Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V8 3.6 pölläyttelee sinistäsavua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • V8 3.6 pölläyttelee sinistäsavua

    Aikaisemmin tuli rivakammassa lähdössä ja paikallaan kaasutellessa lievää savupilveä. Paripäivää sit moottorin ollessa kuuma savutus lisäänty merkittävästi, vähän aikaa jäähdyttyään ei antanut enää minkään laista savumerkkiä. Oisko moottori(männän/öljyrenkaat) tullut tiensä päähän, vai venttiilien kumit kulahtaneet?

    #2
    Heittäsin oman veikkauksen venttiilivarrenkumeille.

    Ps, tervetuloa öljynpolttajien kerhoon ;)

    Comment


    • #3
      kuulostas venavarren kumeilta yhdistettynä väljiin ohjureihin.

      niinjoo, risat venavarren kumit oireilee :
      -moottorijarrun jälkeen savuttaa
      -pitkän tyhjäkäyntiajan (~1min >> ) kaasua polkastaessa tulee ussakkaa kuumalla moottorilla
      -kylmän moottorin sammuttaessa ja uudelleen käynnistäessä hetken päästä tulee startin jälkeen sininen kummitus takaluukkuun

      Comment


        #4
        Samoja oireita. Tosi itellä kolme pyttyä vähemmän.Kilometrit tehneet tehtävänsä.

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja repsa Näytä viesti
          niinjoo, risat venavarren kumit oireilee :
          -moottorijarrun jälkeen savuttaa
          -pitkän tyhjäkäyntiajan (~1min >> ) kaasua polkastaessa tulee ussakkaa kuumalla moottorilla
          -kylmän moottorin sammuttaessa ja uudelleen käynnistäessä hetken päästä tulee startin jälkeen sininen kummitus takaluukkuun
          Mäntien ohi falskaavassakin voi olla mainitsemasi oireet. Ainakin minun Volkkarissani oli ja kansi oli uutta vastaavassa kunnossa. Savutus loppui vaihtamalla kunnostettu alakerta. Vanhoissa männissä ei näkynyt mitään selkeää syytä savutukseen, että oli ilmeisesti vain kilometrit täynnä männillä ja varsinkin männänrenkailla.

          Ohivuotomittaus voisi antaa jotain osviittaa, onko ongelmat enemmän ylä- vai alakerran puolella.

          Comment


            #6
            Komppaan viimeistä. Tuli joskus yhteen ABH-koneeseen tehtyä täydelliset kansirempat, kun öljyä paloi ihan hullun lailla ja pilvi perässä oli sen mukainen. Kansiremontti ei vaikuttanut asiaan ikävä kyllä tippaakaan.

            Tuossa oli ajon jälkeen mäntien päälläkin öljyä ihan kotitarpeiksi, joten tulppia pois ja lampulla syynäämään.

            Puskaradiosta myös kuullut että PT ja ABH-koneita on korjattu juurikin männänrengasjobeilla. Saatavuus on vähän huono. Jenkkilästä voi löytyä järkirahalla. Orkkikset maksaa hunajaa. Lisäksi veivien pultit tarvii uusia ja nekin maksaa tolkuttomasti.

            Comment


              #7
              Pölläyttely ei myöskään ole poissuljettu, jos venttiilivarrenkumit ovat toleranssin yläpäässä ja itse venttiilit toleranssin alapäässä... Välystä taattu.

              Comment


              • #8
                no, männänrengas-ongelmalliset kyllä on kanssa joskus samaa kuin ylhäällä selostamani, mutta useimmiten rengaspropleemaisten ympärillä haisee _kokoajan_ öljy.

                kiihdyttäessä eritoten, kun taas venavarrenkumi-ongelmaiset saattaa hyvinkin lopettaa kokonaan savutuksen kun vedetään lämä lattiassa.

                pako-ohjurivälyksellisessä autossa haisee kokoajan, muttei savuta. imu-ohjurivälyksellisessä taas juuri nuo ylhäällä mainitsemani.

                Comment


                • #9
                  Rajumpaan savutukseen voi osa syyllinen olla, kun kävi about 5min keula alaspäi vas. rengas ilmaan nostettuna. Yöllisen seisonnan jälkeen ei pölläytelly starttauksessa/kaasutuksessa ja käynnissä ollessaan ei tunnu öljyn käryä. "mittarissa" on 250tkm et selviäiskö pelkillä kumien vaihdolla ja onnistuuko paineilman avulla pitää venukat ylhäällä ja kaivaa kumit pois ilman suurempia purkamisia? Mittarin hommasin jos kattois ohivuodotkin varuiks..

                  Comment


                  • #10
                    onnistuu vaihtaa kumit paikallaan. Suosittelen lehmän hermoja + jonkinnäköistä hullua luonnetta..

                    täältä voi vähän kattella kuinka tein turhan takia ABH-moottoriin venavarren kumien vaihdon, työkalu-arsenaalistakin on erikseen kuvia, kun jotain spessu-romuja pitää tehdä.

                    http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audin+remppakuvii/

                    tais itellä mennä aikaa viitisen päivää, sisältää siis työkalujen teon ja homman suorituksen ilman minkäänlaisia ohjeita. en tehnyt kiireellä ettei tulis tehtyä mitään vituix.

                    Comment


                    • #11
                      Oliskos kenelläkään lainata (korvausta vastaan) tarvittavia työkaluja venttiilivarrenkumien vaihtoon. Jakohihna pitäis vaihtaa, ni samal purkamisella menis.

                      Comment


                      • #12
                        Joskus aikoinaan tuli venttiilin katkennut jousi vaihdettua, (oisko Sumppi ollu kyseessä) siten, että tulppa irti ja tulpan reiästä nailonköyttä sisuksiin niinpaljon ku meni (n.puoli metriä).

                        Mäntä ylös käsin moottoria pyörittämällä ja hyvin pysy vena paikallaan vaihtotyön ajan;)

                        Comment


                        • #13
                          noi mun työkalut on vielä tallessa, ja tuskin hajoavat käytössä, mutta mites ne saatas sinne lappeenrantaan ?

                          Comment


                          • #14
                            Mites MH. Vois tuoda sit takas, ku saa kilkkeet vaihettuu. Pari viikkoo menee ainaskii, et saa tarvittavat osat hommattua. Saakos tota hihnaa kurkattua mitenkää ennen suurempaa purkua, missä kunnossa on? Vois käyttää yrittää leimal, ennekö suurempia investointeja tekee. Tulee viel kallis purkuauto

                            Comment


                            • #15
                              no ottamalla kuskinpuoleisen poskipalan moottorin etupuolelta irti näkee jotain hihnan kunnosta.

                              Comment


                              • #16
                                S8 meinaa haukata tuota öljyä kunnolla, varmaan litra tonnille ei edes riitä. Piipussa on tällä hetkellä 0w40, joka saattaa olla 213 ajetulle V8:lle liikaa. Valmiina tallissa ovat jo 5w40, kokeillaan, pysyvätkö paremmin sisällä. Lattialle ei valu mitään. Mitään sinistä savuakaan ei tule käynnistettäessä mistään, joten oletan, että tuo häviää pikkuhiljaa putkiston kautta.

                                Jos tuon koneen haluaa huoltaa, niin mitä siihen pitää vaihtaa? Kesällä olisi aikaa tehdä ns. koko hoitokin, jos tarvitsee. Jos männänrenkaat ovat kuluneet, lienee sama pistää koko kone osiksi ja käydä täysin läpi.

                                Comment


                                  #17
                                  Alusilillä on sylinterit pinnotettu, joten ei ole ihan yksikertainen juttu, jos sylinterit on kulunu soikeaksi tai pinnote puhki. Silloin ei paljon männärenkaatkaa auta.

                                  Vaihtelisin ensin jäykemmän öljyt. Ei sinne liian litkuja kannata laittaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jepu, vaihtelen liemet. Jos tuo ei sillä tokene, pitänee käydä puristuspainemittauksissa (tai hommata itelle se Bilteman mittari).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kannattaa sitten huomioida, että tuo 5W-40 ei ole sen paksumpaa kuin 0W-40.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ainakin se vaikutti ihan silmälläkin paksummalta kun sitä on tuossa molempia saatavilla itellä. Voin olla väärässäkin, tietty. Mikä olisi parempi idea tuohon koneeseen?

                                        Edit: Olisko tuo Mobil 1 Peak Life tiukempaa? Tuossa ei luokitukset tosin ole kohdallaan, joten voiko sitä laittaa?
                                        Viimeksi muokannut seepra; 10.1.2013, 19:14.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eikös tuo kuumaviskositeetti ole noissa sama

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko autolla ajettu pesevillä öljyillä milloinkaan?

                                            Offtopikkina tähän. Hitto näitä öljykeskusteluita on muuten paljon täällä audi puolella. Monilla foorumeilla missä keskustellaan vaikka fiatista tai rellusta ei öljy keskustelua ole ehkä näin paljoa vaikka siellä on kalusto vanhempaa.
                                            Viimeksi muokannut mjkorhonen; 10.1.2013, 19:43.

                                            Comment


                                            • #23
                                              En minä tiedä, ostin tuon vasta 2 kk sitten. Mitä peseviä niitä on olemassa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                No paras ja ainakin halvin n.10000km välille mobil 5w-50 http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/...ife-5w-50.aspx

                                                Comment


                                                • #25
                                                  [QUOTE=seepra; Saattaa olla 213 ajetulle V8:lle liikaa.[/QUOTE]

                                                  Jos kilometrit pitää paikkansa, niin alakerralla ei ole vielä mitään hätää. Venttiilinohjurin kumit vaihtoon ja tarvittaessa väljät ohjurit. Pahin öljyn kulutus hiipuu varmasti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voiko tuota 5w-50 käyttää kun siinä ei ole tuota 502.00 -luokitusta?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Just nimen omaan käy, kun ei ole longlife öljy. Näin oon ajatellut, korjatkaa jos menee väärin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuossa S8 ohjekirjassa oli 502.00 -luokitus vaatimuksena, jos en väärin muista.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja seepra Näytä viesti
                                                          --Mitä peseviä niitä on olemassa?

                                                          Kaikki ne on jollain tavalla peseviä. Mobil 1 Peak Life 5W-50 on erityisen hyvää öljyä saksantuonnin koneeseen, kun ne koneet on monesti tosi likaisia, josta sitten savutusta ja öljynkulutustakin seuraa.

                                                          Ei konetta pysty enää pelastamaan pelkällä öljyllä, mutta voi olla ratkaiseva hyöty siitä, jos saa paikkoja puhtaammiksi, niin pysyy vielä jossain järkevissä rajoissa öljynkulutus ja joissain savutuskin. Mobilin täyssynteettiset tunnetusti pitävät moottorin todella puhtaana.

                                                          Luokitukseen en ota kantaa, että voiko sitä huoletta Audin V-koneeseen kaataa. Öljynä kuitenkin ominaisuudet olisi tuollaiseen koneeseen hyvät sen takia, että se puhdistaa hyvin konetta.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mulla on nykyään AHC-koneessa Valvoline VR1 Racing 10W-60 -liemet ja ne pysyy hienostin koko kesäkauden sisällä eikä lisäillä ole tarvinnut. Vielä, kun ottaa huomioon sen, että kone avaamaton ja rullattu 280tkm ja sillä ajetaan nykyisellään 2-3tkm kesässä ja tästä matkasta >50% kaasu pohjassa (rata-ajoa).
                                                            Tuo 10W-60 ei toki paras mahdollinen ympärivuotiseen käyttöön.

                                                            Jos litran vie tonnille niin voi olla kyllä alakerrassa jo ongelmia. Itsellä oli surullisen kuuluisassa ABH:ssa kaikki "kunnossa" ja kannet remontoituna niin silti meni vaivaiset 4 litraa/700km eikä enää edes tikku kastunut ja nyt se odottaakin pöydänjalaksi pääsyä tuossa tallin nurkassa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X