Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä quattro gen.1 voimansiirrosta ja sen "käytöstä"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kysymyksiä quattro gen.1 voimansiirrosta ja sen "käytöstä"

    Moro

    Kysymyksessä siis olisi tällainen quattron voimansiirto ajalta ennen torsenia, eli missä kaksi lukkoa alipainekäyttöisenä. Olen muuttamassa lukkojen ohjausta alipainetoimisesta vaijerikäyttöiseksi, ja kysymys kuuluukin että kun lukko on päällä tarvitseeko se jatkuvaa vetoa/työntöä käyttötankoonsa, jotta ei hyppäisi pois päältä kesken leikin kauhein seurauksin? Kumpi laatikossa olevista kaksiliittimisestä kytkimistä kertoo lukon asennon? Toisessa liittimet sojottaa perää kohti ja toisessa maata kohden. Ja käykö tuohon peruutusvalon kytkin tilalle, mikäli rikki?
    Voimansiirron käyttöä koskevat kysymykset ovatkin, miten noita lukkoja tulisi/saisi käyttää tällaisissa tilanteissa:
    -radalla? kaikki auki?
    -varttimaililla?
    -rallissa?
    -asvaltilla suditellessa? mikäli tehot sen sallivat ;)
    -ja onko jokin tilanne iso nounou?
    Kertokaa jos on kokemuksia.
    Etenkin kun muutoksen jälkeen voi kytkeä esim. pelkän perän lukon.
    Kiittoosh.
    Viimeksi muokannut Maulah; 14.5.2011, 12:40.

    #2
    Mikä vika alipaineessa? Lukkohan ei normaaliajossa tarvitse lainkaan :)
    Esimerkkinä talvi; pahan paikan tullen on mukava, kun on joitain apuja vielä, kun ei ole ajellut molemmat lukot päällä.

    Tuollaisessa vanhassa quattrossa voi vetosuhde vaihdella etu- ja taka-akselin välillä 100 - 0 ja 0 - 100%, jossei keskilukko ole päällä.

    Foorumilla on puhuttu tuosta pelkän perän lukon kytkennästä. On audin insinööri miettinyt sen tarkoituksella noin päin, että ensin keskelle ja sitten perään.
    Ensin saadaan etu- ja taka-akseli pyörimään samaa vauhtia 100% varmasti (eli vähintään 2 rengasta pyörii samaa vauhtia)
    Ja kun laitat sitten perälukon päälle, niin vähintään 3 rengasta pyörii samaa vauhtia. Eli takarenkaat ja toinen eturengas.

    Eli jos laittaisit ensin perälukon päälle, niin voisi tulla aika yllättäviä tilanteita, kun veto pystyy karkaamaan toiselle akselille kokonaan.

    Comment


    • #3
      Talven ongelmatilanteet oli kyllä hallussa, mut just tommoset erikoisemmat tilanteet kiinnostas. Ja se että milloin voimansiirto kestää eniten tehoa? Kaikki lukot päällä vai auki?

      Comment


      • #4
        Jos on pakko muuttaa lukkojen kytkentä mahdollisuutta niin voi sen silti toteuttaa alipaineella. Helpompi on muuttaa johtoja kuin asentaa vaijereita. Alunperin alipaine ohjataan pysyvästi jommallekummalle puolelle kalvosylinteriä ja pidetään ko. asennossa ettei tärinästä vaihda asentoa.

        Comment


          #5
          Kokemuksen perusteella kestää muuten 450hv/reilu 600nm,mutta pääakselit tahtoo katkeilla..

          Comment


            #6
            Minähän muutin tuon perän lukon toimimaan sähköisesti kun alipainekello oli jotenkin kuollut. Sama on tarkoitus tehdä keskilukolle, koska kytkeytyy kun sitä huvittaa. Perälukon sähköistämiseen käytin keskuslukituksen moottoria ja ikkunannostimen kytkintä. Hyvin on toiminut ainakin tähän asti.

            Comment


            • #7
              Kokeile
              Viimeksi muokannut petri niemi; 13.6.2011, 17:05.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia tiedoista. Vielä kiinnostaisi noiden kahden anturin/kytkimen funktio, että kumpi kertoo keskilukon olevan päällä ja mikä se toinen sitten on?

                Comment


                  #9
                  Pakki ?
                  http://www.martinssonracing.se/ Ainakin sivujen mukaan tuo ajeli pitäkään gen. 1 voimansiirrolla koittaen ihan tosissaan rikkoa sitä :)

                  Comment


                  • #10
                    Pakkikytkin on apparinpuolen etuvetarin paikkeilla..
                    Noista pätkistä just homma lähtikin liikkeelle, että pyörittääkö se lukot päällä vai auki? Ts. kummin kestää enempi pauhua? =)

                    Comment


                    • #11
                      Jatketaas tätä vielä kun ei riittävän tyhjentävää vastausta tullut.. Eli kannattaako rivakammalla pelillä vartilla suorittaa ajo keskilukko auki vai kiinni? Vaikuttaako keskilukko jotenkin ajo-omituisuuksiin korkeammilla nopeuksilla(~200kmh), kun suoraan vedetään?

                      Comment


                        #12
                        Etu- ja taka-akselit pyörivät samaa vauhtia, kun keskilukko kiinni. Edelleen saattaa (huonolla tuurilla) toinen takarengas ja toinen eturengas lyödä tyhjää. Ajettavuudesta en taasen osaa sanoa noilla nopeuksilla.

                        Comment


                          #13
                          Kokemuksia vain pienillä tehoilla. Tuntuu vakaammin menevän ainakin huonolla kelillä (loska etc) keskilukko kiinni. Ei yritä hakea. Joskus kesällä ajellut sorateillä kohtuu vauhtia ja keskilukko rauhoittaa sielläkin. Asfaltilla suoraan ajettaessa ei urkin huippunopeudessa (mikä se sitten onkin) huomaa mitään eroa onko keskilukko päällä vai ei.

                          Comment


                          • #14
                            Minkälaisella voimansiirrolla, audit on ollut rallissa/radalla. 10vt/20vt ?

                            Comment


                              #15
                              En nyt paina päätäni pantiksi, mutta minun käsittääkseni 016-sukuinen sekventiaaliaski niissä taitaa olla. Onko sitten muuta samaa kuin kuoret..

                              Comment

                              Working...
                              X