Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

NM rykii/röpöttää satunnaisesti osakuormalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    NM rykii/röpöttää satunnaisesti osakuormalla

    Noniin, ajokilla on nyt niputuksen jälkeen ajeltu n. pari tuhatta kilometriä, kaikenlaista pientä on tullut vastaan (mm. syyläri täynnä neuliaisia, siis niitä hyönteisiä joiden toinen pää on terävä).

    Heittelen ajatuksia julki:

    Kone rykäisee silloin tällöin kiihdytettäessä, vähän samaan tapaan kuin olisi ryyppy päällä. Välillä voisi jopa sanoa että se sammuisi sekunnin murto-osan ajaksi, kuitenkin niin että veto on heti päällä.

    Bensapumppu on uusi ja ainakin Etkan mukaan NM:n kaipaamaa tyyppiä, imuletku on riittävän paksua jöötiä, painepuoli 8mm kupariputkea. Pientä ajoittaista korinaa sieltä kuuluu, aivan kuin ilmaa olisi kierrossa, josta tulee kyllä oireenmukaisia ajatuksia mieleen. Takaiskuventtiilin toiminnasta en ole varma, mielestäni testasin sen ennen paikalleen laittoa.

    #2
    juttu jäi vähän kesken. Tuleeko muuta mieleen?

    Vika sytkäpuolella, kipinä katoaa hetkeksi ilmeisesti bensaa ja ilmaa riittää kun putkesta tulee ketunhäntää. Näin kävi pari kertaa. Tai sitten vuotoa pumpun imupuolella, hörppii ilmaa bensan sekaan, suuttimet lyövät tyhjää hetken (oire vähän samanlainen kuin kaasutinkoneessa jossa kiihdytyspumppu on sökö). Tai sitten pumpun tarjonta ei vastaa kysyntää - kö?

    Muuten vetoja riittää ihan oudon hyvin, ainakin jos vertaa 10V/2.2 seen.

    Virranjakajan kannen vaihdoin, edellinen oli vähän hmmm syöpynyt. Pyörijä irtosi ihan kivasti mutta hajosi kuin taffelchipsi kolmeen osaan - näytti muutenkin vähän kypsältä. Ihme että kesti tuohon asti. Tulpanjohdot on vuodelta 87, eli ovat samaa vuosileimaa kun muukin kone. Pitäisi varmaan harkita uusimista.

    Mjoo, tutkailen asiaa, mutta jos jotain tulee mieleen niin mölisee vain pois.

    Comment


      #3
      Tarkempi tutkailu paremmalla ajalla osoitti ainakin sen että tulpanjohdot ovat vuosikymmenien aikana hiulanneet itseään imusarjaa vasten ja paikoitellen kuluneet ilkeästi. Oireet ovat kostealla kelillä megaluokkaa pahemmat, voinevat mahdollisesti lyödä läpi ja hämmentää ecun aina hetkeksi sekaisin.

      Vauhtipyörän anturit tuli kokeilumielessä vaihdettua hetkeksi testatusti toimiviin, vika ei poistunut, vanhat anturit takaisin.

      Ongelmaa ratkotaan siis osia vaihtamalla, eli johdot lähtevät vaihtoon. Bremiltä löytyi sarja 136 euron hintaan, muut piuhavalmistajat näyttävät vähän eioota, mutta lopullinen varmuus Bremistäkin selviää 16.8.

      Comment


        #4
        seiska aa:n setti johtoi silmämääräisesti ehjät tallilla jos haluut testaa silleen evukkaammin, ei siis korvaa uusia johtoja muttei ne myöskään ole mekaanisesti rikki.

        Comment


          #5
          Piuhat vielä vaihtamatta, eikä työkalua ole otettu vielä käteen. Näyttää siltä että 12 voltilla systeemi toimii hyvin, mutta kun jännite hyppää laturin herätessä n. 14,3 volttiin, alkaa sekoilu.

          Comment


            #6
            Mjoo, eipä jännitteillä näytä olevan merkitystä.

            Maadoituksia käyty läpi urakalla, vikaa niistä ei löydy.

            Otin taas bensanpaineregun ohjausletkun auki ja sieltä lorahti tavaraa ulos. Kone käyntiin ja paluuletkua kuristamalla sieltä alipaineliittimestä tuli bensaa ihan merkittävissä määrin.

            Edelleen ohjausletku irrallaan testilenkki, jysähtelee putkessa. Ohjausletku takaisin kiinni kotiin ja auto taas näreen alle odottamaan seuraavaa inspiraatiota.

            Kysymys: Kuuluuko tuon paineensäätimen lorottaa bensaa läpi? Äkkiajateltuna tuntuu että ei.

            Tarkoitus olisi väsätä jakotukille liittimeen adapteri johon saa painemittarin anturin kiinni. Ei oikein viitsi vetää kabiiniin bensaa täynnä olevaa letkua.

            Comment


              #7
              Eipä kuulu regun bensaa alipaineletkuun lykätä.

              Comment


                #8
                Se hyvinkin on viallinen sitten. Nyt pitäisi metsästää jostain NM:n paineregu.

                Edit:

                Itse asiassa motti ei nyt ota kierroksia yli 1500, paluuletkua kun puristaa kasaan, niin ottaapi paremmin kierroksia. Minusta vähän indikoisi viallisen paineensäätimen suuntaan.

                Pitää kokeilla 3B:n paineensäädintä, sopiiko se tuon tilalle.

                Comment

                Working...
                X