.11 mutta kutonen pitkä 0.56.

              Comment


                #8
                Jos tuo on peräisin C4-korista, joudut myös hommiin vetareiden kanssa, koska sisemmät laipat on erilaiset coupen orkkis-askissa ja tuossa. C4 tdi sisänivelet ei todennäköisesti sovi suoraan coupen vetareiden booreille, mutta ehkä s2 vetareihin voisi sopia?

                4.11 perävälitys on ihan hyvä, ei tarvi sitä coupen perämurikkaa vaihtaa. Satasen vauhdissa tuollainen c4 a6 tdi kiertää n. 1800rpm joten varsin sopiva matka-ajoon.

                Comment


                • #9
                  C4 korista tuo on peräisin, pitää tutkia vetariasiaa. Moottorinluovuttaja on 6-vaihteinen etuveto C4 A6 -97 olisiko niin hyvää tuuria että siitä kävisi sisemmät nivelet?

                  Comment


                    #10
                    Epäilen että ei. Mutta kannattaa myös tarkistaa siitä etuvetoaskista ne laipat. Nelikon askissa laipat on sellaiset "piparkakun" malliset, joihin sopivia niveliä pikkukorissa ei käsittääkseni ole tehty missään kone/askivariaatiossa.

                    Sen sijaan pyöreällä laipalla löytyy 100 tai 108mm halkaisijaisia niveliä, joista ensinmainitut tuollaisessa coupe quattrossa vakiona, ja viimeksi mainitut s2. S2 nivelet vaatii sitten omat vetarinsa ja niissä on myös ulkonivel isompi. Tämä taas tarkoittaa sitä että nivel ei käy coupen vakionapaan.

                    Helpoimpana vaihtoehtona näkisin 100mm vetarinlaippojen asentamisen siihen 01e askiin, jos sellaisia vaan on ylipäätään olemassa.

                    Comment


                      #11
                      Epäilenpä ettei ole olemassa. S2 etuvetarit ja 7A-koneisesta nilkat+navat.

                      01E:n laittaminen on kyllä kallis tie. Virittämättömän moottorin kestäisi varmaan 01A myös, mutta ehkä edellyttäisi rakentelua ja takaperän vaihdon että saisi hyvät välitykset.

                      Comment


                        #12
                        Niin, mikä lienee projektin tavoite? AEL-moottorista saa aika äkkiä yli 500Nm missä kohtaa kait alkaa olla riski mennä laatikkoja rikki.

                        Comment


                        • #13
                          Muistaako kukaan tuon coupen vetarien boorien lukua? Mulla on hyllyssä kaikenlaisia fordin vetoniveliä 100mm & 108mm laipoilla. Sittenhän tuo selviää kun tuon levittää mutta hyvällä tuurilla voisi saada noita risteytettyä. Tarkoitus on hieman kutitella tuota pannua mutta ei vielä ainakaan alussa suurempaa.

                          Edit: Tutkin tänään laippoja, tuossa mun A6:ssa sekä 01E lootassa on molemmissa piparin muotoiset laipat. Ulkohalkaisija 130mm ja pulttijako 115mm. Ei ollut työntömittaa mukana joten vetarin paksuus jäi mittaamatta coupe/A6. Toivottavasti nuo etuvedon nivelet käy coupen vetarien booreihin, selviää aikanaan.
                          Viimeksi muokannut cosworthman; 12.7.2011, 19:37.

                          Comment


                            #14
                            http://www.glo.it/

                            Tuolta selviää.

                            Comment


                              #15
                              Käykös muuten tuollainen s2:sen 01a laatikko jossa on pyöreä laippa 7A koneisen vetareihin suoraan? Eli onko noissa 7A vetareissa laipan halkaisija tuo sama 108mm kuin s2:sen vai 100mm?

                              Comment


                                #16
                                7a nivelet on 100mm, eli ei käy suoraan.

                                Comment


                                  #17
                                  käykös sitten s2:sen vetari nivelineen tuohon 7A napaan?

                                  Comment


                                    #18
                                    Käy ainakin kaksiosatolpassa eli pulttikiinnitteisissä vetareissa, ulkonivel on muistaakseni tasan sama. Etuveto 7A:ssa on muuten 108.

                                    Comment


                                      #19
                                      Juu, näin on. 7A mallin etunapa on ns. isolla laakerilla jolloin myös boori on isompi eli sama kuin s2.

                                      Comment


                                        #20
                                        Mutta enkös saa napattua nuo laipat 7A lootasta ja vaihdettua siihen s2:sen lootaan? Pitäs kuulemma käydä päikseen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllähän ne käy. Mulla on kyllä pari noita ässän etuvetareita jos sellaiset kiinnostaa. Miksi muuten olet askia vaihtamassa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Omasta, ilmeisesti 7A koneisen laatikosta hajos 3:nen ja löysin tilalle ässän lootan. En noita vetareita tarvii kun saan ne laipat siittä rikkinäisestä askista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tämä projekti on edennyt huonosti mutta muuttunut sitäkin enemmän. Nyt on hommattu lisää autoja elimenluovuttajiksi.
                                              Hieman peräkolaroitu 2.8 coupe q -92 sekä sopivan kokoisella holsetilla/uudemmalla moottorinohjauksella kutiteltu etuveto 100 2.5tdi -91.

                                              Viimeinen suunnitelma on ruuvata -92 coupesta voimansiirto, A6:sta perusmoottori ja 100:sta viripalikat.

                                              Comment


                                                #24
                                                Onko s2 5v ja s4 6v sama perävälitys?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eikö piparkakku laippoihin voisi sorvauttaa kiekot joihin saisi coupen vetoakselien sisäpäät kiinni ?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jatketaan samaan ketjuun.
                                                      Eli harrastus alkaa kääntämään väkisin moottoria pitkittäin mutta moottorityypistä en tahtoisi luopua. Haussa on siis B5Q tai B3/4Q Tuntuu siltä että V6 koneiset olisi halvimpia aihioita... mutta mites tuo nelos koneen sopivuus V6:sen laatikkoon?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=114681

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kappas... Miksiköhän ei ollut tuo osunut silmään. Kiitoksia kuitenkin :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Audi a4 b5 2.5 ja 2.8 kardaani

                                                            Eli onko tossa a4 b5 2.5 litrasessa sama kardaani kun a4 b5 2.8 litrasessa, eli pituudet ja tukilaakerin kiinnitys paikat ja muut toi 2.5 litranen on vuosimallia 99 ja toi 2.8 on vuosimallia 97, eli käykö 2.5 litrasesta kardaani 2.8 litraseen heittämällä molemmat nelivetoja quattroja.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X